مجاهدین فاقد یک دورنما یا «فکر استراتیژی» بودند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۶    ۱۳۹۶/۲/۱۰ کد خبر: 132448 منبع: پرینت

گروهی که با محور ایدیولوژی مبتنی بر اسلام فاندمنتالیسم در مقابل ایدیولوژی فاندمنتالیسم دیگر قد علم کرده بودند، پیروز میدان جنگ شده، بدون اینکه دورنمایی برای افغانستان و برای این مردم داشته باشند. شوربختانه نی در حکومت اسلامی و نی در جریان یک دهه اخیر که قدرت به شکل کامل در دستان‌ شان بود.

این گروه نتوانستند تفکر استراتیژیکی برای گروه خودشان و برای دیگر اقشار جامعه داشته باشند. عدم همین دورنما و نداشتن نخبگان فرهنگی فعال و مبتکر باعث این شد که این گروه در بازهای منطقه‌ ای و فرامنطقه‌ ای بازنده اصلی باشند. در جریان یک دهه گذشته، انزوای سیاسی و حذف سیاسی این گروه را دچار سردرگمی نمود.

کارتی که همیشه مورد بهره این گروه بود یا بر محور قومی بود یا بر محور اسلام رادیکال. اکنون نیز این گروه به دلیل تضاد منافع، نداشتن دورنما، غفلت از نخبگان فرهنگی و نداشتن یک رهبر کاریزما و بازی کردن با کارت‌ های تکراری قومی و اسلام مبتنی بر اخوان‌ المسلمین در بحبوبه افول قرار دارند.

شاید آنچه این گروه را می‌ تواند دوباره گرد هم درآورد دشمن مشترک و پردازش یک ایدیولوژی است. من، بدین نظرم که موجی دیگری از فاندمنتالیسم اسلامی به شکل حکومتی آن در حال ظهور است.

ارشاد احمد احمدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجاهدین
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   حالا با آمدن حكمتيار همه چيز خوب ميشود، اينبار جنگ فيصله نهائي است، غرب و حزب وطن اينبار توسط حكمتيار صداي اسلامگرائي و جهادي را از أفغانستان خاموش ميسازند، همه رهبران و چهره هاي معروف طَي جنگ هاي قوي و كوتاه از بين ميروند، و شخصيت أصلي گلبدين هم إفشاء ميشود، كه نوكر أصلي أمريكا بوده و است، و حتي حزبي هايش هم ديگر نام اسلام را بزبان نه خواهند گرفت.

>>>   مجاهدین پول قصر چوکی می خواستند به آن رسیدند

>>>   مجاهدین فقط یک "فکر استراتژیک" دارند و ان اینست که پس از چور وچپاول و پر کردن جیبها فریاد میکشند: نعره تکبیر، الله اکبر!
و اضافه میکنند: اسلام عزیز خوب دین است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است