حكومت اشرف‌غني در چند قدمي سقوط
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۳    ۱۳۹۶/۲/۹ کد خبر: 132379 منبع: پرینت

اشرف غنی با پشت‌ كردن به هم تيمان انتخاباتی اش و اخراج آنها از نظام، خود را سلب اعتماد سياسی كرد، طوری كه هيچ‌ فرد و گروه سياسی پس از اين فريب او را نخواهند خورد و با غنی كنار نخواهند آمد.

اشرف غنی احمدزی با سركوب بی رحمانه‌ جنبش روشنايی و بی توجهی به خواست‌ های مشروع آنان، حمايت هزاره‌ ها را از دست داد. با توطيه‌ سازمان يافته علیه جنرال دوستم و اخراج او از نظام اوزبيک ها نيز حمایت شان را از غنی پس گرفتند.

رياست اجرايی در نتيجه‌ تغافل و عدم مديريت داكتر عبدالله توسط اشرف غنی به حاشیه رانده شد، سپس غنی احمدزی صلاح الدين ربانی را از وزارت خارجه سلب اعتماد نمود، با استاد عطا محمد نور بدقولی كرد و احمدضيا مسعود را نيز از نظام اخراج كرد كه در نتيجه‌ اين اقدامات، تاجيک های افغانستان كه از قبل نيز مخالف اشرف غنی بودند، رسما در صف مخالفت با نظام قرار گرفتند.

همزمان با اين، تيم كرزی مصروف تيشه زدن در ريشه‌ های حكومت غنی احمد زی است و با استفاده از آب گل‌ آلود و فضای ملتهب سياسی می خواهد ماهی مراد بگيرد.

مخالفان مسلح دولت قدرت بيشتری نسبت به گذشته يافته اند و اراضی بيشتری را در اختيار دارند. دشمن در صفوف نيروهای امنيتی رخنه كرده است. موجی از جوانان تحصيلكرده‌ بيكار در شهرها و روستاهای افغانستان منتظر فراهم شدن فرصتی برای وارد شدن به معركه‌ براندازی حكومت اشرف غنی احمدزی می باشند و زمينه برای سربازگيری سياسی به صورت گسترده فراهم است.

كوچک ترين اشتباه سياسی ديگر از سوی تيم ارگ منجر به فروپاشی حكومت وحدت ملی و سرنگونی اشرف غنی احمدزی از قدرت خواهد شد. حمايت گسترده‌ مردم از گفته‌ های لطيف پدرام مبنی بر به رسميت‌ شناختن خط ديورند و واكنش‌ های تند مردم در قبال رويدادهای خونين امنيتی، پرده از موج نارضايتی گسترده برداشت و نشان داد كه در نتيجه‌ عملكرد غلط اشرف غنی احمدزی و تيم فاشيست ارگ، در ميان اقشار مختلف مردم و گروه‌ های سياسی عقد‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌ جمعی و كم‌ سابقه شكل‌ گرفته است و اين عقده در حال تركيدن است.

با آن‌كه مردم از احمدضيا مسعود خاطره‌ خوشی ندارند ولی احمد ضيا نيز پس از بركناری به دليل نارضايتی عميق مردم از قوم‌ گرايی اشرف غنی، حاميان زيادی پيدا كرده است. به نظر می رسد كه اشرف غنی احمد زی از گذشته‌ افغانستان آگاهی لازم ندارد و جامعه‌ افغانستان را به درستی نمی شناسد.

غنی احمدزی بنابر مشوره‌ نادرست مشاوران بی تجربه و فاشيست اش، تصفيه‌ قومی و برخورد مطلق قومی را در پيش گرفته است تا جايی كه با گذشت هرروز نشانه‌ های واضحی از ايجاد تنش براندازانه و بروز بحرانی فراگير در كشور به چشم می خورد زيرا تيم ارگ به جای كار روی مسايل اساسی به مردم افغانستان، مصروف حذف اقوام غير پشتون از قدرت سياسي است و به بحران امنيتی، اقتصادی، اجتماعی و موج گسترده‌ بيكاری توجهی ندارد.

گزارشات حاكی از آن است كه حزب جمعيت اسلامی افغانستان آماده‌ ايستادگی برای سرنگونی حكومت است. اوزبيک ها، هزاره‌ ها و تاجيک ها در اتحاد مخفی سياسی كنار هم شده اند و حتی جنرال عطا محمد نور و جنرال دوستم كه رقبای سرسخت سياسی بودند، برای سركوب حكومت غنی با هم گفتگوهايی را انجام داده اند.

احمد ضيا مسعود در پی حيثيتی ساختن بركناری اش برای مردم پنجشير و شمالی است و مردم نيز آمادگی شان را برای انجام اقدامات براندازانه اعلام كرده اند.

با توجه به اين همه، به نظر می رسد كه كاسه‌ صبر مردم در تمام سطوح لبريز شده است و كوچک ترين اشتباه سياسی ديگر از سوی تيم اشرف غنی احمدزی، بحرانی فراگير و جدی را به همراه خواهد داشت كه در نتيجه‌ آن اشرف غنی احمدزی به زير كشانيده خواهد شد و تجارب تلخ گذشته يكبار ديگر تكرار خواهد گشت.

حميد سالنگى


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
دوستم
تاجیکها
نظرات بینندگان:

>>>   فکر کنم که خوب چلم را از چرس پرکرده اید و در لب کدام دریا زده رفته و خیال پلو میزنید بیدار شو که خواب نشوی رفتن به کابل ناوقت نشود

>>>   با سلام وقت بخیر برادر خواننده بنده خارج ازکشور زندگی میکنم واز نزدیک از قلب جوان افغان آگاهی دارم که بجز از تعداد چند نفری که بنام رهبر نامشان در این خبر ذکر شده دیگر کسی تمایل به براندازی کشور وویرانه این سرزمین فکر نمیکند همه در فکر لقمه نان ویا رقابت در زندگی وآبادی یکدیگر دارند ! شاید جایی باقی نمانده باشد که تازه از خواب بیدار شده باشند وفریب این تعداد افراد محدود را بخورند چندین سال است که بانام ملیت وزبان ومذهب در افغانستان جنگ جریان دارد ولی مردم متوجه شدن که هیچ کسی دشمنی را دوست ندارند بجز از افرادی که از رتبه ویا مقامی که دارند تغیر یا تعدیل ووعزل در کارشان موجود میشود این نشانها برای نتیجه عملکردشان است شاید کسانی هم که در ارگ زندگی میکنند آنقدر عقل داشته باشند که دوست دشمنشان را تعریف کنند کسانی که تعغیرات در پروسه شان میاید به شاءن جنک نیست نشانه پیروزی است برایشان چون دردنیا امروز جنگ ، جنگ اقتصادی است بجای اینکه سیاسیون وگزارشگرانشان تعریف از نا امنی میکنند چرا پروشهای کار وامکانات زندگی برای شهروندانشان مهیا نمیکنند به جای اینکه مردم را به ویرانه دعوت میکنند پس مشحص است که رهبران پیش ار پیش عقده شخصی دارند ودوست ندارند که مردم به سمت زندگی مدرن بروند ومبادا که افکار جوانشانشان بکار بیفتد ووو......( نخند شریف ایازی ازهرات افغانستان )

>>>   حالا وقت اخطار دادن دزدان وغاصباتن وغارتگران گذشته است خودرا بهذ این حرف های بی معنی مصروف نسازید اکنون اشرف غنی قویتر از کذشته است حالا گلبیدین هم درکنارش ایستاده است دست شما تا کلکلان آزاد بروید هرچه میتوانید دزدی کنید

>>>   آیا شما نوسینده عزیز دور از تعصب حرف میزنید؟! آیا به نظر شماکسیکه به قوم خود رحم نکرد و به یک ریش سفید قوم خود تجاوز نمودو مورد اهانت قرارداد مورد بازپرس قرار نگیرفت وبه وی اجازه داده شود تا ظلم های بشتری را انجام دهد . اگر هم از وی خواسته شد که به حق مردم خودت تجاوز نمودی وباید مورد باز پرس قرار گیری و وی از پاسخ دادن دوری کند و بگوید برما و قوم ما ظلم شده است شما میپذرید.میشود که چنین اشخاص بزرک یک قوم باشند . و یا اینکه بخاطر جناب ضیا مسعود که خود یک .... و فرصت طلب ماهر است دل میسوزانید آیا شما خبر دارید جناب ایشان به خاطر برآورد نمودن کار یکی از تجار ازوی هدیه یک عراده موتر ضد کلوله و چند لک دالر گرفته است آیا شما میدانید احمد زبیر پسر جناب ضیا مسعود موتر ضد گلوله که سوار میشوند از کجا اورده است . آیا میدانید به لک ها پولی را که در بانک های داخلی و خاجی ذخیره کرده اند از کجا آورده اند یا خبر ندارید.
برادر عزیز شما از جریان کسانیکه خود را رهبر یک قوم نسبت میدهند خبر ندارید که بنام قوم چه کارهای ناروا و نامشروعی را انجام میدهند. شما را بخدا سوگند میدهم چشم های تعصب را ببندید و واقعیت را نگاه کنید تا چه وقت انسان های سفاک و از خدا بیخبر بر من و شما حکومت کنند و هرجنایتی را که دلشان خواست انجام دهند بعدآ هم از ایشان اگر پرسانی شد بگویند ای وای بر فلان قوم ظلم شد. این انسان هم ملت را بازی مید هند و هم قوم خودرا ......برادر عزیز ظلم تو میکنی چرا ملت را آله دست قرار میدهی حالا هم سیاسیون ما اگر خیانت میکنند و خیانت شان آشکارا میشود دست به دامن قوم و قبیله میشوند که به قوم ما ظلم شد . آیا شما جریان ایشچی و دوست را از یاد برده اید. سوال من شما این است که اگر دوستم خدای ناخواسته با یکی از دوستان شما چنین میکرد عکس العمل شما چه میبود.
اگر ازایشان بازپریسی صورت بگیرید بگویند . ای وای برفلان قوم ظلم صورت گرفت . بگذارید این اشخاص فرصت طلب از صحنه خارج ساخته شوند و جنایات انجام داده اند به سزاری اعمال خود برسند.
والسلام
احمد شاه احمدی

>>>   اگر به دزدی اجازه بدهی غلامت اگرمانع شوی مجاهدمیشوند.
آفرین به داکتراشرف غنی که گروگانگیری قومی و مذهبی را مجال دزدی نمیدهد.
در ختم دوره مطمئن هستم که تیم اشرفغنی ریس جمهوری تکراری افغانستان خواهدشد.
جهادگران و قومپرستان ازبابت دزدیهای قتال قبلی کوچکترین آبروندارند تجمعات هر منطقه ازسرجمع تمام اعضاتشکیل شده مصروف نقل و انتقال افرادمحدوداز ولایت به ولایت اند.
خام خیال

>>>   وقت جباول و دزدان و وطنفروشان به بايان مى رسد!!!! اشاالله
صبر مردم نه بلكه صبر دزدان و خائنين تمام شده!! و من مى كويم زور تان در كمر تان !! باز مى خواهيد كه تا كولاب برسيد!! هيج بد كرده نمى توانيد!!!

>>>   اگر قرار باشد که ازبکها به خاطر دوستم جنایت کار ازاشرف غنی یا از کسی دیگری روبرگردانند خود شان هم جنایت کارن یاتاجیکابخاطر ضیامصعود پس خودشان هم جنگ سالارن و همین تور برادران هزاره مگه مردم نمی خواهند افغانستان پیشرفت کنه پس باید آدم های فاسد و جنایت کار از قدرت دور باشن ویا حتی اعدام شوند دوستم .... تابه حال چه کاری خوبی کرده برای افغانستان
حمید ازتهران

>>>   از نگاه اساسات عقيدوي و صفات زعيم دولت إسلامي ، تابيعت همچو رئيس مجهول الهويه با خانم غير مسلمان و فعال سياسي و اجتماعي، هيچ نوع جوازي ندارد، و علماي ديني ما در دنيا و آخرت جواب اين تابعيت را خواهند داد. و خدا كند بزودي اين حكومت فاسد سقوط نمايد كه مسؤليت از گردن همه ما ساقط گردد.

>>>   بلی دوستان عزیز همنی طور است . من که این وطن را دوست دارم و تمام عمر خود را صرف رفاع از این سرزمین مقدس خود کردیم هم اکنون از این حکومت بی معنی که هر روز در سددپلان و تخریب سایر ملیت های بزرگ این سرزمین است خسته و هر ان سقوط این چنین یک رژیم پوشالی را خوهان هستم ووصف انکه عواقب ان را میدانم هما از بار بار مردن کردن یک بار مردن بهتر است

>>>   جناب سالنگی صاحب به خدمت شما به عرض بر سانم احمد ضیاءمسعود به هچ وجه نما ینگی از قوم تاجیک رانمیکند البته نماینگی از خود کرده میتواند وبس الان که از قدرت بیرون زده شده داد از قوم میناید پیش از این در کجا بودیدکه از قوم تاجیک نما یندگی کنیددیگر این چرند یات به درد مردم نیخوردو هچ کاری هم کرده نمی توانید ان داراءی که پیدا کردید برو انهارا مصرف کن.

>>>   به لحاظ خدا دیگر مسایل زبانی، لسانی، مذهبی وقومی را دامن نزنید اگر بگویم آن باشد و این نباشد این وطن هیچگاه به صلح نخواهیم رسید .اسدالله

>>>   چودرى غتى ميضوف نميداند كه چى ميكند شايد هم بداند ولى كشور را اين گوچى ها بر باد كردند.
ح ع

>>>   من فکر می کنم با این حرف جای نمی رسیم.در پشت اشرف غنی CIA,MI6ایستاده است و اگر در این مملکت چیزی شود امریکا انگلیس ناتو تحمل حتی1ساعت هم را نخواهد داشت کسی دیگه ای به جای اشرف غنی بایید و اگر هم بیایید امریکا حمام خون در افغانستان جور خواهد کرد

>>>   يك تعداد دلقكان ايكه در اين دولت حاكم موقت شده اند خيلي اعتماد بالاي ريس شان دارند ، ولي واقعيت چيز ديگري است كه نويسنده تاحدي كوشش نمود در مقاله خود بياورد وان خشم قوي مردم در مقابل خود سري هاي غني و ريس دوم جور نمودن خانم بيگانه وي ميباشد
فايق


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است