روزهای هفتم و هشتم ثور را بیاد دارید؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۴    ۱۳۹۶/۲/۸ کد خبر: 132332 منبع: پرینت

هفتم و هشتم ثور دو روز نزدیک به هم در تقویم کشور است اما با پیامدهای متفاوت، یکی یادآورنده تلخ ترین خاطرات و دیگری روز شعف و پیروزی مردم و پایان رژیم کمونیستی که هیچ فرد افغانستانی نمی تواند آن را فراموش کند.

در 7 ثور 1357 کودتایی صورت گرفت که سرآغاز ناآرامی ها و درگیری هایی بود که بیش از بیست سال طول کشید و باعث تجاوز ابر قدرت آن دوران یعنی اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان گردید. همچنین این کودتا سبب شد که کشور ما در باتلاق جنگ های خانمان سوز داخلی گرفتار شود و مردم مظلوم ما زجرهای بی شماری را متحمل شوند.

کودتای 7 ثور خسارات جبران ناپذیری را در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، انسانی و... برای مردم ما در پی داشت که به هیچ وجه قابل جبران نیست و افغانستان را صدها سال از قافله پیشرفت و تمدن دور ساخت.

در هفتم ثور که نقطه آغاز بدبختی ها بود، قتل، شکنجه و کشتار تا جایی رسید که کاسه صبر ملت لبریز شد. مردم با کمترین امکانات از جای جای وطن با دست خالی و تکیه بر آرمان های ملی و اسلامی جهاد را آغاز کردند.

از آنجا که هفتم ثور برابر است با سقوط نظام جمهوری سردار محمد داوود خان و روی کارآمدن رژیم کمونیستی در کشور، سرانجام رژیم کمونستی پس از 14 سال مقاومت در برابر اراده مردم افغانستان درهم شکست و مجاهدین در هشتم ثور 1371 خورشیدی وارد کابل شدند و حکومت داکتر نجیب الله را سرنگون ساختند.

گروه های جهادی، یکجا با شجاعت تمام و از خودگذری های فراوان به دفاع از ارزش های دینی و تمامیت ارضی در برابر رژیم و تهاجم شوروی پیشین برخاسته و با اهدای خون های زیادی کشور را از چنگ اشغالگران آزاد نمودند.

بنابراین، رژیمی که حمایت یکی از بزرگترین قدرت های جهانی را با خود به همراه داشت سرانجام پس از چهارده سال مبارزه، جان بازی و فداکاری مردم و بجا ماندن میلیون ها شهید، معلول و مهاجر در هشتم ثور سال 1371 در برابر اراده مردم و ملت کشور به زانو درآمد و سرنگون شد.

باید به صراحت بیان کرد که هفت ثور یک کودتای ننگین و سیاه در تاریخ کشور ثبت خواهد بود که توسط یک مشت بی سواد که به اندازه سری سوزن هم از جامعه شناخت نداشتند و بی شرمانه باعث به شهادت رساندن هزاران عالم دین و روشنفکر و همچنین انسانهای زحمتکش انقلابی و شهروندان این میهن شدند.

در حقیقت، هشت ثور نتیجه کودتای نافرجام 7 ثور و خون بهای چندین هزاران انسان بی گناه و مجاهدین سر برکف این میهن می باشد.

ناگفته نماند که باید از کودتای7 ثور و پیامدهای آن درس گرفت و نگذاریم که بار دیگر چنین حوادثی بوقوع بپیوندند و با هم پذیری و همکاری یکدیگر افغانستان ویران را دوباره بسازیم و آسیب های آن دوران و پس از آن را برطرف سازیم.

کد (16)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
7 ثور
8 ثور
نظرات بینندگان:

>>>   سرخم باد کمونیست های خاین
اجمل(پنجشیری)

>>>   کودتای 7 ثور هرگز از خاطر خانواده ام فراموش نمیشود تاریخ سیاه مردان ظالم نابکار ،کودتای 7 ثور آغار ظلم ، استبداد، قتل مردم بیگناه و......... که حاکمان کمونستی یکی پی دیگر زمام قدرت را گرفتند و به فرمان باداران خود تاریخ اتلر و چنگیز را در افغانستان یک بار دیگر زنده ساختند در سالهای آغازین تجاوز روس ها در افغانستان 13 نفر از اغضای خانواده ام را در یک شب در یک قتل عام از دست دادم هر چند ان زمان من بیش از یک سال نداشتم اما انروزها هرگز فراموش خانواده ام نمیشود.

>>>   این گروهک های تروریستی و شریر بودند که همیشه حتی در زمان ظاهر و داود خان به تحرریک پاکستان در کشور مکاتب را حریق و معلمین را شهید مینمودند. این هاروزانه از 10 تا 30 کلدار بعد مهر حاضری آی ایس آی در بالاحصار پشاور اخذ مینمودند .
آزادیخواه

>>>   به امید پیروزی مرحله سوم انقلاب مردمی هفت ثور.

>>>   من به صفت یک هموطن ببطرف تان اگرکمونییستان ببک کشورفروخته بودندحال به 56 کشورفروخته شد.اگرکمونیست آدم کشت... آدم هاکشت .مادربین سیاه و سیاهترین سوختیم .هر دو را کنار گذاشته دموکراسی را انتخاب میکنبم.
اندخویی

>>>   بــــه نويسنده محترم كد( 16)چــــو عـيـبـش بگفـــتـــي هـنــرش نيز بگـــــو! عـجــب قــضـاوتي !!
يگانه حزبي كه هزاران عضو وفادار داشت اساسنامه داشت برنامه عمل داشت در سطح داخل وخارج شناخته شده بود همان حزب بود منسجم ترين وبا انظباط ترين حزب ( مشتي بيسواد ) آفرين به اين خاك پاشيدن در چشم مردم اگر تاريخ نويس باشد خوب تاريخ براي آيندگان مي نويسي! حزبي كه تماما اعضاي رهبري آن استادان پوهنتون به سويه پوهاند و پوهندوي در كابل و در ولايات اكثريت معلمين كه براي ديگران سواد مي آموزند را تشكيل ميداد همه به آرزوهاي پاك و سالم براي خدمت به وطن خود به هر قرباني آماده بودند اما اينكه اعراب ترورست پاكستاني هاي دشمن و امپريالست هاي غربي بنابه علت دو قطبي بودن جهان توطئه كردند جنگ راه انداختند و سبب جنگ ها و مهاجرت ها شدند اين تقصير آن حزب نيست در برنامه عمل آنها كشتن و بزندان انداختن مردم نبود بلكه اصلاحات اراضي محو بيسوادي منع دختر فروشي و پيشرفت و ترقي افغانستان بود اما بيگانه ها اوضاع را خلاف ميل حزب تغيیر دادند و حكومت را مجبور به جنگ ساختند
همين حالا حكومت با مخالفينش نميجنگد؟ زنداني نميسازد؟ عمليات نميكند؟ هر حكومت از خود دفاع ميكند از زنداني هاي حكومت سابق كدامش بوده كه زنداني شده مگر عضو يك تنظيم مخالف دولت نبوده؟ كه حالا همه به آن اعتراف ميكنند جنگ و مشكلات از طرف غربي هاي آنزمان و پاكستان و اعراب بود كه امروز هم همان سلسله جريان دارد و ميگويند جهاد ميكنيم اعضاي آن حزب براي خود هيچ نميخواستند همه هدف شان خدمت به وطن و مردم بود

>>>   درود بركــــــــفـــــن كــــــش هــــــآي ســــــــآبـــــق وزير دفـــــــاع مــــلــي و عضو بيروي سياسي عضو كميته مركزي اش در خانه كرائي زندگي ميكزد

>>>   روز هفت و هشت ثور دو روز سیاه و تاریک تاریخی کشور است. هفت ثور توام کشتار و دیکتاتوری و استبداد بود ، ولی با حد اقل فساد ، چنانچه بعد سقوط قدرتشان بزرگترین قدرتمندانش توان هزینه سفرش به دیگر ولایت را نداشت و در چند تغیر رهبری کشوری و کودتاها حتا یک چوکی هم به یغما برده نشد.
هشت ثور قدرت همان مردم که عامل کشتار روشنفکران ، انفجار پل ها ، پلچک ها ، تخریب و حریق مکاتب ، کشتار استادان روشنفکران ، و جنایت و چور و چپاول مسافران بود. با به قدرت رسیدن این گروه، چور ، تاراج ، چپاول و غنیمت گرفتن ها قیامت به پا کرد ، چه...که صورت نگرفت تا...، جنگهای ویرانگر و تباه کننده میان گروهی ، گوئی قیامت بپا شده بود اردوی نیرومند و قوی منطقهٔ نابود گردید و توپ و تانک و طیارات به اشاره استخبارات پاکستان به پول ناچز به آنها تحویل و یا تخریب و بقمت ناچیز آهن پاره به پاکستان ارسال شد ، جوی خون در کابل جاری و بیش از شصت هزار تن مردم عادی شهید گردید ، فساد بیداد میکرد ، خلاصه هفت ثور روز سیاه تاریخ کشور و هشت ثور سیاه ترین روز تاریخی کشور است
مسیح مهاجر آن دوران

>>>   کاملا همینطور است

>>>   حالا آنزمان میگفتن حکومت کمونستی است داخلی خارجی افتاده بودن به جانش وهمچنین به جان مملکت وملت مدرسه مکتب پل ها را به آتش میکشیدن دوره های بعدی کاملا اسلامی بود بقول معروف 8ثور 1371 یاحالا چه ماش برنج باهم مخلوط شده دوست ودشمن باهم یکجا شدن بازهم همین آش همین کاسه پس بهفم مشکل جای دیگراست هیچ وقت زود قضاوت نکید

>>>   کد16... این من تو میگویم مردم چه میگویند بگذاریم ملت قضاوت کند

>>>   چراحالا دربرابراشغالگران جهاد نکرده ازاسلام، وطن وناموس دفاع نمیکنید؟
این قصرهارادربدل چه وکدام عرق ریزی ساخته اید؟
منافقت، معامله گری بالای اسلام ومردم فریبی بس است.
قاری نعمت

>>>   همه بدبختی ها ازدست شوروای نظاربالای این ملت افغان امده است خداوند همه انهاکه دراین بدبختی ها دست داشته خداوند همه انهاراسرنګون کند
(بهرام قل)
>>>   هفت ثور نشده بود که اشرار به ضد داو.د خان درپاکستان جنگ را براه انداخته بودند

>>>   هفتم و هشتم ثور دو روز ننگین و شرم اور و ظالمانه و و خلاف بشریت و انسانیت در تاریخ افغانستان
بصیر نظری

>>>   Zahir Ariaie
سالها قبل شنيده بودم كه حكمتيار در زاهدان ايران در مسجدى ميخواست سخنرانى كند ، تا از دروازه مخصوص ملا ها وارد مسجد شد توسط مردم مهاجر كه تعدادى كمى ان جا در صف نماز گذاران وجود داشته از مسجد رانده ميشود و فرار ميكند. اميد وإرم كابليان و ديگر ولايات اماده راندن او باشند و در حد مهاجرين شجاع شهامت نشان دهند.

>>>   من که خوب به یاد دارم چرا که بعد از هفتم ثور زاده شدم و هشتم ثور را نیز در کابل بودم و تا امروز روی خوبی ندیدم جز جنگ و کشتار و برادر کشی و درنده خویی چه از کمونیستان و چه از مجاهدان. خدا از هردو طایفه شان بازخواست کنند که هردو گروه پشت و روی یک سکه اند. زکریا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است