از هفتم ثور 1357 تا هشتم ثور 1371
 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۰۵    ۱۳۹۶/۲/۸ کد خبر: 132327 منبع: پرینت

با كودتاي هفتم ثور 1357 و شدت عمل حزب دموكراتيك خلق بربالای مردم افغانستان و اعلان نظام دموكراتيك (سوسیالستی) که مخالف اعتقادات مردم بوده و حمايه همه جانبه اتحاد شوروي سابق از اين نظام و اعزام مستشاران آن كشور در اوایل به کمک این رژیم در افغانستان و اعلان جنگ حزب دموکراتیک با همه ملت افغانستان كه عده ي از مردم را بنام سرمايه دار و فيودال و عده اي را بنام ارتجاع و اخوان الشیاطین وعده اي ديگري را بنام ناسيوناليست هاي تنگ نظر و به اساس منطق نا معقولی كه (هر كه با مانيست دشمن ما است) با همه اقشار مردم افغانستان اعلان دشمني و جنگ كرده و در نهایت مردم افغانستان را به كشتارگاه ها كشانيده و بسیاری از آنها را کشتند و هزاران تن از انسانهاي بي گناه دیگر را شكنجه و اذيت، حبس و زنداني نمودند و بحدي غلو كردند كه در مدت كوتاهي تمام زندانهاي كشور را در مركز و ولايات پر از مردمان بي گناه نموده و تعدادي را در مخفيگاه ها به اثر شكنجه و ضرب شهيد ساخته و یا معلول و معیوب گردانیدند.

گرچه در ابتداي كودتاي نظامي هفتم ثور حضور شوروي ها در افغانستان علني نبوده بطور مخفي به همكاري همدستان شان مي شتافتند ولي بعد از ميان رفتن نور محمد تره كي توسط حفيظ الله امين و كشته شدن حفيظ الله امين توسط شوروی ها و به قدرت رسيدن ببرك كارمل و جناح پرچم این بار شوروي ها با ارتش و قواي مكمل در ششم جدي 1358وارد افغانستان شدند و افغانستان را عملاً اشغال نظامي كردند ارتش شوروي با ورود به افغانستان علاوه بر اينكه مانور نظامي انجام داد، نقاط مهم و استراتيژيك را در كشور نیز اشغال كرد شوروي ها مانند دیگران در ابتدا از جنگ با مجاهدين و ملت افغانستان انكار مي ورزيدند و خود را بحيث نيروهاي ناظر و کمک دهنده در افغانستان می گفتند ولي اين كذب شان زماني آشكارا گرديد كه مجبور شدند تعدادي از كشته شدگان و مجروحان جنگي شان را به شوروي انتقال دهند.

ايجاد نظام متكي به ايدیولوژي ماترياليستي (مادي) و کمونستی در افغانستان و ظلم و ستم بي حد و حصر با ايجاد جو خفقان و اختناق در کشور و سلب آزادي مردم عواملي بود كه باعث شدت بیشتر مقاومت ها و مهاجرت ها در افغانستان گرديد و اين مقاومت ها و مهاجرت ها زماني شدت بیشتری بخود گرفت كه مقاومت مردم افغانستان در مقابل شوروي ها و رژيم دست نشانده شان هر روز نسبت بگذشته اوج و افزايش بیشتری می يافت.

بنا به گواهي تاريخ مقاومت شديد مردم افغانستان در برابر قواي شوروي در هيچ گوشه اي از كشورها ديگري كه تا آنروز شوروي ها در آنها مداخله نظامي كرده بودند سابقه نداشت است وهيچگاه شوروي ها تصور چنين مقاومتي را از مردم افغانستان نداشتند به تصور ايشان وضيعت افغانستان مانند كشور هاي آسياي مركزي شباهت داشته كه در آنجا نيز مقاومت هاي در اوایل در مقابل اتحاد شوروي صورت گرفته بود ولي نهايتاً شكست خوردند واز صحنه خارج گردیدند مانند قيام (باسمچي ها) كه توسط ارتش شوروي بمدت کوتا هی ساکت شدند ولي در افغانستان هر روزی كه از حضور شوروی ها در افغانستان مي گذشت قيام مردم التهاب بيشتري بخود مي گرفت وهمه اميد شو روی ها را به یاس تبديل مي گردانيد.
در حاليكه روز بروز مشكلات خود اتحاد شوروي افزونتر مي شد تا اينكه بالاخره در 15 فبروري 1989 ارتش متجاوز شوروي مجبور به اخراج از كشور افغانستان شد و گورباچف رييس جمهور وقت شوروي، افغانستان را براي شوروي بمثابه زخمي خونين ياد كرد كه اين زخم خونين به گفته گورباچف و يا (دژ تسخير نا پذير) نه تنها خودش از زير سلطه شوروي ها باالاخره نجات پيدا كرد بلكه باعث متلاشي شدن اتحاد شوروي سابق نيز گرديد.

تجاوز به افغانستان براي شوروي ها به قيمت بسيار سنگيني تمام شد كه از جانبي نهايتاً خود شوروی ها متلاشي و فروپاشيدند و از جانب ديگر اقتصاد، سياست و ايديوژي كمونيزم را نيز با خود دفن گردانید.
طوري كه مي دانيد شوروي ها در زمان اشغال افغانستان مصارف بسيار سنگيني را سالانه متحمل مي شدند كه معادل سه الي جهار ميليارد دالر در هر سال مي گرديد كه اين براي شان كمر شكن بود كه بالاخره سبب نابودي خود شوروي در ساحه اي اقتصادی شده و از صحنه گيتي نظام شوروي بالاخره بر چيده گرديد.

و اما در افغانستان:
شوروي ها با مداخله نظامي خويش در شیشم جدی در افغانستان سبب نابودي تمام منابع زير ساخت های اقتصادي افغانستان گرديدند. زمينهاي زراعتي از بين رفت اشجار و باغات مردم منهدم جويها و انهار بلا استفاده شهر ها و قريه ها تخلیه و نابودگردید، راهها وجاده های مواصلاتی از كار افتاد تجارت ومعاملات به ركود مطلق مواجه گردید و مردم افغانستان مهاجر و آواره در گوشه و كنار عالم سرگردان و پريشان گردیدند که بيش از يك ميليون وپنج صد هزار نفر از ابتداي كودتاي ثور تابعد از خروج ارتش شوروي از افغانستان از مردمان این کشور شهيد شدند و صدها هزار تن دیگر معلول و معيوب و وجود ميليونها مين فرش شده در خاك افغانستان به قوت خود باقي ماند و ميليارد ها دالر خسارات مالي عايد اين سرزمين گرديده و به مدت سه دهه فرزندان مردم افغانستان از تعليم و تربيه محروم گذاشته شده اثرات رواني جنگ بر روح و روان مردم به قوت خود باقي ماند كدر و پرسونل تعليم يافته دولتي اکثرا متواري شد و در حدود هفت میلیون از مردم افغانستان مهاجر گردیدند، سيستم دولت داري بکلی از هم پاشيد وصدها مصيبت ديگر اين تجاوز براي مردم افغانستان ارمغان داشت و براي شوروي ها بجز از كينه و نفرت ملت افغانستان ونابودي اتحاد جماهیر شوروي و سربازان كشته و بي دست و پا و هزينه سرسام آور جنگ و محكوميت متوالي درعرصه بين المللي و ضربه خوردن به وجهه وادعا هاي ضد امپرياليستي و ضد استعماري شوروي و مشروعيت دادن به دخالتهاي ديگران در عرصه جهاني وساحه بين المللي و اثبات ناتواني شوروی در مقابله با قوتهاي ايماني ومعنوي ومقاومت هاي ملي و مردمي و كوبيدان آخرين ميخ بر تابوت كونيزم بین المللی دیگر هیچ ارمغان نداشت. البته این تجاوز براي مردم افغانستان طوریکه گفتیم نیز خسارات بسیار زيادي را همراه داشته كه يكي از جمله اين خسارات حضور ميليوني مهاجرين اين كشور در خارج از افغانستان تا امروز است كه زمينه بازگشت آنها هنوز هم مهيا نگرديده است و متاسفانه میراث بران شوروی ها هم تا هنوز کدام کمک چشمگیری به افغانستان نکرده اند در حالیکه اقلا از نظر اخلاقی اگر شده بازهم مسوولیت اخلاقی داشتند تا به افغانستان کمک و همکاری نمایند.

هشتم ثور:
طوریکه در بالا اشاره کردیم ثمره جهاد مقاومت و مهاجرت مردم افغانستان بیشتر در همین پیروزی نسبی آنها در هشتم ثور 1371 تبلور یافته که می بایست از این روز بعنوان روز پیروزی جهاد مردم افغانستان تجلیل کرد و اقلا از فداکاری و جان نثاری جان بر کفان و شهداء و جانبازان کشور در این روز یاد آوری نمود واز نقش ا یشان در آزادی افغانستان ارج گذاری کرد و به ارواح شهدای کشور دعا ودرود فرستاد و از ضعف ها وکاستی ها دیروزی مجاهدین پند و عبرت گرفت و عمل کردشان را مورد نقد سازنده قرار داد تا در آینده چنین اشتباهاتی صورت نگیرد دین هموطنی وهم کیشی خود را نسبت به آنها انجام داد و بصراحت کامل می بایست گفت که همیشه کار یکه بمر دم افغانستان تعلق داشته مردم از عهده آن کار بخوبی بر آمده اند ولی کاریکه به رهبری سیاسی در افغانستان تعلق داشته همیشه دارای کاستی وضعف های فراوانی بوده چنانچه اگر مرور کوتاهی بعد از پیروزی مجاهدین تا امروز در کشور خود داشته باشیم بخوبی میتوانیم ببینیم که هم زمان باپیروزی مجاهدین چه کشمکش های در این کشور جریان داشته و بعد از پیروزی مجاهدین جنگ های داخلی و راکت پراگنی ها که سبب خرابی شهر زیبای کابل گردیده وسبب ظهور جریانی بنام طالبان در افغانستان شده و تا امروز هم متاسفانه مردم افغانستا روی آسایش وامنیت را ندیده اند و هنوز هم جنگ از مردم افغانستان قربانی میگیرد وعملیات انتحار و انفجار هنوز ادامه داشته و از مردم قربانی می گیرد و اشک چشم های مادران این کشور هنوز خشک نگردیده و در ماتم عزیزان خود اشک ماتم می ریزند وبه عزای عزیزان خود هنوز نشسته اند و بار دیگر به ارواح پاک همه شهدای کشور دعا و درود می فرستیم و یاد همه شان را گرامی می داریم و بدست دعا می گوییم :الهم اغفر لشهدائنا و شهداء کافته المسلمین و ارفع درجاتهم فی اعلی علیین واحشرهم مع الانبیاء والصالحین آمین برحمتک یا ارحم الراحمین.

باعرض احترام سید محمد خیرخواه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
7 ثور
8 ثور
نظرات بینندگان:

>>>   نمیدانم با کدام شعور و با کدام إحساس، هشت ثور را تجلیل میکنند. تجلیل هشت ثور ، توهین به هزاران شهید و معلول و مفقود کابل و ولایات دیگری کشور است. تجلیل از هشت ثور، توهین به صدها هزار بیوه و اطفال یتیم است که امروز از فقر به سوء تغذیه و بیماری های گوناگون مبتلا و در سرک های کابل به دنبال موتر های آخرين مُدل رهبران بخاطر یک رویپه پرسه می زنند. تجلیل از هشت ثور توهین به میلیونها مردم مهاجر افغانستان است که در کشورهای ایران و پاکستان و تمام جهان، با تمام تحقیر و توهین شدنها زندگی را در آن کشورها ترجیح میدهند و اما جرأت برگشتن بکشور خود را ندارند- تجلیل از هشت ثور، تجلیل از خشونت، گرامیداشت از کشتن، بستن، سوختن و شکستن است. و تجلیل از هشت ثور، توهین به شریعت غرّای محمدی است. بیائید به جای تجلیل از هشت ثور، پیراهن سیاه برتن کنیم و عزادار باشیم؛ چرا که این تاریخ، تاریخ و حادثۀ کربلای دیگریست در سرزمینی بنام افغانستان. بیائید درین روز تمام شهدای کشور را بحساب بگیرم و از پیش روی ایتام رژه رویم.

>>>   ﺟﻨﺎﺏ ﺧﻴﺮ ﺧﻮاﻩ ﺻﺎﺣﺐ ﺳﻼﻡ!
ﻣﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﻤﺎﺭا ﻣﻂﺎﻟﻌﻪ ﻛﺮﺩﻡ ﻭﺑﻪ ﺑﺮﺭﺳﻲ. ﮔﺮﻓﺘﻢ. ﺑﺎ ﻧﻆﺮﻳﺎﺗﺖ ﺩﺭﺣﺮﻑ ﻣﻮاﻓﻘﻢ ﻭﻟﻲ ﻳﻚ ﻣﻂﻠﺐ اﻇﻬﺮ. ﻣﻦ اﻟﺸﻤﺲ. اﺳﺖ. ﻛﻪﻫﺸﺘم ﺗﻮﺭ ﻧﻴﺰ ﺑﺮاﻱ ﻣﺮﺩﻡ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻔﺘﻢ ﺗﻮﺭ ﻣﺨﺎﻟﻒ اﺩﻋﺎﻱ ﺭﻫﺒﺮاﻥ ﺟﻬﺎﺩﻱ ﻣﺼﻴﺒﺖ ﺁﻓﺮﻳﺪ. ﻭﻓﺎﻕ ﻣﻠﻲ ﺭا اﺯﺑﻴﻦ ﺑﺮﺩ ﻭﺩﺭاﺗﺮ ﺧﻮﺩﺧﻮاﻫﻲ ﺣﻜﻤﺘﻴﺎﺭ ﻗﺎﺗﻞ ﻭﺩﻳﻜﺮ ﺟﻨﺎﻳﺖ ﻛﺎﺭاﻥ ﺟﻨﮓ ﺳﺎﻻﺭ. ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﺿﺮﺑﻪ. ﻣﻌﻠﻢ.ﻭﺧﺮﺩ.ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺭا ﺑﺮﭘﻴﻜﺮ اﺳﻼﻡ ﻭاﺭﺩ ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺣﺰﺏ ﻛﻤﻮﻧﻴﺴﺖ ﺷﻮﺭﻭﻱ ﻭﻗﺖ ﻭﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺴﻴﺤﻴﺖ. ﺩﻧﻴﺎ اﺯ ﺗﻂﺒﻴﻖ اﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ اﻓﻐﺎﻧﺎﻥ ﺗﺤﺖ ﻧﺎﻡ اﺳﻼﻣﻲ ﻭاﺭﺩ ﺷﺪ ه اﺳﺖ. ﻋﺎﺟﺰ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭﭘﻼﻥ ﻳﻚ ﻗﺮﻧﻪ. ﻏﺮﺏ ﺩﺭ اﺳﻼﻡ ﺯﺩاﻳﻲ ﺭا ﺣﻜﻤﺘﻴﺎﺭ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺷﺐ ﻭﺭﻭﺯ ﺑﺎ ﻓﻴﺮ ﭘﻨﺠﺎﻩ. ﻫﺰاﺭ ﺭاﻛﺖ ﻛﻮﺭ ﺩﺭﺷﻬﺮﻛﺎﺑﻞﺳﺒﺐ. ﻗﺘﻞ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﻫﺰاﺭ ﻫﻤﻮﻃﻦ ﺑﻴﺪﻓﺎﻉ ﻣﺎ ﺩﺭﻛﺎﺑﻞ ﻭﻭﻳﺮاﻧﻲ ﻣﻂﻠﻖ ﻛﺎﺑﻞ ﺷﺪ. اﺯ ﺳﻴﻨﻪ ﺑﺮﻳﺪﻥ ﺯﻧﺎﻥ ﺷﺮﻭﻉ ﺗﺎ ﺯﻧﺎ .ﻟﻮاﻁ ﺗﻮاﻡ ﺑﺎ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺭا ﻛﻪ ﺗﺤﺖ اﻳﻦ ﻓﻠﻮﺗﻪ ﺑﺎﺯﻱ اﻧﺠﺎﻡ ﺩاﺩﻧﺪ. ﻣﺮﺩﻡ ﻛﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺩﻭﻟﺖو ﻛﺎﺭﻧﺎﻣﻪ. ﻭﻧﺠﻴﺐ ﺑﻮﺩﻧﺪ.ﺑﺎ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ اﻋﻤﺎﻝ ﺯﺷﺖ. وﺣﻴﻮاﻧﻲ ﺟﻬﺎﺩ ﻛﺮاﻥ ﺩﺭﺩﻓﺎﻉ اﺯ ﻛﺎﺭﻧﺎﻣﻪ ﻭﻧﺠﻴﺐ ﻗﺮاﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﻭﺑﺮﺳﻘﻮﻁ اﻥ ﺩﻭﻟﺖ اﺷﻚ ﺭﻳﺨﺘﻨﺪ ﻭاﻣﺮﻭﺯ اﮔﺮ ﻛﺎﺭﻣﻞﻭﻧﺠﻴﺐ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻴﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭﻳﻚ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺷﻔﺎﻑ ﺩﺭﻛﺸﻮﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻴﻜﺮﻓﺖ ﺑﻂﻮﺭ ﻗﻂﻊ ﻭﻳﻘﻴﻦ اﻛﺜﺮﻳﺖ. ﻗﺎﻃﻊ ﻣﻠﺖ. ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ اﻧﺎﻥاﻳﺴﺘﺎﺩ ﻣﻴﺸﺪﻧﺪ..اﺯ ﻣﻮﺭﺩ ﭼﭙﺎﻭﻝ ﻭﺩﺯﺩﻱ ﻭﻏﺼﺐ ﺟﺎﻳﺪاﺩ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﺒﺮ ﻧﺒﻮﺩ. ﺩﺭاﻳﺮاﻥ ﺩﺳﺖ اﻭﻝ ﺩﺭﻣﻜﺮﻭﺭﻳﺎﻧﻬﺎ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩاﺷﺘﻨﺪ ﻭﺷﻤﺎ ﻳﻚ ﻣﻨﺰﻝ ﺷﺨﺼﻲ ﻭﺑﻠﻨﺪ ﻣﻨﺰﻝ اﻣﺎﻡ ﺭا ﺑﻪ ﻣﻠﺖ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻴﺪ ﻛﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪاﺭﺩ ﻭاﻛﻨﻮﻥ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺗﻔﻨﻚ ﺩاﺭ ﺑﻨﺎﻡ ﺣﺰﺏ اﺳﻼﻣﻲ, ﺟﻤﻌﻴﺖ. ﻭﺣﺪﺕ. ﺣﺮﻛﺖ ﻭﻏﻴﺮﻩ ﺻﺎﺣﺐ ﻣﻴﻠﻴﺎﺭﺩ ﻫﺎ ﺩاﻟﺮ ﺷﺪﻧﺪ. ﻣﻦ ﺩﺭﻛﺎﺑﻞ ﺷﺎﻫﺪ ﺑﺨﺎﻙ ﺳﻮاﺭﻱ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻣﺤﻤﻮﺩ ﺑﺮﻳﺎﻟﻲ ﺑﺮاﺩﺭ ﻛﺎﺭﻣﻞ. ﺩﺭ اﻥ ﻫﻨﻜﺎﻡ ﺑﻮﺩﻡ. ﻭﻣﻴﺰاﻥ ﺳﻮﻛﻮاﺭﻱ ﺷﻬﺮﻳﺎﻳﻦ ﻛﺎﺑﻞ ﺭا ﺩﺭ اﻥ ﺣﺎﺩﺛﻪ. ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻛﺮﺩﻡ .ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺧﺎﻧﻪ ﻭﻣﻨﺰﻟﻲ ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺗﺴﻠﻴﺖ. ﺷﺎﻥ ﻣﻴﺮﻓﺘﻨﺪ. ﻭﻟﻲ ﺑﺮﻋﻜﺲ. ﻣﻴﺰاﻥ ﺛﺮﻭﺕ ﻣﺤﻤﻮﺩ ﻛﺮﺯﻱ ﺑﺮاﺩﺭ ﺭﻳﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ اﺳﻼﻣﻲ ﺭا ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ. ﻭﻧﻴﺰ اﺯ ﻣﺠﺎﻫﺪ ﻛﺒﻴﺮ ﺩﻭﺭﻩ ﺟﻬﺎﺩ ﻭﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﻣﺎﺭﺷﺎﻝ ﺻﺎﺣﺐ ﺭا ﻧﻆﺮ اﻧﺪاﺯﻳﺪ ﻛﻪ ﻣﻮ ﺑﺮاﻧﺪاﻡ اﻧﺴﺎﻥ ﺳﻴﺦﻣﻴﺰﻧﺪ. اﺯ ﻏﺼﺐ ﻫﺰاﺭاﻧﺠﺮﻳﺐ ﺯﻣﻴﻦ ﺩﺭ ﻣﻬﺘﺎﺏ ﻗﻠﻌﻪ.ﻛﺎﺑﻞ. ﻭﻭﻻﻳﺖ ﺑﻐﻼﻥ ﺩﺷﺖ ﺧﻮاﺟﻪ اﻟﻮاﻥ ﺫﺭﻳﻌﻪ ﻧﺒﻲ ﺧﻠﻴﻠﻲ ﺑﺮاﺩﺭ ﻣﻌﺎﻭﻥ ﺩﻭﻡ ﺭﻳﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ ﺭا ﺑﺒﻴﻨﻴﻨﺪ ﻛﻪ ﻗﺑﺎﻟﻪ ﻫﺎﻱ ﺷﺮﻋﻲ ﻣﺮﺩﻡ ﺭا ﻛﻪ ﻫﺮﻳﻚ ﻫﺸﺖ ﺟﺮﻳﺐ ﺯﻣﻴﻦ ﺯﺭاﻋﺘﻲ ﺩاﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻳﻚ ﻟﻘﻤﻪ ﻧﺎﻥ ﺧﺸﻚ ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﺷﺎﻧﺭا ﺗﻬﻴﻪ ﻣﻴﻜﺮﺩﻧﺪ. اﻳﻦ ﺯﻭﺭﺩاﺭاﻥ ﻧﺎﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﻲ ﺭﺣﻢ اﺳﻨﺎﺩ ﺷﺎﻧﺮا ﺑﺎﻃﻞ ﻭﺑﻨﺎﻡ ﺑﻨﺎﻡ ﺧﻮﺩ ﺻﺎﺩﺭ ﻛﺮﺩﻩ اﺳﺖ. اﻣﺮﻭﺯ ﺗﻮﺳﻄ اﻳﻦ ﺟﻨﺎﻳﺖ ﻛﺎﺭاﻥ اﮔﺮ ﺩﻓﺎﻉ اﺯ اﺳﻼﻣﻲ ﺣﺮﻓﻲ ﺑﺎﻻ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﺑﺎﻭﺭ ﺑﺨﺪاﻭﻧﺪ ﻳﻜﺘﺎ ﻛﻨﻴﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ. ﻛﺸﻮﺭ ب ﺧﺸﻢ ﻣﻲ اﻳﺪ,. ﻭﻣﻦ ﺧﻴﺮﺧﻮاﻩ ﺻﺎﺣﺐ ﺷﻤﺎﺭا اﺯ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻣﻴﺸﻨﺎﺳﻢ ﺷﺨﺺ ﺑﻲ اﺯاﺭﺑﻲ ﻫﺴﺘﻴﺪ وﺿﺮﺭ ﺷﻤﺎ ﺷﺨﺼﺎ ﺑﻜﺴﻲ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ اﺳﺖ .ﻭﻟﻲ ﺣﻴﻒ ﻛﻪ ﺩﺭﻳﻦ ﺩﻭﻟﺖ ﻓﺎﺳﺪ ﻭﻏﺎﺻﺐ ﺑﻨﺎﻡ اﺳﻼﻡ ﻭﻣﺠﺎﻫﺪﻳﻦ ﻣﺼﺮﻭﻑ ﻛﺎﺭ ﻫﺴﺘﻴﺪ. ﻭاﻗﻌﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻨﮓ ﺳﺎﻻﺭاﻥ ﻣﻌﻨﻲ اﺳﻼﻡ ﻭاﺧﻼﻕ اﺳﻼﻡ ﺭا ﻧﻤﻲ ﺩاﻧﻨﺪ. ﻭاﺯﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻲ.ﻫﻴﭻ ﻧﻤﻲ ﺩاﻧﻨﺪ ﻛﻲ ﻧﻤﻲ ﺩاﻧﻨﺪ ﻭﻧﺴﺒﺖ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﺟﻨﺎﻳﺖ ﻛﺎﺭاﻥ ﺑﺪ اﺧﻼﻕ ﻛﺸﻮﺭ ﻫﺎﻱ ﻏﺮﺑﻲﻭﻋﺎﻃﻔﻪﺑﺸﺮﺩﻭﺳﺘﻲ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺭا ﻧﻛﺮﻛﻪ ﻣﻠﻴﻮﻧﻬﺎ ﻣﻬﺎﺟﺮ ﺧﺴﺘﻪ اﺯﺟﻨﻚ ﺭا ﺩﺭ ﺁﻏﻮﺵ ﭘﻮﺭ ﻣﻬﺮ ﺧﻮﺩ ﺟﺎﻩ ﺩاﺩﻩ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻛﺎﺭ, ﻭﺗﺤﺼﻴﻞ, .ﻭاﻣﻨﻴﺖ ﺭا ﺑﺮاﻱ ﺷﺎﻥ ﻣﺴﺎﻋﺪ ﻛﺮﺩﻩ اﺳﺖ ﻫﺰاﺭاﻥ ﺑﺎر اﺯﻳﻦ ﺗﺎﺟﺮاﻥ اﺳﻼﻡ ﻓﺮﻭﺵ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﺖ ﻛﻴﺘﻲ ﻛﺮاﻥ اﺳﻼﻡ. ﻭاﺯﻳﻦ ﺳﻮﺩا ﻛﺮاﻥ ﻋﺰﺕ ﻣﺮﺩﻡ ﺷﺮﻑ ﺩاﺭﻧﺪ.
ﺑﺎ اﺣﺘﺮاﻡ ﭘﺎﺭﺳﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﺷﻤﺎ

>>>   اقاي محترم خيرخواه ؛ بايد تشكر كرد از ابراز وطن دوستانه ي شما ولي اي كاش اين را اضافه ميكرديد كه ؛ فرق جنگ ديروز حكمتيار و امروز جيست اي دران وقت هم نيروهاي اميريكايي بود ، ايا ازان وقت تا حال حامي حكمتيار كيست .
جنگ ما جنگ كوردلي و طن فروشان مثل گليبدين و طالب پاكستاني است و با تاسف قبيله ي اين جنايات نا بخشودني وطن فروشان را باتوري مي نامند.
بخشي لندن

>>>   تا جايكه من فكر مي كنم تمام كروه هايكه در طول سي و سه سال أخير بر أريكه قدرت تكيه زدند نه ايديالوزي داشتند و نه كدام باليسي براي اين كشور. هر كدام به نوبه خود امدند،كشتند، ويران كردند، دزديدند، رفتند و ميروند. اما بار اين همه جنايات را مردم مظلوم افغانستان كشيدند و مي كشند. تا وقتي كه ما مردم خود را از مظلوميت خلاص نسازيم ظالم هر وقت بيدا ميشود.
والسلام
ملا نظر

>>>   با تشکر از دوستمان پارسا و نگرش ژرفشان. واقعا باید صادقانه نگریست. داستان غم انگیز سیاست در افغانستان همیشه با خون نوشته شده است که نشانه افکار غلط و ظلم بزرگان و سران ماست و نشانه نافهمی سیاسی و حقوقی ماست.
نوریه - مشهد

>>>   باید اصافه نمود که جهاد ! در زمان حاکمیت حزب دموکراتیک خلق افغانستان شروع نه شده بلکه در زمان حاکمیت محمد داوود ،پاکستان اجیران خود را اماده شورش (جهاد) بر علیه داود خان کرده بود.که درینجا حکمتیار و احمد شاه مسعود اولین اقدام را جهت مخشوش ساختن اوضاع افغانستان روی دست و عملی نمودند. و با گرفتن قدرت حزب خلق این پروسه تشدید شد.و بهانه خوبی برای پاکستان و اجیران ان بوجود امد.
حبیبی

>>>   واقعیت اینست که هر فردی را دید گاه خاصی است – اما هنوزا ستند کسا نیکه با استفا ده از عینک به ما حول خود مینگر ند .
از ا ینجا ست که نیک ویا زشت دید ن شان بستگی به عینک شان دارد . – عینک که مجزا از جسم طبیعی وسا خته این وآن
است که بنأ هر پد ید ۀ را هر فردی در وا بستگی به این وآ ن ( فردی ، گروهی – نفع و ضرر – صعود و نزول – بقا و فنا
- سفید وسیا ه )مینگر ند . - بیا ئید وا قعیت را از د ید گاه کسا نی ببررسی بگیر یم که آ زاده استند و هر پد ید ه را با
چشم طبیعی مشا هد ه میکرد ه اند .
از دهقا نی بپرسیم که زمین خو د شخم زده وز یر سا یه درخت خو ا بیده ..
از معلمی که بجز تد ر یس هر چه بیشتر و بهتر به شا گردان خود داشته .
از انجنیر یکه بجز از پیشبر د وپیشرفت تخنیک و تکنا لوجی دیگر نا ند یشید ه .
از دکتوریکه تنها در معا لجه مریضا ن خود تلا ش کرده .
از صا حب منصب ویا ا فسر یکه تنها وظیفه خو د حرا ست از وطن را مید ا ند .
و . . . . پیا مد های را که قبل وبعد از 26 سرطان – 7 ثو ر – 8 ثور – 6 میزا ن – 1 جد ی پر سید ه شود که چه هــا
دید ه اند ؟
همه مید ا نند که انقلاب با دست خا لی تو ده ها علیه استبدا د نظام بر خا سته - در حا لیکه چر خ کو د تا توسط ا ر تــــش
با توپ و تا نگ و طیا ره و با دید از عقب عینک غیر در حرکت می افتد .
همه می دا نند که مجاهد واقعی صر فأ وصرفأ بخا طر عقیده پا ک اسلامی –حفا ظت از نا موس – وحراست ازحریم مـیهن
علیه متجاوز بر خاسته . – اما تجارت پیشگان د ین و وطن بخا طر کسب پو ل و شهرت و با ا ستـفا د ه از عـــینــک غـیر
قد بلند کر ده .
با ید اذ عا ن کرد که در هر دوره ها ی قبل و بعد 26 سرطان – 7 ثور – 8 ثو ر – 6 میزا ن – 1 جد ی تعد ا د ی از
اشخا ص با طینت پا ک و با عز م را سخ بسوی تر قی و تعا لی و یه خد مت بمر د م گا م بر دا شته ا ند ، ا ما ا یــن
محد و د در مقا بل اکثر یت مغرضین عینک پو شا ن قرار میگر فتند – اکثرأ نیست و نا بود و بعضأ فراری و عد ۀ در کنج
عز لت بسر میـبر ده اند .
تجلیل از کا رکرد و ا ند یشه فد ا ئیا ن را ستـین کشوربجـا ست ا ما زخـمـها و رنجـها ی تو ده ها ی مـلیو نی کـه بر ا ن
افـز و نی دارد لذ ا با پا شید ن نمک بر زخمها ی تازه مرد ما ن این مرز و بوم را نمی خو ا هد .
جا دارد که با فرا رسید ن هر یک از تاریخ های یاد شده بغیر از 26 سرطا ن بجا ی گردن فرازی ویاد آوری از افتخارات
هر دوران که با اند یشه و کا ر کرد ها ی نا کا م عینک زد ه گا ن که بیشتر ین به ریخـتن خو ن ، فرار و هجرت ها ی
دا خلی و خا رجی ملیو ن ها فر د و بجا ما ند ن هزاران : یتیم ، بیوه ، پد ران و مادران در سوگ فرز ند ، خواهرا ن و
برادران داغدار ، بی عزتی ها ، انسان فروشی ها ، . . . و به ملیارد ها خسارات مادی شخصی و ملی ، و . . . . و
ادا مه آن که از ایـن بـبعـد تا کجا خـو ا هـد رسـید ؟ نـا شی از هما ن قـد مـها ی نخـستین هر دوره یاد شـده می با شـد
که بـهـتر خـوا هـد بود با فـرا رسیدن روز هـای تاریخی 7 ثور و 8 ثور و6 میزا ن و 1 جـدی اشک ندامت با رید ه
از مرد م عـذ ر خو ا هی شود وبفکر چاره ا ند یشی بـیرو ن رفـت از این مـنـجـلا ب بد بخـتی که د سـتـا ورد ش مـی
خـو ا نـند بـا شـند. ا لبته بی مورد نخواهد بود که تاریخ شخصیت های چون شاه ا مان الله خان با نی استرداد استقلا ل
، سردار مـحـمد داود خان با نی جمهوریت ، و د کـتور نجـیب الله که ابتکا ربیرون کردن قوای شوروی را بــد سـت
گرفت فـرامـوش نخواهـد کـرد ، آنها آ زد گا نی بود ند . آ زادیخواه ، مترقی ، وطن پرست و ملت دوست .
مها جر بی سرنوشت
>>>   هفتم و هشتم ثور دو روز ننگین و شرم اور و ظالمانه و و خلاف بشریت و انسانیت در تاریخ افغانستان
بصیر نظری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است