کودتای هفتم ثور برای همه دردناک بود؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۱۹    ۱۳۹۶/۲/۸ کد خبر: 132323 منبع: پرینت

7 ثور 1393، مصادف با سی و ششمین سال کودتای حزب دموکراتیک خلق و سرنگونی دولت نخستین رییس جمهور است.

در هفت ثور سال 1357 بازهم کودتایی در کابل صورت گرفت: این بار سردار محمد داوود خان توسط متحدان پیشین اش سرنگون گردید. حکمروای جدید، نور محمد تره کی، رسما خواست این را داشت تا مطابق به سرمشق شوروی، افغانستان را به یک بهشت سوسیالیستی مبدل کند. چنین بهشتی را، طوری که همه می دانند، افغانستان تجربه نکرد. برخلاف این تصور، وضع کشور بعد از به قدرت رسیدن حزب دموکراتیک خلق بیشتر به دوزخ شبیه گردید.

با آنكه در برخی موارد داوود خان افكاری را ارايه می نمود و روزنه هايی اميد را به رخ ملت می كشيد اما اعتبار سياسی ملت از آنها كاملا گرفته شده بود زيرا او هم در مقابله با ترفندها و بازی های سياسی خارجی ها نتوانست راه منطقی را بيابد و مسيری را برگزيند كه كشور را نجات دهد.

کودتای 7 ثور پیامدهای دردناکی برای مردم افغانستان داشت. این پیامدها شامل کشته شدن 1.5 میلیون شهروند افغانستان و مهاجرت 5 میلیون تن به خارج از کشور و معلولیت صدها هزار تن از هموطنان و یتیم و بیوه شدن هزاران تن و نابودی زیر ساخت های افغانستان بود.

اما بهشت واقعی را گروه های مختلف مجاهدین به مردم وعده دادند که در هشتم ثور 1371 به قدرت رسیدند. پیامد این وعده یک جنگ ویرانگر داخلی بود که راه را برای حاکمیت طالبان باز کرد و هنوز هم، از صلح در افغانستان خبری نیست.

با جهاد و مقاومت مردم افغانستان بعد از چهارده سال مبارزه مسلحانه علیه نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به حکومت کابل ریاست جمهوری داکتر نجیب الله به سقوط مواجه کرد و به تاریخ هشت ثور 1371 به رهبری حضرت صبغت الله مجددی حکومت اسلامی روی کار آمد اما جنگ های داخلی از افغانستان رخت بر نبست.

حالا سوالی که مطرح می باشد، این است که آیا پیامدهای هفت ثور 1357 و هشت ثور 1371 برای مردم افغانستان یکسان است؟ پاسخ همه آن هایی که از این یا آن جناح جانبداری می کنند، به طور قاطع «نه» است. هر یک از این جناح ها چنین ادعا می کنند: مبارزه و جنبش ما صادقانه و برای رهایی مردم افغانستان از نفوذ خارجی ها، از فقر و بی عدالتی و از دیکتاتوری بود.

کد (12)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
7 ثور
نظرات بینندگان:

>>>   این هم دست آورد دیگری از اوغانها یا الله من هر قدر کتاب مطالعه کردم یک جز از کار خوبی این قوم درنیافتم به جز وطنفروشی خیانت خاک فروشی ووووو
از دوستان میخوام که یک کم در باره عبدالرحمن خان(خط دیورند) شاه شجاع و نادر غدار (معاهده گندمک) و غیره وطنفروش ها نظر دهند ،میخام یک کم معلومات خود را زیاد بسازم
اجمل(پنجشیری)

>>>   بدون معامله گری هیچ رژیمی به وچود نمیاید این ساخت ساز ها ضروری است ازخود چیزی نداریم تغیر و تحول در یک کشور به زر و زور ضرورت دارد اینرا نداریم باید معامله صورت بگرید با کلمه خوبتر سازش ضروری است این کار هم ابتکار کاردارد در وجو همه کس نیست بعضی سیاستمداران ورزیده عمل را انجام میدهند وبه هدف خود میرسند هدفشان شخص نیست همه ملت وکشور شان میباشد تابتوانند تمام کشور رااداره کنند وقانون را درسرتاسر کشور خود حاکم بسازند:

>>>   ۷ ثور و بعد ۸ ثور هردو فاجعه آفرید

>>>   اجملک وپنچرمین ها بودند که افغانستان را به امریکائی های سیاه واشغالگران وانگلیس ها تسلیم نمودند هیچ متوجه خود نیستند...
بغلانی.

>>>   اجمل جان پنجشیری خیلی عقده مند هستی.
کمی فکر کن ومطالعه کن اگر چه ناخبر هستی.
در 10سال حکومت مارشال ومسعود گرفت10 کیلومترخاک ات.
قاسم اوغان شد شهید صدا بلند نکرد هیچ پنجشری.
قادری ازکابل

>>>   هفت و هشت ثور هر دو کودتا ما را بدبخت و آواره کرد...

>>>   قادری صاحب عزیز، این قوم پرست ها و شکم پرست های شورای نظار مانند باز شیرگل خان چوچه مرغ های کوچه خود را خوب بلد هستند که شکار کنند(یعنی به خانه جنگی در کابل و سایر شهر های کشور) در مقابل بیگانگان همیشه پشت دور میدهند و پروتوکول امضا میکنند.
نجیبه نوری

>>>   انقلاب 7 ثور یک انقلاب واقعی بود که مردم بی سواد افغانستان نتوانست درکش کند امروز همه پیامد های سیاسی از پی همان انقلاب است

>>>   هفت ثور هشت ثور هردو سور شد سرخ شد ازخون
ثور یعنی سبز ولی بر سری ملت سیاه شد تاریگ شد
دریائ سرخ شد از خون مظلوم وسلام
یک مسافر
>>>   کاش هفت ثور تاحال دوام میکرد بیسوادی محو میشد اصلاخات ارضی میشد سطح اقتصادی مردم متوازن بود بیکاری نبود رهبران حکومتی آنزمان همه استادان پوهنتون هاوافسران تحصیل یافته و معلمین بودند
اما رهبران 8ثور همه غارتگران وبیسواردان

>>>   کودتای ثور برای پاکستانی ها وبرای اشرار دردناک بوذد

>>>   هفتم و هشتم ثور دو روز ننگین و شرم اور و ظالمانه و و خلاف بشریت و انسانیت در تاریخ افغانستان
بصیر نظری

>>>   معمولاً به بعد از الف ب می آید. وبعداز 7. 8 . این را می گذاریم بحال خودش .زیرا امر مسلم است. اگر هفت ثور بوقوع نمی پیوست. هشت ثور نمی داشتیم. ما همه بیدون تردیددراوردن 7و8 ثور مقصر هستیم انداختن گناه به گردن یکدیگر هیچ سود ندارد. بیایید هنوز هم وقت داریم. دست بدست هم دهیم ازتکرار اشتباهات خود اجتناب کنیم.این کشور بدست همین فرزندان وطن آباد شدنیست. درغیر آن انتظار سرنوشت یوگوسلاویا را داشته باشیم وبس.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است