ایستاده در کنار افغانستان یا تروریزم؟!
امریکا هیچگاه طالبان را در لیست تروریزم قرار نداده و از دل آن داعش را بنا کرد و حال همانگونه که وزیر دفاع کاخ سفید مدعی است شانه به شانه در کنار افغانستان هستند یا در حمایت از ترویستان؟ 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۹    ۱۳۹۶/۲/۵ کد خبر: 132231 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، وزیر دفاع امریکا دومین مقام بلندپایه امنیتی این کشور می باشد که در دولت ترامپ به افغانستان سفر و با رهبران حکومت وحدت ملی دیدار و گفتگو کرد و در حالی است که جمعه گذشته قتل عام سربازن قول اردوی بلخ چنان برای کشور تکان دهنده بود که موجی از اعتراض های به راه افتاد و وزیر دفاع و رییس ستاد ارتش استعفا داد.

چندی قبل نیز انفجار بزرگترین بمب غیرهسته ای امریکا در ننگرهار هرچند از سوی این کشور برای نابودی پایگاه های زیرزمینی داعش عنوان شد و ارگ از آن پشتیبانی کرد اما اطلاعات ضد و نقیض این احتمال را قوت بخشید که منطقه ایچن برای آزمایش این بمب انتخاب و با توجه به شدت انفجار، تلفات انسانی و حیوانی بسیار داشته و به محیط زیست آسیب رسانده است.

جیمز متیس در نشست خبری، دیدار با رهبران و بررسی اوضاع افغانستان را هدف سفر خود اعلام کرد و گفت: "برای آینده افغانستان شانه به شانه در کنار افغان ها حرکت خواهیم کرد".

این در حالی می باشد که به مانند مشاور امنیت ملی کاخ سفید، تیمی برای بررسی و تهیه گزارش کامل از اوضاع افغانستان برای ارایه به ترامپ، وزیر دفاع امریکا را همراهی می کند که می تواند تعیین کننده سیاست اصلی واشنگتن برای افغانستان باشد.

هرچند حمله نظامی امریکا در سال 2001 به کشور برای نابودی طالبان بوده است اما هیچگاه آنان از سوی این کشور در لیست گروه های تروریستی قرار نگرفت و چند تن از رهبران این گروه شامل این لیست شدند که به باور منتقدان دلیل بقای طالبان در افغانستان می باشد.

دولت اوباما که با مصالحه در پی ادغام طالبان در روند حکومت و قدرت بوده است با شکست های پی در پی در مقابل نفوذ گسترده این گروه در جای جای افغانستان مواجه و زمینه برای ورود داعش به برخی مناطق کشور چون ولایت ننگرهار فراهم شد، تاکنون سیاست خارجی دولت ترامپ نسبت به طالبان و بخصوص افغانستان در هاله ای از ابهام وجود دارد.

نقش آفرینی دشمن دیرینه این کشور در مناسبات افغانستان روی دیگری از رقابت قدرت های بزرگ جهان در کشور و تداوم جنگ می باشد، روسیه در گفتگو با طالبان چندین نشست صلح افغانستان را میزانی و امریکا را شکست خورده جنگ با تروریزم عنوان کرده است.

بمب مادر در ننگرهار برای کشتار گروه های چند ده نفری داعش بیش از اینکه گروه های تروریستی را هراسان کند زنگ خطری برای رقبای کاخ سفید در افغانستان بود و این پیام را داشت که ترامپ به مانند اوباما اعتقادی به روابط دیپلماتیک ندارد و حاضر به ترک افغانستان برای ورود روسیه نیست.

سردرگمی حکومت کرزی و غنی نسبت به طالبان از سیاست گنگ امریکا نشات میگیرد که هیچ گاه به روشنی طالبان را دشمن خطاب نکرد، طالبان برای این کشور ابرازی هراس افکن در منطقه بوده و روسای جمهور افغانستان نیز با نگاه قومیتی به این گروه، ناامنی و جنگ را بر مردم تحمیل کردند.

این در حالی است که بیش از یک و نیم دهه از حضور نظامی قدرتمندترین کشورهای جهان در افغانستان می گذرد اما همچنان گروه های تروریستی با حمله های پراکنده به عنوان طالبان هر روز قدرتمند تر و بر جغرافیای بیشتر مسلط می شوند که نشان می دهد منفعتی که چنین کشورهای از وجود تروریست در افغانستان می برند، بسیار چشم گیرتر از محو آن است.

و اینک، سفر بلندپایه ترین مقام های امنیتی کاخ سفید به افغانستان برای بررسی اوضاع امنیتی کشور است تا استراتژی مقابله با تروریزم را شکل دهد یا در جستجوی مناطق دیگر برای تسلیحات جدید و انجام آزمایش می باشد تا دریابند گروه های ترویستی تا چه میزان می تواند برای منافع امریکا سودمند باشند؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دفاع آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   این چه شوریست که در دورقمرمیبینم
همه افغانستان پرازفتنه وشرمیبینم
اشرف غنی باعبدالله درجنگ وجدال
جان کری و اوباماسواردوتاخرمیبینم

>>>   ملت عزیز ورنجدیده ای ما همه روزه قربانی میدهند وجوانان برومند ورشیددار فانی را وداع نموده ده ها وصد ها ورثه ای داغذار وماتم زده رااز خود بجا میگذارند وبد تر از همه دارای های مادی ومعنوی این کشور به باد فنا میرود وتروریزم همه روزه تقویت گردیده مواد مخدر بجای محو ونابودی رونق بهتری یافته
و دموکراسی که خواست قاطبه ای ملت ما ومردم جهان است درینجا بدنام ودست کاری شده وحتی بی اعتبار گردیده است اما در مقابل همه ای این تلفات وبرباد دادن امکانات ونیروهای بشری وامکانات مادی ومعنوی چه چیز را بدست اورده ایم؟راستی در چند دور روسای ارگ رامردم انتخاب نموده اند وبه خواست ملت امده اند ویا با مداخله بیگانه ها وجهت تامین منافع خود انهاتعیین وترتیب گردیده اند؟ وقتی منافع خودشان خدشه دار میگردد ومهره های تربیت شده وایجاد نموده ای انها تغییر موقف مینمایند وامکانات خودرا از جاهای دیگر میگیرند به صحنه می ایند ومیگویند با مردم افغانستان شانه به شانه در نابودی تروریزم{طالب های روس منش}استادگی میکنیم!!!برفرض سایر خارجی ها در تمویل وتقویه ای تروریست هادخیل نیستند تنها یک کشورانها را تعلیم وتمویل و تقویه مینمایند پس این دولت ومنبع را که ها تمویل مینمایند وسالانه ملیارد ها دالر ومقادیر بی شمار سلاح ومهمات در اختیار انها قرار میگیرد؟ وبازاگر احیانااین محال راممکن بسازیم وتروریزم را نابود سازیم ایا کشور ما مستقل وازاد بوده ودموکراسی واقعی درینجا حکم فرماخواهد گردید هرگز!
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   اشرار بی فرهنگ وطن را به آمریکا خوب ارزان فروختند.

>>>   امان الله پیمان:
به جوانان بدخشان توصیه می کنم که به اردو نروید می گویند نان نداریم گرسنه می مانیم!
بروید بدخشان بسیج شوید و معدن لاجورد، طلا بیروج و سایر معادن را در کنترول خود بگیرید و کار کنید.
اشرف غنی احمدزی و عبدلله ارزش این را ندارند که شما برای شان جان خود را فدا کنید، قربانی های شما نادیده گرفته می شود و این قطعن جفاست در حق شما.

>>>   آقاى اتمر تصميم گرفته است تا وزارت دفاع را براى عملى كردن پلان هاى بلند تحت كنترول در آورد و با دست باز به اهداف و مسيونش دست يابد.
اتمر آدم خيلى استراتيژيك است ، او را بايد جدى گرفت.

>>>   بیدون شک و تردید گفته میتوانم که ایالات متحده امریکاه برای منافع استراتیژیک اش در کنار فاشیسم یک قوم ودر کنار تروریزم قرار دارد واگر قرار ندارد چرا تروریزم را نابود نمی کند ودیده شد که طالب را در ظرف 24 ساعت از افغانستان بیرون کرد و چرا دوباره جان گرفت و طرفداران تروریزم و حامیان آن در دولت است . از جامعه جهانی و از ابرقدرت بزرگ جهانی ( امریکا ) خواهمندیم که بازی موش و گربه را در افغانستان خاتمه دیهند و قسمی که مردم افغانستان از امظای پیمان ارزو داشتند که صلح آمدنی است نیامد و دشمن مردم افغانستان روسیه سابق بود و شکست خورد و حامیانش برای بد نام ساختن جامعه جهانی کار می کنند افغانستان را تنها نگذارند و این میدان بزکش را به میدان رقابت های صلح و پیشرفت افغانستان مبدل بسازنند و از فاشیسم مدرن افغانی دفاع نکنند و به مردم افغانستان روی بیاورند و تکیه کنند . اگر جامعه جهانی اشتباه کند در افغانستان همچون روسها و انگلیس ها شکست خواهند خورد .
زره

>>>   شوونیست ها میخواهند هم غرب را دراختیار داشته باشند هم شرق را:

سفرآقای کرزی به روسیه ویکی از کشورهای عضو پیمان شانگهای به قصد فضا سازی برای تحقق برنامه های کلان شوونیست ها است. یعنی می خواهند هم غرب را دراختیار داشته باشند هم شرق را. این کوشش های مستمر و سازمان یافته وبرنامه ریزی شده در اوضاع واحوالی رخ مینمایند که بقیه مدعیان وتیکه داران قومی به پست های کوچک و درآمدهای شخصی پول وثروت وحضور سمبولیک درهیرارشی قدرت قانع شده اند وتوان و شهامت مقابله کردن با شوونیزم را درسمت وسوی تغییررادیکال وبنیادین وعدالت خواهانه ندارند .بنا براین پیشاپیش هشدار می دهم جوانان آگاه باشند، برای هرنوع اقدامی که ضرور افتد ودرست تشخیص داده شود، در همه حال دربرابر تمامیت خواهان وبی عدالتی ها وقانون شکنی های شان بی تفاوت نخواهیم ماند.

لطیف پدرام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است