رابطه ای که کمر امنیت را شکست
تکیه بر رابطه و اعمال سلیقه در حکومت غنی و وزیری به خواب رفته، خود گواه دلیل جنگ بی امان کشور است که نشان می دهد کدام مقام و چه کسانی نقش مهم در بی ثباتی و قوت گرفتن طالبان را دارند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۱    ۱۳۹۶/۲/۴ کد خبر: 132146 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در حکومت وحدت ملی، طالبان برای رسیدن به نتیجه ای عالی، نظامیان را هدف بزرگ خود می دانند، تلفات بیشمار این حمله ها باعث تشویق طالبان برای طرح ریزی عملیات های دیگر می شود اما در حالی که نیروهای نفوذی آنان در بالاترین سطح های امنیتی افغانستان حضور دارند، این اهداف بسیار راحت از نبرد در میدان جنگ است.

شکست های امنیتی پی در پی وزارت دفاع در تامین ثبات و حتی امنیت جان سربازان باعث شده که در کنار فاسدترین، ناکارآمدترین نهاد کشور نیز باشد، ضعف بزرگ این وزارت در ناهماهنگی استخبارات و نظامیان به اندازه ای است که وجود حتی سازمانی به نام کشفی به دور از انتظار می باشد.

از سوی دیگر، با وجود برتری نظامی و تعداد نظامیان حکومت در برابر نیروهای پراکنده، نامنظم و کم تعداد طالبان، این گروه بر بیش از نیمی از کشور تسلط دارند و در 70 درصد از مناطق ناامنی می آفرینند که منشا تمامی ناکامی های حکومت نشات گرفته از عدم اراده راس قدرت در مبارزه با تروریزم است.

کرزی در گذشته و اشرف غنی در مقام ریاست جمهوری به طالبان به عنوان ذخیره های قومی می نگرند که مانع از نابودی و دلیل قوت گرفتن هر روزه این گروه در افغانستان شده است در حالی که دوران تاریک حکومت طالبان به خوبی روشن می کند که به هیچ قومیت و اتحادی پایبند نبوده و تنها برای نابودی کشور بنا شده اند و حال این بازی خطرناک و تکیه دولتمردان به تروریستان نتیج ای جز ویرانی و تباهی ندارد.

رابطه ها که جایگزنی برای ضابطه ها در ارتش و پولیس کشور شده است دلیل بزرگ دیگر شکست های امنیتی می باشد، طالبان تنها با پوشیدن فرم و استفاده از تسلیحات نظامی در هماهنگی با فرماندهان و جنرالان وارد امنتیی ترین مکان ها شده و خون به پا می کنند.

در اینگونه حمله ها، تنها رده پایین ترین نظامیان مورد حمله قرار می گیرد که تازه ترین نمونه های آن، کشتار در شفاخانه چهارصد بستری و قتل عام سربازان قول اردوی بلخ است.

با تمامی امکاناتی که خودیهای حکومتی برای حمله و انتحاری طالبان در مکان های مهم و ارگان های نظامی فراهم می کنند چرا باید این گروه به خود زحمت نبرد در میدان های جنگی بدهند که هر دو طرف در آمادگی نظامی به سر می برند و شانس پیروزی به نصف می رسد.

اعمال سلیقه در مهم ترین نهاد حکومت که وظیفه خطیر حفظ ثبات و برقرار امنیت را به عهده دارد با رهبری وزیر خواب رفته و بی تجربه که توسط رییس جمهور برقرار شده خود گواه دلیل جنگ بی امان کشور است که نشان می دهد چه مقام و چه کسانی نقش مهم در بی ثباتی و قوت گرفتن طالبان را دارند.

کارکرد ضعیف بخش های امنیتی که با هر حمله طالبان به زانو در می آورد و حتی توان دفاع در مقابل انتحاری کنندگان را ندارد، این پیام را می رساند که اردوی ملی تهی از برنامه های استراتژیک بوده و تنها در انتظار کشتار و قتل عام هستند.

زمانیکه یک قول اردوی بزرگ با تجهیزات کامل در بلخ در حمله 10 نیروی طالب به خاک و خون کشیده می شود، چگونه امیدی به تامین امنیت منطقه حساس شمال را داشته باشیم؟

مهمترین چالش امنیت، خلا رهبری و نگاه سلیقه ای است و تازمانی که رییس جمهور به عنوان فرمانده کل قوای مسلح نخواهد چشم هایش را به روی واقعیت نابودی افغانستان باز کند، حمله های طالبان و کشتار سربازان ادامه دار خواهد بود، حال می خواهد هر تعداد فرمانده رده پایین را برکنار و با نفود قدرت بر بقای ضعیف ترین وزیر پافشاری کند.

مهمترین شخصی که با تکیه بر رابطه ها و نگاه ی سلیقه ای از امنیت گرفته تا سیاست خارجی، جنگ را بر مردم تحمیل می کند و زمینه نفوذ طالبان را محیا، رییس جمهور است، شخصی که حزب اسلامی را ناجی صلح کرده و در برابر رویداد کشتار سربازان در بلخ، از مردم خواهان بسیج شدن در برابر هراس افکنان را دارد.

رییس جمهوری که به جای سازماندهی نهاد امنیتی، با وزیری خواب رفته و تیمی از طالب دوستان حکومتی، ناامنی و کشتار را مهمان هر خانه ای کرده، تنها به عیادت زخمی های می رود که قربانیان سیاست طالب پرستی وی هستند، ننگی که تا تاریخ است بر پیشانی این دولتمردان خواهد ماند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حمله مزار
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   شما تاجیکها باید اعتماد دیگر اقوام غیر پشتون را جلب کنید:
اگر پشتونها در طول تاریخ حکمفرمایی خود بر خراسان بزرگ انواع ظلم تبعیض را بر اقوام غیر پشتون روا داشتند گناه شما تاجیکها هم کمتر از انها نیست.
شما در کنار انها حال برای بقای خود یا سهیم بودن در قدرت هرچند کم وناچیز در ان تبعیضها گاها اشتراک داشتید و در طول دوران جنگهای داخلی ستمها وعهد شکنی بسیاری با اقوام هزاره وازبک داشتید وحتی قبل از این مدت کوتاه که دولت غنی تبعیض را بر شما روا میدارد هیچگاه بدنبال جلب اعتماد دیگر اقوام بر نیامدید زیرا که فکر نمیکردیداین قوم فاشیست به شما هم ... کند ولی دیدید که کردند
پس توصیه من به قوم تاجیک که داعیه این را دارند که بین اقوام غیر پشتون اکثریت دارند این است که از گذشته عبرت بگیرند واعتماد اقوام غیر پشتون را جلب کنند وبا اتحاد واعتماد یک بار برای همیشه از شر این قوم نادان خلاص شویم وبرادرانه در این سرزمین زندگی کنیم. بدون تبعیض وبدون خیانت.

>>>   سلام بر تمام مادران,پدران,شهیدان پاک ومظلوم که قربانی مامله گری وطن فروشان شدند تقدیم میدارم و از دربار خداوندج برای تک تک تان صبر جمیل میخوام

>>>   وطنداران عزيز، چرا مردم خودرا در كوچه به اصطلاح حسن چپ ميزنند؟ براي سران قبيله مانند كرزي، غني، استانكزي، اتمر،يون، خپلواك و أمثال ديگر از اين قماش، كشتن مردم غير پشتون جهاد است. اينها در همچو واقعات بهمديگر تبريكي ميگويند. اين تقبيح كردن ها و أشك تمساح ريختن ها فقط فريب است. اينها وقتي درك ميكنند كه اولاد خود شان به خاك وخون كشيده شود.

>>>   خداوند این شهیدان را جنت فردوس عنایت کند و رحمت
با تمام احترامی که به همه شهیدان افغانستان دارم در این جا یک ګپ است
وقتی مردم نظامی افغانستان و حتی اردو های نظامی نمی توانند امنیت خود را حفظ کنند این ها باز چطور می توانند امنیت مردم را حفظ کنند ؟
فکر می کنید وزیر دفاع مقصر بود ؟آیا وزیز دفاع وظیفه اش است تا تفنګ به دست بګیرد و امنیت اردو های نظامی را بګیرد
یک پلان نظامی برایشان طرح شده است اګر دقیق تطبیق می کردند خود به خود امنیت به میان می امد .

>>>   خود نظامیان ما درست کار نمی کنند . و محل های تالاشی هم بسیار با بی کفایتی تالاشی شوند بارها شده است که یک بسته کلان از کاغذ ها در دست مردم بوده است ولی تالاشی ګر صرف مردم را تالاشی می کندو بسته های در دست داشته را نمی بینند شاید ان ها هم می ګویند بان که انتحاری در داخل شود و مارا چیزی نشود .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است