تامین امنیت افغانستان در برنامه آمریکا نیست
آمریکایی ها صدها و هزارها کیلومتر از خاک ما فاصله دارند و برمبنای منافع ملی خود هرچه خواستند انجام می دهند. برای این کشور فرقی ندارد که مردم ما در چه وضعیتی باشند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۹    ۱۳۹۶/۱/۲۸ کد خبر: 131843 منبع: پرینت

رییس جمهور پیشین در واکنش به پرتاب بزرگترین بمب غیر هسته ای آمریکا در ولایت ننگرهار می گوید تصمیم گرفته آمریکا را از خاک افغانستان اخراج کند. حامد کرزی تاکید می ورزد که آمریکا کشنده ترین بمب نوساختش را در خاک افغانستان آزمایش کرده و همکاری رهبران حکومت با این اقدام خیانت ملی محسوب می شود. از سویی هم حامد کرزی با حکومت مقاطعه سیاسی کرده و اعلام کرده است که از این پس این حکومت از وی نمایندگی نمی کند. ما روز گذشته شاهد این بودیم که آمریکا بمب نوساختش را که غیر هسته ای بود در اچین ولایت ننگرهار بالای موضع های گروه داعش استفاده کرد که تنش های گوناگونی را به همراه داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، سید عبدالمقدم امین، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «تحول» گفت: با تاسف که ما همیشه چه از داخل افغانستان و چه از شرکای بین المللی مان پیامی جز جنگ نداریم، بحث ثبات و تامین امنیت در کشور قطعا مطرح بحث نیست. تقریبا ما در دهه چهارم جنگ قرار داریم. آمریکا که خواب تسخیر جهان را در سر می پروراند تا بحال نتوانسته است وضعیت یک کشور بیست میلیونی را به نام افغانستان تثبیت کند. اینگونه است که ما افغان ها فریب می خوریم و باید هم فریب بخوریم چرا که ما خود به ارزش های ملی خود، به افکار ملت خود، به نخبه های سیاسی خود احترام نداریم. ما اصلا خود را فرزندان این خاک و این سرزمین نمی دانیم و همیشه سربازان خوبی برای کسانی بوده ایم که کشور گشایی می کنند و در هر گوشه و کنار دنیا می جنگند.

وی، در خصوص آمریکا و کارهایش در افغانستان اظهار کرد: آمریکایی ها صدها و هزارها کیلومتر از خاک ما فاصله دارند و برمبنای منافع ملی خود هرچه خواستند انجام می دهند. برای این کشور فرقی ندارد که مردم ما در چه وضعیتی باشند. برای استراتژی و اهداف بلند مدت خود راه می رود. ما داعش را هم نمی توانیم دست کم بگیریم. داعش هم یک برنامه جهان شمول است همانطور که قبلا القاعده این حالت را داشت. بجز القاعده سازمان های دیگری وجود داشت، طالبان و ده ها گروه دیگر که زیر مجموعه این حرکت تقریبا جهانی است و شما چند روز قبل شاهد یک جلسه بزرگ در واشنگتن بودید که بیش از هفتاد کشور دنیا پیرامون اوضاع امنیتی افغانستان در رابطه با تشریک مساعی در برابر داعش و نظر مشترک جلسه گرفتند. از اینجا معلوم می شود که بحث داعش بحث افغانستان و بحث منطقه نیست. یک بحث جهانی است که هم ضررش به جهان اسلام و هم به کشورهای دیگر می رسد. این بمب هم در ظاهر علیه داعش استفاده شده است. ترامپ از این کاملا حمایت کرد و از بخش های امنیتی آن به عنوان یک ماموریت موفق استقبال کرد و این را هم توضیح داد که برنامه طوری طراحی شده بود که افراد ملکی در این رابطه آسیب نبینند و با دیدگاه و نظریات حکومت افغانستان این کار را مشترکا انجام دادیم.

وی افزود: اما می دانیم تابحال آمریکا مدل های بسیار متنوع و زیادی را برای از بین بردن تروریزم در افغانستان پیاده کرد اما دیدیم که هیچ کدام نتیجه ای برای افغانستان نداشت و تروریزم کاهش نیافت. حالا این مدل جدید نظامی هم قطعا نمی تواند افراط گرایی را تضعیف کند. پس آمریکایی ها ثابت کردند که بحث تامین امنیت در افغانستان در برنامه آنها نیست. اما در کوتاه مدت می تواند به این معنا باشد که چون حوزه جدیدی در برابر منافع آمریکا شکل گرفته است و این حوزه تصمیم های خود را در رابطه با شیوه جنگ، در رابطه با تامین صلح در افغانستان و درباره حضور آمریکا در منطقه و در شرق میانه می گیرند. آمریکایی ها هم با این گونه عملیات جدید سعی در نشان دادن قدرت خود به آنها می باشد.
امین، در ارتباط با آگاهی حکومت از این بمب گذاری و شیوه آن بیان داشت: حکومت افغانستان در حدی نیست که قضایای بین المللی را بر مبنای منافع ملی خود تصمیم بگیرد و یا اینکه سمت و سو بدهد به این معنا که شاید آمریکایی ها چون پالسی های بسیار قوی دارند، دستگاه دیپلماسی شان به حدی تاثیر گذار است که شاید با دستگاه حکومتی افغانستان طوری صحبت باشند که ما مواضع داعشی ها را بمباران می کنیم اما با این حجم بالا قطعا با دولت افغانستان صحبت نشده است. ولی حکومت افغانستان هم چون در گرو منافع بین المللی قرار دارد ناگزیر است که از این وضعیت حمایت کندو چاره ای جز این هم ندارد. اما در واقعیت یقین دارم دولت افغانستان هم خود ازاین بمب گذاری به نحوی غافلگیر شده است اما حالا مجبور است از خودش دفاع کند و حرف هایی را هم به خاطر افکار عمومی ارایه کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امنیت افغانستان
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   مردم که داعیش تومنطقه اش جامیدن حق شونه بمیرن

>>>   چيگونه ميتوان باور كرد كه اين دولت واقعاً در مبارزه عليه وحشت ، بربريت و حاميان تروريزم جدى است وقتى بزرگترين حامى تروريزم با امكامات دولتى از بودجه ملت عليه ملت و كشور توطئه ميكند ، دولت خاموشى اختيار ميكند و نام بزرگترين ميدان هوائى بنام اين خايين ملى و تروريست شناخته شده مسمى است.
#ميدان_هوايى_كابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است