حمله ننگرهار، نمونه ای از جنگ نیابتی قدرت ها
حکومت در اینباره بسیار خوش بین است و از کاهش خطرات صحبت می کند اما دیدگاه مردمی آنقدر خوشبینانه نیست و بسیاری معتقد هستند که اصلا نیازی به این حمله بزرگ نبوده است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۴    ۱۳۹۶/۱/۲۶ کد خبر: 131758 منبع: پرینت

اصل بحث این است که براساس داده های قبلی، سفر جنرالان روسی که به وزیرستان شمالی رفته بودند و اینکه قسمتی از جنگ جنوب را آنان مدیریت می کنند، ممکن است پایگاهی که هدف قرار گرفته تحت مدیریت روس ها بوده باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، میرحسین تلاش، آگاه روابط بین الملل در گفتگو با همگام در خصوص حمله به ننگرهار گفت: آنچه واکنش ها را برانگیخته، جنگ نیابتی غیر رسمی قدرت ها در منطقه است که جغرافیای افغانستان هم به عنوان میدان رقابت برای آنان مهیا شده است.

تلاش، درخصوص ناتوانی حکومت در این بین اظهار می کند: این مسایل به ناکامی و ناتوانی حکومت برمی گردد و اینکه بازی ها خیلی بزرگتر از توان و اراده دولت مردان است و یا اینکه گفته می شود خود حکومت نیز به عنوان یک مهره در تخته بازی قرار دارد و توسط قدرت ها به موقعیت های مختلف جهت داده می شود.

این آگاه بین الملل، در خصوص راهکار برون رفت از بازی قدرت های بزرگ اظهار می کند: ملت افغانستان باید روی افکار عامه جهانی تاثیرگذاری داشته باشد تا ملت های جهان را در برابر حکومت های شان قرار بدهند و این حکومت های مستبد بوسیله ملت های خودشان مهار شوند. چراکه صدا بلند کردن ملت ما در برابر حکومت تاثیر چندانی نداشته است.

وی، در خصوص استقبال مقام های بلند پایه حکومت از حمله به ننگرهار می گوید: حکومت در اینباره بسیار خوش بین است و از کاهش خطرات صحبت می کند اما دیدگاه مردمی آنقدر خوشبینانه نیست و بسیاری معتقد هستند که اصلا نیازی به این حمله بزرگ نبوده است.

تلاش می افزاید: محلی که تهاجم در آن صورت گرفته ممکن است که خارج از اراده و کنترل آمریکایی ها بوده است و بحث این است که براساس داده های قبلی و جنرالان روسی که به وزیرستان شمالی رفته اند و اینکه قسمتی از جنگ جنوب را مدیریت می کنند، ممکن است پایگاهی که هدف قرار گرفته است تحت مدیریت روس ها بوده باشد.

این آگاه روابط بین الملل، درخصوص موقف گیری روسیه از این پس اظهار می کند: روس ها در مناطقی که آمریکایی ها حضور دارند، بیش از قبل فعال خواهند شد مگر اینکه سیاست آمریکا و روس در راهبرد دیپلماسی مشترک قرار بگیرند.

وی می گوید: آنچه مهم است مراکز تجهیز و آموزش تروریستان است که دکان داری آن به پاکستان وارد است که بخشی از آنان را به آمریکا و بخش دیگر را به روس ها به فروش می رسانند و چنانچه صحبت هایی از دور شدن سیاست های پاکستان از عربستان شنیده می شود بازی را بزرگ تر می کند که روشن است که در این آنارشیزم و آینده مبهم مدیریت کشور دشوار تر خواهد شد و حکومت افغانستان توان مدیریت این مبارزه را نخواهد داشت.

تلاش افزود: کسانیکه در راس و اطراف دولت مردان افغانستان هستند، افرادی ناتوان اند و اراده هایشان به انگیزه های شخصی و مصلحتی بر می گردد و تنها به روز گذرانی مشغول اند و اینکه این پنج سال را چطور تکمیل کنند و اینکه پنج سال بعد چه می شود را کسی فکر نمی کند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بمب آمریکا
ننگرهار
نظرات بینندگان:

>>>   تا زمانيكه ديانت، اخلاق، سابقه پاك، افغانيت و جهاد محك انتخاب نباشد، حالت ما بدتر إز اين خواهد بود، چون تا حالا و خصوصاً بعد إز يازده سبتمبر تعين و نصب رهبران دولت و حكومت به أساس مزدوري و دشمني به اسلام صورت گرفته است، و مزدور بايد هميشه فرمان بردار باشد، در غير آن مانند رباني شهيد و احمدشاه مسعود توسط توطئه بادار بشهادت ميرسند.

>>>   حامد کرزی درنقش جدید
مردم ما ، چه که همه دنیا میدانند که کرزی گماشتهء سازمان استخباراتی امریکا
است و در سال 2001 توسط امریکایی ها به کرسی خداداد رهبری کشور ما (C I A)
نشانده شد و چهارده سال تمام به حمایت امریکا حاکم این کشور بود.
همین کرزی با حمایت خلیل زاد ومشوره همین غنی تمام موانع نیروهایی را که میدانستند در برابر شان به مقاومت مبدل شود با توطئه ونیرنگ وترور از سر راه شان برداشتند .
اکنون امریکایی ها با سپردن نقش جدید یعنی مخالفت با امریکایی ها به او می خواهند درمحور جاسوسان شان تمام جوانب را درین کشور تحت کنترول خود داشته باشند ، غنی حاکم کشور و کرزی درنقش مخالف سیاسی و طالب وداعش نیروهای مسلح این دوچهره جاسوس شناخته شده می باشد.
کرزی این همه سر وصدا ها را به دستور سازمان استخبارات امریکایی ها براه می اندازد و باغنی هیچ نوع مخالفت ندارد ، بهتراست بگویم که نمی تواند مخالفت داشته باشد زیرا هردو دریک آخور کاه می خورند ولجام هردو غنی و کرزی در دست یک مالک و بادار است .
مردم هوشیار شوید حلقه زدن به دور غنی وکرزی به جز به بند کشیدن مردم ما هیچ حاصل دیگر نخواهد داشت ، مردم ما باید نیروی مستقل سیاسی ونظامی خود را تشکیل دهند تا به قوت سیاسی ونظامی در برابر این توطئه بزرگ حذف وبه بند کشیدن مردم ما ایستادگی وتوطئه هایی این گروه جاسوس و وطنفروش را خنثی سازند.
راه دیگری به جز مقاومت و تشکیل نیروی مستقل سیاسی ونظامی در برابر این همه توطئه علیه مردم وجود ندارد.
محمداسلم سلیم

>>>   کاری نیک وپسندیده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است