روس مانند آمریکا می خواهد تاثیرگزار باشد
روس ها همانند آمریکایی ها خواستار این هستند که در تحولات امنیتی افغانستان نقش فعال داشته باشند و در ساختار سیاست افغانستان مانند آمریکا بتوانند مانند یک بازیگر ژیوپولتیک تاثیرگذار باشند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۲    ۱۳۹۶/۱/۲۴ کد خبر: 131696 منبع: پرینت

وزیر خارجه آمریکا به مسکو رفت و گفتگوهای داغ در ارتباط با قضیه سوریه صورت گرفت. اما بحث افغانستان هم یک نوع گره مستقیم با رقابت های دو کشور در سوریه هم دارد. حکومت افغانستان در تازه ترین واکنش خود، گفته بود که اتهاماتی را که نسبت به مداخله روسیه در فضای امنیتی افغانستان و حمایت طالبان از جانب روسیه از برخی مقام های دولتی افغانستان مطرح شده نظر رسمی حکومت افغانستان نیست بلکه نظر شخصی برخی از وکلا است. فاز جدید انعطاف پذیر افغانستان در ارتباط با شرکت کنفرانس بزرگ مسکو در ارتباط با امنیت افغانستان تبیین پیدا می کند افغانستان هم در آن اشتراک خواهد کرد و قضایای افغانستان را این بار از عینک همکاری روسیه دنبال خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر لطیف نظری استاد روابط بین الملل در برنامه «تحول» گفت: در حال حاضر رقابتی که میان روسیه و آمریکا شکل گرفته، از بخشی از ساختار سیاست خارجی دو کشور سرچشمه می گیرد و بخشی دیگر ازآن با توجه به حوزه نفوذی که هر دو کشور برای خود تعریف کرده است. بنابراین تا زمانی که روس ها نگرانی از داعش در افغانسان داشته باشند و همچنین بحث پایگاه های نظامی آمریکا مطرح باشد روس ها تلاش خواهند کرد که تماس خود را با طالبان افزایش دهند. چرا که روس ها، چین و ایران نگران این هستند که زمینه نفوذ و ورود داعش به آسیای میانه و این کشور ها میسر شود.

وی، در خصوص این رقابت ها و وضعیت امنیتی افغانستان اظهار داشت: از این نظر وضعیت امنیتی افغانستان با توجه به این کشاکش، ستیز و رقابتی که وجود دارد، چشم انداز مبهمی را با خود به همراه دارد. بنابراین اگر حکومت افغانستان نتواند سیاست بی طرفی فعال را مورد توجه قرار دهد، احتمالا ً دشواری های زیادی فراراه سیاست خارجی افغانستان وجود خواهد داشت. از یک سو آمریکا بیشترین کمک ها را به دولت افغانستان ارایه می کند و از طرف دیگر کشورهای منطقه بشمول روسیه تاثیرگزاری خاصی در حوزه ژیوپولتیک افغانستان دارند. بنابراین اگر قرار باشد که بازی از سوریه به افغانستان منتقل شود افغانستان با مخاطرات جدی روبرو خواهد شد و در این وضعیت است که حکومت افغانستان باید در عین زمانی که روابط گسترده می تواند با آمریکایی ها داشته باشد به دلیل حمایت هایی که آمریکایی ها از حکومت دارد و تاثیرگزاری که بر سیاست خارجی افغانستان دارد در عین زمان نقش و سهم روسیه را به عنوان یک بازیگر ژیوپولتیک باید به رسمیت بشناسد.

نظری، در خصوص نقشی که روسیه می تواند در افغانستان داشته باشد گفت: اظهاراتی که طی روزهای گذشته از آدرس وزارت خارجه افغانستان صورت گرفته بیانگر این نکته می باشد که حکومت افغانستان نگران این مساله است که ترامپ سیاستی غیر قابل پیش بینی دارد و سیاست وی، هنوز هم در مورد افغانستان روشن نیست و حتی مطالعات نشان می دهد که شماری از قرار دادها از سوی آمریکا در حالت تعلیق درآمده است، بخصوص در وزارت دفاع، این مساله افغانستان را به یک درک جدید رسانده است که در عین زمانی که با آمریکا روابط استراتژیک و پیمان امنیتی دارد و آمریکا بزرگترین حامی مالی افغانستان است نقش روسیه را افغانستان باید به رسمیت بشناسد.

استاد دانشگاه ادامه داد: روس ها از نگاه تاریخی به افغانستان یک نگاه ژیوپولتیک داشته اند، بحصوص در حوزه شمال افغانستان، بنابراین اگر قرار باشد روند صلح تحریک شود، باید روسیه در آن نقش داشته باشد اگر قرار باشد بحث مبارزه با تروریزم دنبال شود نقش روسیه عملا باید به رسمیت شناخته شود ولی تا حالا طی یک ونیم دهه گذشته روس ها همانند آمریکا خواستار این هستند که در تحولات امنیتی افغانستان نقش فعال داشته باشند و در ساختار سیاست افغانستان مانند آمریکا بتواند مانند یک بازیگر ژیوولتیک تاثیرگذار باشند. همینطور که کشورهای همسایه چنین نگاهی را دارند. غیر از یک کشور همسایه ما بقیه خواستار این هستند که در افغانستان از نظر سیاسی نفوذ داشته باشد. آمریکا هم چنین رویکردی را در افغانستان دنبال می کند و این رویکرد باعث شده است که حساسیت از سوی کشورهای منطقه نسبت به افغانستان و حضور آمریکا بیشتر شود.

نظری، اجلاس مسکو را نشستی تاثیر گذار در مسایل افغانستان می داند و می گوید: بنابراین نوعی توازن یا بالانسی که کشورهای منطقه از لحاظ سیاسی خواستار آن هستند اگر از سوی حکومت افغانستان به رسمیت شناخته شود ما می توانیم چشم انداز صلح را بیشتر مورد توجه قرار دهیم در غیر آن صورت اگر افغانستان کماکان پیرو مطلق سیاست خارجی آمریکا باشد و صرفا منافع استراتژیک آمریکا را مورد توجه قرار دهد کشورهای منطقه در هر سطحی توان تخریب امنیت ملی ما را می تواند داشته باشد. بخصوص روسیه به عنوان یک بازیگر ژیوپولتیک و باتوجه به تماس گسترده ای که باطالبان دارد. همینطور کشورهای دیگری که اینها هم به هر نحوی می توانند تاثیرگزار باشند. از این نظر است که فکر می کنم اجلاس مسکو در واقع آغازی است در تداوم گفتگوها که دولت افغانستان به تدریج دیدگاه افغانستان را مطرح کند که افغانستان در این منازعه و در این جدال جانب آمریکا را نمی گیرد بلکه نقش دیگر کشورهای منطقه را هم در نظر می گیرد. از این نظر این اجلاس می تواند فرآیند جدیدی در تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان داشته باشد.

استاد دانشگاه، در ارتباط با روابط جدید روس ها با پاکستان اظهار کرد: روس ها در عین زمانی که با آمریکایی ها در حال بازی هستند، خواستار این هستند که تحریم های اقتصادی غرب از شانه های روسیه برداشته شود، چون این توان بازی روسیه را محدود کرده است، این که روس ها با پاکستان تماس خود راافزایش می دهند و حتی جنرال های روس به وزیرستان سفر می کنند، بحث پایگاه های نظامی مطرح می شود در همین راستا قابل تحلیل و ارزیابی است. به این معنا که روس ها می خواهند توان چانه زنی خود را افزایش دهند و در واقع با نزدیک کردن پاکستان به سمت خود غرب را از دیدگاه خود تخریب کنند تا اینکه در واقع امتیاز رفع تحریم های اقتصادی را از غرب و آمریکا به دست آورند. همینطور علت نزدیکی پاکستان به روسیه این است که بتواندپول های بیشتری را از غرب بگیرد. یعنی نزدیک شدن روسیه و پاکستان استراتژیک نیست بلکه تاکتیکی است، روس ها رفع تحریم را دنبال می کنند، پاکستان جلب توجه غرب و آمریکا را در حوزه اقتصادی دنبال می کنند. بنابراین با توجه به چنین وضعیتی قطعاروسیه چالش های بسیار جدی را در تقابل خود با آمریکا دارد. اما فراموش نکنیم که تحولات منطقه بگونه ای رقم خورده است که هم پیمانان روسیه در تحولات خاورمیانه روسیه را به عنوان یک کشور ژیوپولتیک تثبیت کرده اند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روس ها
نشست مسکو
نظرات بینندگان:

>>>   سرمه ازموده را ازمودن خطاست . أيا همين رؤسها و مزدوران أنها نبودند كه باعث تماماً بدبختى هاى كشور ما شدند كه تا به حال آدامه دارد ؟

>>>   پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرده است که در عملیاتی علیه مواضع گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در افغانستان، بزرگترین بمب غیراتمی خود را به کار برده است.
این حمله در ولسوالی اچین، در ننگرهار، و در ساعت ۷:۳۰ عصر به وقت محلی انجام شده است.
بمب جی‌بی‌یو ۴۳، که به آن لقب "مادر تمام بمب‌ها" داده‌اند، برای هدف گرفتن غارها و تونل‌هایی استفاده شده است که شبه‌نظامیان داعش در آنها پنهان شده بودند.
آمریکا می‌گوید این بمب، با ۹ متر طول و حدود ۱۰ تن وزن، برای آن طراحی شده که منطقه وسیعی از اهداف دشمن را تخریب کند و اثر روانی وحشتناکی بر نیروهای دشمن بگذارد.
بنا به اعلام پنتاگون هدف از استفاده از این بمب عظیم، "به‌حداقل‌رساندن خطر برای نیروهای افغان و آمریکایی" بوده است که در این منطقه در حال عملیات "پاک‌سازی" بوده‌اند.
طراحی و توسعه جی‌بی‌یو ۴۳ از سال ۲۰۰۳ و جنگ عراق آغاز شد، اما این بمب تا به حال در میدان نبرد به کار نرفته بود.
ظاهرا این بمب را با هل‌دادن از عقب یک هواپیمای باربری بزرگ، روی هدف می‌اندازند و گفته شده که حدود ۱۶ میلیون دلار هزینه هرکدام از این بمب‌ها است.
ر

>>>   طالب در ارگ ، در دند غورى ، هلمند ، كندز ، كندهار، وردك و.....آرام چكر مى زنند ولى امريكاى ها دنبال غار ها اند و با بزرگترين بم ، قدرت نماى مى كنند. از اين دروغ هاى بم دار در اين هفده سال امريكاى ها زياد گفته اند.

>>>   Hashimi
آمریکایی ها خودشان پشتیبان طالبان هستند. ...او ملت گوسفندی چی وقت هوشیار میشوید. ..به لهذا خدا او ملت پول پرست و غافل

>>>   Farid
یکی از بزرگترین مراکز داعش پروری جهان در ولایت ننگرهار توسط دولت عربستان سعودی ساخته می شود اما بزرگترین بمب غیر اتمی جهان داعش را در جای دیگری آن ولا هدف قرار می دهد .

>>>   در اثر پرتاپِ بزرگترين بامب غير هستوي امريكايى در ننگرهار چند «داعشي» كشته شد؟
از نهادهاي امنيتي مي پرسم.

>>>   Mohammad
اونهاي كه خود را شهر وند درجه يك ميگفتند وبه ديگران حق صحبت نميدادند وميگفتند رييس جمهور بايد شهر وند درجه اول باشد خوش بختانه امروز رييس جمهور هم شهر وند درجه اول است وزيردفاع رييس امنيت ومضاياي حكومت شهر وند اول تا بوده همين طور بوده تمام راكت هاي اسكارت نجيب ووزير دفاع اش جنرال تني بر سر پشتون ها زدند وامروز هم در صفحات اجتماعي بري بخاطر كه از شهر وندان درجه اول بودند نه اينكه محاكمه نميشوند از اونها قهر مان هم ميسازند
اي شهر وند درجه اول از خيانت دست بكش و بيدار شو

>>>   توريالي رها
بدون شک ،طالبان داعش فرزندان سکه و نا سکه امریکایی های اند ، این فقط یک سناریو که ابعاد دلخراش آن از ملت بیچاره ما قربانی میگرد در سایه شوم حکومت لعنت مولی

>>>   بمب ۱۶ میلیون دالری برای کشتن ۳۶ داعشی!
برای هر داعش حدودا نیم میلیون دالر.

>>>   Najib Salam
تاريخ گواه است كه امريكاى ها با آن كه جنگ جهانى دوم خاتمه يافته اعلان شده بود ، اما براى آن كه روس ها را در صحنه يى نظامى كنار زده باشند و حريف هاى آينده را هشدار داده باشد ، دست به جنايت قرن زدند و دو شهر چاپان را با تمام زنده جان هايش را با بم اتمى به آتش كشيدند ، كه اثرات آن هنوز هم باقى است ، اين جنون قدرت ، جهان را داخل مرحله يى خطر ناك جنگ اتمى ساخت و كشور هاى ديگر هم دست به توليد بم اتم زدند وجهان تبديل شد به ذرات خانه هاى بم هاى اتمى .
استفاده يى جنون إميز از فرآورد هاى علمى جهان را در پرتگاه تباهى قرار داده است .
استفاده يى گران ترين بم غير اتمى از سوى امريكاى ها در افغانستان تا آن كه براى كشتن چند داعشى باشد ، در اين مرحله نمايش قدرت عليه يى روس ها و ايرانى است، با اين عمل سيمبوليك امريكاى ها مى خواهند بگويند كه ما توان استفاده يى بزركترين بم ها را در هر نقطه جهان داريم و انتقال كلاهك اتمى هم كار دشوار نيست . امريكاى ها قبلن هم هشدار داده بودند كه بم هاى كوچك مشابه بم اتم را براى تخريب دستگاه هاى زير زمينى دشمنان استفاده خواهند كرد، و استفاده يى « مادر بم ها» از سوى نظاميان امريكاى درست يك آزمايش و هم زمان يك نمايش قدرت و هشدار براى حريفان نظامى شان است .

>>>   Haroon Amirzada
اگر بزرگ ترین بمب اتمی هم در افعانستان استعمال شود، تروریزم شکست نمی خورد تا زمانیکه:
۱) رهبران در ارگ کابل که قدرت، ثروت و آرمانهای قومی خود را در تروریزم جستجو می کنند از قدرت کنار زده نشوند.
۲) سیاست منطقوی و جهانی بازی با کارت تروریزم کنار گذاشته نشود و مبارزه قاطعانه با افکار، خواستگاه اجتماعی، منابع تمویل اقتصادی و حامیان سیاسی آنان صورت نگیرد.

>>>   Salam
بياد دارم وقتى امريكاى ها افغانستان را اشغال كردند و حكومت دست نشانده خود را بر آن حاكم ساختند، اكثريت نخبه هاى سياسى افغانستان به جز دكتر پدرام و يارانش اين را جشن گرفتند و ما پيش بينى كرديم كه آينده بد تر خواهد شد، اما دكتر پدرام و يارانش در آن زمان تحت ضربات شلاق و تازيانه يى ذوق زده ها قرار گرفتند.
درست زمانى كه توافق نامه يى امنيتى ميان را دلقك هاى امريكاى ها امضا كردند و به پارلمان آمد ، جز دكتر پدرام و چند تن محدود ديگر تمام اعضاى پارلمان چه اسلام گرا و چه سكولار و نخبگان درون و بيرون حاكميت مشتقانه كارت هاى سبز بلند كردند و مهر تائيد گذاشتند و چنان ذوق زده شده بودند كه گوى رحمت خدا باريده باشد. ما در همان زمان هم هشدار داده بوديم كه امريكاى ها دنبال بحث هاى ديگر اند و افغانستان جز قربانى آن نيست ، اكنون واقعيت ها آشكار مى شوند اما كو وجدانى كه خود را ملامت كند.

>>>   عمر راوی
حلقه های مسلط در انگلیس و امریکا و پاکستان، همچنان دولت پوشالی پشتونیستی افغانستان ، با طالب - داعش - گلبدینی و غیره ، دشمنی ندارند و در این شانزده سال ، غیر از جنگ های زرگری و نمایشی، برای سرکوب واقعی دهشت افگنان هیچ کار اساسی نکرده اند. بلکه دولت های مذکور در پیدایش، گسترش و نیرومند ساختن طالب- داعش - گلبدینی و استمرار این وضعیت در افغانستان نقش اصلی داشته اند. این گپ ساده را خیلی مردم می فهمند. اما حیرانم به اینکه برخی از مکتب رفته ها و درس خوانده های ما نشسته اند و هی سفسطه می بافند و میخواهند برعکس این واقعیت را ثابت سازند. پیچیده گی سیاست امریکا و انگلیس و دیگران در کشور های وابسته و زیر سلطه شان، خیلی از این به اصطلاح " کارشناسان " وطنی ما را گنس و گیچ ساخته است .

>>>   Rasoul Omid
در پاسخ به عكس العمل نامردانه، نابخردانه، تروريست پرورانه حامد كرزى مبنى بر مُردار شدن ترورستان در اثر پرتاب مادر بمب، فقط كوتاه بايد گفت:
دمت گرم دونالد ترامپ ، تشكر از آنهائيكه به ترامپ راى داديد.

>>>   باز هم کراوات آمریکایی را محکم تر به گلوی تان بندید تا داکتری تان را برای باداران تان ثابت کنید. آخر این نماد کیست؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است