سرنگونی در انتظار غنی و عبدالله!
غنی و عبدالله که با توسل به تقلب به حکومت رسیده اند و از ابتدا با فراموشی مردم تمامی هزینه های مادی و معنوی کشور را خرج کشمکش های درونی کردند در فروپاشی این نظام نیز فرصتی برای رقابت بر سر قدرت و مقام دارند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۹    ۱۳۹۶/۱/۲۳ کد خبر: 131626 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اختلاف میان ریاست جمهوری و رییس اجرایی دیگر بر همگان روشن است و با وارد شدن عطا محمد نور به معادله های سیاسی، عمق این اختلاف ها نمود پیدا کرد اما آنچه این کشمکش ها بر میدان های جنگ سایه افکنده و دلیل گستردگی ناامنی است اما در لایه های پنهان به انتظار سرنگونی نظام نشسته است.

ثباتی که از داخل متزلزل است و پس لرزه های آن در شکست میدان های جنگ و کشتار مردم بروز می کند، ولسوالی ها یا به تصرف طالبان و مخالفان مسلح در می آید و یا در تمام سال در محاصره می باشد و راه ها بر مردم بسته.

اشرف غنی این مرد انحصار طلب با تفکری شکاک به دیگران تنها تیمی چند نفره را در اطراف خود جمع کرده است که از تصمیم های کلان سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد، جابه جایی و ... را برعهده دارند و چشم دیدن هیچ مقام دیگر آنهم مخالف و از قوم دیگر را ندارند.

تنش بی پایان بر سر تقسیم قدرت و عدم تفسیر درست توافقنامه حکومت وحدت ملی، باعث کشمکش های بی پایان درون حکومتی شده و مردم همواره بیرون از هر تصمیم و عملکردی بوده اند و این در حالی می باشد که دو سوی حکومت برای نابودی هم تلاش می کنند و از کابینه گرفته و تا پارلمان و هر نهادی، صحنه امتیاز و رقابت است.

یک سوم کابینه با سرپرست اداره می شود و تقسیم وزارت ها و تلاش برای امتیازگیری باعث ریشه دواندن فساد در تمامی بخش های حکومت شود و از بالاترین مقام تا پایین ترین رتبه ها آلوده به فساد شوند.

اگر غنی و عبدالله در حال نبرد در ارگ و سپیدار و در امنیت به سر می برند اما در بیرون دیوارهای کاخ ها، مردم در حمله و انتحاری طالب و داعش کشته، خانه هایشان ویران و بی پناه می شوند و در فقری گسترده دست و پنجه نرم می کنند.

از ابتدای تشکیل حکومت وحدت ملی، عبدالله و تیم سیاسی وی بر تقسیم 50 درصدی قدرت پافشاری می کردند و غنی و حامیانش بر انحصار قدرت بر اساس قانون اساسی تاکید می ورزند و هر دو گروه تنها به فکر برخوردار شدن از بالاترین حد قدرت و کنترل حداکثر سود هستند.

بنا به گفته رمضان بشر دوست، رهبران سیاسی افغانستان تخصص و نبوغ سیاسی ندارند و اشرف غنی با دکترای قبیله شناسی و عبدالله به عنوان داکتر چشم نه اقتصاد می داند و نه سیاست و به همین دلیل تمام هم و غم آنان تصاحب مقام و قدرت است.

در تازه ترین گزاش بین المللی بحران آمده است که دو طرف برای تطبیق توافقنامه سیاسی عمدتا پست های بلند پایه نظامی و غیرنظامی را برای متحدان شان تقسیم کرده اند و به همین دلیل احساس تبعیض در میان جوامع به ویژه هزاره ها و ازبک ها در نتیجه عدم مشورت باعث بزرگ شدن شکاف های قومی و منطقه ای شده است.

جناح گرایی سیاسی در تمامی سطوح دستگاه امنیتی افغانستان باعث شکست در میدان های جنگ و از دست دادن مناطق یکی پس از دیگری شده، چندی قبل در گزارش سیگار آمده بود که فرماندهان و جنرالان حتی پول نان و اسلحه سربازان را می دزدند و فساد در نهادهای امنیتی دلیل اصلی و مهم گسترش جنگ است.

از زمان روی کارآمدن حکومت وحدت ملی، وضعیت امنیتی به طور فزاینده به ناامنی و گسترش جنگ سوق پیدا کرد، فقر دامن اکثر مردم جامعه را گرفته، وزارت خانه یا با سرپرست اداره می شوند و یا افرادی بی کفایت بر آنها برقرار است، پارلمان نامشروع و مردم ناامید تر از هر زمانی به قانون و حکومت هستند.

حال سوالی که به وجود می آید این است که راه گریز از این همه بحران در افغانستان چیست؟ آیا کشور به سوی فروپاشی پیش می رود و گروهی از تروریستان به مانند دوران طالبان بر آن حاکم خواهد شد؟

اشرف غنی که با توسل به تقلب بر قدرت تکیه زد و تمامی هزینه های مادی و معنوی حکومت را خرج کنار زدن رقبا و انحصار قدرت کرد، در مواجه با سرنگونی همین نظام، اولین فرد متضرر خواهد بود زیرا دیگر نه کاخی برای وی خواهد ماند و نه حکومتی برای یکه تازی.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   تا امریکا نخواهد، هیچ کس درین کشور اشغال شده به قدرت نمی رسد، یا از قدرت سرنگون نمی شود. هرکس به بادار خوبتر خدمت کرد، همان در فرد در قدرت باقی می ماند.

>>>   بخدا مردم بی غیرت شده اند نه سر دارند نه سرور اګر ګرد یک نفر متفقا نه جمع شوندمیلیون نفر تحصن کنند راهپیما یی کنند نه روند به خا نه های شا ن در سر سرک بخواند و بنشینند دو الی سه روز دوام نمیکند رژیم نا مشروع و غیر قا نونی سقوط میکند و مردم سیلی محکمی به اشرف غنی و تیم متقلب و عبد الله زنچو بزنند و اینها ر لچ و برهنه کرده بعد از کشتن جمعی از پا اویزان نما یند و یک حکومت دلخواه خود را تشکیل دهند .
دل کفیده

>>>   خاموشی بیش از حد نه تنها جفا بلکه گناه است!
۸ تن از مقامات عالی رتبه که در چوکات شورای امنیت ملی و سرقومندانی اعلی قوای مسلح کشور تعین گردیده، شهرت ایشان بیانگر اهلیت و وابسته گی اکثریت آنها به یک قوم خاص (پشتون) میباشد. در میان آنها یک تن اوزبیک، تورکمن ویا از سایر اقوام محروم کشور دیده نمیشود‌

>>>   کشور ما در حقیقت مستعمره آمریکا است. تما کاره و تصمیمات اشرف غنی با درخواست و اراده آمریکا انجام می شود هیچگونه استقلال سیاسی و اقتصادی برای دولت ما وجود ندارد.

>>>   يك منبع از پارلمان مي گويد، از زماني كه در هيئت اداري مجلس نماينده گان تغييرات آمده و تركيب قومي شده، بيشترين «ساعتِ امتيازي» مجلس كه براي بيان مشكلات و مباحث در روزهاي جلسات عمومي است، يكسره در اختيار لالي حميدزي و نزديكان او قرار داده مي شود. در حالي كه ٢٤٩ وكيل حق دارند با استفاده از ساعت امتيازي به مشكلات و صداي مردم بپردازند، اما نام نويسِ هيئت اداري اكثرن اين فرصت را به لالي واگذار مي كند.

>>>   چرا دیگرهیچ تحول رخ نمیدهد در قدیما در یک سال چندین نظام سرنگون ونظام دیگر سرجایش ظهورمیکرد ولی هجده سال است که هیچ تحول سیاسی وانقلابی رخ نداده باوجود ظلم و ستم بیشمارکه ازجانب حکومت برمردم تحمیل میشود
در شرایط فعلی افغانستان نیازبه یک انقلاب دارد
تامردم رااز زیر ظلم دزدان جهادی که وطن را
به باداران خود فروخته اند نجات بدهد

>>>   بغلان را دريابيد!
بستر هاى مردمى تيكه داران يكى پى ديگر در حال سقوط!

>>>   این طایفه زبان منطق را نمیدانند
ولی زبان زور را هم تحمل کرده نمیتوانند و زود تسلیم میشوند من بارها این طایفه را آزموده ام بهتر است تاجیکان با این طایفه با روش خودشان برخورد کنند که نتیجه مثبت میدهد
با این ها حرف زدن از استدلال و منطق آب در هاون کوبیدن است

>>>   وطنفروش کسی را گویند وطن مادری خود را برای بیگانه تسلیم کند. مثلا ً: خاندان عبدالرحمان خان برای انگلیس ها تسلیم کردن - خلق و پرچم برای روسها تسلیم کردن - طالب ها برای پاکستانی ها تسلیم کردن - باند کرزی برای آمریکای ها تسلیم کردن.
اگر دروغ گفتم مرا ببخشید!

>>>   Najib Salam
شوراى امنيت يا دستگاه تطبيق اهداف شخصى اتمر و غنى، اكثريت مطلق آن از يك تبار اند ، از سايرين ، مهره هاى ضعيف و مزدور را صرف براى سر تكان دادن بر گزيده اند.

>>>   اشرف غنی احمد زی از همان روزیکه با حذف احمدزی از پسوند نامش صدا زد من دانستم که این انسان فریبکار دغل باز عوام فریب است وقتیکه ریس جمهور قومگرا تیم اندیش خود خواه جاه طلب و مغرور قانون شکن باشد پس از دیگران چگونه شکایت کنیم وامید از صداقت و پابندی به قانونرا داشته باشیم چون جاسوسان ای اس ای وطنفروش طالبان مزدور بیگانه منتظر فرصت هستند تا بازهم بکمک قوای نظامی پاکستان کشور ما را دوباره اشغال کنند و تاراج کنند وبه پاکستان انتقال دهند به همین خاطر مردم این حکومت را که نوعی از زهر است خاموش نشسته و نظاره میکنند که امروز بهتر خواهد شد و یا فردا اما همین زهر را میخورند و قبول دارند نه امارت طالبان خود ساخته پاکستان دشمن افغانستان را .

>>>   حكومت ساخت جانكرى خودش ستون است!

>>>   دولت خودش دشمن مردم در نقش دوست ولی اصلا وظیفه اش حذف شخصیت های متخصص ومبارز وعدالت خواه ،نابودی قشر بیدار وویرانی کشور بدنام سازی ناریخ قبل از زمام داری خودشان ودرتقابل قرار دادناقوام ساکن در کشور ودشمن پروری است وظیفه اصلی اش تمویل مواد مخدر قدرت های بزرگ ازمایش گاه سلاح های تازه تولید شده قدرت ها وسرباز دهیی به تروریست های ساخته وپرداخته قدرت ها یعنی به زبان ساده چرخاننده ماشین جنگی قدرت ها در اخر نابودی این جغرافیا که خاموشی برادران پشتون ما کمک کننده این وضعیت است تازمانی که پشتون های ما بیدار نشوند وضعیت قابل کنترول نیست چون سوخت این ماشین جنگی از خون جوانان پشتون تمویل وبه حرکت میاید امید که تکفیر نشوم هدفم چیزی جز خیر وصلاح سرزمینی است که خودم جز ان هستم وراحت تر از هرکجایی دران نفس میکشم

>>>   دولت، تعریف خودش را دارد.
این، نه دولت؛ بلکه رژیم فاشیستی است و خیلی هم تبهکار.

>>>   مسعود ترشتوال:
رهبران حکومت وحدت ملی تلاش دارند، پس از پایان عمر این حکومت، مأموریت شان را تمدید کنند.

>>>   محمد اکرام اندیشمند
تعیین مسئولین اول حکومتی در ولایات شمال و شمال شرق به خصوص والی، قومندان پولیس و رئیس امنیت توسط ارگ و بیرون از وابستگی، وفاداری و تعلق به تنظیم ها و گروه های پیشین جبهۀ مقاومت مخالف طالبان و رهبران آن ها، بخشی از برنامه های مهم و استراتژیک برای یک دست سازی حاکمیت و استحکام قدرت مرکزی است. حامد کرزی در این جهت، گام های را برداشت، اما ناتمام ماند. به نظر می رسد که رئیس جمهور غنی با موفقیت در حال تمام کردن این کار ناتمام است.

>>>   حكومت شاهى ايران از كجا حمايه ميشد؟
از طرف امريكا و مردم ايران مرد و زن به خيابانها ريختن بيارى خداوند ج حكومت ٥٠ ساله رضاء شاه را سرنگون كردن
حالا ما مردم افغانستان اگر از زن و مرد يكجا باهم حركت ميليونى در خيابانها سه روز شعار بدهم كه اين حكومت را نمى خوايم
بزور خداوند ج خود به خود سقوط ميكند
من نمى دانم مردم مارا چه شده جرعت شان صلب شده در زمان ظاهر غدار خوب تظاهرات ميكرديد حالا ظلم و فقر و بيبندو بارى از ايندوره كرده زيادنيست امروز در وطن ما از صد نفر يك نفر از شكم سيرى غير مشروع ميترقت ٩٩نفر ما از گرسنگى بي پناهى امنيت سراسر كشور ما طى اين حكومت نارام شده هرروز اخبار از دزدى قتل قصه خوب نيست
به اميد اتحاد مردم افغانستان عليه اين نظام فاست
از طرف هموطن تان

>>>   شوراى امنيت فعلى كشور در واقع همان بيروى سياسى كميته مركزى زمان خلقى ها است منهاى پرچمى ها!

>>>   Noor Noori
چی حال است؟ کس صدا هم بلند کرده نمتواند، اینها هم کوزه گر اند و هم کوزه خرو و هم کوزه فروش.

>>>   Najib Salam
كشور را همين اكنون مجموعه يى از فاشيست ترين و عقده مند ترين افراد از حزب دموكراتيك خلق و افغان مليتى ها رهبرى مى كنند و پروژه تطبيق دوهمه سقاوى را هدف قرار داده اند.
مجاهدين شكمبو مصروف زر اندوزى ، عياشى ، ساختن قصر ها ، و بلند منزل ها ، وگرفتن زن هاى جوان اند و چنان سر به آخور برده اند و غرق اند كه خواندن كلمه هم يادشان رفته است.

>>>   داکتر صاحب اگر همین سوال منو جواب بدهی.؟
چرا تنها پشتون ها . طالب میشن. داش میشن . وهابی میشن . و مملکت ها هم همین مردم را بر حاسوسی انتخاب میکنند

>>>   ع و غ ثابت ساختند که ظرفیت "مدیریت" یک اداره یا دفتر عادی را هم ندارند!!!! براستی که ادمهای بسیار کم ظرفیت بودند!!!!!!!!!!!!!!

>>>   خنده کنین!! خنده کنین!!! خوب گلی به اب دادین "روهای سیاه زیادی را سفید ساختید!!!"

>>>   تركمنستان به رهبري قربان قلي بردي محمدوف در همسايگي افغانستان به شدت در حال توسعه است.

>>>   واقعا اگر با ما هم اوغانا یکجا نمی بود امروز بهترین کشور جهان میبودیم

>>>   هرگاه رئیس جمهور از خود افغانستان باشد افغانستان خواهد درست شد در غیر ان همیشه بدبخت خواهد ماندیم اگر کوچی تا حال خانه درست میداشت حتما می دیدن خانه خوب کوچی چدانه نمد خوب رنگین دارد و بس توقع از اشرف غنی نداریم

>>>   کاش شرم خریده میشد
که مردم غریب پیچاره نان نمیخوردند بر حاکمان فعلی شرم میخریدیم

>>>   .در شمال دولت خيانت ميكند و طالب مناطق تان را اشغال مى كند ، فرزندان شما در جنوب براى تأمين امنيت هلمند مصروف جنگ هستند!

>>>   همه میدانند که این کشتار ها وتخریب ودر به دری ملت تصادقی وبی هدف نبوده برای تطبیق بزرگترین نقشه ها وعملی گردیدن استراتیجی قدرت های بزرگ به راه انداخته شده واین عملیه ادامه خواهد یافت تا برنامه در منصه ای اجرا قرار گیرد ویا تا اخرین نفر این مردم مظلوم وبی دغاع باقی باشد عزرایل پروای بچه ای کس را ندارد انها که در پی اهداف بزرگ سیاسی اند وکسانی که اجرای ان اهداف را اجاره گرفته انداز کشتن وتباهی وریختن خون ملیون ها انسان ابا ندارند وخون انسان را مانند شیر مادر میخورندفضیحت مابان کرزی وعبدالله وغنی وسایرین این همه بخون غلطیدن هارا تفریح وخوش گذرانی پنداشته در پی خوشنودی ارباب اند نه در غم وسوگ ملت بلکه اگر یک روز خدای نخواسته خون ریخته نشودعزا میگیرند وخسته میگردند وچنان به کرسی های غلامی خودرا سرش نموده اند که به هیچ وجه نمیتوان انهارا ازین مقام های ننگ وعار جدا نمود
ومطمین میباشند تا اگر تمام دنیارا اب بگیرد واین ابحار رنگ خون به خود پیدا کند کسی دیگری با اینهارقابت نتواند و خارجی ها ازین ها بهتر نمی توانند یافت ازینرو از سقوط واز هم پاشی هراسی ندارند وبا اطمینان کامل همراه با گروپی وارداتی نقش دموکراسی واقعی را درین سرزمین خون وماتم تمثیل مینمایند !!!همه مهره های اصلی واجنت های نخبه اند هرکدام را میتوان بجای دیگری گذاشت اما به هیچ صورت حذف انها از لیست غلامی محال است
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   به نویسنده 9
برادر اینقدر به مردم خودت به کشور خودت توهین نکن .با این حرف های که میزنید نشان می دهد که یا بیسواد هستی یا اینکه ازهیچ چیزی بوی نميبري .حالا گذشته را فراموش کن .همین حالا اگر شما به عنوان ریس جمهور انتخاب شوید . با این همه مردمان بیسواد و کشور عقب مانده که نه صادرات خوب دارد و واردات اش هم از کشور پاکستان همه اجناس تقلبی وبدل داخل کشور ما میشود . جنابعالی چه کار می کنی تو اگر باشی برای اين که پرقدرت باقی بمانی حتما دست به دامان یک کشور ی بیگانه می شوی. دلی ما را خوش کردیم که کشور داریم معدن ها داریم ثروت داریم بلی داریم. اما اینها همگی آدم های باسواد و حرفه ای و تخصص عالی میخواهد

>>>   آقای شیخ علی بلخابی سرپلی سخنان تانرا تائید می کنم. اگر این مهره ها حذف هم شوند، غلامان زیاد دیگر در این کشور وجود دارد، که جای اینها را بگیرد. صادقانه بگوئید که همین طور نیست؟

>>>   تقسیم 50 در صدی بیشتر به "وارو زدن" میماند نمیدانم کدام اینها در گذشته ها به آن عادت داشتند؟؟؟

>>>   تقسیم 50 در صدی بیشتر به "وارو زدن" میماند نمیدانم کدام اینها در گذشته ها به آن عادت داشتند؟؟؟

>>>   کسی که ... داده باشد چیزی بنام شرم نمی شناسد.

>>>   ببخشین برادر غنی به تقلب به قدرت رسید نه عبدالله و اقای غنی با حامیان .... خود نذاشتند که یک رهبر ی با قوت مردمی برای مردم و کشورش خدمت کند و همه چز را در انحصار قدرت قبیله ای خود آورده و و در معیشت به سر میبربد.

>>>   خنده کنین!! خنده کنین!!! خوب گلی به اب دادین "روهای سیاه زیادی را سفید ساختید!!!"


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است