پیشنهادات شورای علما به رئیس جمهور کرزی
نبود قوانین شرعی و عدم تطبیق حدود اسلامی مانند سنگسار، قطع اعضای بدن و ... در کشور، تاثیر بسیار منفی بر روند صلح ایجاد نموده است و اگر دولت می خواهد طالبان به روند صلح بپیوندند باید هرچه زودتر قوانین شریعت را مانند حکومت عربستان اجرایی نماید 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۱    ۱۳۸۹/۵/۲۲ کد خبر: 13160 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ، 350 تن از علما که از روز یکشنبه هفته قبل برای گفتگو درباره روند مصالحه با مخالفین در کابل گرد هم آمده بودند، پیشنهادات خود را طی بیانیه ای تقدیم رئیس جمهور نمودند.

در این اعلامیه مهمترین عامل رشد روز افزون طالبان و علت اصلی مخالفت طالبان با دولت، نافذ نبودن قانون شریعت در حکومت بیان شده است. به این معنی که چون قوانین اسلامی در کشور جاری نمیشود، طالبان به جنگ خود به حکم جهاد نگاه می نمایند.

علما در این بیانیه گفته اند که نبود قوانین شرعی و عدم تطبیق حدود اسلامی مانند سنگسار، دره زدن و قطع اعضای بدن در کشور، تاثیر بسیار منفی بر روند صلح ایجاد نموده است و اگر دولت می خواهد طالبان به روند صلح بپیوندند باید هرچه زودتر قوانین شریعت را مانند حکومت عربستان اجرایی نماید.

این علما در اعلامیه خود همچنین جلوگیری از فساد اداری و اخلاقی و تهاجم فرهنگی را نیز از دولت تقاضا کرده اند که به نظر می رسد هدف از فساد اخلاقی و تهاجم فرهنگی اشاره به نشر سریال ها و آهنگ های هندی و خارجی از تلویزیون های کابلی و خصوصی باشد.

شورای علما تصریح نموده است که طالبان طلبه هایی بودند که در مدارس دینی تحصیل نموده اند و اینکه ظاهر رسانه های خصوصی و دولتی غیر اسلامی است، برای آنها بسیار سخت می باشد. لذا باید برای محو فساد اخلاقی و حتی فساد اداری و مالی حرکت گام به گام و آهسته بدون عجله و شتابزدگی از سوی دولت صورت گیرد، زیرا اگر دولت بخواهد به یکباره با این مفاسد مبارزه نماید، هرج و مرج به وجود آمده و ضرر آن بیشتر خواهد بود.

با اینکه هنوز هیچ عکس العملی از سوی محترم کرزی نسبت به این بیانیه صادر نشده است اما رئیس جمهور می داند که علما و چهره های مذهبی نفوذ زیادی در بین مردم و طالبان دارند، لذا قادر خواهند بود تا حکومت را در زمینه فراهم آوردن شرایط مذاکره با طالبان کمک کنند.

علمای می توانند با تبلیغ در مساجد، ذهنیت مردم را نسبت به طالبان عوض نمایند و از سوی دیگر بخشی از گروه طالبان را که از جنگ خسته شده اند، به مذاکره و مصالحه با دولت تشویق کنند. لذا این احتمال وجود دارد که دولت به زودی برخی اقدامات را بر علیه مظاهر غیر اسلامی انجام دهد تا بتواند تا حدودی دلگرمی شورای علما را به دست آورد.

آنچه لازم است ذکر گردد اینکه این تعداد علما در بیانیه خود راهکارهای جالبی برای مصالحه با طالبان و اجرایی شدن روند بازگشت مخالفین به دولت ارائه نمودند، اما سوال است که چرا این علما که اینگونه حلال مشکلات هستند و بیانیه های مفیدی از خود صادر می نمایند، در برخی موارد که به ضررشان است سکوت می نمایند.

طالبان در طى چندين سال، دست به جناياتى زده اند که اين عملکردهایشان با تعليمات دين در تقابل قرار داشته اما شمارى از علماى افغانستان در برابر اين جنايت طالبان که اسلام را در نظر جهانيان خوار و ذليل نشان مى دهند، خاموشى اختيار کرده اند و مسئوليت شان را آن چنان که لازم است انجام نداده اند.

حملات انتحارى و خودکشى از مسائلى است که بايد علماى محترم دين در برابر آن واکنش هاى تند نشان بدهند و حرام بودن آن را به مردم عوام تفهيم نمايند اما برخى از علماى دين نه تنها اين جنايات را محکوم نمى دارند بلکه حاضر نيستند تا در برابر رسانه ها قرار بگيرند و در مورد آن اظهار نظر نمايند.

شورای علمای افغانستان به عنوان یك نهاد فكری فرهنگی تاثیرگذار بر جامعه علاوه بر حمایت از طرح مصالحه طالبان که باعث پیوستن شمار زیادی از مخالفین به دولت می شود، باید از مردم کشور نیز دلجویی نماید و آنها را نیز به سوی خود جلب نمایند نه اینکه با تصمیمات یکطرفه خود باعث دور شدن مردم از علما گردد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   پس اين شورای علمای محترم چرا سنگسار و قطع و قلم نميکنند ؟ طالبان را

>>>   اگر در افغانستان حدود شرعی جاری شود هرکس حق خود را میشناسد آن عده افرادیکه مخالف جاری شدن حدود شرعی اند آنان همان فاسقانند که با اجرای حدود شرعی دیگر مجال فسق برای شان نمیماند
هراتی

>>>   اگر قدرت میداشتم تمام اینها را زنده زنده در آتش میسوزاندم که منشا تمام عقب افتاده گیها و بدبختیهای ما همینها هستند.
این عربهایی که اینقدر سنگشان را به سینه ی خود میزنید. چی هستند؟ از نظر تکنالوژی و علم در جهان صفر هستند. و اگر همین نفت را هم نمیداشتند باید پسمانده های غذاهای خود را برایشان میفرستادیم تا از گرسنگی نمیرند.
حقیقتبین

>>>   سلام برادران مردوم افغانستان بسیار خوش باور است هر کسی هر دستور داد قبول میکند دوستان خداوند هر کسی را عقل داده باید از فکری خود فکر کند چی خوب وچی بد است علما همه قابل احترام است اگر عالم دورست باشد تاجای کی من خبر دارم علما طرف دار کسان است دورست نا دورست شان را قبول کند

>>>   این "علما" نمی توانند راهنمای آینده افغانستان باشند. اصولا از این آقایان مشوره خواستن مانند مشوره ...... است که چگونه می توان امنیت میشان را حفظ کرد. اگر دولت قدرت می داشت و متعهد به دیموکراس و حقوق بشر می بود چگونه ازاین منادیان حجر قدیم نظر می خواست. مگر ما حکومت این آقایا ن را ندیدیم؟ اینها مار ا دوباره به طرف طالبان هدایت می کنند چونکه فلسفه ودانش وجهانبینی دیگر ی ندارند. امتحان شده را چرا دوبار ه امتحان می کنیم؟ این حکومت بی سر وپا وبی فلسفه باردیگر مردم ستمدیده ی این سرزمین را به گمراهی خواهد کشاند. آیا دولت مرتجع وعصر حجر سعودی می تواند مثالی برای ما باشد؟ جائی که زنان حق موتروانی ندارند ودزدان را دست قطع می کنند و به انسان وانسان سالاری به اندازه پشه ی هم اهمت نمی دهند و نوکر امریکا بوده اند و خواهند بود؟ ما از این چلتار به سران متکبر وفرعونی چه می توانیم یاد بگیریم؟ وای برحال ما!
مردم کشور باید بیدار باشند وبدانند که از "علمای کرام" نمی توان انتظار دیکری داشت جز چیزی که پیشنهاد نموده اند یعنی برگشت به طالبان. اگر این را ملت می خواست ضرورتی به نظرات "علمی" این آقایان نداشت.
نبی هراتی

>>>   عجب کشوری داریم که قانون را هر کس طبق خواسته های شخصی خود میخواهد، بد بخت در اینجا مردم خراسان بزرگ است، که یک عده شان بر اثر جنگ ها کشته، معلول و بی چاره میشود و بقیه را هم علمای ......!!! اوه بیبخشید علمای کرام، نزدیک بود که به شخصیت علما توهین شود!!!!!هاهاها........
قصد دارد که معلول و ناقص کند، ۲۰% مردم افغانستان همین حالا معلول است گدایی میکند، باز هم از مردم گیله دارد که چرا از اسلام فرار میکند و مسیحی میشود.خوب هر کس باشد این را میداند که پیروی از این نوع اسلام کرده قانون ...... بهتر است.
سخی از ناروی

>>>   علما باید بداند این جا افغانستان است نه عربستان مردم افغانستان وهابی نیستند که قانون وهابی تطبیق شود طلبان وها بی خود را به عربستان امریکا فروخته اند مردم را از راه دین منحرف میسازند

>>>   عزيزان محترم خواننده سايت اففان بيبر سلام بعد از عرض سلام در اين شكي نيست كه جا معة افغانستا يك جامعة مذهبي هست ودوري علما صد در صد موثر هست اميد هست كه خواستهاي علماء كرام براورده شود تااينك صلح وثبات در كشور بوجود بياد در اين شكي نست كه دستوري افغانستان موتاثير از شريعت اسلامي هست ولكن شريعت بصورت اصليش تطبيق نه شده وباعث آن شده كه كروه طالبان علي دولت افغانستان مي رزمن بلك هدفشان در سالها اخير تمامي ملت افغانستان قرار كيرفته وفسادي ادراي بادرجي خلي بالا در ادراتي دولت ديده مي شود تمامي اين مشكلات باعيث نا امني در كشور مي كردد من از دولت اففانستان خوهش مندم كه تطبق قانوني اساسي كشور شرعت اسلامي تنفذ بكردد تاكه سوال براي مقاتلين علية ملت افغانستان باقي نماند وثبات آرامي با كشور بر بكردد.
محب الله از قاهرة

>>>   شورای علما.......بازیگران سیاسی بوده وهیچ عملکرد ویا اظهار آزاد ندارد ،وکسانیکه بنام عالم در این شورا جمع شده اند صرف برا صرف شوروا می آیند وبس البته چای سبز ونصوار را هم باید فراموش نکنم ورنه ...........

>>>   علما همواره به منفی بودن کارهای طالبان ازقبیل عملیات های انتحاری ،ممانعت ازرفتن دختران به مدرسه و...تاکید داشته اند
ودارند
وازطرفی همه میدانیم که طالبان برخاسته ازپیکره ی همین ملت است وهیچ کسی نمی تواند همه ی آنها را نابود کند مگر اینکه بخواهیم 60%ازملت افغان را قتل عام نمائیم واین کار غیرممکن است
پس بهتر نیست تا خواسته ها ی معقول آنها را موردتوجه قرارداده وآنها را به یک زندگی مسالمت آمیز درکنارخود تشویق کنیم؟؟؟؟
دره صوفی

>>>   اگر واقعا این اجراات ها با حکم شرعی اسلامی به اجرا بیاید مردم هیچ مشکلی نخواهد داشت بلکه خوشحال هم خواهی شد نا گفته نماند که این حکم ها باید با درایت خاصی از طرف قضات عالم و دیندار صورت گیرد چرا که ما در طول این سالها دیدیم که اکثر این حکم ها واقعا برحق اجرا نشده و حق انسانهای ضعیف و کمزور پامال شده و این بزرگترین ظلم در حق یک مسلمان است
جلیل غزنوی

>>>   بسار خوب است

>>>   در این هیچ شکی نیست در کشور مثل افغانستان اجرای حدود اسلامی یگانه راه نجات از همه (دزدی. قتل.ادم ربای) است.
شهلا دبی

>>>   افرادیکه مومن به یگانه دین مقبول پروردگار اند می دانند که این یگانه راه تامین امنیت فزیکی و روحی انسانیت است نه تنها در افغانستان بلکه در سراسر جهان است،

>>>   موافقم!

>>>   موافق پیشنهاد های علما یعنی تطبیق شریعت اسلامی هستم اما نه به این مفهوم که کارساز مشارکت طالبان خونخار و تروریست در ساختا حکومت باشه.
وحید

>>>   من به اهل علم به صفت يك فرد مسلمان احترام قائل هستم
اما فيصله نامه علماء ومحكوم ساختن يك جانبه آنها كاملاً نادرست ميباشد ازين معلوم ميشود كه قبل از تشريف آوردن
ايشان درين جرگه تحديد طالبان در سمع شان رسيده است
علماى محترم ! آيا سر بريدن مردم بيگناه, انتحار در جاده هاى مسكونى ,ممنوع ساختن طبقه اناس از تعليم وتربيه, دراسلام
روا است يا نا روا ؟ وقتى كه ناروا باشد چرا طالبان را محكوم نمى سازيد در اسلام هيچ گناهى بد تر از قتل بى گناه نيست
شما كلام از شريعت مزنيد در دوران جهاد جوانان كه دوروز درمكتب درس خوانده بودند بنام كمونيزم آنهارا حكم ميكرديد
كه تيرباران شود. قومندان كه مرتكب زنا ميشد شخص ديگريى را
را بالت وكوب آماده ميساخت كه جرم قومندان را بدوش بگيرد
شما آنر بدون كدام تحقيق جزا ميداديد. الآن ميخواهيد كه دولت
آن مجال را دوباره براى شما وامثال تان بدهد كه يك دردسر را دوباره به كشور خلق كنيد .
ش- از عربستات

>>>   اضلأ در اسلام حدودی بنام سنگسار و قطع دست وجود ندارد و پیامبر گرامی اسلام و خلفای راشدین هیچکسی را سنگسار و قطع دست نکرده اند- سنگسار متعلق به دین ضاله یهودیت است- این علمای نامنهاد در طول تاریخ بخاطر کار سیاسی خودشان از دین مبارک اسلام سوء استفاده کرده- و همینگونه که مشاهده میکنید اینها بازهم از گروه بی مسوولیت و تروریست طالبان بخاطر جنایات عظیم و مضحکه قرار دادن اسلام بزرگ بی محابا دفاع مینمایند - پروردگار بزرگ رحم و شفقت خودش را با آنها قطع کند.
مو من

>>>   مومن جان به قران کریم مرا جعه کنید بسیار روشن است.
شفیق

>>>   سلام اسلام دین عدالت است نه دین قطع کردن اعضای بدن انسانها

>>>   نظر دهندگان (علمای محترم) اسلامی که نظریات خودرا در این موضوع ارائیه کرده اید
اگر از اسلام چیزی میدانید پس بگویید و گرنه این دین است نه کدام موضوع سیاست.سیاست سراپا دروغ،فریب... است اگر کدام نظریه درست نمیگیوید مشکل نیست ولی درمسال دینی باید دقت کرده و ابراز نظر کنید
سنگسار،قطع کردن دست یا پا،اعدام این ها همه در شریعت اسلام داخل است

>>>   شورای علما در قرون اوستا زندگی میکند. کمی چشم های تان را باز کنید ارزش والای اسلام همانطوریکه در قران مجید اشرف مخلوقات خوانده شده است، در جهان امروز خیلی محترم شمرده میشود فلهذا، علمای افغانستان از قتل و قطع دست و پا، به لحاظ خدا دست بکشید.

>>>   سلام به سایت افغان پیپر!
از مسؤلین این سایت به کمال احترام خواهش میکنیم از نشر همچو موضوعات خوداری کند بخاطریکه اکثر نظردهنده گان بدون در نظر داشت عواقب نوشته های خویش هر چیزی که در ذهن ایشان خطور نمود مینوسد. وشما از از دانش و بینش هموطنان خویش آگاهی کامل دارید و مطمین هستم همه نظریات خواننده گان را یک شخص مسؤل میخواهد وباز نشر میکنید. آیا نمیبنید که اکثر از نظر دهنده گان در نوشته های خویش نسبت بد به کلام خداوند متعال و احکام آن ذات میکند ویا اینکه با بعضی از مسائل مانند قصاص، قطع دست و یا دیگر جزای های که دین مبین اسلام و شرعیت غراء محمدی برای مرتکبین آن تعین نموده مخالفت میکند.
آیا برای شما واضح نیست کسی از پذیرش یک آیت قران مجید و حدیث رسول اگرم (ص) ایبا ورزد از زمره مسلمانان جدا و به کفر وصلت میگیرد. پس شما میخواهید به صد ها و هزارها هموطن تان نا آگاهانه از نعمت دین به اساس عدم معلومات و دانش ایشان خلاص شود وشرمنده گی دنیا وآخرت نصییب اش شود
آیا گاهی نشنیده اید که علماء وارثان انبیاءاند ... افسوس به حال ما افغانها بخاطر 100 دالر امریکائی و یا رشته خویشاوندی به مامورین حقوق بشر و دیگر ادارات وسازمانها همه حقایق را زیر پا نموده از حقیقت چشم پوشی میکنیم از هر چیز چشم پوشی اما از دین چشم پوشی کردن خداوند میدانند که به چی سرنوشت گرفتار خواهد شد.
پروردگار همه مارا هدایت به راه حق ونیک فرماید.
از کابل

>>>   علمان محترم شیندم کی هزارها تورات در جنب افغانستان تقسم شده اول جلو این توراتها بگرین بعد حرف میزنیم

>>>   ما الحمد و لله مسلمان استیم به دین خویش باور وایمان کامل داریم اما به علمای دین هرگز ...علمای دین انها علمای .......

>>>   علمای عزیز اول ارتباط با طالبان و قاچاق کوکنار را حرام کنند و عدالت را بر قرار کنند بعد اجرای احکام اسلام

>>>   این نظر نیکی است.
در کشور همانند افغانستان یگانه راه صلح و ثبات تطبیق شریعت اسلامیست.
کسی که دزد.رشوه گیر.آدم کش.رباینده وغیره نیست چه ترس از تطبیق شریعت اسلامی دارد.
شهروندان اهلی که آرامند و اون هایی ام که اهلی نیست سزاوار جزاست.
من شخصا در این مورد طالبان را ستایش میکنم.
ولی در بعضی موارد از قبیل تبعیض نژادی.نرفتن اناث به مکتب.حذف تلویزیون.اذیت مردم در شهر به بهانه های مختلف.رفتن اجباری مردم به مسجد وغیره را محکوم میکنم.
جگرخون از لندن

>>>   فراموش نکنید فعلا ماهی مبارک رمضان است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است