افغانستان در سیاست خارجی آمریکا بی ‌اهمیت نشده
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۴    ۱۳۹۶/۱/۲۰ کد خبر: 131473 منبع: پرینت

برخی تحلیلگران بر این باور هستند که حملات موشکی آمریکا بر سوریه تمایل آمریکا را به اوضاع افغانستان دگرگون خواهد کرد. به نگاه من این تحلیل بر بنیاد بینش‌ های نظامی و رزمی متکی است تا استراتژیک. از دید استراتژیک افغانستان از سه عنصر مهم در سیاست خارجی آمریکا بهره می ‌گیرد:

1. ژیوپولیتیک (جغرافیای سیاسی)
افغانستان جغرافیای مهمی برای آمریکایی ‌ها به حساب می ‌رود. روسیه، چین و هند بر این جغرافیا نیز اهمیت زیادی قایل هستند. اما آمریکایی ‌ها هژمونی خود را در افغانستان، پیش‌ شرط و پیش ‌زمینه‌ اساسی برای هرگونه اثرگذاری در منطقه‌ آسیای میانه، قفقاز و حتی خاورمیانه می ‌دانند.

2 امنیت ملی
اگر افغانستان به دست حامیان ضد آمریکایی سقوط کند جاده ‌های نیویارک، واشنگتن، لاس ‌انجلس و پایتخت ‌های اروپایی و شرکای استراتژیک آمریکا ناآرام می ‌شوند. این جاده ‌ها به خانه‌ های مالیه‌ دهند‌گان، کانگرس و اطاق ‌های فکر آمریکا و غرب منتهی می ‌شوند.

3 اقتصادی
جغرافیای افغانستان از دید اقتصادی نیز با اهمیت است. تسلط بر این جغرافیای پیچیده، دهلیزهای اقتصادی آمریکا را در این منطقه فعال و جاری می ‌سازد. این دهلیزها به منابع نفت، گاز و مواد کم ‌نظیر تولید انرژی اتومی می‌ انجامند.

پس به‌ باور من، بنا به سه‌ مولفه بالایی، نقش آمریکا در بحران خاورمیانه و سایر نقاط مهم استراتژیک در توجه این کشور به وضعیت افغانستان بستگی راهبردی دارد، نه برعکس.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   با امضای دو قرارداد( امنیتی و ستردیژیک) افغانستان مال خودش است و برای روز مبادا به حیث ذخیره گاه معادن نایاب نگهداری می شود. بقیه مردم افغانستان برابر پشیزی برای غربیها اهمیت ندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است