همکاری با قزاقستان ظرفیت تجارت را بلند می برد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۷    ۱۳۹۶/۱/۱۹ کد خبر: 131427 منبع: پرینت

نشست تواصل تجارتی میان افغانستان و قزاقستان امروز شنبه 19 حمل 1396 با حضور نمایندگان از دو کشور در کابل برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، خان جان الکوزی، معاون اتاق های تجارت افغانستان در این نشست در خصوص افزایش مناسبات تجاری میان دو کشور گفت: روابط تجاری میان افغانستان و قزاقستان بسیار خوب است و در صدد هستیم که یک کمپانی مشترک تجاری قزاقی – افغانستانی با همکاری دولت و سکتور خصوصی بوجود بیاوریم.

الکوزی گفت: در کابل یک مرکز و یک خانه تجارت از دوستان قزاقی وجود دارد و ما نیز یک مرکز تجارتی در آلماتا تاسیس کرده ایم که بعد از طی مراحل حقوقی در قزاقستان رسما آغاز به کار می کند و پیش بینی می کنیم با آمدن شرایط جدید، ظرفیت بلند تجاری و تولیدی در کشور بوجود بیاید.

معاون اتاق های تجارت، در خصوص میزان تجارت سالانه با قزاقستان تصریح کرد: سالانه بالغ بر 400 میلیون دالر با قزاقستان تجارت داریم و همچنین این کشور نیز تا امروز بیش از 44 شرکت به ارزش 30 میلیون دالر در کشور ما سرمایه گذاری کرده اند که این میزان در آینده افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در تلاش هستیم که در سه بخش ترانزیت، سرمایه گذاری و تجارت با قزاقستان پیش برویم؛ چرا که قزاقستان از نظر ترانزیت یک حلقه بسیار مهم برای چین، روسیه و افغانستان محسوب می شود و ما تمام صادرات و واردات خود را از نزدیک راه ( حیرتان و آقینه) و از مسیر قزاقستان انجام می دهیم و به روسیه راه پیدا می کنیم و افغانستان نیز در این میان تعهد می سپارد که بحیث یک راه عبوری مسیر آسیای مرکزی به آسیای جنوبی را برای دسترسی قزاقستان به بازار هندوستان، بنگلادش، پاکستان و سایر کشورهای جنوب آسیا هموار سازد.

الکوزی، در خصوص کالاهای وارداتی از قزاقستان بیان کرد:. افغانستان 21 قلم جنس از قزاقستان وارد می کند که بیشترین شان شامل گاز، مواد خوراکی، روغن و آرد است که کوشش می کنیم با همکاری قزاقستان سیلوهای خود را تقویت کنیم. در کشور 26 دستگاه تولید آرد خرد وجود دارد که با همکاری دوستان قزاق این موارد توسعه می یابد و گندم کشور را خودمان به آرد با کیفیت تبدیل می کنیم.

معاون اتاق های تجارت افزود: موضوع تجارت برای هر دو کشور مساله ای حیاتی است. افغانستان به حیث یک کشور زراعتی سالانه یک میلیون تن میوه و سبزی تازه تولید و صادر می کند که با کمپانی مشترکی میان دو کشور بوجود می آید و با همکاری تجار دو طرف، امکان صادارت محصولات زراعتی از مسیر قزاقستان به روسیه هموار خواهد شد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قزاقستان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت های قبایلی نفرین تاریخ از آن تان باد که در بیشتر از دوسده دست کم یک کاخ شاهی یا ریاست جمهوری به سطح کشور بنگله یش هم ندارید و مقایسه کنید ارگ محقر تانرا با کاخ کشور فقیر بنگله دیش .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است