روز جهانی مهاجرین، پیروزی احمدی نژاد و دغدغه های هجرت در ایران
برادران ایرانی ما بدانند که در صورت فراهم شدن زمینه های سالم زندگی در افغانستان هیچ مهاجر افغانی در این کشور باقی نخواهد ماند و همه با اشتیاق به کشور خود باز خواهند گشت 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۳۲    ۱۳۸۸/۳/۲۵ کد خبر: 1314 منبع: پرینت

درحالی روز جهانی مهاجرین و عودت کنندگان را گرامی میداریم که مهاجرین افغانستانی ما در پاکستان و ایران تحت فشارهای مضاعف قرار گرفته دو دولت همسایه انتظار دارند که مهاجرین افغانستانی این دو کشور مهاجر پذیر را ترک کنند.

پاکستان چندی قبل دست به اخراج اجباری تعدادی از هموطنان ما زد که با تذکرات مستمر ملل متحد و سازمان های آزادی خواه این روند به رکود انجامید. اما در ایران این اضطراب همچنان حفظ شده در دولت آقای احمدی نژاد بجای فشارهای فیزیکی که در قبل متداول بود، محدودیت های اجتماعی وضع شد. که اکثر ان محدودیت ها از حوصله توان مهاجرین ما در ایران بیرون بود و آنان را در وضعیت بد اقتصادی و اجتماعی و روانی قرار داد.

این محدودیت ها عبارتند از :
1-برای اولین بار، ممنوعیت تحصیلات دانشگاهی در 13 ولایت ایران برای مهاجرین افغانستانی
2-برای اولین بار، اجبار پرداخت شهریه تحصیلی دانش آموزان افغانستانی در مدارس ایران
3-برای اولین بار، محرومیت ادامه تحصیلات دانشگاهی برای مهاجرین افغانستانی در ایران
4- برای اولین بار، وضع قانون پرداخت عوارض شهرداری برای نان آوران خانواده های مهاجرین افغانستانی در ایران
5- برای اولین بار، مجازات کارفرمایان ایرانی بخاطر استفاده از کارگران افغانی در ایران
6- برای اولین بار، دریافت مبالغی برای ارایه کارت های کاری که از تاریخ اعتبار شان گذشته بود
7-تعویض چند مرحله ای کارت های شناسایی مهاجرین و دریافت مبالغی برای کارت های جدید
8- اعلام ممنوعیت اسکان مهاجرین افغانستانی در تعداد زیادی از ولایت های ایران
9- اخراج موج عظیمی از مهاجرین افغانستانی در فصل زمستان
و چندین مورد دیگر از جمله محدودیت های اجتماعی است که در دوره ریاست جمهوری داکتر محمود احمدی نژاد برمهاجرین افغانستانی در ایران تحمیل شد.

در این میان دغدغه دیگری که مهاجرین افغانستانی را در تنگنای فشارهای روحی و روانی قرار داده است، مساله یارانه های اقتصادی در ایران است. دولت اقای احمدی نژاد اعلام کرده بود که بزودی به خانواده ها مبلغی را بعنوان یارانه پرداخت کرده در عوض سوبسیدی را که روی برخی کالاهای مورد ضرورت مانند نان و شیر و ... میدهد قطع خواهد کرد.

هرچند حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان انتخاب محمود احمدی نژاد را بریاست جمهوری ایران به نفع افغانستان دانسته و در زمره اولین کسانی است که به وی تبریک گفته است. اما دغدغه هایی برای مهاجرین افغانستانی در ایران وجود دارد که متاثر از عملکرد دولت داکتر محمود احمدی نژاد در دوره قبل ریاست جمهوری ایران بوده است.

انتخاب مجدد احمدی نژاد به رياست جمهوري ایران، این نگرانی را به وجود می آورد که حکومت او عملکردی مانند چهار سال گذشته را دربرابر مهاجرین مقیم ایران دنبال خواهد کرد.
اما همین محدودیت ها را می شود از دیدگاهی دیگر به مشاهده گرفت و آن اینکه دولت آقای احمدی نژاد در طول چهارسال گذشته کوشیده است تا به قانونمندی و ثبات قانونی درکشور افزوده و در این مسیر به اعتلای کشورش کمک کند. هرچند در این مسیر به تعدادی مانند مهاجرین افغانستانی فشارهای مختلف وارد اید. از حق نگذریم قسمتی از مردم ایران هم در این روند دچار مشکل شدند که مشخصا رسیدن به تعالی تحمل مشکلات را نیز در بر دارد.

در این میان تعداد زیادی از تحصیل کردگان ایرانی و مهاجرین افغانستانی در ایران معتقدند که در دوره جدید ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، زمینه قانون مند شدن حضور مهاجرین در ایران فراهم خواهد امد که این موضوع از همه جهات هم به نفع ملت و دولت ایران است و هم به سود مهاجرین افغانستانی.

محمد احمدی کارشناس حقوقی در ایران به خبرنگار افغان پی پر می گوید: به تدین احمدی نژاد یقین دارم و هیچ فرد مومنی باعث آزار برادر مومنی که به او پناه آورده است نمی شود بنابر این حکومت اینده در ایران موارد لازم در امور مهاجرین را مدنظر قرار خواهد داد.

فرزانه یزدان پناه استاد دانشگاه در ایران به خبرنگار افغان پی پر ابراز داشت: ما مسلمانیم و همین اعتقاد ما را واداشته است که سال ها پذیرای خواهران و برادران افغانی خود باشیم.
وی در ادامه افزود: اقای احمدی نژاد انسانی خداشناس و باتقواست و هیچ زمانی راضی نیست که به هیچ فردی انهم مهاجرین که دلشکسته اند و خانه و کاشانه شان را از دست داده اند کسی ظلم کند.

مسول یکی از بخش های اداره اتباع خارجی وزارت داخله ایران که نخواست نامش فاش شود به به خبرنگار افغان پی پر گفت: در دروه حکومت اقای احمدی نژاد به کرات به ما تذکر داده شده است که از برخورد های ناسالم ونا شایست با مهاجرین پرهیز شود و با تکریم کامل با انان برخود گردد.
وی ادامه داد: ما تمام تلاش خود را بخرج داده ایم تا وضعیت خوبی را برای مهاجرین در کشور خود فراهم نماییم اما در این میان برخی مسایل غیر قابل پیش بینی پیش می اید که از کنترل ما خارج است اما ما تلاش می کنیم تا ان موارد را نیز مهار سازیم.

فاطمه معتمدی که دکترای اقتصاد خود را در ایران گرفته است به خبرنگار افغان پی پر می گوید: ما در ایران زندگی کردیم و تحصیل کردیم و صلاح نیست که نمک خورده نمکدان بشکنیم.
وی اضافه کرد: ایران در زمینه توسعه اقتصادی افغانستان نقش بسزایی دارد و فعلا چندین طرح بزرگ بازسازی مانند کشیدن خط آهن به هرات و اسفالت سرک غور توسط ایرانی ها در دست کار است و برق قسمتی از کشور را تامین می کند.

مهاجرین ما در طول دوران مهاجرت شان در ایران از بی قانونی نسبت به خودشان رنج برده اند و شاید برخی این بی قانونی را به نفع خود می دانند اما همه ملت ما و ملت ایران معتقد است که قانونمند شدن حضور مهاجرین در ایران در همه جهات ان به نفع و استفاده دو طرف است. قانون مند شدنی که در هیچ کدام از جهاتش به هیچ طرفی ظلمی روا داشته نشود.
مهاجرین ما امیدوارند که در دولت جدید جناب داکتر محمود احمدی نژاد، در پناه قوانین اسلامی در ایران بدور از فشارهای روانی و اجتماعی درکنار برادران انصار خود به زندگی مسالمت امیزشان ادامه داده چندصباح دیگری را در این کشور سپری نمایند.
برادران ایرانی ما نیز بدانند که در صورت فراهم شدن زمینه های سالم زندگی در افغانستان هیچ مهاجر افغانی در این کشور باقی نخواهد ماند و همه با اشتیاق به کشور خود باز خواهند گشت.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به نظر شخص این جانب که از مهاجرین افغانی ساکن ایران می باشم دوران آقای احمدی نژاد به مراتب بهتر از دوران آقایان خاتمی و به ویژه هاشمی رفسنجانی است

>>>   باتشکر لطف نمایید درد دل را به رهبران قهرمان گذارش دهید سیر از دل گرسنه چه خبر دارد بیایید در بین مردم عوام و کار گر .... یک کار گر

>>>   خوبه یک خبر تخیلی

>>>   من نمی دانم حضور قانون مند که گفته اند یعنی چه مگر ما کارت نداریم با کارت مگر حضور ما قانونی نیست.
بله در تحولات اقتصادی همیشه اقشاری لح میشود ولی در این تحول که برای نفع قشر ضعیف هست چرا باید قشر ضعیف ایرانی و افغانی لح شود .
اگر دولت ایران واقعا بفکرمردم ماست بیاید از مشاورینی از خودمارا دررابطه با مسائل ما استفاده کند "نه فردی مثل کریم غول که بی مدرک های مارا شناسایی میکرد"هرچنددرجامعه ... مثل ایران این پیشنهاد جوک سال هست
درضمن طبق قانون بین الملل ایران حق ندارد برای تحصیل پول بگیرد
درضمن یادمان باشد که ایران با تو سریزدن عزت غرور اعتماد بنفس و....مارا گرفت ایران حتی ما را برای کار گری شهرداری هم نمی خواهد
مهندس موسوی

>>>   به نظر من که سالهاست در ایران مهاجرم دوران احمدی نژاد یکی از سیاهترین دورانی بود که بر مهاجرین گذشت دراین دوره علاوه بر محدودیت های سخت قانونی که روز به روز بیشتر می شد و هرچند ماه یکبار تبدیل شده وبر شدت آن افزوده می شد مهاجرین از سوی دولت و به تبع آن ملت رقت انگیزترین تحقیرها و توحین ها را متحمل شدند و از نظر ارزشهای انسانی در جامعه در حد حیوانات تنزل داده شدند. به طوری که همه مان دعا می کردیم ای کاش امسال هرکس دیگری غیر از او انتخاب شود.

>>>   من مهدی محسنی درقم هستم خدمت خوانیندگان محترم ومردم شریف عرض کنم دولت نهم ایران یعنی دولت احمدی نژادهمان تورکه تعداد زیادی ایرانیها معترض هستند که این دولت را اسم شان دولت دیکتاتوری بگزاریم بازهم بی انصافی نکردیم چون دراین مدت چهارسال مهاجرین مظلوم افغانستان چه ظلم های وچه تحقیرهای که ندیده است البته شمانگویید بنده راکه شاید خودی شما تحقیر شده باشید نه من مشغول درس توی حوضه هستم ولی برادران وخواهران افغانستانی خداشاهد است که من این ظلم وتحقیرها رادرسری همین مهاجرین مظلوم خود دیدم به امید برگشت به وطن قهرمان پرور

>>>   سلام طى4ساله دولت داكتر احمدى نجاد بدترين وسياهترين روزهاى مهاجرين افغان بود وهست_در أولين سال رياست وى من كه بايدسال 3هنرستان بايد ميرفتم با مهر دولت مهربانيها روبرو شدم...
تا امسال كه مجبور به تغيير رشته و دادن نزديك به200هزار تومان به ادامه آن دادم
در ضمن دولت خاتمى طي30سال أخير دوران خوبى نسبت به دولت نهم بود
روح الله


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است