پایان سفر غنی از استرالیا، اندونیزیا و سنگاپور
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۹    ۱۳۹۶/۱/۱۸ کد خبر: 131399 منبع: پرینت

سفر رییس جمهور غنی به استرالیا، اندونیزیا و سنگاپور پایان یافت و رییس جمهور امروز جمعه به کشور بر خواهد گشت.

شامگاه شنبه هفته گذشته رییس جمهور سفر به استرالیا، اندونیزیا و سنگاپور در پیش گرفت. رییس جمهور در این سفر افزون بر دیدار و گفتگو با مقام‌های بلند پایه حکومتی، با برخی از بازرگانان، عالمان دین و مقام‌های بخش توسعه و مسکن این کشورها نیز دیدار و مذاکره کرد و تعهداتی را در بخش‌های گوناگون به ویژه مبارزه مشترک با هراس افگنی، مدیریت معادن، مدیریت آب و توسعه اقتصادی بدست آورد.

در همین حال برخی از آگاهان سیاسی می‌گویند که اگر تعهدات سپرده شده در این سفر دنبال نشوند، روی کاغذ خواهند ماند.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفترسخنگوی رییس جمهور، گفت: «با اندونیزیا ما در بخش رابطه دو جانبه توافقنامه‌هایی امضا کردیم با استرالیا ما در بخش معادن، بخش زراعت و در بخش جذب سرمایه گذاری تاجران تفاهمنامه‌هایی امضا کردیم و یک توافقنامه‌ ای به ارزش ۳۲۰ میلیون دالر هم امضا شد. ما از تجارب سنگاپور در بخش ساختمان سازی می‌خواهیم استفاده کنیم و قرار است که تجارب هر سه کشور در بخش‌های که یاد کردیم در افغانستان استفاده شود.»

اما افغانستان چگونه می‌تواند از تعهدات سپرده شده در این سفر و توافقنامه‌های که به امضاء رسیدند سود ببرد.

عبدالقیوم سجادی، آگاه امور سیاسی، گفت: «این آغاز کار است نمی‌تواند نتیجه نهایی باشد. نتیجه نهایی یا عملی شدن این توافق‌ها با دو مسله اساسی ما را روبرو می‌سازد یکی آوردن بهبود در داخل افغانستان ایجاد حکومتداری خوب و اجرای تعهدات حکومت افغانستان برای کشورهای کمک کننده و دوم دستگاه فعال دیپلوماسی بتواند این دیدگاه مثبت را روز به روز انکشاف ببخشد و دنبال بکند نگاه حمایتی کشورها را نسبت به افغانستان.»

استرالیا، اندونیزیا و سنگاپور هر کدام در بخش‌های گونه‌گون تجارب و داشته‌های دارند که افغانستان می‌تواند با برقراری رابطه نیک با این کشورها از این تجارب و داشته‌ها سود ببرد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سفر غنی
نظرات بینندگان:

>>>   غ دنبال گدایی در ٱسترالیا و اندونیزیا،
طالب مصروف دزدی گنج طلای بدخشان.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است