معدن طلای راغستان در اختیار طالبان است
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۳    ۱۳۹۶/۱/۱۸ کد خبر: 131398 منبع: پرینت

طالبان و گروه‌های مسلح غیر مسوول بیشترین درآمد را از معادن بدخشان بدست می‌آورند.

محمد رستم راغی، ولسوال ولسوالی راغستان ولایت بدخشان می‌گوید که طالبان ماهانه از معدن طلای این ولسوالی به ارزش سه میلیون افغانی طلا به دست می‌آورند و این پول میان سی گروه مخالف مسلح دولت تقسیم می‌شود.

محمد رستم راغی، ولسوال رغستان، گفت: «طالبان در ولسوالی راغستان معدن طلا را به شکل ریگ‌شویی به سی گروه تقسیم کرده‌اند که ماه هانه از هر گروه یک صد هزار افغانی می‌گیرند که ماهانه سی لک افغانی می‌شود . طالبان از این پول سلاح خریداری می‌کنند.»

در همین حال شورای ولایتی بدخشان به طلوع نیوز می‌گوید که طالبان و گروه‌های مسلح غیر مسوول دیگر بیشترین درآمد را از معادن بدخشان بدست می‌آورند.

عبدالبشیر صمیم، عضو شورای ولایتی بدخشان، گفت: «بدون شک طالبان در بدخشان جای را ناامن می‌کنند که در آن‌جا عایدات دارند اگر دولت اقدام برای گرفتاری این معدن نکنند ممکن بیشتر تجهیز و تمویل خواهند شد.»

از سوی دیگر والی بدخشان نیز می‌پذیرد که بخش‌های بزرگ از معدن طلای راغستان در دست طالبان است.

احمد فیصل بیگزاد، والی بدخشان، گفت: «خو معدن طلای راغستان به شکل ریگ‌شویی است طالبان از آن استفاده می‌کنند. اما معدن بیکادر که یک معدن بزرگ است در ساحه دولت است و ما به هیچ وجه به مخالفان اجازه تسخیر این معدن بزرگ که سرمایه دولت ما است نمی دهیم.»

این نگرانی‌ها در حالی ابراز می‌شوند که در پهلوی معدن طلا، معدن بیکادر نیز درین ولسوالی وجود دارد و معدن بیکادر یکی از بزرگترین معادن کشور به شمار می‌رود و تخمین زده می‌شود که در این معادن در حدود شانزده تن طلا وجود دارد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
معدن طلا
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   به ملیاردها دالر را که پنچرمین ها از معدن زمرد چور کردند و به میلیونها دالر را بی بی حاجی خانم ربانی و چند دزد دیګر بردند. طالب نیز حق دارد و از همین وطن هستند.

>>>   غ دنبال گدایی در ٱسترالیا و اندونیزیا،
طالب مصروف دزدی گنج طلای بدخشان.

>>>   داعش طالبان القاعده قوای پیاده ی اسلامی امریکاست.

>>>   پنچرمین ها چی وقت این زمرد ها را چی وقت چور کردند؟ از کجا چور کردند؟ من هم پنچر مین استم و هم بایسکل ساز؟ حق من کجا شد؟ باز این نکته را چرا رسانه ها اعلان نکرده؟ امروز که پنچر مین برد سبا مستری هم می برد. حتمن کدام انجمن جور کردند، کس اگه خبر دارد نام مرا هم شامل کند. از 15 سال به ای سو ده دهن باغ پنچر مینی می کنم. پنچر مینی خلیفه سلام.
خلیفه سلام زحمتکش

>>>   در بدخشان یک معدن طلا و یا معدن لاجورد نیست بلکه در بدخشان زمرد، زبرجد، لعل، اکامیرون، فیروزه، در تمام کوه های بدخشان به هزاران، هزار معدن موجود میباشد که فعلاً در بسیاری قریه طور خود سر کندن کاری روان است در یک قریه کوچک بنام غوزکدره بتعداد چهار معدن که فعلاً تحت کار است گفته برادر که پنچرمین ها کندن کاری میکنند سودش را دیگران میبرند .
ع م ب از بدخشان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است