موافقت اندونزیا و افغانستان برای توسعه همکاری
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۷    ۱۳۹۶/۱/۱۷ کد خبر: 131366 منبع: پرینت

'جوکو ویدودو' رییس جمهوری اندونزیا و 'محمد اشرف غنی' همتای افغانستانی وی در جاکارتا با تقویت روابط تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور موافقت کردند.

تارنمای روزنامه 'جاکارتا پست' نوشت: اندونزیا که خواستار افزایش تعاملات با افغانستان است، با پیامدهای پس از حمله آمریکا به افغانستان به بهانه از بین بردن گروه تروریستی القاعده، شرایط توسعه تجارت و سرمایه گذاری اندونزی در این کشور را مشکل می داند.

در حالیکه مذاکرات روز چهارشنبه 'ویدودو' و 'اشرف غنی' بر مباحث تجارت و سرمایه گذاری متمرکز بود، اما دو طرف بر تعهد اندونزیا در بازسازی حوزه های مختلف افغانستان اشاره کردند.

رییس جمهوری افغانستان در این سفر 5 یادداشت تفاهم در حوزه های آموزش، کشاورزی، آمار، اصلاحات اداری و سیاست های مالی با طرف اندونزیایی امضا کرد.

'جوکو ویدودو' رییس جمهوری اندونزیا که قرار است کشورش یک مرکز اسلامی اندونزیایی در کابل تاسیس کند، حمایت خود را از صلح و تلاش های آشتی جویانه در افغانستان اعلام کرد.

این مرکز اسلامی با ظرفیت پذیرش حدود 2 هزار و 500 نفر قرار است به عنوان یک مرکز آموزشی، بهداشت و مذهبی توسط اندونزی برای ساکنان کابل پایتخت افغانستان ساخته شود.

وزارت امور خارجه اندونزی و نهضت العلماء این کشور برای ساخت این مرکز اسلامی شامل مسجد، کلینیک پزشکی، کتابخانه و محل تجمعات با یکدیگر همکاری دارند.
دولت اندونزیا همچنین متعهد به بورس 100 دانشجوی افغانستانی به منظور ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور شد.

رییس جمهوری اندونزیا در این دیدار تاکید کرد که از تلاش های دولت افغانستان به منظور ایجاد صلح و ثبات قدردانی می کند و آماده به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در خصوص اقدامات آشتی جویانه و صلح است.

'محمد اشرف غنی' نیز در این دیدار ضمن تمجید از تلاش های اندونزیا در جهت تحکیم پایه های دموکراسی، حکومت قانون و نظارت براساس قانون اساسی، خواستار پذیرش هیات هایی از اندونزیا با هدف اشتراک تجربیات شد.

رییس جمهوری افغانستان همچنین تصریح کرد که کشورش خواستار پیوستن به تلاش اندونزی برای تفسیر اسلام به عنوان دین 'رحمه اللعالمین' است.
افغانستان درآسیای میانه مقصد اصلی صادرات اندونزی و دومین شریک تجاری این کشور پس از ایران است.

ارزش کل تجارت دوجانبه بین اندونزی و افغانستان در سال گذشته میلادی 16 میلیون دلار گزارش شده است. از آنجایی که این کشور در خشکی محصور شده است، اندونزیا باید برای توسعه صادرات خود با افغانستان از موقعیت کشورهای دیگری همچون ایران استفاده کند.
رییس جمهوری افغانستان پیش از سفر به اندونزیا از استرالیا دیدن کرد و از جاکارتا عازم سنگاپور خواهد شد.

اندونزیا هدف اصلی از سفر رییس جمهوری افغانستان به جاکارتا را شناخت بهتر از فرایند خروج از افراطی گری از طریق گسترش اسلام میانه رو و حمایت از تلاش ها به منظور ایجاد صلح در این کشور جنگ زده اعلام کرده بود.

اشرف غنی در دومین روز از سفر خود در مسجد استقلال جاکارتا با علمای نهضت العلما و محمدیه دیدار و رایزنی خواهد کرد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اندونزیا
افغانستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است