الکترونیکی کردن انتخابات وسیله ای برای تقلب راحت
الکترونیکی کردن انتخابات یک تغییر کلی است که تغییر مثبت خاصی در روند انتخابات نمی آورد. استفاده کردن آن در انتخابات افغانستان جز وسیله ای برای راحت کردن تقلب چیز دیگری نخواهد بود 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۷    ۱۳۹۶/۱/۱۷ کد خبر: 131358 منبع: پرینت

انتخابات یکی از مباحث مهم و سرخط های کار حکومت وحدت ملی پنداشته می شد و می شود. اما گفته هایی وجود دارد که حکومت وحدت ملی بحث انتخابات را در سیاست های اعلامی خود راه انداخته و اراده لازم در سطح رهبری حکومت برای برگزاری انتخابات وجود ندارد. هرچند تلاش هایی از طرف کمیسیون صورت گرفت یا به عبارت دیگر، اصلاحات انتخاباتی را در سرخط کار قرار دادند اما کمیسیون انتخابات به صراحت می گوید که از یک ماه و نیم بدینسو دو طرح مشخص را برای اعلام تقویم انتخابات به حکومت فرستاده اند که تا کنون پاسخ لازم در دست نیست. آیا اراده ای برای برگزاری انتخابات از سوی حکوم وجود دارد و اگر این اراده موجود نیست، چه دلیلی برای آن ذکر می شود؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، فضل احمد معنوی رییس پیشین کمیسیون انتخابات در برنامه «تحول» گفت: بدون شک بازی که زیر نام انتخابات صورت می گیرد، به نحوی افکار عمومی را منحرف ساختن است تا اینکه رفتن به یک انتخابات واقعی باشد. در این شب و روزها بیشتر بازی با کلمات و طرح و تاکتیک ها و تکنیک هایی می شود که به نحوی افکار عمومی را منحرف یا مغشوش بسازد یا حداقل یک بازی را با مردم انجام دهد. اتفاقا انتخابات وسیله ای است که تعدادی را به کرسی ها و اقتدار می رساند اما انتخابات خود، برای کسانی که در قدرت باشند یک امر خوشایند نیست. چون فکر می کنند که یک بازی سخت است و امکان دارد به ضررشان تمام شود، چراکه فعلا در قدرت هستند.

به باور، معنوی، حکومت هم جزو آن دسته ای که پیوسته به بهانه های مختلف انتخابات را به تعویق می اندازد و می گوید: آنچه را که اصلاحات انتخاباتی مطرح ساخته بود و باید بر اساس آن اصلاحات به وجود می آمد، اصلا توجهی صورت نگرفت، حالا یک بازی نو را زیر نام الکترونیک سازی انتخابات به راه انداخته اند. حال آنکه در پکیج پیشنهادی کمیسیون اصلاح انتخاباتی چنین مبحثی وجود نداشته و برای شفافیت انتخابات و برای کم ساختن دستبرد در انتخابات کارهای دیگری بود که باید حکومت و کمیسیون موجود در انتخابات انجام می دادند. به آن کارها اصلا توجهی صورت نگرفته و حالا آمدیم و فقط یک بحث را در میان انداختیم. و برای این لابی بیشتر و تبلیغات زیاد صورت گرفته و متاسفانه تا جایی که در جریان هستم حتی مصارفی در این راستا صورت گرفته که افکار عمومی را به نام الکترونیک سازی انتخابات تحت پوشش قرار دهند.

رییس پیشین کمیسیون انتخابات، معتقد است، تمام این برنامه های جانبی برای انتخابات و نپرداختن به اصل اصلاحات باعث بحران در افغانستان می شود و افزود: بیشتر شدن بحران انتخابات به نفع هیچ کسی نیست و افغانستان گنجایش آن را ندارد. تا حقوق افراد و اشخاص از مجرای مشروع آن به دست نیاید ما شاهد هیچگونه پیشرفتی نخواهیم بود و کسانی به قدرت خواهند رسید که آنها خودشان حقوق مردم را ضایع ساخته بودند.

وی، ادامه داد: الکترونیکی کردن انتخابات یک تغییر کلی است که تغییر مثبت خاصی در روند انتخابات نمی آورد، حتی کشورهای پیشرفته ای چون انگلیس هنوز از این تکنولوژی ها استفاده نمی کنند. استفاده کردن آن در انتخابات افغانستان جز وسیله ای برای راحت کردن تقلب چیز دیگری نخواهد بود. چیزی که ما در افغانستان می آوریم باید به اندام مردم افغانستان برابر باشد، این موضوع تازه بر اندام مردم افغانستان برابر نیست.

وی، در خصوص دلایل هرج و مرج در برگزاری انتخابات اظهار داشت: متاسفانه ما در افغانستان اپوزیسیونی مشروع هم نداریم، اپوزیسیونی که رسما منتقد نظام باشد هر حزب برای اینکه کرسی برایشان نرسیدهِ، به نام اپوزیسیون ادعایی را مطرح می سازند، اپوزیسیونی را که باید دولت به رسمیت بشناسد، جامعه بین المللی به رسمیت بشناسد، اپوزیسیونی که در قرار داد جامعه بین المللی پیش بینی شده متاسفانه امروز تشکیل نشد و همین مساله باعث شد که این دولت بیشتر خودسر، تکرو و خودمحور باشد و فقط یک گروه کل نظام را اداره کند. دلیل اصلی اش هم همین است که یک اپوزیسیون قوی مشروع رسمی وجود ندارد.

معنوی، در خصوص اهداف ارگ و گروه هایی که هدف برگزاری انتخابات را ندارند گفت: یگانه فشاری که حداقل می تواند تاثیر گذار باشد مدیا و رسانه ها است، که خوشبختانه به نحوی توانسته اند فشارهای لازم را وارد بسازند و ترس حکومت هم فقط از مدیا و مطبوعات است ولی بعضی از آنها هم متاسفانه فشار می بینند و در کنترل گرفته می شوند. در این میان جامعه بین المللی هم می تواند در موضوع انتخابات بسیار تاثیرگذار باشد اما متاسفانه می بینیم که جامعه بین المللی تا الان هیچ واکنشی نسبت به تصمیم الکترونیکی ساختن انتخابات انجام نداده اند. در حالیکه الکترونیکی ساختن انتخابات به طرزی مشخص علاوه بر اینکه با هدف دستبرد سیاسی در انتخابات بوجود آمده، بلکه با هدف اقتصادی هم بوجود آمده است. این یک بازی جدید است و بازی خطرناک می باشد. فرضیه این است که مرجع تمام این بازی ارگ ریاست جمهوری است. می خواهند این بازی را ادامه دهند و در انتخابات بعدی یک پارلمان دست نشانده بوجود بیاورند و افراد مشخص و معین را به پارلمان بیاورند و تمام برنامه های خود را تطبیق کنند تا بتوانند برای چند دور دیگر هم قدرت را در دست داشته باشند.

وی، معتقداست، دخالت های جامعه جهانی تا کنون تاثیر مثبتی نداشته بلکه آثار منفی هم بر جای گذاشته است پس بهتر است آنها از دخالت های خود دست برداند و افزود: متاسفانه جامعه جهانی ادعایی را که در افغانستان می کرد، نتوانست انجام دهد و شکست خود را هم نمی توانند در اینجا باور کنند. اما شکست آنها شکستی فاحش در عرصه نظام سازی بود. لابی تیم حاکم به جامعه جهانی این است که گویا افغانستان یک کشوری با معیارهای خاص است که تنها یک گروه یا یک تیم می تواند افغانستان را اداره کند اگر قدرت تقسیم شود اداره اش سخت می شود و تطبیق دموکراسی به شکلی که آنها انتظار دارند در افغانستان امکان پذیر نیست، باید اجازه دهند ما افغانستان را به شیوه افغانستانی اش کنترل و مدیریت کنیم. در غیر این صورت در اینجا طالبان و جنگ سالاران و زورگویان هستند که ممکن است صاحب اقتدار شوند و این موضوع اصلا برای افغانستان خوب نیست.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   اگرشناسنامه های برقی، آنچنانکه احدی ویون وطاقت واصولی ولالی وهمفکران شان می خواهند؛ توزیع گردد، بایددانست که بدون کوچاندن اقوام، هویت، تاریخ وتمدن آنان راکشته اند؛ واین صدبارخطرناکتر ار ان چیزیست که اصولی ولالی دربارهء کوچاندن هزاره ها، ازبیگ هاوتاجیک هابیان داشته اند!
پاییز

>>>   این به ما تاجیک ها و دیگر باشنده گان غیرپشتون کشور بستگی دارد که چه سرنوشتی را برای خویش می پسندیم . اگر غلامی را می خواهیم ،باید به فاشیزم اوغانی تسلیم شوییم ، اگر آزاده و سربلند زیستن را می گزینیم ، باید در برابر این دولت فاسد و داره های پلید مافیایی فاشیست های اوغان،استوار بایستیم و از آبرو و عزت و حیثیت خود پاسداری کنیم.

>>>   سخن من همین است که فاشیزم اوغانی ، در راستای حاکمیت مطلقه پشتونی ، در همه عرصه های سیاسی ، نظامی ، اقتصادی ، فرهنگی ، لگام گسیخته فعالیت دارد . فاشیست های اوغان ، مردم غیر اوغان را ، تنها و تنها در چهره و هیات غلام و رعیت و فرمانبر می بینند، نه در هیات انسان های برابر . آنها ، برای خود ، حاکمیت مطلق می خواهند ، فرمانروایی می خواهند ، باداری و برتری می خواهند ، برای ما غلامی و نوکری و فرومایه گی . خواست آنها این است که ما تاجیک ها و دیگران ، باید همه چیز خود را به اوغان ها تسلیم کنیم ، نوکری و غلامی را بپذیرییم و در بدل هر نفسی که می کشیم ، هزاران بار دعای سر اوغان ها را کنیم و سپاسگزار باشیم ، آنگاه همه کار ها درست خواهد شد و مشکلی در اوغانستان - به نظر فاشیست ها - باقی نخواهد ماند !

>>>   فاشیست های پشتون ، سالهای سال ، به سویه ملی و جهانی ، همیشه این دروغ شاخدار را گفته اند که " پشتون ها در اوغانستان اکثریت هستند " . اکنون وقتی که مساله نفوس شماری مطرح می شود ، می دانند که این دروغ تاریخی شان برملا می گردد و اقلیت بودن پشتونها ها به عنوان یک حقیقت انکار ناپذیر در برابر چشمان همگان قرار می گیرد . وقتی پردۀ این دروغ تاریخی شان دریده شود ، خیلی دروغ ها و برنامه های شیطانی دیگر شان نیز هیچ می شوند. فاشیزم اوغانی همه برنامه های شیطانی خود را بر اساس همین دروغ تاریخی توجیه می کند : چون اوغان ها اکثریت هستند ، نام کشور باید " اوغانستان " باشد . چون اوغان ها (پشتونها) اکثریت هستند ، حاکمیت سیاسی و اقتدار اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی باید در دست پشتون ها باشد. چون پشتونها اکثریت هستند ، سرود ملی باید پشتو باشد . چون پشتونها اکثریت هستند ، زبان ملی کشور باید زبان پشتو باشد . چون پشتونها اکثریت هستند ، همه نماد ها و شناسه های کشور باید پشتونی باشند . چون پشتونها اکثریت هستند ، باید خود شان حاکم ، زبان شان حاکم و فرهنگ شان حاکم ، باشد . پشتون را " اکثریت " نشان دادن ، یک مساله ای بسیار حیاتی و بسیار اساسی و یک مساله مرگ و زنده گی است برای فاشیست های اوغان . از همین خاطر ، به این دروغ بسیار محکم چسپیده اند و با جُل و پوستک ، با لنگی و چپلی ، با دریشی و نکتایی ، به چشم مردم می درآیند و در هر جایی که برابر شوند و موقع بیابند ، همین دروغ را همیشه تکرار می کنند . این تکرار و تکرار و تکرار یک دروغ ، سبب شده است که شماری از خارجی های بیخبر و خوشباور نیز ، این دروغ را حقیقت پنداشته و در نوشته های خویش در مورد اوغانستان نقل کنند.

>>>   حقیقت این است که در کشور فاشیزم زده ای اوغانستان ، نفوس شماری نشده است و هیچ کسی نمی تواند با قاطعیت و اطمینان بگوید که کدام قوم چه تعداد است . اما ، به حساب " چوت انداز " هم که باشد ، می شود گفت که در اوغانستان ، قوم پشتون یک اقلیت نه چندان بزرگ است . اگر در چنین مسایل کسانی بخواهند حدس بزنند ، حدس زدن شان باید بر منطق و خرد استوار باشد ، نه اینکه فقط دروغ باد کنند و به این گمان باشند که حرف شان را مردم قبول خواهند کرد . به عقل و منطق جور نمی آید که بگوییم آن قومی که اصل و اساس و اکثریت مطلق نفوس آن در خاک کنونی پاکستان است و در این سوی مرز ، تنها در بخش های از جنوب و شرق ، یک تعداد کم آنها باقی ماندند ، اکثریت نفوس کشور ما را بسازند .
اگر فاشیست های پشتون ، راستی و واقعا اطمینان دارند که نفوس پشتون ها بیشتر از شصت درصد کل نفوس کشور است ، پس مهربانی کنند و اجازه بدهند که در اوغانستان یک سرشماری درست ، دقیق ، بدون تقلب ، تحت نظر کارشناسان داخلی و خارجی ، با یک برنامه ای که مورد قبول همه قوم های ساکن در کشور باشد ، انجام شود . آنها چرا همیشه از نفوس شماری وحشت دارند ؟ چرا نمی گذارند که این موضوع یکبار و برای همیشه روشن شود ؟

>>>   سپیدارهای بخواب رفته!
هشدارهای کارشناسان را جدی بگیرید،از حرف های معنوی طوری بنظر میرسد که اشتباه گذشته دارد دوباره تکرار میشود!!!!

>>>   هشدار فضل احمد معنوی، رئیس سابق کمیسیون مستقل انتخابات: انتخابات الکترونیکی زمنیه تقلب را مهیاتر می‌سازد ومردم باید هر چه زودتر جلو آن را بگیرند

>>>   ای ملا معنوی!
فکر میکنم که یادت رفته که در زمان حاکمیت آقای ربانی تا داخل حرمسرأ را از بدخشانی و پنجشیری پر نمودی! یادت رفته که با آمدنت به حریکۀ قدرت دار و ندار افغانستان را برباد دادی، قوای مسلح مقتدر کشور را به فرمایش پاکستان تباه کردی، تا دیروز همین خودت بر توزیع تذکرۀ الکترونیک برای شفافیت انتخابات تأکید داشتی اما امروز ایگونه میگویی! بخدا شرم است، حیران استم که چرا از دموکراسی گپ میزنی؟ با آمدن تان به حریکۀ قدرت، حتی سر چگونگی پوشیدن لباس خانم ها جور نه آمدید، یکی تان گفتید شلوار زن سه متر باشد و دیگر تان گفتید شش متر، یکی تان گفتید ریش مردان چهار بلسط باشد و دیگر تان گفتید سه بلسط کفایت میکند، مردم از دست شما تباه شد، ایهمه دغدغۀ شما برای نجات آیندۀ تان است، این همه وقتکشی و وقت تلفی شما برای ادامۀ زندگی ننگین درازتر است، شما به اصطلاح عوام «مزه خورک شده اید»! اما این مزه زهر جان خواهد گشت، حال رسانه ها در دست شما استند، حال هم اوباشان و قلدران حرفوی تان کماکان در محافظت شما استند اما طلوع شما به غروب نزدیک است، هر دغدغۀ شما برای پنهان کردن جنایات چندین سالۀ شماست، اینهم بالآخره یک آخر دارد و روزی خواهد رسید که به سوی رسانه ها روی و آبروح نخواهید داشت.
میهن زرغون

>>>   Najib Salam
تاجيكان و عدالتخواهان در كل قطعن به رهبران و نسل شجاع ، تابو شكن ، نترس و متهعد ضرورت دارند تا توازن قوا را در سطح كشور بر قرار كنند و جلو خودسرى ها و برترى طلبى هاى حاكمان تفوق طلب را بگيرند، ، برقرارى توازن قدرت در همه يى حوزه ها يك امر حياتى براى شكستن قدرت بى حد و مرز حاكمان مركزگرا است . با تضرع و زارى ، با نصيحت و وعظ نمى شود سياست كرد، بل بايد زبان سياست روز را فهميد و مطابق آن عمل كرد. قبيله گرايان باور به مردم سالارى ندارند و هيچ جريان سياسى اصلاح طلب در ميان شان وجود ندارد كه هم زيستى شرافتمندانه و جامعه عدالت محور را نويد دهد، بايد براى شكستن اين دايره يى شيطانى ابتدا سيستم و نظام را به چالش كشيد و آنرا تغير داد ، ما چاره يى جز سيستم فدرال نداريم تا قدرت مركزى را مهار كنيم و راه را براى عدالت اجمتاعى در مراحل ديگر مساعد سازيم . نسل ما بايد راه را براى آينده گان هموار تر سازند.

>>>   والله داکتر صاحب در چندین انتخابات تجربه شد که اکثریت تاجیکان با سواد نه در انتخابات شرکت میکنند و نه دنبال رهبر هستند که جلو برتری های حاکمان فاسد را بگیرند و تاجیکان بیسواد بیچاره ها دنبال هر رهبر و نارهبر میروند
اما برای تاجیکان با سواد جای تاسف است

>>>   يكى مانند صالح مى ايد و مى گوييد من از چند ميليون إنسان بيشتر مى دانم!
توهين به شعور مردم يعنى حق راى مردم را گرفتن و بجاى انها حرف زدن . حرف اكثريت مردم تعيين كننده است و ما از مرحله شخص محورى در حال گذر هستيم. امروز مردم تصميم گرفته اند از پدرام حمايت كنند تا داعيه ملى شان را مطرح كند. مشخص كردن حدود كشور، ملت شدن، رفع تمام موانع عدالت و ملت سازى و طرح اين مسايل نياز به مذاكره كننده هاى خودى دارد. تاجيكان اينبار يكى از خود شان را براى مذاكره و طرح مسايل تعين و حمايت ميكنند كه او هيچ گاه در برابر پول خود را نفروخته و تاريخچه معامله و دروغ را در خود ندارد. تاجيكان از اينكه بار ها تا لب اب رفته و دوباره تشنه برگشتانده شده اند خسته اند!

>>>   Zahir Ariaie
شما در حال طرح و إبراز راى خود براى حل غده سرطانى بنام مرز ديورند هستيد. با شجاعت حرف خود را با منطق كه پشت ان خوابيده إبراز بداريد . اين غده سرطانى يكى از مهم ترين عوامل جنگ، بدبختى ، عقب ماندگى ، و درماندگى كشور و ملت است. انهايكه مى گويند شرايط براى طرح ان اماده نيست معامله گران فروخته شده يى بيش نيستند. يك عده يى ديگر نيز از چنين موج هاى مردمى با إبراز وفا دارى به ستون ظلم فاشيزم ميخواهند براى خود ماديات دست وپا كنند كه مطمناً اين روز ها همه را شناختيد. اينها بياييند بگويند كدام زمان براى طرح چنين مسله يى دلخواه است؟ مطمناً هيچ وقت!
از اين اينها بپرسيد اكر ديورند به عقيده شما حساسيت برانگيز است، در مورد شناسنامه ها چى كرديد؟
در مورد جابجايى هاى قومى در دولت چى كرديد؟
در مورد برادر خواندن قاتلين ملت چى كرديد؟
در مورد فساد موجود چى كرديد؟
در مورد صد ها ظلم جارى ديگر چى كرديد؟
شما حتى مرد نيستيد واژه دانشگاه را كه زبان مادرى تان است استفاده كنيد!
اين يك مسله بسيار واضح و مردمى است شما سفسطه بأف هاى لفاظ برويد از مردم بپرسيد. تا پاسخ بگيريد اما متاسفانه انقدر ترسو هستيد كه از يك ديدگاه فيس بوك هم فرار مى كنيد. اينجا يك ملت هر روز خون مى دهد اما شما نامردانه در فكر حفظ پروفايل سياسى و پركردن جيب هاى خود هستيد.

>>>   سلام.
ملا معنوی از تجربه جنایت کارانه دوران خود همه چیزرا منفی فکر نموده تخریب میکند.

>>>   تخریبات راکناربگذارید بدرد نمیخورد

>>>   تعصب نکنید زیرا تمام ادارات دولتی مکاتیب وخط وکتابت خود رابه دری مینویسد اما یک پشتون نگفت که چرا اما شما تحمل یک کلیمه را هم ندارید پس کی متعصب است ؟

>>>   زورفاشیزم رادیدی که چیغ میزنی

>>>   میهن زرغون آن زمان گذشته که با کلمات بازی کنید ومردم را فریب بدهید.مردم حالا بیدار شده، عصر رسانه وانترنیت است، با دروغ وفرا فگنی نه می توانی به چشم مردم خاک بپاشی.تو حرف می زنی، مردم عملت را می بینند، که حرفت با عملت یکسان نیست. پس حرف میان تهی ات برای مردم ارزش نه دارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است