ترامپ از خطاهای آمریکا در خاورمیانه درس نگرفت
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۵    ۱۳۹۶/۱/۱۷ کد خبر: 131342 منبع: پرینت

یک روزنامه آلمانی سیاست‌های ترامپ در منطقه از جمله همکاری با حاکمان مستبد را بازگشت به دورانی تاریک با عواقب فاجعه بار برای منطقه دانسته و تاکید کرد که وی از خطاهای آمریکا درس نگرفته است.

روزنامه "زوددویچه سایتونگ" در مطلبی با اشاره به دیدار اخیر رییس جمهور مصر با رییس جمهور آمریکا در واشنگتن نوشت: "دونالد ترامپ"، آشکارا از حاکمان مستبدی مانند عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر حمایت می کند و این رویکرد عواقب فاجعه باری بخصوص برای ساکنان منطقه دارد.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: رییس جمهور مصر و رژیم نظامی وی در برابر دوربین کاخ سفید به مقام متحد و پرچمدار جدید آمریکا در منطقه نایل آمد. و این یک خبر مسرت بخش برای جنرال السیسی بود. رییس جمهور جدید آمریکا بر خلاف سلف خود اوباما از هیچگونه تحسینی برای این حاکم مستبد دریغ نمی کند.

ترامپ در اظهاراتی تاکید کرد که من می خواهم این مساله را آشکار کنم که ما کاملا پشت رئیس جمهور مصر قرار داریم. وی در شرایطی دشوار سمتی خلاقانه را بر دوش دارد.

این دو مقام آمریکایی و مصری بخصوص در این باره با هم توافق دارند که حقوق بشر خیلی اهمیت نداشته و همه چیز تابع مبارزه با تروریسم جهادی است و اینکه این مبارزه بخصوص بر اساس خشونت و سرکوب و نه توجه به غیر نظامیان بیگناه شکل می گیرد. این سیاست بازگشت به دورانی تاریک است که پیامدهای ویرانگری برای منطقه دارد.

السیسی و ترامپ می خواهند فراموش کنند که عنصر وحدت بخش انقلاب های عربی در سال 2011 این بود که انسان ها بر شأن و منزلت خود پافشاری کرده و خواستار پایان خشونت پولیس و سرکوبگری ها و استبداد بودند. حالا ترامپ بگونه ای عمل می کند که گویا هیچ اتفاقی نیفتاده است.

نویسنده در ادامه نوشت: در چنین شرایطی بحرین نباید هیچ ترسی درباره عواقب سرکوب مخالفان داشته باشد. عربستان سعودی نیز برای جنگ خانمان سوز خود در جبهه رئیس جمهور یمن، بمب و تسلیحات دریافت می کند. بزرگترین سودبرندگان چنین سیاستی شاخه های القاعده هستند. به نظر می رسد فراموش شده است که کادرهای اصلی القاعده و بعد از آن همچنین گروه تروریستی داعش از سلول های شکنجه رژِیم مبارک و زندان های ارتش آمریکا در عراق سر در آوردند.

این برای رییس جمهور آمریکا مساله ای نیست. وی علاقه‌مند به اجرای مجدد شکنجه غرق مصنوعی و گره خوردن به دوران خیانت به آرمان های آمریکا در دوران جرج بوش است.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: نه ترامپ و نه السیسی نمی خواهند چیزی از تلاش ها برای فرآیند های آشتی ملی یا ارزش دموکراسی، حاکمیت قانون و جوامع مدنی فعال برای ثبات و پایداری بدانند. هیچ کلمه ای تا به حال از ترامپ در این باره شنیده نشده که وی می خواهد چه شرایطی را در عراق و سوریه ایجاد کند که دوباره تروریست های القاعده و داعش نتوانند در آن فعال شوند. همچنین کلامی از السیسی شنیده نشده که چگونه می خواهد صلح در شمال سینا را برقرار کرده و یا جامعه دچار اختلاف مصر را متحد کند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
خاور میانه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است