هیچیک از مدعیان دیورند، دلیل منطقی نیاورده اند
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۷    ۱۳۹۶/۱/۱۶ کد خبر: 131315 منبع: پرینت

مدعيان اراضی آن طرف مرز ديورند و آنان كه ظاهرا جلوه می دهند مرز ديورند را به رسميت نمی شناسند.

از وحيد عمر گرفته تا لالی تا اسماعيل يون، اصولی و ... هيچ كدام اينها نتوانسته اند در «گفتمان ديورند»، منطقی و مستدل وارد بحث شوند يا دست كم مقاله ای نوشته باشند تا قناعت ما را هم فراهم كنند.

من سعی كردم تمام افرادی كه در اين مورد موضع گيری دارند يا می نويسند را دنبال كنم تا بتوانم تكه نوشته ای دريابم كه ريشه در مستندات داشته باشد و منطقا مورد اقناع همه قرار گيرد. متاسفانه هنوز نيافته ام.

آنچه از وحيد عمر و ديگران در مورد ديورند خوانده ام، بيشتر جنبه های اخلاقی و عاطفی و احساسی داشت تا علمی و عقلانی. اينها ادعا دارند كه ما دعوای مردم ساكن آنطرف مرز را نداريم، بلكه خواستار الحاق شدن اراضی آن طرف مرز را تا «اتک» داريم كه قبل از امضای ديورند مربوط «ما» بود.

ولی بدون آن كه برهان علمی و شواهد تاريخی بيارند، تاكيد كردن اخلاقی بر اينكه عبدالرحمان زير فشار انگليس قرار داشت و شاهان پس از عبدالرحمان، حبيب الله خان، امان الله، ظاهرشاه، نادر، حتی كرزی و غنی نيز اشتباه كردند و اين از صلاحيت مردم بوده است اما وقتی ما رجوع به مردم و رفراندوم در دو سوی مرز را هم پيشنهاد می كنيم هم نمی پذيرند.

فقط می گويند «نه منو» و بس. به نظر من دامن زدن و ادعا بر آن طرف مرز توسط تعدادی بدون مدرک و منطق، جنبه سياسی و عاطفی دارد. مثلا وحيد عمر با اين نوع نگرش به ديورند ممكن می خواهد منافع شخصی و تداوم كارش در رده های بلند حكومتی را حفظ كند، يا اسماعيل يون، لالی يا امرالله صالح، با اين موج و تبليغات می خواهند سربازگيری كنند و در موضوع داخلی كشور جلب حمايت داشته باشند.

جالب است وقتی در ميان اين همه مرزهایی كه در زمان انگليس در شمال، شرق و غرب كشور شكل گرفته، برای اينها تنها مرز ديورند مطرح است و بس. اگر قرار باشد نسبت به مرزها تجديد نظر صورت گيرد، مرز با تاجيكستان، اوزبيكستان، ايران، چين و ... نيز تجديد نظر صورت گيرد. نتيجتا دامن زدن به نشناختن مرز ديورند بيشتر جنبه سياسی و مصرف داخلی دارد و اين سياست ورزی عوام زدگی را داوودخان بنا كرد كه هنوزم توسط تعدادی ادامه دارد.

هارون معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیورند
نظرات بینندگان:

>>>   Haroon Amirzada heeft 2 nieuwe foto's toegevoegd.
سلیمان لایق و " لوی دیورند بابا "

124 سال از امضای معاهده معروف به خط دیورند و 70 سال از بلند کردن معضله ای بنام خط دیورند می گذرد. پشتونیزم دست پرورده استعمار بحیث مکتب متعصب و نژادپرست برای تحکیم حاکمیت خود نیاز به ناسیونالیزم کاذب دارد. پشتونستها هیچ برنامه سیاسی و اقتصادی برای اعمار افغانستان آزاد، مترقی و سر بلند ندارند. خط دیورند بهترین کارت بازی برای آنها در 70 سال گذشته تبدیل شد. چنانچه درین مدت ما شاهد ظهور و زوال پشتونستهای چپ و راست، جهادی و تکنوکرات بوده ایم، که کارت بازی همه آنها خط دیورند بوده است.
پشتونستها در هفتاد سال گذشته شخصیت های سرشناش و تیوریسن های برجسته ای دیورند شناس تقدیم جامعه کردند.در میان بنیانگذاران و تیوریسن های کلاسیک دیورند شناس یکی هم داوودخان رییس جمهور سابق افغانستان است. داوودخان هیچ چیزی برای گفتن نداشت ، بجز از چسپیدن به نام معضله ای دیورند. او خط دیورند را برای خو به مذهب تبدیل کرده بود. دیورند حتا او را دیوانه ساخت و معروف به لوی لیونی سردار ساخت.
واقعیت ایست که اگر دیورند نبود نه داوود خان به شهرت و قدرت می رسید و نه آل یحیی می توانستند نیم سده بر افغانستان حکومت کنند.
داوودخان پیروان و شاگردان زیادی را تقدیم جامعه کرد. در میان رهبران سیاسی چپ میر اکبر لوگری معروف به خیبر بود. او به افتخار دیورند تخلص خود را خیبر پختونخواه انتخاب کرد.
هویت و شهرت نور محمد تره کی و حفیظ الله امین در اتن و رقص و پایکوبی به افتخار دیورند در میدان معروف به پشتونستان در کابل شکل گرفت. آنها هیچ چیزی برای گفتن نداشتند به غیر از چسپیدن به نام معضله ای خط دیورند.

اما در میان پشتونیستها هیچ پاپولیستی به اندازه سلیمان لایق از دیورند سود نبرده است. او از خویشاوندان و پیرو خط میر اکبر خیبر است. او بیش از نیم قرن است که بحیث کار شناس ارشد دیورند شناسی معروف است. دیورند نه تنها برای سلیمان لایق لوی بابا، بلکه منبع شهرت ، سرمایه و قدرت است. دیورندیزم برای سلیمان لایق و پیروان او به یک آیدیولوژی تبدیل شده است.
سلیمان لایق نیم قرن است که با آی اس آی و خانهای دوسره از غفارخان گرفته تا ولی خان ، اجمل ختک و صد ها خان دیگر شب و روز در یک سفره بر مزار" لوی دیورند بابا" نشسته و در وصف او شعر می سراید.
وزارت اقوام و قبایل کاخ قدرت و مسند پذیرایی از لوی دیورند بابا، آی اس ای و خانهای دوسره در بیش از سه دهه اخیر بوده است. درین کاخ نه تنها لر و بر در زیر سایه لوی دیورند بابا متحد میشوند، بلکه اینجا به کانون تبعیض، تروریزم ، انتحار و انفجار تبدیل شده است.
در حال حاضر با آنکه لایق در سن کهولت و بازنشستگی قرار دارد، ولی از تجارب او بحیث دیورند شناس ارشد در بازار داغ دیورند پرستی در حکومت تکنو کراتها استفاده اعظمی می شود.
لایق شاگردان بسیار معروف در زمینه دیورند پرستی تربیت کرده است. یکی از آنها داکتر نجیب الله بود که در دیورند پرستی به جنون رسیده بود. او در زمان قدرتش تمام هست و بود کشور را با مشورت لایق در پای خان های دوسره فدا کرد. و سر انجام بدست "بچه های لوی دیورند بابا" بگونه ای وحشتناک و تحقیر آمیز به دار آویخته شد.
در حال حاضر سلیمان لایق پرچم دیورند شناسی را بدست حامد کرزی سپرده است.
حامد کرزی که خودش سوار بر سر شانه های دیورند بابای امریکایی بقدرت رسید، خود را شاگرد وفادار سلیمان لایق می شمارد. او شبی دیورند و سلیمان لایق را در خواب دید که با آی اس آی و خان غفارخان در تخت سلیمان جرگه دارند و طرح انتقال خط دیورند را تا دریای آمو می کشند.
اسمعیل یون یکی دیگر از پیروان بی شخصیت و بیسواد سلیمان لایق است که هیچ منطقی برای گفتن ندارد، به جز از چسپیدن به نام دیورند و هویت افغان.
اما به نظر می رسد اخیراً مجسمه ای 70 ساله ای "لوی دیورند بابا" ، یعنی طلسم کارت بازی 70 ساله ای ناسیونالیست های کاذب، پاپولیست و دروغگو توسط عبدالطیف پدرام با منطق، خرد و جسارت بی نظیر شکسته شد. روی تصادفی نیست که دیورند پرستان خورد و بزرگ انتحاری، انفجاری و ویرانگر با بی 52 گرفته، توپ، تانک، ماشیدار، چاقو و حتا سنگ بخاطر سنگ سار بر سر پدرام ریختند.
در حال حاضر سلیمان لایق و شاگردان خورد و بزرگ ایشان از حامدکرزی گرفته تا یون.... در آتش انتقام میسوزند، ولی هر گز نمی توانند مجسمه شکسته" لوی دیورند بابای" شانرا ترمیم و یا احیا کنند.

>>>   يكي و خُلص
در اين ماتمكده نه عقل را مجال است وُ نه منطق آنتن می‌دهد؛ در اينجا همه چیز به خشونت منهتی وُ به انتحار ختم ميشود. قانون در اينجا قانونِ جنگل است وُ عده يي از بزرگان اش حيوان؛ حيوانِ كاملن درنده وُ خُون آشام...
بنابرين شايسته نيست منطق "پدرام" را با انتحار "اصولي" تول و ترازو نماييم.

>>>   مهمان نادان گستاخ به صاحب خانه می گوید از خانه بیرون شو!!!
صرف بجواب افراد خاص:
به گواهى تاريخ و اسناد و روايات دست داشته و ارشيف هاى معتبر جهان ، سر زمين موجود بنام افغانستان ، متعلق به اقوام غير پشتون است ، اخرين سلسله هاى حكومت و دولت تا قبل از حمله مغول ها به انها تعلق دارد ، خواهش مى كنم كه بحث خروج را مطرح نكنيد ، بيايد مثل برادر زندگى كنيم ، اگر چنين شود اسناد ارايه شود شما زيان خواهيد كرد ، دوستان عزيزم اول بخوانيد بعد به زبان اوريد ، چون برخواست گاه متعلق به نياكان شريف شما به مراكز هراس افگنى تبديل شده از كاكر ستان ، تا وزيرستان ، از كرم تا دره ادم خيل ، از خيبر تا ملاكند ، خواهش مى كنم از بحث هاى تبارى ، جغرافياى بگذريد و بجاى ان به انسانيت و اينده بهتر نگاه كنيد . سر زمين نياكان من زاد گاه و گهواره تمدنهاى بزرگ است از خوارزم تا بخارا ، از سمرقند تا بلخ ، از هرات باستان تا غزنين ، از كاپيساه كوشانى تا ننگرها را انسو زادگاه فردوسى ، نيشاپورى ، از زبان كهن تخارى تا خروشتى ، از قلعه رستم سمنگان تا اتش كده نوبهار و بغگولان ، از كهندژ تا راغستان هاى كهن بدخشان از منار جام ، قطب منار دهلى تا منار مسجد بخارا از كدام بنويسم از حصار تا خجند از يعقوب ليث تا كابل شاهان ، كدامش از توست ، عزيزم بيا قدر همديگر بدانيم كه من هويت واقعى اين ديار و افتخار جاويدان توام .
بادرود و احترام به همه ساكنان اين ديار نازنين .
جاوید کوهستانی

>>>   وزیر اقوام قبایل هم گند زد!
او گفته که عبدالرحمان خان دست نشانده بوده است و خط دیورند تحمیلی است.
سوال:
کدامت در تقریبن سه صد سال از احمد شاه ملتانی تا غنی دست نشانده نبودید؟

>>>   از سرحد ديورند به اينسو متعلق به همه يى باشنده گان اين سر زمين است. تاريخ درخشان اين كشور را همه رقم زده اند جز قبيله. تاريخ سياه اين كشور بعد از فروپاشى خراسان بزرگ آغاز مى شود و هنوز كه هنوز است ادامه دارد.

>>>   Haseeb Ammar heeft 8 nieuwe foto's toegevoegd.
اين هم متن سه معاهده‌ي ديگر در ارتباط به منطقه‌اي افتاده آن طرف خط ديورند كه پس از توافقنامه‌ي ديورند، امضا شده اند.
اولي معاهده‌اي است كه امير حبيب الله خان-سراج الملة والدين- با لويس وليام دان وزير خارجه‌ي حكومت هند بريتانيايي و نماينده ي حكومت بريتانيا به تاريخ ٢١ مارچ ١٩٠٥ ميلادي امضا كردند. بموجب اين معاهده، اوتوافقنامه‌ی پدراش اميرعبدالرحمن خان- ضياء الملة والدين- در مورد مرزهاي دو كشور را قبول كرده و با مهرِ شخصي اش به زبان فارسي برآن صحه مي گذارد. دراین معاهده، ازامیرحبيب الله خان به عنوان پادشاه مستقل دولت افغانستان ياد شده.
دومي معاهده‌ي صلح راولپندي است- ٨ اوگست ١٩١٩- كه بموجب آن جنگ موسوم به جنگِ‌سوم افغان وانگليس، بين افغانستان و حكومت هند بريتانيايي پایان يافت. همزمان، براساس این معاهده، افغانستان ديگر نمي تواند كمك سالانه‌ي يك ميليون وهشتصت هزار روپيه‌ي هندي از بريتانيا دريافت كند. کمکی که امیرعبدالرحمن خان و پسراش امیرحبیب الله خان دریافت می کردند. در فقره‌ي پنجم اين معاهده افغانستان مرزهاي قبلا تعيين شده در توافق با حكومت هند بريتانيايي را مي پذيرد. اين توافقنامه را علي احمد خان وزير داخله و رئيس هيئت صلح افغانستان و ا.ج. گرانت وزير خارجه‌ی هند بريتانيايي و رئيس هيئت صلح آن امضا كرده اند.
سومي معاهده‌ي ويژه‌ي برقراري روابط دوستانه و تجاري بين افغانستان و هند بريتانيايي است كه محمود طرزي رئيس هيئت مذاکره کننده افغانستان وهنري ر. س. دابس نماينده فوق العاده بريتانيا در كابل، امضا کرده اند. اين معاهده، همه معاهده‌هاي قبلي را فسخ مي كند. با اين حال، بموجب فقره‌ي دوم اين معاهده افغانستان مرزهاي تعيين شده بين اين كشور وهند بريتانيايي - خط ديورند- را كه در فقره‌ي پنجم معاهده‌ي راولپندي آمده، مي پذيرد. تاريخ اين معاهده ٢٢ نوامبر ١٩٢١ است.
برگرفته از آرشيو حكومت هند بريتانيايي كه در اين مجموعه گردآوري شده:
A Collection of Treaties, Engagements And Sanads Relating to India and Neighboring Countries, Vol. xiii. Compiled By C.U. Aitchison. Containing: Treaties Relating to Persia and Afghanistan.
Calcutta, Government of India, Central Publication Branch, 1933.

>>>   Salehzadh
مه كه ميبينم روز تا روز به جمع هواداران رهبر حزب ما افزوده ميشه.
خواست خداوند اگر بود قدرت گرفتيم در اولين فرصت يون خانم اش و اصولي و چرم چقل را به دار بزنيم و چندين مكاتب دخترانه پسرانه در مناطق پشتون نشين ما درست كنيم كه اول سطح سواد اي مردم بالا ببريم بعد بشانيم شان بگويم خو، اصولي، يون زنش برتان خوب بود يا عبدالطيف پدرام؟
اگر ديديم كه گفتند يون و زنش انگاه ميدانيم كه اي مردم از پدر پدر ديوانه بودند زندگي با اينها وقت ضايع كردن است همه را در ديوانه خانه مندازيم.
اگر گفتند لطيف پدرام در هر ولايت شان بلاك هاي رهايشي درست ميكنيم همه را از داخل خيمه ها به بلاك ها انتقال ميتيم كه زندگي انساني كنند.

>>>   خوب گفتی دیورند بخوره به سر اینها که آدم برای شان مهم نیست هر روز همان اون طرف دیورندی ها می آیند و این طرفی ها را می کشند ولی مرز برای شان مهم است مثلا!!! از ایران

>>>   تاجيكان و به ويژه سرزمين و زادگاه مسعود بزرگ ، به غلام بچه هاى دربار نه گفته اند ، اينها به دامن شوونيزم قبيله پناه برده اند.

>>>   Partaw Naderi
اگر بحث در پیوند به مرز دیورند،خیانت ملی است،چرا نخست نمی رویم امیر عبدالرحمان را که پس از امضای قرارداد دیورند از انگلیس لقب شوالیه یافت، در دادگاه تاریخ به جرم خیانت ملی و وطن فروشی محاکمه نمی کنیم!

>>>   عطا صفوی
مهر تایید برجعلی بودن تاریخ قریب به دوصده اخیر افغانستان...!
خاین و یا قهرمان؟ سیاه ویاسفید؟
هموطنان پشتون مان تا دیروز امیرعبدالرحمن خان راقهرمان... قلم دادمینمودند ، ولی ناگهان در چند روز اخیربا دیدگاه همچون باد های موسمی به وی مهر خاین بودن وهم دست نشانده را زدند . بلاخره بااین سردرگمی تکلیف مردم ومشکل تاریخ چه خواهد شد؟ این دیگر غیرممکن وبدور ازمنطق انسانی است که یک شخص درعین زمان هم خاین وهم یک قهرمان بوده باشد...این شباهت به آن دارد که برای مردمان یک جامعه قبولانده شود که دروقت ضرورت رنگ سیاه را باید سفید بگویید ویاهم برعکس.. قطعآ دیگر نباید شکی داشت که تاریخ قریب به دوصده اخیر این سرزمین کاملا سراپا جعلی وسیاه است .

>>>   Habib Kohistani
کمال ناصر اصولی:
بازهم تکرار می کنم اکثریت در کشور پشتونها هستند، اما توان حذف قوم دیگر را پشتونها ندارند.... و چی نیاز بود تاجیکها حبیب الله کلکانی را خاکسپاری کنند
جواب من شهروند بی بی بادی گاردوبی موتر زره به کمال ناصر های بی ادب وبی همه چیز ؟
اغای اصولی !
اگر قدرت جواب راداری
ایا حبیب الله کلکانی دیورند را امظا نموده بود ویا پنجده را
ایا حبیب الله کلکانی معاهده گندومک را امظا نموده بود
من اگر جای تو باشم قبل از اینکه به دیگران توهییت کور کورانه وبی ادبانه نمایم میروم قبر عبدالرحمن را نابود ویران میکنم استخوان هایش را اتش میزدم بعد به ارگ میرفتم یکجا با غنی میرفتم به ملل متحد شکایت میکردم
ولی میدانم که این بار هم اتش دیورند خواهی تان خاموش شده وگند تان به دور چندم میرود

>>>   میگویند دیوانه به (بسیار ) خوش است به این معنی که دیوانه از کیفیت چیزی نمیداند فقط به کمیت قانع میشود. فعلاء در کشور ما دیوانه اراضی بیشتر را دعوا دارند درحالیکه پیشروی خانه خود را از کثافات پاک نمیتوانند این مست ها همه چیز رادرلحظات احساساتی ناشی از جرعه ارزیابی میکنند. انانیکه به انطرف مرز علاقه دارند بروند این حرف هایشان رادر بین مردم دوطرف خط بگویند وببینند که چطور مثل گوسفند توسط گرگ پاره وتکه میشوند.مردم دوطرف مرز اصلآ به ویرانی های ماومردم بی غیرت ماعلاقه ندارند ولی مامدافعان جعلی انها شده ایم خارجی ها به ما میخندیدیند اما حالا سرحدی های مانیز به ما میخندندومارا دیوانه خطاب میکنند .ما دشت های ابدار را اباد نمیتوانیم به قله هاوکوه های سنگلاخ دل بسته ایم ماکیستیم نمیدانیم.
م.ا.کابل

>>>   ما دیورند را از قبل نمی شناسیم پشتونها فروختهاند خودشان میدانند کارشان گر چه دیورند وسیله زر اندوزی پشتونها است ولی ای بیچاره ها حچ کرده نمتوانند دیورند گفته دیوانه شده اند هههههه عاشقی یکطرفه ههههه شما ره قسم است که همی اشخاصیکه دیورند زمزمه میکنند اولا خو به ادم نمی مانند . دوم از دور گپ میزنند لطفا بروید در ساحه دیورند بی بینید که چه گپ است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است