دیورند، خیال جاودانگی قومی
منطقه جدا شده با خط دیورند همان سرزمین پشتون هایی است که اگر به کشور بازگردانده شود به طور معجزه آسایی چنان جمعیت پشتون های افغانستان را به رقم بالایی برساند که دیگر اقوام هیچ فرصتی برای ارض اندام نداشته باشند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۳    ۱۳۹۶/۱/۱۴ کد خبر: 131219 منبع: پرینت

در پی حمله هراس افگنانه به یک مدرسه دینی در اسلام آباد، پاکستان مرزش را با افغانستان بست و 200 موشک به بخش هایی از ننگرهار افغانستان شلیک کرد. سخنگوی ارتش پاکستان، ساعاتی بعد از حمله هراس افگنانه در ایالت سند، هشدار داد که این حمله از خاک افغانستان راه اندازی شده است و باید به آن پاسخ داده شود.
حالا باید مشخص شود که دیورند در کجای این مرز ها قرار دارد و حملاتی از این دست، توسط پاکستانی ها از خاک افغانستان شلیک می شود یا واقعا دیورند به پاکستان تعلق دارد و تمامی هراس افکنان آنسوی مرز نیز مربوط به پاکستان هستند و افغانستان ادعای پاکستان را بی بنیاد می شمارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، خط دیورند که از دل تاریخ می آید بیش از یک قرن از به وجود آمدن در گذشته مرزی رسمی و طی سال های گذشته بزرگترین چالش برای افغانستان و پاکستان بوده، کشمکش های که از مداخله گرفته تا درگیری های سیاسی نتیجه آن است.
حامد کرزی در مراسم گشایش فعالیت های "مرکز تحقیق مطالعات افغانستان نوین" تاکید کرد که افغانستان خط دیورند را به رسمیت نمی شناسد و خطی است فرضی.
بیش از یک قرن قبل، عبدالرحمان خان برای خلاصی از بلوچ های همیشه مهاجم با کشوری هندِ مستعره انگلیس به سر خط مرزی دیورند به توافق رسید و اکنون تبدیل به میدان جنگی میان حکومت کابل و اسلام آباد شده است.

هرچند بسیاری بر این عقیده هستند که حکومت برای جلوگیری از هدر رفتن منابع آبی و سرازیر شدن به پاکستان در پی رسیدن به توافق با این کشور و خط دیورند باشد اما باید گفت که بجز ایران، افغانستان به هیچ یک از همسایه های خود قرارداد آبی ندارد و تمامی منابع آبی به کشورهای دیگر می رود و مشکل دیورند نه آب بلکه سیاست های پشت پرده است.

موضوع خط دیورند تبدیل به کلافی سردرگم شده که پاکستان به دنبال به رسمیت شناختن آن هر اقدام انتقام جویانه و هراس افکنی در داخل خاک افغانستان صورت می دهد و دولت افغانستان نیز هیچ گاه در پی بیشمار فشارها این مرز را به رسمیت نشناخت.

اگر مصرانه دولتمردان افغانستان بر به رسمیت نشناختن این مرز پافشاری می کنند و آن را حق کشور و نمادی از تجاوز پاکستان می دانند باید به مانند تمامی سیاست های حکومتی به دنبال منفعتی برای تبار و قوم پشتون باشیم زیرا زمانی که سخن از مصلحت مردم به زبان می آورند تنها از یک قوم می گویند.

قوم پشتون که افغانستان و قدرت را از آن خود می داند هیچ گاه به هیچ قومیتی اجازه شامل شدن در حکومت را نداد و این در حالی است که تنها 30 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند که همواره تلاش کردند بر این حقیقت تلخ سرپوش بگذارند.

اینکه چرا شناسنامه های الکتریکی به سرانجام نمی رسد و یا چرا جمعیت دقیق افغانستان مشخص نمی شود به دلیل آشکار شدن رقم دقیق قومیت هاست و برملا شدن تعداد کم پشتون در مقابل دیگر اقوام.

منطقه ای که با خط دیورند از افغانستان جدا شد همان سرزمین پشتون های است ادغام شده در پاکستان و اگر بطور فرض به کشور بازگردانده شود می تواند به طور معجزه آسایی جمعیت پشتون های افغانستان به رقمی بالای 50 میلیون رسانده و دیگر اقوام تبدیل به اقلیت های شوند که دیگر هیچ فرصتی برای نداشته باشند.

مشکل دیورند نه برای آب است و نه بازپس گرفتن حق مردم بلکه فرصتی است طلایی برای منفعت جویان قدرت افغانستان تا رویای کشوری یکدست را به حقیقت بدل کنند و در این میان جنگی مدام را برای مردم به راه انداختن.

از سوی دیگر، سیاست جابجایی های گسترده با نام مهاجران اخراج شده از پاکستان در بخش های مختلف کشور طی سال های گذشته برگرفته از همین سیاست است، مناطقی که در یک دستی قومیتی به سر می بردند اکنون با موجی از مهاجرانی عمدتا پشتون در هماهنگی با دولت مواجه شدند.

در این روزگار دیگر دوران یک تازی یک قوم و یک فرد به سرآمده است و افغانستان با قومیت های مختلف خود معنا پیدا می کند و اگر سران حکومت همچنان از این حقیقت چشم پوشی و بر انحصارطلبی ها پافشاری کنند، افغانستان نه به دست تروریست، همسایه و غرب بلکه از درون و با تعصبات کورکورانه تباه خواهد شد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیورند
قومی
نظرات بینندگان:

>>>   درخواب دیدن این کار ممکن است اما درعمل شاید بعد ازینکه همه جهان به سیارات دیگر بروند آنزمان عملی گردد

>>>   بسيار فرمودهى عالى( كليد رابايد در خانه بجويد نه در اسلام آبادپاكستان) . بايد اين فاشيست هاى وطنى كه نوكر پاكستانى وعامل همه بدبختى هاى ما هستند پاك سازى شواند .

>>>   این همان سیاست کرزی است در تندور گرم بهترین پخته بدست می اید

>>>   ﻛﺎﺵ اﻣﺮاﻟﻠﻪ ﺻﺎﻟﺢ ﻳﻜﻲ اﺯ ﻣﻌﺎﻭﻧﻴﻦ ﺭﻳﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ, ﺭﻳﺲ ﺷﻮﺭاﻱ اﻣﻨﻴﺖ, ﻭﺯﻳﺮ ﺩﻓﺎﻉ, ﻭﺯﻳﺮ ﺩاﺧﻠﻪ, وﻳﺎ ﺭﻳﺲ ﺭﻳﺎﺳﺖ اﻣﻨﻴﺖ و ﻳﺎ ﺣﺪ اﻗﻞ ﺭﻳﺲ ﻛﺪاﻡ اﺩاﺭه ﺩﻳﮕﺮ ﺩﻭﻟﺘﻲ ﻣﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺩﻓﺎﻉ ﺑﺮاﻳﺶ ﻣﻲ ﺯﻳﺒﻴﺪ,,اﺭﮒ ﺻﺎﻟﺢ ﻣﺎ ﺭا ﺑﻪ ﮔﻠﺪﻱ ﻫﻢ ﺣﺴﺎﺏ ﻧﻤﻴﻜﻨﺪ ﻭ ﻟﻲ ﺻﺎﻟﺢ ﺳﺎﺩﻩ ﻣﺎ ﺑﺮﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻭﻇﻴﻔﻪ اﺗﻤﺮ, ﺯاﺧﻴﻠﻮاﻝ, اﺣﺪﻱ, ﺳﺘﺎﻧﻜﺰﻱ,ﻛﺮﺯﻱ و اﺣﻤﺪﺯﻱ ﺭا اﻧﺠﺎﻡ ﻣﻴﺪﻫﺪ.

>>>   همین که فرمودید جناب اتمر، همین!
مشکل بیرونی درجه دوم و تابع مشکلات داخلی است. کشوری که از داخل یکپارچه و مستحکم است هیچ نیروی خارجی یی بر آن پیروز نیست. هر دو جنبه مهم اسن
اما جبهه ی داخل کلیدیست.

>>>   جابلتر این است که برای محترم امرالله خان به اندازه یی سر سوزن درین دولت ارزش قایل نستند ولی وقتی مصاحبه های سازمان دهی شده یی دولتی به ادرس پاکستان دایر میشود امرالله خان را میر مجلس میسازند وممکن در مکالمه های تلفونی شان مانند کرزی بگوین که اظهار نظرات لمرالله خان مربوط شمالی تلوای یا همان پنجشیری هاست وما دوست وبرادر پاکستان استیم وبا این ترتیب پاکستان را برای ترور تاجکهای باقی مانده از مقاومت چراغ سبز نشان میدهند

>>>   پاكستان حامي تماميت خواهان دركشوراست،پاكستان پشتونهارابه عنوان يك قوم پاكستاني موردپشتيباني قرارميدهدوداعيه دفاع ازحقوق پشتونهارا
ازدست افغانستان بيرون كرده ،تحليل شمازماني درست بودكه ابتكارعمل دردست افغانستان باشدوحالاپاكستان است كه ازحفوق پشتونهاي اينطرف دربرابرفشارهاي داخلي وخارجي دفاع ميكنداگرهزارمرتبه توبه كنيم وبه پاي پاكستان خم شويم استراتيژي سياست پاكستان تغييرنميكند

>>>   بلی خط دیورند را دعوا داریم / بشتون های افغانستان برنامه یکجا شدن را مطرح می کنند به مقصد اضمحلال بنجابی های باکستان / و خلاصه ده ها موارد که همه تخطی ها را ما انجام می دهیم حق انها را نادیده ایم خلاصه انها هوشیار تر هم اند نسبت به سیاسیون ما و حالا فغان ما را کشیده تا اسمانها

>>>   اگر خط دیورند پشتونها را جدا ساخته مرز های شمال مارا از تاجیک های مان جدا ساخته چرا جناب صالح خواستار آن نمیشود که مرز های شمال هم ملغا شود
اگر مرز جنوب را انگلیس کشیده مرز شمال را هم شوروی سابق کشیده اگر انگلیس دیگر در منطقه نیست شوروی هم دیگر حتا در دنیا نیست
Yasinizad

>>>   ما باید از داخل ارگ کابل اغاز نمایم نه از جتلستان

>>>   بخارا مربوط افغانستان است هردوطرف سرحد ازبک ها زندگی میکنند همینطور بدخشان تاجکستان را تزارها ازما حجدا کردند ورنه هردو طرف مرز تاجک ها هستند

>>>   بگویید این آما 85 فیصدرا با جزیاتش به مردم بطوردقیق ارایه بدارید چون همه میداننددروغ میگوید تنها اقوام فارسی زبان افغانستان بیش 60فیصد نفوس این کشور را تشکیل میدهد تاجیک ها 42فیصد وبراداران هزاره ما بیش از18فیصد که تنها با یک زبان آن هم فارسی دری متباقی دیگراقوام بشمول پشتون ها وازبیک ها وغیره درحقیقت 85فیصد نفوس این کشور اول تاجیک ها دوم هزاره سوم ازبیک ها وغیره اقوام هستند قوم پشتون بیش 20یا25فیصد بیشتردر افغانستان نیستند فکرکنم پشتون های پاکستان را شامل این لیست ساختی پس ماهم باید فارس های ایران وتاجیکستان را هم شامل بسازیم تا 99فیصد جفرافیا مربوط ما شود گر چه بی از او هم هم اکنون فارسی زبان در افغانستان ازنگاه نفوس اول هستند

>>>   خط دیورند یک خط شناخته شده بین المللی است که سازمان ملل و تمام کشورهای جهان انرا برسمیت شناخته است.

>>>   پشتون ها یک اقلیت 20 فیصدی است و کوشش می کند که پاکستانی ها را در افغانستان مستقر کند.
باید اقوام غیر پشتون جلو ورود پشتونهای پاکستانی را بگیرد.

>>>   امرالله به هر زباتی که صحبت کرد کسی یک چوکی برایش نداد شاید روزی برود مانند صدیق افغان راه بندان کند وبگوید تا چوکی ندهید راه باز نمیشود
ر

>>>   در اینکه پاکستان دشمن مشترک همه‌ی ماست و در طول چهاردهه گذشته هرچه در توان داشت بخاطر تضعیف و بربادی ما دریغ نکرد، تردیدی نداریم، اما بسا از سیاست‌های غلط، برتری ‌جویانه و متکبرانه‌ی سیاست‌مداران خودمان نیز از عواملی بوده اند که زمینه‌های مداخله‌ی پاکستان را در کشور ما مساعد ساخته است. تا زمانی‌که ما ابتداء مشکل داخلی خودمان را حل نکنیم و روی یک سیاست‌ واحد خارجی به نتیجه‌ی مشخصی نرسیم هیچ‌گاه نمی‌توانیم پاکستان را متقاعد بسازیم تا از مداخله‌ی مغرضانه‌ی اش دست بردارد.
به قول استاد صبور رحیل: وقتی‌که پرویز مشرف پنجشیری‌ها را دشمن اصلی پاکستان قلمداد می‌کرد در آن هنگام چرا دیگران (یون و افغان‌ملتی‌ها) خاموشی اختیار کردند و به دهن پاکستانی‌ها نزدند که ما هرچند در داخل کشور ممکن اختلافاتی داشته باشیم اما در مسایل خارجی به هیچ‌کس اجازه نخواهیم داد تا به این یا آن قوم افغانستان بی‌احترامی نماید.

>>>   دشمن ما پاکستانی پاکستان نیست دشمن ما پاکستانی های افغانستان است

>>>   خط دیورند مرزی اصلی افغانستان و پاکستان است.

>>>   نعمت الله وفا
کنر ننگرهار در واقع خاک پاکستان است دل هر چی که میکنه خاک تاجیک نیشین را که موشک باران نکرده

>>>   Ariaie
يا عدالت و مردم سالارى ، يا فدرال و خود مختارى محلى!
شرايط و وضعيت غير عادلانه و ضد انسانى فعلى نه ميتواند ادامه داشته باشد و نه كسى ميتواند ان را بيشتر از اين تحميل كند. حالا كه دورنما معلوم است به طرف هدف برويد و توده ها را بسيج كنيد!

>>>   ما نباید از پاکستان گله کنیم چون از دشمن نباید گله کرد. ما باید از کسانی گله کنیم که پاکستان را دشمن ما ساخته هست . از افراد که دعوایی خط دیورند را بالا میکنند. از لر او بر خواهان. اگر کسی بخواهد خانه مرا غصب کند من به تمام توانم مقاومت خواهم کرد. الان که بعضی افراد سودجوی دعوایی نیم خاک پاکستان را دارند.

>>>   تا زمانی که این دولت های پوشالی و ضد ملی خواب لوی افغانستان را می بینند، و به سیاست های منافقانه تبعیض در کشور ادامه می دهند هرگز جرات نخواهند کرد تا به طرف پاکستان به چشم بد ببینند. پاکستان هم این حق را دارد تا همسایه ای که ادعای ارضی در خاکش دارد، او را همیشه سرزنش کند.

>>>   اصولی ، اوغان دو رگه پاکستانی‌ ، اوغانی ... در این میز گرد یاد آور شده که خط دیورند را نمیشناسد و آن‌طرف خط و این طرف خط خش و قوم اند و فامیل‌های ‌یک عده آن‌طرف خط مانده و فامیل‌های یک عده این طرف و باید یکجا شوند ...
اما جناب محمدی چنان پاسخ پوز پران و مشت کوبنده بر دهان این دلقک پاکستانی‌ پرست داد که گوش کردنش حتمیست و کیف کننده است .

>>>   افسوس صد افسوس به هاي اين قوم بي سر و پا
آيا يكروز هم يك پشتون پاكستاني ادعاي برادري و خون شريكي را با اين قوم كفان و انتحاري نموده است ؟
هرگز ني

>>>   دیورند هیچ معنای برای یک کشور بی صاحب ندارد اگر پاکستان
کابل رابگیرد ایران هرات وسمت غرب رابگیرد روسیه سمت شمال
بگیرد همنقدر مردم خسته شده اند که حتی جرات هیچ دفاعی راندارند مجاهلین مثل ماش هستند هرطرف که سنگین باشد می لولند .

>>>   مرز دیورند باید مسدود شود تا رفع ترویست شود پشتونهای پاکستانی باید قانونی وارد افغانستان شود.. سند امضای دیورند توسط عبدالرالرحمن در دفتر بایگانی لندن موجوداست کاری که دنیا هم روی این مرز حساب میکند..

>>>   تا زماني مرز را به رسميت نه شناسيم و ادعاي ارضي بر خاك پاكستان داشته باشيم، مداخله پاكستان هم طبعي است.

>>>   آنقدر پاکستانی در نقاط مختلف جا به جا شده که ضرورت به خط دیورند نیست بازی گران خوب میدانند که وقت اندازه معینه پوره میشود که شناسنامه های دیجیتالی را توزیع کنند.
خراسانزاده

>>>   درکشور های دیگر70تا80ملیت دهندودر حدودبلاتر از صد ملیت در روسیه وکشور چین وسایر کشور ها همگی متحد ومثل بچه انسان با همدیگر زندگی میکنند وبخاطر آبادانی کشور خود میکوشند. ای کشور گدای گر منافق وقوم پرست مثل چوچه های ..... هر روزبالای پوستین ملا نصرالدین دعوا دارند. از انسانیت خبری نیست وطن دایم گدا وبی غیرت گاهی دست بطرف این وگاهی دست بطرف آن درازمیکنندوشرم هم خوب چیز است اول انسان شویم بعد اسلام را بشناسیم وایمان بیاوریم درصورت که اگر خود را نشانسیم خداوند(ج)را چطور بشناسیم. بنام مسلمان هستیم.
وخلاص

>>>   برادران عزیز بهتر است تا مسایل مو جود درکشوررانه از یک زاویه بلکه از زوایای مختلف برسی نمایم .
۱/تمام بد بختی های پلان شده پاکستان بالای پشتونهاعملی میشود بیشترین جنګها وتلفات انسانی را همین قوم متحمل ګردیده است وهمین قوم با توطعه های جهانی به دو قسمت تقسیم ګردیده است. برای ضعیف ساختن این قوم پاکستان از هیچ اقدام دریغ بعمل نه اورده است
۲/ دیورند و اب افغانستان برای پاکستان مسایل قابل حل اختلافات نیست بلکه پاکستان ستراتیژی عمیقتردررابطه به افغانستان دارد .اب وخط دیورندرا صرف برای دشمنان داخلی وحدت اقوام وکشور ما یک بهانه جور کرده است.
۳/تحلیل فوق پشتونها را یګانه عامل بد بختی های کنونی میدا ند .اماباعث بد بختی ها هیچ قوم نیست بلکه اشخاص خود فروخته ومتعصب اند که از میان هر قوم سربلند میکنند
۴/از جابجایی پشتونها نیز تذکر رفته اکر در دورترین ولسوالی های هلمند[نادعلی وګرمسیر مارجه ودیشو]درمیان پشتونها هزاره ها تاجکها ازبیکها،ترکمن وبلوچ ها برادروار زندګی میکنند ویاهم اکنون به نسبت داشتن اب پراوان از همین اقوام جاګزین میشوند ایا اینرا باید تهاجم قومی شمرد ایا جایداداها وتجارت انها یک تاجاوز قومی است نه خیر حق انها است ومنند پشتونهازندګی میکنند بنا متعصبین ومزدوران دشمنان کشور با چنین تحلیها وکمنتها مردم مارا باهم انداخته نمیتوان

>>>   پاکستان حق اش است که‌ از مرزهای خود دفاع کند پل اتک نی تورخم وپشاور سپید بولدک ،

>>>   "قومی که با دیورند جاودانه می شود".
فرض کنید که همینطور شود، شما چرا میکفید؟؟!!!

>>>   کشتین ما را همرای ای دیورند تان۰ آن قصه ختم است، رهایش کنید، و بقیه را درست نگهدارید۰

>>>   جالب این است که آن اوغان های آنسمت خط مرزی دیورند هم دیگر نمیخواهند با این اوغان ذلتی ها یکجا شوند۰ آنها پاکستانی شده اند وبه پاکستانی بودن خود افتخار هم میکنند۰ فکر میکنم بهتر است این فاشیست ها خودشان گند خود را گم کنند و بروند "لوی پشتونستان" خیالی خود را همانجا زیر نظارت مستقیم پنجابی ها در مناطق به اصطلاح آزاد ایجنسی های پاکستانی درست کنند۰

>>>   دیورند و دیورند بازی فقط مصرف داخلی دارد، آنهم جهت سود جوئی های سیاسی بر مبنای قومیت۰ اکثریت این سیاستمداران به اصطلاح ملی گرا پشتون وقتی به پاکستان به آن مناطق مورد مناقشه شان میروند در این ارتباط مانند موش خاموش میمانند و حتی برادر دوگانگی میشوند، وگرنه همان برادران همتبار پختون پاکستانی خودشان جگر ایشان را از راه پاهین برایشان خواهد کشید، و حاجت به پنجابی ها اصلاً نیست۰
به آنهائیکه مثل کرزی میگویند دیورند را قبول ندارم:
برو برادر کدام جائی دیگر لاف بزن۰ دیورند را قبول ندارم۰۰۰ ههههههههههه

>>>   متعصبین اهل قبیله همه نوکران پاکستان هستند و پاکستان را وطن دوم خود میدانند۰ یکتعداد شان یگان لاف و پتاق به ارتباط خط سرحدی دیورند میزنند، ولی وقتی به آنطرف سرحد دیورند رفتند به چاپلوسی مشغول میشوند و حتی خودشانرا برادر دوگانگی پاکستانی ها معرفی میکنند۰

>>>   دیوردند یک خط رسمی میان افغانستان و پاکستان مانند خط های پامیر - خط مرز غربی افغانستان و ایران و خط افغانستان و تاجیکستان و مانند خط ازبیکستان و ترکمنستان و دیگر . در تورخم دروازه بین المللی میان افغانستان و پاکستان ساخته شد و کسی دفاع نکرد و کدام اعتراضنامه به ملل متحد سپرده نشده که از صد سال بالا شده و همه حرف ها جنون است . زره

>>>   پاکستان "خانه دوم" وطنفروشان..... است!!!!!!

>>>   این حماقت دیورند اوغان ها هیچ ختم ندارد۰ راست گفته اند که اوغان که غول نبود اوغان نیست۰ تا اتک از ما است۰ هههههه۰۰۰ چگونه؟
>>>   مردم از ولایات مختلف در حال آمدن به اقامتگاه دکتر پدرام برای حمایت از مواضع اخیرش می باشند.

>>>   حقايق و راستى هاى ديورند را بايد تا دهات و كوهپايه ها رساند و إنسان شرافتمند اين سرزمين را از حقايق اگاه ساخت. گفته شده بود كه صداى حقيقت خواهى روزى با اواز بلند در روشنى نعره زده خواهد شد و همه خواهند شنيد، امروز همان روز است و هيچ نيروى جلو دموكراسى طلبى و ازادى خواهى مردم و حركت به سوى حل معضلات اين سرزمين را نمى تواند سد كند.

>>>   پدرام: خودت امضا می‌کنی، خودت می‌بخشی، خودت می‌فروشی بعد مرا وطن‌فروش می‌خوانی. من «گرگ دهن‌آلودهٔ یوسف ندریده» شده‌ام. مسأله ساده است، هم عبدالرحمان خان را قهرمان می‌خوانی و هم دیورند را نمی‌پذیری. ببین یا عبدالرحمان خاین است، یا دیورند درست... یکی از این‌ها!
اتهام چرا می‌بندی؟ فحش چرا می‌دهی؟ تمام رسانه‌های دنیا در اختیار تان! به جای اتهام و فحش یک سند و منطق و مدرک بیاورید.
كاپى

>>>   بیایید همه پدرام شویم
اگر در بی عدالتی بیطرف هستید بدانید که طرفِ ستمگر را گرفته اید!
وقتی ستمگران بر بیعدالتی خود اصرار میکنند مگر شما گله قربانی را چه شده که حتی جرات فریاد کشیدن ندارید!
.... آنکه بی عدالتی و ظلم می بیند ولی صدا نمیکشد! هزاران درود و صلوات بر روان پدر لطیف پدرام!

>>>   هراست ازچیست واضح بگو

>>>   بخارا مربوط افغانستان است هردوطرف سرحد ازبک ها زندگی میکنند همینطور بدخشان تاجکستان را تزارها ازما حجدا کردند ورنه هردو طرف مرز تاجک ها هستن
و کل خراسان رو هم انگلیس.... و شوروی .... از ایران جدا کرد.

>>>   بخاطریکه پشتون زیاد نشود اگریکنفرهم باشد زورش رانداری هرکس که پشتون رااحمق میگوید خودش احمق است

>>>   چرا تنها پشتونها دیورد طلب هستند‌؟ آیا روزی کدام پشتون یا اوغان علیه کسانی که از قوم خود شان خاک را فرختند شعار داده اند ؟‌اینها خود ....خودرا فروخته اند پس ما چرا رنج آن را بکشیم. بخواهیم یا نخواهیم اسناد موجود است که حتی غنی و قبل از آن هر ریس جمهور که درقدرت از قوم پشتون رسیده پای آن سند امضا کرده اند و خود حکومت هم از قضیه واقف است از اینکه نمیخواهند خودرا ملامت کنند کوشش میکنند برف بام خودرا بالای دیگران بیندازند.

>>>   بحث خط دیورند در افغانستان از این جهت اهمیت دارد که ادعای ارضی بالای پاکستان از سوی پشتون‌ها، در بطن خود تحقیر تاجیک‌ها، اوزبیک‌ها و ترکمن‌ها را دارد. چرا همبستگی قومی پشتون‌ها مهم باشد و اما از تاجیک‌ها، اوزبیک‌ها و ترکمن‌ها مهم نباشد؟ این خلاصه کردن خوب و بد افغانستان به خوب و بد جامعه پشتون، دیگر اقوام را آزرده و ناراضی می‌سازد.

>>>   .... باشد بالای اولادهای ناخلف که در افغانستان مان زنده گی دارند اما میگویند که دیورند ازمانیست اینها اولاد های ناخلف هستندکسیکه افغان است او خواهان دیورند است کسیکه خلاف دیورند است او از افغانستان نیست و باور کنید که انشاالله بزودی این اولاد های ناخلف نابود میشوند.فهیم از کارته نو کابل

>>>   این نمای گور دکتاتور عبدالرامان وطن فروش در پارک زرنگار کابل است اگر معامله ننگین خط دیورند را کدام تاجیک میکرد امروز یقین داشته باشید اثار از مقبره آن وجود نمیداشت . مگر حالا فاشیستانیکه در رابطه به عدم برسمیت شناختن خط دیورند گلو پاره مینمایند برای شان این گور دکتاتور وطنفروش جای بس افتخار است واز آن خوب مراقبت میکنند .

>>>   پشتون های پاکستان ره اگر بکشی به افغانستان نمی آیند ولی اگر هموطنان پشتون ما بخواهند با پشتون های پاکستان یکجا شوند بفرمایند یکجا شوند هیچ کسی مخالف نیست . تا ما از انتحاری ها خلاص شویم

>>>   من فردوس آریایی به عنوان یک
شهروند از دیدگاه لطیف پدرام به ارتباط خط دیورند حمایت می کنم!

>>>   این چه نوع سرزمینی است که به من مربوط میشود ......؟!
من شخصآ درجهان کشوری را سراغ ندارم البته بجز«افغانستان » که به اصطلاح شهروندانش رفتن به داخل خاک یا منطقه خود (پشاور...) روزها درصف ایستاده شوند وتا یک کشور بیگانه دیگری مثل «پاکستان» به آنها اجازه رفتن ( ویزه ) بدهند.

>>>   اين مردم را چى شده ؟
واقعاً چيزى از ريشه درست نيست. پدرام از بدبختى ملت پشتون و راه حل براى كمك به انها حرف مى زند و مى گويد سندى بياوريد كه من عليه پشتون حتى يكبار موضع گرفته باشم ، أما جوان پشتون درپاى سخنان او فحش و ناسزا مى نويسند. با تأييد پدرام وقتى كودك پشتون چشم باز مى كند جز وحشت، ترياك، اسلحه و غرور كاذب مملو از تبعيض و نژاد پرستى چيزى نمى بيند و نمى اموزد. اينجاست كه اين وحشت به انتحار، انفجار، در كوچه و خيابان و به تهديد به سنگسار در پارلمان خود را نمايان ميكند.

>>>   اهشدار خراسانیان به نوکران انگل و پابرهنگان کوه سلیمان !
گر تار موی کدبان پدرام خیانت شود . اشرف غنی کوچی زی و دار و دسته اش را سنگسارا نموده و زنده زنده به آتش خواهیم کشید ....

>>>   امان الله پیمان نماینده ی مردم بدخشان در مجلس:
كسانیكه ناموست را سال ها است تجاوز مي كنند سنگسار شان نمي كنيد.
اما انان كه راه حل تلاش مي كنند انهم از طريق شريعت (طلاق) ان را سنگسار خواهي كرد..؟؟؟
ما اين ناموس ( ديورند) را طلاق كرديم
هيچ گونه مسوليت شريعي نخواهم داشت.
ومن در مطبوعات جواب سختر ازين خواهم داشت.
من ديگر بخاطر ديورند تو فرزند اين كشور را قرباني نخواهم كرد.
بايد پاكستان متوجه اشتباهات خويش شود.
امیدوارم سایر تاجیک ها در دفاع سخنان برحق دکتر پدرام صدای شان را بلند کنند.

>>>   واقعا علامات قیامت دیده میشود که میشنوم پشتونها %20 هستند زمانه اخروسرچپه شده بیگیریش که نگیریت

>>>   یک زمانی در رادیوی دولتی افغانستان دا پشتونستان زما داپشتونستان زما قبل شروع اخبار خوانده میشد ویکروز بنام جشن پشتونستان گرفته میشد و رخصتی بود در انروز در مقابل ارگ در همین چوک که حلا بنام پشتونستان است یکتعداد جمع میشدند و بچه های مکتب رحمان بابا و خوشحالخان را میاوردند و با دول میرقصاندند بلاخره روزی رسید که هر قدریکه دولتهمان زمان دول زدند کسی دیگر نه رقصید که دا پشتونستان زما علت انر از متعلمین خوشحالخان و رحمان بابا پرسیدند چرا امسال علاقه نگرفتید و نرقصیدید انها در جواب گفتند کدام پشتونستان وکدام ازادی درین چند سال ما را ناحق فریب دادید و رقصاندید که دا پشتونستان زما در حالیکه ان جز خاک پاکستان و تابع بقانون پاکستان هستند خط دیورند هم به همین شکل است رهبران سیاسی با عوام فریبی ادعای ناحق و بی بنیاد از خط دیورندرا دارند تا خودشان در قدرت باقی بمانند به بلای شان که مردم هرروز قربانی این ادعای پوچ و غیر واقعی انها میگردد جوانان پشتون کشور ما بلاخره ازین ترفند و فریب دولتمردان اگاهی کامل پیدا میکند دیگرپشتبانی ازین مدعیان ناحق بدون سند که هدف از قدرت و چوکی خود شان است نخواهند بودند سر و صدای این خط دیورند ماننددا پشتونستان زما برای ابد خاموش خواهد شد .

>>>   این صرف به شکل یک آله فشار اینکه پشتون ها را اکثریت نشان دهند، استفاده میشود. هیچ امکان ندارد که پشتون های انسوی خط قبول کنند که جز افغانستان شوند.

>>>   خط دیورند ننگ بر قاتلان است ما نند عبدلرحمن
انکلیسی است شیطان است لعن بر قاتلان روسیاه

>>>   اگراقلیت هم باشند تابش رانداری اندازه غیرتت برایش معلوم است یعنی جرت وفرت تان حلال ودیگیش گوشت خوک دراقلیت به کولاب فرارکردین حاجت به اکثریت نیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است