آیا امسال انتخابات برگزار خواهد شد؟
اگر در زودترین فرصت بودجه انتخابات در اختیار کمیسیون قرار داده شود و سیستم جدیدی که کار را بسیار آسان می سازد، خریداری شود، این امکان وجود دارد که ما در سال جاری انتخابات را تدویر کنیم 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۳    ۱۳۹۶/۱/۱۲ کد خبر: 131144 منبع: پرینت

دو و نیم سال از آغاز حکومت وحدت ملی می گذرد، اما نه اصلاحات آنچنانی در کمیسیون انتخابات انجام شده است و نه انتخاباتی برگزار شده است. پارلمان وارد هفتمین سال کاری خود گردیده است و اعتراضات به عدم برگزاری انتخابات پارلمانی همچنان ادامه دارد. آیا مطابق به وعده های رییس جمهور امسال انتخابات برگزار خواهد شد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، امام محمد وریماج، رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات در برنامه «نگرش» گفت: افغانستان در مرحله گذار قرار دارد و ما چالش های خود را در تمام بخش های دولتی و حتی خصوصی داریم و کمیسیون انتخابات هم جزو این روندهای بزرگ کشور است.

وی، در خصوص شرایط انتخابات گذشته و کنونی بیان داشت: آنچه که در انتخابات گذشته سپری شد یک انتخابات ساده عادی نبود و حتی می توانیم بگوییم که یک بخش پادشاه گردشی در افغانستان بود. یعنی به شکل مسالمت آمیز قدرت از یک رییس جمهور به رییس جمهور دیگر انتقال پیدا می کرد. طبعا رقابت ها بسیار شدید بود و توقعات هم بسیار شدید بود انتخابات با چالش ها تدویر شد. اما این چالش ها خیلی هم تکنیکی نبود. بیشتر آنها برخوردهای سیاسی بودند که توقع هر جانب و یا هر طرف بیشتر از این موضوع بود. بنابراین روی هم رفته نیاز بود که تغییرات عمده یا اصلاحات بنیادی به میان آید و ما اصلاحات را در تمام بخش های ادارات دولتی و خصوصی خود، به خاطر بهبود کار نیاز داریم. امروز کمیسیون با سپری نمودن اصلاحات درست و با وارد شدن به یک صفحه جدید قرار دارد و باید با همکاری ملت افغانستان و با همکاری تمام نهادهای ذی دخل در انتخابات بتوانیم انتخابات های آینده خود را به شکل بهتر از انتخابات های قبلی انجام دهیم.

وریماج، در ارتباط با کارهایی که کمیسیون انتخابات انجام می دهد بیان داشت: وقتی که انتخابات به اتمام می رسد، نهادهای انتخاباتی معمولا تمام بخش های خود را در یک ارزیابی مجدد قرار می دهند و اقدام می کنند که در تمام دپارتمان ها و بخش های ما چه کمی و کاستی وجود داشته است. در بخش انتقالات چه کمی و کاستی بود و در بخش تکنیکی و تکنالوژی که ما استفاده کردیم چه مشکلاتی موجود بود یا در جریان روز رای گیری چه مشکلات هایی وجود داشت. همچنین بخش شمارش آرا و نوع فرستادن صندوق ها و دریافت صندوق ها هم موردبررسی و مطالعه قرار می گیرد. حتما مقدار کمی و کاستی و چالش هایی که به میان می آید و به خاطر حل چنین موضوعاتی برنامه های جدید روی دست میگیرند که با در نظرداشت چنین مطالعاتی به این فکر هستیم که چگونه می توانیم از یک سیستم مدرن و یک سیستم پیشرفته تکنالوژی به خاطر جریان انتخابات روز رای گیری از شمارش آرا استفاده کنیم و اینقدر جنجال و برای انتقال صندوق ها و اوراق رای دهی و موضوعات دیگری که در جریان عملیات به کار می روند نباشیم و ما شاهد یک سیستم پیشرفته ای باشیم که تقریبا بسیار مطمین و شفاف و درست که مورد قبول همه قرار می گیرند.

رییس دارالانشا کمیسیون در خصوص کارهای انجام شده توسط این کمیسیون اظهار کرد: بخش های تکنیکی ما تمام موارد کمبودها و کاستی ها را یادداشت کرده اند و آنها را مورد مطالعه قرار داده اند و امروز رهبری جدید کمیسیون مصروف مطالعات تکنیکی تعیین حوزه های انتخابات است. شرح فعالیت جدول زمان انتخابات و همچنان مطالعات تکنیکی جدول تکنالوژی خود انتخابات است. این موضوعات را نظر به از گذشته گرفته و موضوعاتی را که باید در آینده انجام دهیم و کارهایی که باید در آینده صورت بگیرد مورد مطالعه قرار گرفته و در حالت بیرون رفت از چالش های گذشته هستند و کارهایی باید در آینده صورت بگیرد در آن موجود است. درمورد جدول زمانی انتخابات، کمیسیون طرح های خود را با حکومت شریک ساخته و روی همچو موضوعات هنوز بحث های هماهنگی جریان دارد که در این بخش تامین بودجه انتخابات است که دولت مسوولیت تامین بودجه انتخابات را دارد و دولت در این زمینه با کشورهای کمک کننده در مشوره است و با خود کمیسیون هم در این موضوع صحبت جریان دارد. این به این معنا است که همه چیز تابحال دقیق نشده است. کمیسیون از لحاظ تکنیکی و از لحاظ آمادگی های خود جدول زمانی خود را تنظیم کرده و از طرف دیگر، دولت یا کسانی دیگر علاقمند به تدویر زودهنگام انتخابات هستند و این بستگی دارد که ما چه نوع سیستم تکنالوژی و چه نوع طریقی در بخش تدویر انتخابات به کار می گیریم ولی بایددیده شود که ما به چه نتیجه ای می رسیم. اگر قرار باشد که ما بتوانیم در زودترین فرصت از تکنالوژی جدید و از این سیستم ها هر ماه استفاده کنیم احتمال تدویر انتخابات در سال جاری ممکن است و اگر قرار باشد که با کمبود بودجه روبرو باشیم، ما نمی توانیم سیستم جدید خریداری کنیم.

وی، در خصوص برگزاری انتخابات در سال جاری گفت: اگر در زودترین فرصت بودجه انتخابات در اختیار کمیسیون قرار داده شود و سیستم جدیدی که کار را بسیار آسان می سازد، خریداری شود و در اختیار کمیسیون انتخابات قرار داده شود و در کوتاه ترین فرصت امنیت تامین شود این امکان وجود دارد که ما در سال جاری انتخابات را تدویر کنیم. یعنی بعید است و دور ازامکان نیست. اگر دولت افغانستان بتواند تامین امنیت را درزودترین فرصت انجام دهد امکان برگزاری انتخابات هم هست. درغیر این صورت، اگر صورت نگیرد ما بازهم تردید داریم که در سال جاری انتخابات را داشته باشیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
وریماچ
نظرات بینندگان:

>>>   دیورند مرز رسمی و بین المللی افغانستان و پاکستان است، هرگونه سر و صدا در باره دیورند مصرف داخلی دارد.
لطیف پدرام.
جریان مکمل این همایش تا لحظات بعد.

>>>   Juyan
بلی دیورند یک مرز رسمی و شناخته شده در سطح بین الملل بین افغانستان و پاکستان میباشد.
و مردم باید پشت این توهم را رها کنند و به واقعیتهای امروزی باید باور نمایند و پشت دغل بازان چون کرزی و... را رها کنند.

>>>   آقای وریماج شاید شنیده باشند که "بزک، بزک نمیر که جو لغمان میرسد" و بهمین جهت فرموده اند که:
"اگر دولت افغانستان بتواند تامین امنیت را درزودترین فرصت انجام دهد (!!!!)امکان برگزاری انتخابات هم هست. درغیر این صورت، اگر صورت نگیرد ما بازهم تردید داریم که در سال جاری انتخابات را داشته باشیم."
تردید نداشته باش!!! بیغم معاش و امتیازات بگیرید!! قصه انتخابات مفت ، مفت است!!!
مردم اطمینان دارند که برگزاری انتخابات افسانه شیرینی است که بدرد خواباندن اطفال میخورد!!!!

>>>   هرکاه همکاری صادقانه ریاست جمهوری ریاست اجرایه پارالامان وکارمندان کمسیون انتخابات ومسولین نظامی امنیت را تامین نمایند با شخص محترم ریس دارالانشاه باشد امکان انتخابات درسال 1396 وجود دارد
پناه کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است