تمام بدبختی ها از این است، که کسی صادق نیست
بیانیه تشریفاتی شورای امنیت که ادعا می کند گروه های مخالف را به صلح خوانده، مباحث سیاسی و کاغذی است، کشورهایی که حق وتو دارند به مدد گروه های افراطی و شورشی بازی امنیتی به راه انداخته اند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۷    ۱۳۹۶/۱/۹ کد خبر: 131013 منبع: پرینت

شورای امنیت سازمان ملل متحد درحالی در آخرین نشست این سازمان بیانیه ای برای صلح مخالفان مسلح و اعضای طالبان با حکومت افغانستان صادر کرده است که دیگر بر کسی پوشیده نمانده این سازمان خود بازیچه کشورهایی است که با حق وتوی شان جنگ قدرت راه انداخته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، سلیمان حسینی استاد دانشگاه در برنامه "استدیوی خبر" درباره اظهارات شورای امنیت دررابطه با صلح گروه های شورشی با حکومت افغانستان گفت: براساس مبنای حقوقی و ماده 41 و 42 شورای امنیت، این سازمان وظیفه تامین صلح در سرتاسر جهان را برعهده دارد و با دید حقوقی واضح است که این شورا می تواند گروه های مخالف را به میز مذاکره بنشاند و صلح را ممکن کند اما با دید سیاسی، این سازمان تنها ابزار و آلت دست قدرت های بزرگ است که در راستای منافع آنها عمل می کند.

حسینی می گوید: با اینکه اعضای ناتو به عنوان بازوی راست شورای امنیت در افغانستان حضور دارند، وضعیت ناامنی و بی ثباتی از ابتدای زمان حضورشان در کشور تا امروز به مراتب بیشتر شده است و کشورهایی که حق وتو دارند به مدد گروه های افراطی و شورشی در افغانستان بیشتر بازی امنیتی به راه انداخته اند تا اینکه امنیت افغانستان را تامین کنند.

وی، درخصوص اهمال کاری های شورای امنیت می افزاید: وقتی ناامنی ها زیاد می شود، داعش سربازگیری می کند و 16ولایت در ناامن ترین وضعیت به سر می برند، این مسایل واقعا نمی تواند از دید شورای امنیت سازمان ملل بیرون باشد و آنها مسلما می توانند بفهمند که گروه های شورشی در کجا رشد و سربازگیری می کنند، تمام بدبختی ها به این دلیل است که خارجی ها هیچگاه در گفتار و عمل صادق نبوده اند.

با فرارسیدن زمستان و بازگشت طالبان به پاکستان اوضاع امنیتی در کشور بهبود می یابد، این استاد دانشگاه دراین رابطه اظهار کرد: این مساله بیانگر این است که بخش بزرگی از ناامنی های افغانستان مسایل برون مرزی است و پاکستان منافع ملی خود را در ضعیف نگه داشتن حکومت افغانستان و قطع روابط دیپلماتیکش را هند می داند و در کنار پاکستان کشورهای عضو جامعه جهانی که درراس آنها قدرت های بزرگ غربی هستند هم از این گروه های شورشی در راستای تامین اهداف استراتژیک شان استفاده می کنند.

حسینی، عامل دوم تاثیرگذار در بی ثباتی کشور را نخبگان حاکم در افغانستان می داند و می گوید: در حکومت وحدت ملی با رهبرانی روبرو هستیم که هیچگاه بدنبال منافع ملی نبوده اند و با گروه سازی تیم هایی را روی کار آوردند که هر تیم ازمنافع و باند خودش حمایت می کند و تاکنون دراین حکومت یک برنامه منسجم تامین کننده منافع ملی وجود نداشته است.

وی، درخصوص اینکه اگر مخالفین مسلح دولت سلاح زمین بگذارند صلح می شود اظهار کرد: چنین چیزی امکان ندارد زیرا صلح با حزب حکمتیار که از با نفوذترین احزاب سیاسی در افغانستان بود،روی مساله صلح خیلی تاثیر نگذاشت و از طرفی بسیاری از گروه های شورشی و افراطی بیرون از حزب اسلامی اند و اختیارشان به دست خودشان نیست تا با حکومت صلح کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بیانیه شورای امنیت،یک بیانیه تشریفاتی است که گروه های مخالف را به صلح دعوت می کند و ادعامی کند فشارروی آنهاست، اینها بیشتربحث های سیاسی است که مطرح می شود و تا زمانی که این گروه ها با کشورهای تمویل کننده شان کنار نیایند،از خود اختیاری ندارند.

حسینی درباره شبهات و نگرانی هایی که از امتیاز دهی حکومت به مخالفانی که به پروسه صلح پیوسته اند می گوید: عفو و گذشت دولت درحقیقت سرپوش گذاشتن روی خون و عزت مردم است. کسانی که با مسوولیت این حزب انتحار و انفجار انجام داده اند و مردم را به خاک و خون کشیده اند باید عادلانه محاکمه شوند درغیراینصورت مردم راضی نخواهند شد که خیلی تشریفاتی با این حزب صلح شود چرا که بخاطرتشویشی که این گروه ها ایجاد کردند امروز 85درصد مردم زیر خط فقر زندگی می کنند،عده ی زیادی از این کشور فرار کرده اند و در کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه در رنج بسر می برند و عامل فساد، رنج و بی ثباتی هستند و گذشت و عفو انسان های جانی بحثی است که مردم از آن نمی گذرند.

این استاد دانشگاه در رابطه با چشم انداز صلح افزود: حکومت وحدت ملی بدون ملت است و ملت هیچگاه پشت این حکومت فاسد نیستند چرا که اینها مردم زندگی مردم را به بحران کشانده اند. در هر صورت حکومت باید تلاش کند، یک اجماع ملی بسازد و نخبگان و توده را با خود همراه کند و کشور را یک پارچه بسازد و درکنار این با رایزنی و لابی گری قوی، قدرت ها را متقاعد بسازد که اگر امنیت افغانستان ناامن شود، شما هم در امنیت نخواهید بود.

کد(26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عباس ترکمنی حقجو هزاره
خراسان، درست و هویت هیچ قوم پایمال نمیشود.
با این نام شوم تحمیلی، هویت های اقوام غیر اوغان به طور کامل پایمال شده اند.

>>>   بسيار يك سر مقاله درست و بجا هيچ كس صادق نيست همه مثل ماش لول ميخورد كه كدام طرف به نفع خودش است ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است