این رای اعتماد، با خون شهدا معامله شد
توضیحات مسوولان اصلاً برای مردم افغانستان، قانع کننده نیست. چرا که هنوز حادثه چهارصد بستر برای مردم تازه است و اشک خانواده ها هنوز خشک نشده است و خونی که از عزیزان آنها ریخته هنوز نخشکیده است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۰    ۱۳۹۶/۱/۸ کد خبر: 130973 منبع: پرینت

مجلس نمایندگان، وزیران دفاع ملی، داخله و ریاست عمومی امنیت ملی را به علت افزایش ناامنی ها، ضعف مدیریت و حمله بر شفاخانه چهارصد بستر استیضاح کرد. اما هیچ کدام از این مسوولان سلب اعتماد نشدند. هرچند جنرال های آمریکایی و احزاب سیاسی و شهروندان بخصوص نماینده های مجلس، پیوسته از ضعف در رهبری، سه بخش امنیتی سخن بر زبان دارند، اما چه چیز باعث شد که نمایندگان بر خلاف اینهمه انتقادها تصمیم گرفتند که مقام های بلند پایه امنیتی دوباره در موقف های شان بمانند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، جاوید کوهستانی، آگاه مسایل سیاسی، در برنامه «فراخبر» گفت: این مشکل اینبار مجلس نمایندگان نیست. مجلس نمایندگان بارها چنین تصمیماتی را گرفته اند. متاسفانه کسانی در پارلمان افغانستان هستند که سواد خواندن و نوشتن ندارند و این افراد به عنوان نماینده و قانونگزار و نظارت کننده اعمال حکومت مقرر شده اند. از این پارلمانی که دارای مشکلات این چنینی است توقع بسیار بیشتری از این نمی شود داشت. در گذشته هم چنین چیزهایی از پارلمان مشاهده شده است. در برخوردی که از سوی پارلمان با وزیران در ارتباط با مصرف بودجه بوده است نیز چنین برخوردهای سلیقه ای، بدون برنامه و بدون سنجش آشکار بود. بیشتر اوقات هم یک نوع تقابل برای امتیاز گیری از سوی حکومت با پارلمان افغانستان به وجود آمده است.

وی، در خصوص تغییر تصمیم اعضای پارلمان در مورد این سه مقام امنیتی و رد صلاحیت نکردن آنها بیان داشت: یکی از علت هایی که باعث شد، مجلس نمایندگان سه مقام امنیتی را رد صلاحیت نکنند این بود که همایون همایون معاون اول مجلس نمایندگان، آشکارا گفت که رییس جمهور گفته است، اگر شما نمایندگان، مقام های امنیتی را رد صلاحیت کنید، من پارلمان را لغو می کنم. این حرف روی بسیاری از اعضای پارلمان که موقف خود را از نظر حقوقی و قانونی نمی دانند که رییس جمهور مجلس را نمی تواند انحلال کند، تاثیرگذاشت و کار کرد.

کوهستانی، ادامه داد: این مشکلات چنینی وجود دارد، همچنان در شبکه های اجتماعی شایع شده است که اخذ رای برای وزیران توسط توزیع پول میان نمایندگان بوده است. این مشکل را تعداد زیادی از نمایندگان ما دارند. حکومت شاید به این فکر بوده است که اگر این وزیران سلب صلاحیت شوند دوباره مشکلات پیش می آید و این بخش ها دوباره دارای سرپرستی می شوند و دوباره برای وزیران تازه زمان و وقت زیادی لازم است و شرایط طوری نیست که این همه زمان صرف این کار شود. به این دلیل احتمالا دولت هم که دست بلندتری داشته، کاری کرده است که وضعیت بگونه ای پیش رود که این وزیران همچنان در جای خود باقی بمانند.

این آگاه سیاسی، در ارتباط با قانع کننده یا نبودن توضیحات مسوولان امنیتی در پارلمان گفت: توضیحات مسوولان اصلاً برای مردم افغانستان، قانع کننده نیست. چرا که هنوز حادثه چهارصد بستر برای مردم تازه است و اشک خانواده ها هنوز خشک نشده است و خونی که از عزیزان آنها ریخته است هنوز نخشکیده است. این وضع برای مردم افغانستان اصلا قانع کننده نیست. چرا که دستگاه امنیتی ما امکانات و تجهیزات و نیروی امنیتی زیادی دارند و اینگونه حوادث را به راحتی می توانند کنترل کنند اما چرا این کار را نکرده اند؟ اینها فاقد دیدگاه های کلان استراتژیک هستند. وقتی این دیدگاه ها وجود ندارد نمی توانند وزارت های امنیتی را مدیریت کنند. وزیر دفاع خودش می گوید که ضعف مدیریتی و فساد وجود دارد.اما اینکه چرا کاری برای مقابله برای آن نمی کنند جای سوال است. در حالیکه آدرس دشمن معلوم است مسیری که سال ها از آنجا ما ضربه خورده ایم معلوم است شبکه ها شناخته شده هستند. بعد می آیند گزارش می دهند که هم داعش هم لشکر طیبه و هم طالبان در این نقش داشته اند. این را می خواهند یک قسم بگونه ای پنهان کنند که مردم را مغشوش بسازند.

کوهستانی، در خصوص اوضاع امنیتی در سال جاری با این مسوولان امنیتی که داریم بیان داشت: ما در زمستان که بهترین زمان برای عملیات نیروهای ما بوده است، نتوانستیم جنگ را به خوبی پیش ببریم، سال آینده هم سالی بدتر از امسال خواهد بود. متاسفانه با خون شهدا معامله صورت گرفت و با وضعیت امنیتی افغانستان و با آینده افغانستان معامله صورت گرفت. بسیار جای تاسف است که مسوولان امنیتی ما از نان سرباز ما می زنند، از لباس و مواد ضروری آنها می زنند تا برای خود قصر و بلند منزل بسازند. این مسوولان امنیتی هیچ اعتقادی به وطن خود و به آینده این سرزمین ندارند اگر کوچکترین اعتقادی به آن داشتند به یقین به این کشور خیانت نمی کردند و اینهمه به دنبال زر اندوزی نبودند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در این کشور هیچ تغییری حاصل نمیشود .من از کسانی که میخواهند مانند انسان زندگی کنند میخواهم این وطن را ترک کرده با هر وسیله وهر راهی که میشود در کشور دیگری پناهنده شوند.
تا وقتی مردم نادان و نژاد پرست در این سرزمین هست وهرچه از بد بختی وفقر فشار بالایشان باشد وهرچه جلوی چشمانشان مردم بیگناه کشته شود دست از نژاد پرستی برنمیدارند.
باز در انتخابات از همان ودزدان ومعامله گران سابق حمایت میکنند وباز خود را در خون مردم بیگناه شریک میسازند.
بهترین راه هجرت از دست این مردم نادان ودر عین حال فقیر وبدبخت است.

>>>   اقای کوهستانی همیشه از شما تحلیل های واقعبنانه و بدون جانبداری و ترس و حراس را ما شنیده ایم اما کجاست گوش شنوا و چشم بینا که ازین تحلیل های خوب تان استفاده کنند و نقاط ضعف را اصلاح و فعال بکار درست کند رهبران دروغگو سرمست بفکر جاه و جلال بخود شان ورساندن
قوم و قریب شان به چوکی های بلند دولتی
بدون اینکه متوجه درایت کاری انها بوده باشند و اشخاص .....بیکاره را در پست های کلان نظامی وملکی جابجا کرده اند که همین باعث شده تا ترورستان بیشتر نفوذ کنند و مردم رابکشندو مسولین فقط با تقبیع کردن اکتفا کنند وتقبیع شان هم از عمق دل شان نه بلک انهم برای فریب مردم بکار میگیرند .

>>>   چند سوال از توضیحات جناب کوهستانی صاحب:
یک: وقتی رئیس جمهور بتواند بعد ختم دورۀ قانونی کار پارلمان، آنرا دوباره طی یک فرمان ابقاه نمایند، چگونه نمیتوانند آنرا منحل نمایند؟
دو: شاید آقای کوهستانی فراموش کرده اند که این پارلمان فقط ساخته و پرداختۀ همین رئیس جمهور است؟
سوم: برای مردم افغانستان اصلاً قانع کننده نیست، یعنی چی؟ مگر ما ملت واحد افغانستان داریم؟
چهارم: آیا این سیاسیون و صاحب نظران مزد بگیر افغانستان نیستند که آنچه خود میگویند آنرا به مردم افغانستان بر چسپ میزنند؟
پنجم: آقای کوهستانی تحلیل گر خوبی اند اما آیا ایشان هم متأثر از فلاکت های سیاسی کشور نیستند؟
میهن زرغون

>>>   حقیقت را کو هتا نی صا حب گفتی مگر در این روز ها امرالله خان صا لحه گپ نمی زند

>>>   شمالی دزد زار باشد به ماچی
اگر دزدهاهزار باشدبه ماچی
شبم در دزدی وروزهابه چوکی
امریکائی هاانتظار باشد به ماچی

>>>   سلام خدمت هموطنان امروز برای مردم افغانستان ثابت شد که داعش وطالب دشمنان افغانستان درشورا لم داده اند و به خاطر پول ... خود را به لیلام گذشته اند .... بر وکیل ها وطن فروش خون ملت افغانستان به گردن این وکیل هری شرف باخته است نفرت خداوند ومردم به وکیل های.....

>>>   Farid
دولت ، قانون ، مردم ، امنیت و مسولیت پذیری در کشور ما بر باد رفته اند . سرا پای جامعه و ساختار سیاسی آلوده با ویروس بی تفاوتی و فساد شده است . آنچه امروزدر پارلمان گذشت بیگانه با حال و هوای حاکم بر جامعه و ساختار سیاسی کشور نیست . این ساختار پیش نمیرود ، فرو می رود . مردم و نیرو های سیاسی نیز به این فرو رفتن و از هم پاشیدن نگاه نمی کنند . افغانستان و دولت افغانی همین است که برای ما ساخته شده است . باید برای تغیر و دگر گونی های ژرف و جدی فکر شود . جوانانن باید بیشتر و بهتر بسیج گردند و مسولیت دفاع از قانون و تغیر و تحول را به عهده بگیرند .

>>>   Faizabadi
من از آن روزی میترسم که شهریان کابل از خواب بیدار شوند، به سوی کار و بار خود بروند ولی مشاهده کنند که بجای بولیس یونیفورم دار طالبان ریشه کی و کاکل دار در چهار راهی ها مستقر شده اند. چنین یک اتفاق سی و هفت سال قبل اتفاق افتاد و موجودیت عساکر قشون سرخ شوروی همه را غافلگیر کرد. حالا هم با دسایسی که در عقب برده در حال اجراست خدا ناخواسته تاریخ در حال تکرار شدن است. مردم افغانستان دیگر تحمل این همه دسیسه بازی بنام استجواب و استیضاح را ندارند . این حکومت باید صادقانه مردم را از آنچه در حال شکل گرفتن است آگاه سازند. گماردن ساده لوحترین انسان به حیث وزیر دفاع و مرموز ترین شخص در راس امنیت ملی، خلع سلاح و قدرت نظامی و قومی دوستم، نزدیکی ساخته گی غنی و عبدالله برای خاموشی مطلق وی، مذاکرات بی نتیجه و بی آجندای غنی و استاد عطا به علاوه ی مغشوش ساختن اذهان مردم با چرندیات و خارج از موضوع روز غنی، جز این که آماده گی برای سبردن قدرت به طالبان باشد، چه معنی دیگری خواهد داشت؟ ما دیگر نباید غفلت وظیفوی و فروش و واگذاری سلاح از جانب برخی از قوای امنیتی به طالبان را مورد انتقاد قرار دهیم زیرا این عمل تصادفی نه، بل بلان شده است.

>>>   من هم واقعن حيرانم كه چگونه مى شود مردم را بيدار كرد و آيا اين مردم بى هدف ارزش اين قدر صدا هاى عدالتخواهانه را دارند!

>>>   انقدر وضعیت گنگ است که هرقددر صدا میکشی اندک واکنیشی نیست ۲۱ نفر جوان در اروزگان در شب نوروز توسط بیرحم ترین انسان ها به همکاری دولت مردان با شکم های گرسنه روز ها مقاومت نموده بودند سربریده شدند که حتی صدای را کسی بلند نکرد

>>>   تاجيكان صف خود را بايد سر انجام از لومپن ها و مزدور ها و هم دستان و هم كاران حاكميت قبيله جدا كنند و نسل جديد و جوان را به ميدان بكشند، دلقكان حاكميت قبيله ديگر رسوا شده اند نه توان و نه هم خواست مقابله در مقاومت حاكمان قبيله را دارند، دنبال اينها رفتن جز معناى ادامه يى حاكميت استبدادى قبيله گرايان را ندارد. در پاى ظلم و بى عدالتى با هر بهانه يى تسليم شدن و تمكين كردن جفاى نا بخشوندنى است.

>>>   Hakemi
دراعتراض فردا شركت نمي كنم.
دليل:
بودن ونبودن چند آدم بيكاره در مقام وزارت برايم اهميت ندارد، روزي كه فراخوان داديم بيايد براي دفاع از هويت مان جمع شويم همه خاموش بوديد، انگار هويت براي تان مهم نبود، به تعبير ديگر بي هويتي تان را نشان داديد.
فساد، قانون شكني، ديكتاتوري وخودكامه گي همه در كانون غني جمع شده اند، مگر پارلمان به اصطلاح شما فاسد را چي كسي غير قانوني تمديد كرد؟
ميدانم خيلي ها درصف منتظر بودند تا وزير شوند كه نشد، حالا آنهاي كه درگفتمان هويت خودرا خواب زده اند، درمبحث فساد رگ شان نمي جنبد، اگر كاكه ي ميدان هستيد لطفن آدرس فردا را از درب پارلمان به كاخ غني وعبدالله تغير بدهيد، ورنه سوپر افغان هاي هستيد كه مباحث را به بي راهه ميكشانيد.

>>>   دیکر وقت آن رسیده است که ملت همه به پا خیزند و سربازان اردوی ملی ما و عزیزان پولیس همراه با قاطبه ملت به یک بارگی بساط مفسدان را از جا بر کنند(.....ر)

>>>   اضای مجلس متشکل از بند های مافیایی وقاچاقبران جواسیس خارجی دزدان(به استثنای تعداد کم شان) میباشد همه بخاطر پول جمع کردند آمده اند در پی منفعت شخصی خود وفامیل هایشان اند درغم ملت نمیباشند.بااحترام عبیدالله ..

>>>   یعنی پارلمان افغانستان به کفته خودت همه بیسواد وناکار اند وبدرد ملت نمیخورد ،به نظر من این یک توهین ومسخره ساختن پارلمان است که خودت به صفت یک مبصر سیاسی اظهار داشته اید ،اگر پارلمان افغانستان همه جمعیتی میبودند. بی سواد. نبودند. خودت پایت را از کلیم ات زیادتر دراز میکنی ،به نظر خودت در افغانستان هیچ با سوادی وجود ندارد واگر داشته با شد شاید تنها تو. باشی ،واقعآ واقعه چهارصد بستر بسیار دلخراش بود مادران بی فرزند وپدران را بی پسر کرد اما چاره اساسی گرفته شود وباید مردم همکار وهمراه دولت باشد وچهره دشمنان افغانستان را افشا کنند نه اینکه مانند. خودت دولت را تغریب کند.
عبدالله ریحان

>>>   Kohistani
بن بست فعلی مزخرف وکاملا تعجب اور است که پدران در مرگ فرزندان خاموش اند وفرزندان بالای خوون پدر پا گذاشته خون پدر فراموش نموده در خدمت دشمن در قدرت میرود

>>>   دور از كلمه شهادت باشد كه در ديوار پارلمان افغانستان نصب ميباشد و به دور از چند وكلاي وطن دوست دولت همراي پارلمان و وكلاي رشوت خورش گنديده از اين بدتر انتظار چيزي نبايد باشد ملت رنجديده مان امروز بيش ٣٠٠ شهيد در طول ٢ ساعت در شفاخانه چهارصد بستر دادن ولي دولت و وزرايش خودرا با پول امريكاي امروز در نزد خانه ملت بي گناه ثابت كرده اند يوم البدتر گفتن نه يوم البهتر سروري جان سرت را به درد نيار اين خاينين چشم ديد گوش شنوا ندارند در اخير از خداوند منان رهاي اين ملت مظلوم را از شرع اين ظاليمن خونخوار خواهانيم و سلام

>>>   اتاق هاي هوتل هاي لُوكس در شهرهاي دبي، ممبايي، دوشنبه، آستانه، انقره و در موادري هم اتاق هاي لوكس در هوتل هاي اروپا و آمريكا بارها و بارها شاهدِ تن فروشي هاي زيادي بوده اند؛ تن فروشي توسطِ آنانيكه امروز "رمضان بشردوست " بگونه ي كُلي از آنان نام برد...
#رمضان‌بشردوست: حکومت تهدید کرده بود، اگر پارلمان به مقامات امنیتی رأی اعتماد ندهد، آنان اطلاعات موجود درباره فساد نمایندگان از جمله تن فروشی برخی از وکلا را افشا می‌کند.
#

>>>   قراراست، فردا شماري از باشنده هاي كابل و نهادهاي مدني در برابر پارلمان در پيوند به فساد گسترده در اين نهاد، تظاهرات كنند.

>>>   ان شاء الله با تمام هموطنان خود در اين راهپيمائي همرا ايم؛ هر چه حد دارد؛ ديگر بس است.
اگر چور بود؛ تايم اوت شد.

>>>   آه هاى وكيل بى و جدان!
امشب چيطور خواب ات برد با ان كارت سبز خيانت ات؟

>>>   Mahmodi
کسیکه ذره ی وجدان ندارد دل اش مثل یک سنگ است شیر مادرشان بالای این وکلای رشوت خور و وجدان فروش حرام است این ها خوب میخورند و میخوابند حساب چند وکیل با شرف جدا است

>>>   رسوایی دیگر
منابعی به تلویزیون نور گفته اند که طی روزهای ۶ و ۷ حمل، بخش مالی وزارت #دفاع ملی، مبلغ #۱۳ملیون افغانی را برای خرید رأی اعضای پارلمان، هزینه کرده است.
شرح بیشتر ساعت ۵:۳۰
اخلاقی

>>>   Mutaref
يك منبع مي گويد كه سالانه بيش از ٥٠ ميليون افغاني حكومت براي «وزارت در امور پارلمان» مي پردازد تا در روزهاي انتخابات و استيضاح، خرچ وكلاي رشوت خور نمايند.

>>>   وقتى سخنان وزير دفاع و رييس امنيت غنى را شنيدم، واقعن به حال مردم گوسفندى آن سر زمين تأسف كردم و وقتى ديدم كه اين ها راى اعتماد گرفتند، نمى توانستم قبول كنم كه يك وكيل در پهلوى خيانت به مردم چقدر بايد .... احمق باشد كه دلايل احمقانه وزير دفاع و امنيت غنى را بيپذيرد. سر زمين كه باخته است !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است