چرا چوکی ها را اشتغال کرده اید؟
وقتی نمی توانیم کار پیش ببریم، چرا از استعفا می شرمیم، وقتی نمی توانیم مسوولیتی را انجام دهیم چرا چوکی ها را اشتغال کردیم! این همه رسوایی و بهم ریختگی برای چیست؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۲    ۱۳۹۶/۱/۷ کد خبر: 130921 منبع: پرینت

مجلس نمایندگان، عبدالله حبیبی وزیر دفاع ملی، معصوم استانکزی رییس عمومی امنیت ملی و تاج محمد جاهد وزیر داخله در خصوص ناامنی های اخیر در کابل و رویداد شفاخانه چهارصد بستر احضار کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، محمد عارف رحمانی عضو مجلس نمایندگان امروز دوشنبه 7 حمل 1396 در صحن علنی مجلس خطاب به مسوولان ارشد امنیتی گفت: استیضاح یعنی طلب وضاحت کردن و حق قانونی مجلس نمایندگان است. سوالاتی که از شما می شود به معنای دشمنی و کینه توزی نیست.

رحمانی ، خطاب به وزیر دفاع گفت: در یکسال گذشته نزدیک به پنج هزار نیروی کشور به شهادت رسیدند و شماری از آنان در امن ترین نقطه کشور در شفاخانه نظامی جان شان را از دست دادند، این همه تلفات آیا به سوء مدیریت کلان امنیتی بر نمی گردد؟

این نماینده مجلس، درباره جنگی که در هلمند جریان دارد ادامه داد: 18 هزارنیروی نظامی، 12 هزار پولیس و 4 هزار نیروی امنیت ملی، یعنی معادل 32 هزار نیرو تنها در هلمند داریم، چرا باید در دروازه ها، داخل شهر و داخل خانه های مردم هلمند جنگ باشد؟

وی، در خصوص اظهارات سخنگوی وزیر دفاع مبنی بر اینکه در یک تدبیر تاکتیکی سنگین را رها کرده اند بیان کرد: در سنگین ده ها و صدها سلاح سنگین و اسلحه به دشمن سپرده شد، دلیل این سوء مدیریت چیست و آیا به این برنمی گردد که در سطوح بالای نیروهای امنیتی فساد جریان دارد؟ در غیر این صورت چرا فرماندهان ما نمی توانند با 32 هزار نیرو در هلمند در برابر نهایتا سه هزار جنگجوی طالب جنگ را پیش ببرند!

رحمانی، در خصوص فسادی که منجر به کشتارها در نقاط مختلف و به شکل های مختلف می شود اظهار کرد: امروز به نیروهای ما در ارزگان، سنگین، جنوب، شمال و غرب کشور نان و آب نمی رسد و اسلحه یشان فروخته می شود و بالاتر از این مسایل پوسته ها معامله می شود، این فساد از کجا بر می خیزد و اینکه اگر یک نظارت و تصمیم گیری درست و دلسوزانه باشد ممکن است این اتفاق ها بیافتد؟

این نماینده خطاب به وزیر دفاع گفت: شفاخانه وزیر اکبر خان در هلمند، هرات و بادغیس نیست بلکه در چند قدمی ارگ است. آقای هلال گفتند که کسی از داخل شفاخانه با تروریستان همکاری نکرده است. اگر دست هایی از داخل نبوده است پس این همه امکانات انتحاری و انفجاری بوسیله اجنه و از آسمان رسیده بود! و اصلا شما چرا برای مقابله با تروریستان دو ساعت دیرتر تصمیم گرفتید تا وارد عمل شوید؟ این همه رسوایی و به هم ریختگی برای چیست؟

وی افزود: قتل عام در شفاخانه بسیار فجیع بود و به سر کودک پنج ساله در آغوش مادرش تیر زدند و جنرال وطن را سر بریدند اما خم به ابروی کسی نیامد و یک قوماندان هم برکنار نشد. جای این بود که وزیر دفاع مردانه و با شجاعت یا دلایلش را بگوید و یا با شجاعت در حضور ملت و سرقوماندانی کشور سلام نظامی و سپس استعفا بدهد.

رحمانی گفت: وقتی نمی توانیم کار پیش ببریم، چرا از استعفا شرم داریم و وقتی نمی توانیم مسوولیتی را انجام دهیم چرا چوکی ها را اشتغال کردیم!

نماینده مجلس، گفت: وزیر داخله و رییس عمومی امنیت ملی بگویند که این نیروهایی که مثلا از پاکستان آمده بودند چرا در نطفه کشف نشدند، چرا در سرحدات کنترل نشدند، چرا در شهرها و شاهراه ها جلوی شان گرفته نشد، چرا در کابل مهار نشدند و در امن ترین نقطه برای نظامیان (شفاخانه نظامی چهار صد بستر) چنین فاجعه ای به بار آوردند!

رحمانی خطاب به رییس امنیت ملی گفت: به سربازان خود افتخار می کنیم و جان مان را فدای سربازان در سنگین، فاریاب، سرپل و ارزگان می کنیم اما سوال این است که توضیح بدهید چه دست هایی در کار بود که این فاجعه رخ داد و شما چه کردین که نتوانستین جلوی این قضیه را بگیرید؟

وی، در پایان گفت: در صورتیکه پاسخ روشن بدهید به شما دوباره رای اعتماد می دهیم و در غیر آن صورت خودتان چوکی هایتان را رها کنید.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آفرین بر این گفته های وکیل محترم ! اما وکیل صاحب کجا غیرت ، کجا شرم و کجا حیا که اینها جرات کنند و شرفتمندانه برای مردم بگویند که ما نتوانستم و مقصیریم. بازهم خانه حنیف اتمر و صالح آباد که در قضیه فیر راکت بالای خیمه لویه جرگه هر دو مردانه وار استعفا دادند واز رییس جمهور وقت معذرت و پوزش خواستند. اینها حاصل انتخابات گوسفندی اند افغانستان و مردمش را آب ببرد اینها نظاره میکنند.

>>>   اول شما کمیشن کاران چرا وقت تان پوره شده بازهم بنام وکیل مزاحم حکومت ومردم هستید ؟

>>>   پارلمان كشور در معرض آزمون تاريخي!
آيا وزراي سكتور امنيتي بنابر ضعف و بي كفايتي عزل خواهند شد يا ابقا مي گردند؟
چه چيزي پيروز خواهد شد، $ يا عدالت؟

>>>   کل مجلس نمایندگان را با لطیف پدرام ، حفیظ منصور و فوزیه کوفی برابر نمیکنم ....

>>>   میگویند که :
بگیریش که نگیریت
درینجا دزد هم چیغ میزند نمان وصاحب خانه هم جیغ میزند که نمان مردم بیچاره رادرچهارراهی راه گمک کرده اند

>>>   دیروز روسای کمیسیون های مجلس نمایندگان با اشرف غنی در ارگ ملاقات نمودند و گفته شده که موضع اشرف غنی نسبت به استیضاح مسؤلین امنیتی نرم بوده اما، به صورت غیرمستقیم خواسته تا پایان تحقیقات در باره چگونگی حمله مهاجمان مسلح بر شفاخانه چهارصدبستر، بحث استیضاح مقام‌های ارشد امنیتی به تأخیر بیفتد.
حالاکه ارگ متوجه شده که اکت و اداهای دیکتاتورمآبانه و فراقانونی او در برابر وکلای پارلمان کارگر نیافتاد به ترفندهای دیگری متوسل شده تا وقت بیشتر کمایی کند و با قضیه طور دیگری برخورد کند و رویش خاک بریزد.
وکلای پارلمان بدانند که استیضاح مسؤلین امنیتی فقط و فقط به قضیه بیمارستان 400 بستر ارتباط ندارد بلکه صدها ناکارایی و ضعف مدیریت مسئولین امنیتی از جمله وخامت اوضاع امنیتی، بالا رفتن رقم تلفات نیروهای امنیتی، عدم همآهنگی مقامات و جنرالان با قدمه‌های پایین‌تر، نفوذ دشمن در صفوف نیروهای امنیتی، وجود فسادگسترده، فروش سلاح و مهمات به دشمن، نرسیدن اکمالات در موقع ضروری و محاصره و غیره موارد نیز مورد بحث قرار دارد که مستقماً به استیضاح مسئولین امنیتی پیوند دارد.

>>>   مجلس مسخره و چك چكي!
مافياي پارلمان به منظور دريافت پول هاي قُلمبه و سُلمبه مسوولين كليدي را استيضاح مي كنند تا جيب هاي خودرا پر كنند. از يكطرف استيضاح مي كنند از سوي هم آن هارا در مجلس با چك چك و تملق بدرقه مي كنند. شما مطمين باشيد اين سه عضو كليدي سكتور امنيتي راي اعتماد خواهند گرفت و خوشحال به كرسي هاي شان برخواهند گشت. حتا اگر كشور در آتش و خون بسوزد اين مجلس فاسد خم به ابرو نمي آورند.
حرمت نماينده هاي باشرف و پاك حفظ باشد.

>>>   ساعت تیری و سرگردانی و جور کردن مشکلات به مردم است فقط خاک را به چشم مردم زدن است کشور که خودش مستعمره باشد این نوع گپ ها مسخره است تصمیم گیرنده امریکایی ها و انگلیس ها است نه 4 نفر وکیل ....

>>>   بهارستان کارته پروان
حبیب اله کلکانی ناحق بمردم کابل نگفته بود که کابلی سیل بین. هر کسی امد بالای شان حکومت کرد چک جک میکردند. و پس پسک میکردند. به پل باغ عمومی امد مردم را خواست که او مردم ازین به بعد پس پسک بند هرکسی که ازین به بعد پس پسک کند جزایش را خواهید دید . زیرشما مردم جرئت گفتن را ندارید .

>>>   زیاد ننالید
وکلا از ما و شما ها رای گرفته اند.
دور بعدی متوجه باشید که بخاطر پول و نام پدر و دلقک بازی ها به هر ناکس رای ندهید.

>>>   Zahir Ariaie
مردم!
مگر همين بيسوادان ( به استثنائى وكلاى خوب) كه نامش شان وكيل ولى خود شان قاچاقبران بى ....اند را شما راهى مجلس نكرده ايد؟
مگر شما گروه گروه در مهمان خانه هاى انها لست هاى راى دهى خود را براى خوش خدمتى آرائه نمى كرديد ؟
مگر بخاطر يك بسته روغن ، يا يك مهمانى اينده خود را نفروختيد؟
مگر براى منطقه گرايى، قومندان بودن، زور آور بودن، چاپنداز بودن انها را وكيل نساختيد؟
ايا روز راى دهى به پشتوانه و تاريخچه فعاليت ها، سواد، صداقت و امانت دارى انهايكه راى داديد، فكر كرديد؟
اين روز ها را كه مزدوران و جنايت كاران و قاتلين فرزندان تان دوباره راى ميگيرند، جيب هاى وكلاى شما پر ميشود، خانه هاى شان بيشتر و بلند تر ميشوند، .... به ياد داشته باشيد، بياموزيد، تا باشد ديگر اين اشتباه بزرگ را در قسمت سرنوشت تان تكرار نكنيد، ولى من شما ملت گوسفندى، بى مسوليت و متفرق را كه مى بينم هرگز نخواهيد اموخت متاسفانه !

>>>   فتنه كل أين توليه ملي يا شورا نام نهاد است، رحماني إز اشتغال كرسي وزراء سخن ميگويد ، مگر برأي شما دزدان إز خدا وحي آمده كه در اين شوراي نا قانون برأي أبد بنشنيد، شرم خوب است همه تان استعفاء نمائيد، لاأقل مردم دنيا متوجه ميشوند كه اين حكومت منتخب نيست و نمايندگان مردم در آن حضور ندارند.

>>>   خو توبه جایش فعلا همین آدمها ره دارید که میگی وقتتان پوره شده آیا دولت انتخابات را بر گذار کرد

>>>   نجیب بارور
چند روز پیش وقتی خبر شدم رییس‌جمهور متقلب پارلمان را لغو می‌کند، متعجب شدم. اما امروز من نیز یکی از طرف‌داران لغو پارلمان هستم. این نهاد قانون‌گذار خود به مرکز قاچاق‌بران، تجارهای مواد مخدر و تجاران قانون مبدل شده است. یک چیزی زیر نام پارلمان وجود دارد، نه‌تنها که نقشی بر نظارت از عمل‌‌کرد دولت ندارد بلکه خود باعث ایجاد فساد و هزاران شرمساری‌های دیگر شده است. کمیشن‌کاران پارلمان وقتی جنایتی مثل رویداد شفاخانه چهارصد بستر اتفاق می‌افتد به‌جای این‌که روی عامل جنایت تمرکز کنند، بخاطر بازار و تجارت خود خوش‌حال می‌شوند و فوری طرح استیضاح که در واقع "استهزا" است را می‌ریزند. سپس وزرا مجبور هستند صدها وکیل را با صدهاهزار دالر بخرند -تا چند روز پیش قیمت یک وکیل در پارلمان پنج‌هزار دالر بود حالا نمی‌دانم چند است- بعد این وزیر پولی را که به‌خاطر بقای خودش در وزارت مصرف می‌کند آن را از قراردادها و راه‌های گوناگون دیگر به‌دست می‌آورد. نتیجه این می‌شود، رویداد محور استیضاح فراموش می‌شود، وکلا قیمت وجدان خود را می‌گیرند و وزیر اژدهاتر از پیش به دزدی برمی‌گردد. حالا شما بگویید بودن چنین نهادی خوب است یا نبودنش؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است