مردم آمدن بهار را به امید فردایی بهتر جشن می گیرند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۸    ۱۳۹۶/۱/۱ کد خبر: 130697 منبع: پرینت

بیش از چهار هزارسال است که نوروز برای آریایی ها و خراسانی ها پیام آور زندگی و بیانگر سرافرازی، خرمی و آبادانی بوده و هر کجا که فرهنگ آریایی رفته، نوروز نیز به همراهش بوده است. در زمان ابومسلم خراسانی و روی کار آمدن خلافت عباسی و تشکیل سلسه های طاهریان و صفاریان و همچنین در دوران سامانیان جشن های نوروزی رونق بیشتری به خود گرفت.

نوروز به عنوان آغاز جوانی، آغاز شکوفانی و سرانجام تقویم خورشیدی یکی از شاخص های تاریخی و هویتی تمدن ماست.

تداوم نسل و میراث های باستانی در طول تاریخ در وجود سنت های باستانی همچو جشن های نوروز، مهرگان امکان پذیر بوده است. مردم ما در این روز خجسته به تجدید پیمان به امید زندگانی نو به امید روزگار خوشبخت به پیشواز نوروز می روند و آغاز بهار را جشن می گیرند. روزهای سال نو در افغانستان مردم به دیدار اقوام و دوستان می روند. جشن نوروز در برخی از ولایات افغانستان تا 9 روز و در شمال کشور تا چهل روز مله گل سرخ همچنان ادامه می یابد.

در هر گوشه و کنار افغانستان مردم آن دیار نظر به خصوصیات و عنعنه خاص خود به خوشی و شادمانی مشغول اند. لباس نو پوشیدن، به عیدی و دست بوسی بزرگان رفتن، به عیادت بیماران رفتند، خشم و دشمنی ها را دور کردن در صدر مراسم قرار داشته با گلکاری و نهال شانی و به طبیعت عشق ورزیدن با استقبال بهار می روند.

جشن گل سرخ و جهنده بالا (یعنی بلند نمودن علم یا پرچم حضرت علی شاه مردان) در مزار شریف هزاران نفر از داخل و خارج افغانستان را به خود جلب نموده است. زنان و دختران افغانستان با پوشیدن لباس های نو با رنگ های شاد، نوروز را پیشواز گرفته، انواع شیرینی ها و کلوچه های نوروزی تهیه می کنند و با بر پا نمودن سفره هفت سین و هفت میوه با رقص و شادی و خواندن آهنگ های شاد نوروزی به خصوص آهنگ سمنک از نوروز استقبال می نمایند.

شعر معروف سمنک یا سمنو را در زمان پختن با هم زمزمه می کنند؛
سمنک در جوش و ما کفچه زنیم دیگران در خواب و ما دبچه زنیم
سمنک نزر بهار است مله شب زنده دار است
این خوشی سال یک بار است سال دیگر یا نسیب

طبق رواج نوروزی به خانه های اقوام و دوستان سمنک و هفت میوه می فرستند و همچنین در افغانستان معمول است که دامادان لباس نو و هفت میوه، ماهی و جلبی به خانه نامزادان شان می فرستند. در نوروز معمول است که مردم به صحرا و باغ و سبزه زارها می روند و بچه ها روی سبزه ها به خوشی و پایکوبی مشغول اند.

منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است