بیایید سال نو را با امید های تازه آغاز نماییم
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۰    ۱۳۹۵/۱۲/۳۰ کد خبر: 130671 منبع: پرینت

سال نو1391 آغاز می شود، به فضل خداوند در زمستان امسال برف باری های فراوانی امیدهای خوبی را در قلوب مردم کشور برای شادابی سال آینده ببار آورده است وزارت زراعت، شاروالی ها، اداره حفاظت از محیط زیست وسایر ادارات که درقسمت سرسبزی و زراعت کشور ما مسوولیت دارند موجودیت آبهای وافری که از ذوب شدن برف ها به میان می آید را درسال آینده درنظر گرفته وبرای سرسبزی، نهال شانی و رشد زراعت کشور کارهای زیاد را با سایر هموطنان ما درنظر می گیرند.

با توجه به این که در جریان سال جاری کشور ما با کمبود غله جات مواجه بوده که علت اساسی آن نباریدن بارش های موسمی وکمبود برف در زمستان محسوب میگردید. اما در سال جاری امید میرود که با توجه به بارش های فراوان، افغانستان بتواند نیاز مندی های داخلی خویش را از بابت کمبود غله جات و سایر حبوبات مرفوع وحتی مقداری از محصولات خویش را برای کشور های دیگر صادر نماید که این خبر نوید خوش را برای شهروندان کشور به ارمغان میاورد.

توقع دیگری که ملت شریف افغانستان دارند این است که در سال جدید 1391 میزان کشت کوکنار در بعضی از مناطق کشور پائین آمده و دهاقین آن به کشت حلال رو آورند وافغانستان دیگر به عنوان تولید کننده مواد مخدر در کشور های جهان محسوب نگردد و بیشتر زارعین ما به کشت محصولاتی بپردازند که آن هویت اصلی زراعت ما را بیان نماید، کشت محصولات میتواند نوعی رسیدن به یک اقتصاد متوازن در وطن ما محسوب شود.

سال نو وبهار جدید را که پیش رو داریم فرصت هایی است که افغانستان بتواند خود را به استقلال اقتصادی برساند، تاکنون مسأله بر این بود که افغانستان بیشتر از سی سال جنگ را سپری نموده است ودرمسیر ده سال گذشته نیز ما مصروف بازسازی در عرصه های مختلف و از بین رفته کشور بودیم، ولی اگر فرصت ها را بیشتراز دست بدهیم وانتظار آنرا نیز داشته باشیم که کشورهای دیگری افغانستان را آباد سازند، این آرزو به هیچ وجه تحقق نخواهد یافت، زیرا وظیفه تمام شهروندان افغانستانی است که فرصت های آینده را باید از دست ندهد هم برای حال فعالیت های مؤثر وهمه جانبه را عملی سازد وهم برای آینده پلان ها وطرح های مفید کوتاه مدت وطولانی مدت را تدوین نمایند.

سال های پیش رو برای آینده ما بسیار مهم خواهد بود، قرار است که بعد از تکمیل پروسهَ انتقال مسوولیت های امنیتی، نیروهای خارجی افغانستان را ترک نمایند و پروسه صلح که امید های زیاد برای موفقیت آن وجود دارد آغاز گردیده وادامه یابد و انشاءالله این مرحلهَ حساس ومهم که میتواند برای ما سرنوشت ساز باشد به نتیجه خواهد رسید، پروسه انتقال مسوولیت های امنیتی درحال تطبیق شدن است وهمچنان انتخابات آینده در راه است.

از این رو بهار آینده و هم سال آینده مهم می باشد تا تمامی باشندگان کشور از آن بطور درست استقبال نمایند، قسمیکه طبیعت با بهار نو می شود باید از این طبیعت آموخت وخود را نوساخت از نواقص گذشته جلوگیری نمود وبرای آینده کار مؤثر را انجام داد.

با احترام
حشمت پویا


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   Shafiqullah Shafiq
استقبال حکیم سنائی و مولوی بلخی از نوروز!
حالا پرسش این‌جا است، آیا میزان فهم دینی این تازه به دوران رسیده‌گی‌ها بیشتر از حکیم سنایی، مولانا بلخی و سایر اهل معرفت اسلامی است؟
نه همه می‌دانیم که مولوی شدن و سنایی شدن کار آسانی نیست. ولی بایست اذعان کرد، ما در رقابت میان اعراب و ایران، آگاه و ناخودآگاه به نفع اعراب وهابی شرکت می‌کنیم و با روایت‌های تندروانه از دین بسترهای اجتماعی را برای تفکر طالبانی و داعشی هموار می‌سازیم که آن‌ها بیایند، هم به فرق ما بکوبند وهم به‌صورت فرهنگ و تاریخ ما.
گرنه دین خداوند رحیم و رحمان چرا این‌قدر نا مهربان شود که از خوشی‌های آدمیان انتقام بگیرد، و با جشنواره‌ی که منشاء طبیعی دارد و پیش از ظهور و بعد از ظهور اسلام در منطقه‌ی ما بزرگداشت شده است، و اکنون گرامی‌داشت آن به‌عنوان روز اول سال، جشن طبیعت و یک ارزش تاریخی و جهانی هیچ‌ صدمه‌ی به ایمان ما نمی‌زند، ما همه مسلمانیم!
مفهوم این سخن را تنها مغزهای درک می‌تواند که حاضر نیستند سرباز رضا کار برای پروژه طالبانی و داعشی شوند.
حضرت حکیم سنایی غزنوی
با تابش زلف و رخت ای ماه دل افروز
از شام تو قدر آید از صبح تو نوروز
از جنبش موی تو برآید دو گل از مشک
و ز تابش روی تو برآید دو شب از روز

حضرت مولانای بلخ
اندر دل من مها دل‌ افروز تویی
یاران هستند و لیک دلسوز تویی
شادند جهانیان به نوروز و به عید
عید من و نوروز من امروز تویی

حضرت سعدی
برآمد باد صبح و بوی نوروز
به کام دوستان و بخت پیروز
مبارک بادت این سال و همه سال
همایون بادت این روز و همه روز

حضرت حافظ
ز کوی یار میآید نسیم باد نوروزی
از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی
به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی
به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی
نوروز تان خجسته و گرامی باد، هموطن عزیز!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است