مهمترین رویدادها و تحولات انگلیس در سال 1395
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۴    ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ کد خبر: 130647 منبع: پرینت

رای مردم انگلیس به برگزیت، علاوه بر اینکه سبب استعفای دیوید کامرون از رهبری حزب محافظه کار و پست نخست وزیری و روی کار آمدن دولت 'ترزا می' شد، باعث گردید که تمامی مسایل اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی این کشور تحت تاثیر این تحول جدی قرار گیرد.
حمایت مجالس عوام و اعیان انگلیس از لایحه جنجالی برگزیت در اواخر ماه حوت بدون هیچ تغییری در آن در 23 ماه حوت گذشته، راه را برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا هموار کرد.
نمایندگان پارلمان انگلیس بدین ترتیب گام نهایی را برای واگذار کردن اختیارات کامل به دولت 'ترزا می' جهت فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون و آغاز فرایند مذاکرات رسمی برای خروج از اتحادیه اروپا با بروکسل که انتظار می رود تا یازدهم حمل ماه آینده صورت گیرد، برداشتند.
ترزا می' نخست ‌وزیر انگلیس آخرین ‌مهلت برای فعال کردن ماده 50معاهده لیسبون را حداکثر تا 31ماه مارس (اواسط ماه حمل) تعیین کرده است. در صورت اجرای ماده 50 این معاهده، مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تا 2 سال به طول خواهد انجامید.
در همین حال رای مردم انگلیس به برگزیت، سبب گردید که روح جدیدی به جریانات راست افراط گرا و ضد مهاجر در سراسر اروپا و حتی آمریکا دمیده شود.
به همین دلیل برخی از تحلیل گران و حتی سیاستمداران انگلیسی همچون' نایجل فاراژ' رهبر حزب دست راستی یوکیپ؛ رای غیرمنتظره مردم آمریکا به 'دونالد ترامپ' را تحت عنوان برگزیت دوم یاد می کنند.
به هر صورت نگاهی به تحولات و رویدادهای انگلیس در سال 1359 موید تاثیر گذاری عمیق برگزیت و نیز سایر تحولات و بحران ها از جمله بحران مهاجرت ، تروریسم و سیاست های ریاضت اقتصادی بر این رویدادها است:

**10 ماه حمل:
- درخواست برای استعفای کامرون درصورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
نتایج نظر سنجی موسسه «ایپسوس موری» نشانگر آن است که اکثر انگلیسی ها بر این باورند که در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا( برگزیت)، دیوید کامرون باید از سمت نخست وزیری استعفا دهد.

** 21 ماه حمل:
- اسقف اعظم انگلیس فرزند نامشروع منشی چرچیل
'جاستین ولبی' اسقف اعظم کانتربری و رهبر کلیسای انگلیکن فاش ساخت که پس از دادن آزمایش 'دی ان ای ' متوجه شده که فرزند نامشروع 'سر آنتونی مونتاگو براون ' منشی خصوصی 'وینستون چرچیل' است.

** 24 ماه حمل:
-هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
صندوق بین‌المللی پول روز سه شنبه در گزارشی برای اولین بار و به طور رسمی هشدار داد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به 'برگزیت' می تواند آسیب های جدی به اقتصاد منطقه و جهانی وارد سازد.

** 30 ماه حمل:
36 میلیارد پوند هزینه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
جورج آزبورن وزیر دارایی انگلیس هشدار داد که براساس برآورد وزارتخانه‌اش خروج از اتحادیه اروپا موسوم به 'برگزیت'، سبب خواهد که تا 15 سال آینده سالانه 36 میلیارد پوند از درآمدهای مالیاتی اش را از دست بدهد .

**3 ماه ثور:
- ورود اوباما به لندن و واکنش های تند به مداخله رییس جمهوری آمریکا در مسایل داخلی انگلیس
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا ظاهرا با هدف متقاعد کردن رای دهندگان انگلیسی برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا، وارد لندن پایتخت انگلیس شد.
حمایت باراک اوباما از ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا از سوی حامیان برگزیت بشدت محکوم شد.

** 7 ماه ثور:
- آغاز اولین اعتصاب فراگیر و تاریخی پزشکان در انگلیس
هزاران پزشک سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس در اعتراض به قراردادهای جدید کاری شان، برای اولین بار در تاریخ این سازمان، به صورت فراگیر دست از کار کشیدند.

** 17 ماه ثور:
- صادق خان نامزد مسلمان حزب کارگر شهردار لندن
«صادق خان» سیاستمدار مسلمان انگلیسی و نامزد حزب کارگر، با کسب 44 درصد از آرا ، در انتخابات شهرداری لندن پیروز شد.

**3 ماه جوزا:
- افشای استفاده عربستان از بمب های خوشه ای انگلیسی در یمن
سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای با افشای استفاده عربستان و متحدینش از بمب های خوشه ای در جنگ یمن هشدار داد وجود بمب های خوشه ای منفجره نشده، برخی از مناطق یمن را به «میدان های مین» تبدیل کرده است.

** 25 ماه جوزا:
- بیشتر مردم انگلیس خواهان خروج از اتحادیه اروپا هستند
نتایج نظرسنجی‌های جدیدی که در کمتر از ده روز از زمان برگزاری همه‌پرسی 23 ژوئن منتشر شد، مؤید حمایت بیشتر مردم انگلیس از خروج کشورشان از اتحادیه اروپا موسوم به 'برگزیت' است.

** 26 ماه جوزا:
- تهدید به برگزاری همه پرسی استقلال اسکاتلند در صورت برگزیت
«الکس سالموند» سخنگوی روابط خارجی حزب ملی اسکاتلند در هشت روز مانده به برگزاری همه پرسی 23 ژوئن هشدار داد، چنانچه انگلیسی ها رای به ترک اتحادیه اروپا بدهند، اسکات ها همه پرسی خروج از انگلیس را برگزار خواهد کرد.

** 27 ماه جوزا:
- انگلیس در شوک قتل نماینده مجلس عوام
پولیس انگلیس اعلام کرد خانم 'جو کاکس' 41 ساله نماینده مجلس که در برابر کتابخانه 'بریستال'، در یورکشایر غربی( واقع در 300 کیلومتری شمال لندن)، هدف تیراندازی و حمله با چاقو یک طرفدار یک گروه راست افراطی، قرار گرفته بود، براثر جراحات وارده در بیمارستان لیدز درگذشته است.

** 3 ماه سرطان:
- آغاز همه پرسی تاریخی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
مردم انگلیس پس از عبور از کوران مبارزات نفس گیر تبلیغاتی چهار ماهه حامیان و مخالفان برگزیت، برای تعیین روابط آینده کشورشان با اتحادیه اروپا به پای صندوق های رأی رفتند.

** 4 ماه سرطان:
- انگلیس رای به خروج از اتحادیه اروپا داد
نتایج نهایی شمارش آرا همه پرسی تاریخی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا، حاکی از رای اکثریت مردم این کشور به خروج از این اتحادیه پس از 43 سال، است.
نتایج شمارش آرای 382 حوزه انتخابیه مؤید آن است که موافقان برگزیت 17 میلیون و 410 هزار و 742 رأی و مخالفان برگزیت 16 میلیون و 141 هزار و 241 رأی آورده اند.
میزان حمایت از حامیان برگزیت براساس این نتایج 51.9 درصد و موافقان ادامه حضور در اتحادیه اروپا 48.1درصد بوده است.

** 4 ماه سرطان:
- اعلام استعفای دیوید کامرون از نخست وزیری انگلیس
دیوید کامرون نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار انگلیس در واکنش به رأی غیرمنتظره مردم کشورش به خروج از اتحادیه اروپا در جریان همه پرسی تاریخی ( 23 ژوئن) سوم ماه سرطان، اعلام کرد که از مقامش استعفا خواهد داد.
کامرون گفت: نخست وزیر بعدی انگلیس مذاکرات با اتحادیه اروپا را از سر خواهد گرفت و متعاقبا تصمیم خواهد گرفت که چه زمانی پروسه کامل خروج از اتحادیه را به اجرا بگذارد.

** 4 ماه سرطان:
سقوط همزمان ارزش پوند، سهام فوتسی 100 لندن و قیمت نفت خام برنت
شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن و قیمت نفت خام برنت دریای شمال به دنبال کاهش شدید ارزش پوند، متاثر از رای مردم انگلیس به برگزیت، در اوایل معاملات روز جمعه سقوط کردند.
سقوط آزاد شاخص بورس فوتسی 100 لندنبه دنبال رأی مردم انگلیس به برگزیت که پیش از این هشدار آن داده شده بود، بیش از 120 میلیارد پوند از ارزش سهام شرکت های انگلیسی عضو این بورس کاست.

** 4 ماه سرطان:
- زنگ ها برای برکناری رهبرحزب کارگر به صدا درآمد
منابع انگلیسی از افزایش شمار نمایندگان معترض به عملکرد ضعیف جرمی کوربین در جریان کارزار تبلیغاتی ماندن در اتحادیه اروپا خبر دادند و گفتند که آنها خواستار کناره گیری وی از قدرت شده اند.

**5 ماه سرطان:
- اسکاتلند به طور مستقیم وارد گفتگوبا اتحادیه اروپا می شود
'نیکلا استرجن' سر وزیر اسکاتلند در ادینبورو گفت اعضای کابینه اش با گفتگوی مستقیم با بروکسل به منظور حفظ جایگاه اسکاتلند در اتحادیه اروپا و نیز بررسی مقدمات برگزاری دومین همه پرسی استقلال از بریتانیا، موافقت کرده اند.

** 6 ماه سرطان:
- استعفای 11 عضو کابینه در سایه حزب کارگر و یک اخراجی
همزمان با بالا گرفتن فشارها بر جرمی کوربین از رهبری حزب کارگر برای کناره گیری، تاکنون 11 تن از اعضای کابینه در سایه در روز یکشنبه استعفا و یک تن اخراج شده است.

** 8 ماه سرطان:
- رای عدم اعتماد نمایندگان پارلمانی حزب کارگر به جرمی کوربین
بیش از 80 درصد از نمایندگان پارلمانی حزب بحران زده کارگر که اصلی ترین اپوزیسیون دولت محافظه کار انگلیس شمرده می شود، در جریان یک رای گیری مخفی به جرمی کوربین رهبر این حزب رای عدم اعتماد دادند.
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر در واکنش به رای عدم اعتماد نمایندگان پارلمانی این حزب به او، این اقدام را فاقد مشروعیت خواند و گفت که به هواداران حزبش خیانت نخواهد کرد.

** 9 ماه سرطان:
- تجمع هزاران تن از مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در قلب لندن
هزاران تن از شهروندان انگلیسی تنها بعد از گذشت پنج روز از رای اکثریت مردم انگلیس به برگزیت، با برگزاری تجمع و راهپیمایی آرام در قلب لندن اعتراض خود را به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا به نمایش گذاشتند.

** 9 ماه سرطان:
- تومار درخواست همه پرسی مجدد عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا با امضای بیش از 4 میلیون نفر
پس از گذشت تنها شش روز از برگزاری همه پرسی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا و پیروزی شوک آور حامیان برگزیت، علاوه بر افزایش تظاهرات مخالفان خروج از این اتحادیه، تاکنون بیش از 4 میلیون و 45 هزار انگلیسی با امضای توماری، خواستار برگزاری مجدد این همه پرسی شده اند.

** 10 ماه سرطان:
- ورود 'ترزا می ' به گود رقابت ها برای جانشینی کامرون همزمان با خارج شدن بوریس جانسون از رقابت ها
' ترزا می' وزیر کشور انگلیس با انتشار نامه ای ضمن اعلام ورود به گود رقابت ها در حزب محافظه کار بر سر جانشینی دیوید کامرون رهبر این حزب، وعده داد که در صورت پیروزی مجددا حزب بحران زده اش و نیز بریتانیا را متحد خواهد کرد.
وزیر کشور انگلیس که در جریان همه پرسی 23 ژوئن ( سوم ماه سرطان)، از ادامه حضور کشورش در اتحادیه اروپا حمایت می کرد همچنین وعده داده است که حزب محافظه کار را که براثر این همه پرسی دچار چند دستگی شده را بار دیگر متحد کند.
در همین حال بوریس جانسون، شهردار سابق لندن برخلاف انتظار و پیش بینی ها از گود رقابت ها برای رهبری حزب محافظه کار، و در نتیجه نخست وزیری انگلیس، خارج شد.

** 14 ماه سرطان:
- کناره گیری غیرمنتظره 'نایجل فاراژ ' از رهبری حزب ضد اروپایی یوکیپ
'نایجل فاراژ 'رهبر حزب استقلال بریتانیا( یوکیپ) پس از گذشت کمتر از دو هفته از برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، به صورت غیر منتظره از رهبری این حزب ضد اروپایی و ضدمهاجر استعفا کرد.
فاراژ 52 ساله که از رهبران اصلی کارزارهای تبلیغاتی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود، در جریان سخنرانی اش در ارتباط با مواضع این حزب یوکیپ در ارتباط با پسابرگزیت، کناره گیری اش را اعلام کرد.
وی که هم اینک عضو پارلمان اروپا است، گفت: هدف من به عنوان یک سیاستمدار هدایت انگلیس به خارج از اتحادیه اروپا بوده است و الان به هدفم رسیده ام.
فاراژ اضافه کرد: ' دو هفته پیش ما برای خروج در همه پرسی رای دادیم و من سهم خود را انجام دادم، بنابراین احساس می کنم کار درست این است که از رهبری حزب استقلال بریتانیا کنار بروم.'

** 14 ماه سرطان:
- کوربین درخواست کناره گیری از رهبری حزب کارگر را رد کرد
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر در پیامی ویدئویی ضمن دعوت از اعضای حزبش برای اتحاد و کنار گذاشتن اختلافات درونی و رد درخواست های صورت گرفته برای کناره گیری اش، تأکید کرد که به عنوان رهبر این حزب همچنان به مسئولیتش ادامه خواهد داد.

**16 ماه سرطان:
انتشار گزارش کمیته چیلکات در مورد دخالت انگلیس در جنگ عراق درسال 2003
سر جان چیلکات رییس کمیته تحقیق در مورد دخالت انگلیس در جنگ عراق 2003، بعد از گذشت هفت سال، سرانجام گزارش جنجالی خود را منتشر کرد.
این گزارش در 12 جلد آماده شده و حدود 2.6 میلیون کلمه نوشته دارد و در آن به نقش انگلیس در آغاز جنگ عراق در سال 2003 میلادی و عواقب آن را پرداخته است.
چیلکات در سخنانی با اشاره به ابعاد این گزارش عنوان کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که دولت انگلیس قبل از اینکه گزینه های مسالمت آمیز برای خلع سلاح را به طور کامل بررسی کند تصمیم گرفت در حمله به عراق مشارکت داشته باشد. اقدام نظامی در آن زمان آخرین راه حل نبود.
وی تصریح کرد: ما همچنین به این نتیجه رسیدیم که قضاوت درباره شدت تهدیدی که از سوی سلاح های کشتارجمعی عراق ناشی می شد، به گونه ای ارائه شد که توجیه قطعی نداشت. باوجود هشدارهای علنی، عواقب و پیامدهای این حمله دست کم گرفته شد و برنامه ریزی ها برای عراق بعد از سقوط صدام اصلاً درست و مناسب نبود. دولت انگلیس در عمل در رسیدن به اهدافش شکست خورد.
چیلکات همچنین بابیان اینکه حمله به عراق باعث گسترش بی ثباتی در منطقه و قدرت گرفتن گروه های تروریستی شد، تصریح کرد انگلیس و آمریکا پس از حمله به عراق به نیروهای اشغالگر تبدیل شدند.
وی بابیان اینکه، انگلیس نقش منفی در شورای امنیت سازمان ملل درباره عراق ایفا کرد،گفت: انگلیس با رفتار خود بدون به دست آوردن تایید اکثریت اعضای شورای امنیت برای اقدام نظامی، باعث تضعیف این شورا شد.
در همین حال تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس در واکنش به گزارش جان چیلکات در مورد دخالت انگلیس در جنگ عراق در سال 2003، ضمن دفاع از سرنگونی صدام، گفت: من تمام مسوولیت تصمیم برای ورود به این جنگ را می پذیرم .

** 19 ماه سرطان:
- دولت انگلیس رسما درخواست برای برگزاری مجدد همه پرسی برگزیت را رد کرد
دولت انگلیس روز شنبه در بیانیه ای ضمن رد درخواست بیش از 4 میلیون انگلیسی برای برگزاری مجدد همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا، عنوان کرد که باید به تصمیم مردم در همه پرسی 23 ژوئن ( سوم ماه سرطان ) که منجر به برگزیت شد، احترام گذاشته شود.

** 23 ماه سرطان:
- خداحافظی کامرون از داونینگ استریت/'ترزا می' نخست وزیر انگلیس شد
'ترزا می' رهبر جدید حزب محافظه کار همزمان با خداحافظی دیویدکامرون از 'داونینگ استریت' پس از شش سال، پس از دیدار با ملکه الیزابت در کاخ باکینگهام ، به عنوان نخست وزیر انگلیس معرفی و مامور تشکیل کابینه شد.
کامرون پیشتر پس از سخنرانی کوتاهی در برابر داونینگ استریت ( ساختمان نخست وزیری معروف به ساختمان شماره 10) راهی کاخ محل اقامت ملکه الیزابت دوم شده بود تا استعفای خود را رسما تقدیم او کند.
ترزا می،59 ساله رهبر جدید حزب محافظه کار، به دنبال استعفای دیوید کامرون، از سوی ملکه الیزابت مامور تشکیل کابینه شد.
'تراز می' بدین ترتیب رسما به عنوان هفتاد و ششمین نخست وزیر تاریخ انگلیس، فعالیتش را شروع کرد.
وی دومین بانوی نخست وزیر در تاریخ بریتانیا پس از 'مارگارت تاچر' شمرده می شود.
یوید کامرون در سال 2010 میلادی در جریان انتخابات عمومی به عنوان رهبر حزب محافظه کار، توانست با شکست حزب کارگر، حزبش را پس از 13 سال دوباره به قدرت برساند و در سن 43 سالگی بر کرسی نخست وزیری تکیه زند.
تصمیم غیرمنتظره دیوید کامرون برای دادن استعفا به دلیل رأی شوک آور مردم کشورش به برگزیت در همه پرسی 23ژوئن ( سوم ماه سرطان )، سبب شد که رقابت ها بر سر جانشینی او پیش از موعد مقرر که قبل از انتخابات عمومی انگلیس در سال 2020 میلادی انتظار آن می رفت، کلید بخورد.

** 23 ماه سرطان:
- هاموند وزیر اقتصاد، جانسون وزیر خارجه و'امبر راد' وزیر کشور انگلیس شدند
منابع انگلیسی با اشاره به اقدام 'ترزا می'نخست وزیر جدید انگلیس برای چینش اعضای کابینه اش گزارش دادند که فیلیپ هاموند به سمت وزیر دارایی، بوریس جانسون به سمت وزیر خارجه،'امبر راد' به سمت وزیر کشور و مایکل فالون به سمت وزیر دفاع انگلیس انتخاب شده اند.

** 25 ماه سرطان:
'ترزا می' : فعلا ماده 50 لیسیون را اجرا نمی کنیم
«ترزا می» نخست وزیر انگلیس پس از دیدار با «نیکلا استرجن» وزیر اول اسکاتلند، ضمن مخالفت با همه پرسی مجدد استقلال اسکات ها، اعلام کرد دولتش تا زمان رسیدن به رویکرد واحد، «ماده 50 پیمان لیسبون» که ناظر بر خروج از اتحادیه اروپا است را اجرا نخواهد کرد.

** 28 ماه سرطان:
- وزیر برگزیت انگلیس از فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون از اوایل سال 2017 خبرداد
«دیوید دیویس» وزیر برگزیت انگلیس در گفتگوبا شبکه اسکای نیوز اعلام کرد که دولت این کشور از اوایل سال 2017 میلادی ماده 50 پیمان لیسبون که ناظر بر خروج اعضای اتحادیه اروپا از این اتحادیه است، را فعال خواهد کرد.

** 14 ماه اسد:
- بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را به پایین ترین سطح در 322 سال گذشته رساند
بانک مرکزی انگلیس به منظور مقابله با نوسانات شدید مالی و اقتصادی ناشی از برگزیت بعد از همه پرسی 23 ژوئن، نرخ بهره بین بانکی در این کشور را به رقم 0.25 رساند که به پایین ترین حد در طی 322 سال گذشته است.

** 5 ماه سنبله:
- ابراز نگرانی سازمان ملل از افزایش حملات ناشی از تنفر علیه مهاجران در انگلیس
کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل در گزارشی از افزایش حملات ناشی از تنفر علیه مهاجران و اقلیت های قومی متعاقب برگزاری همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا در 23 ژوئن در انگلیس و از نحوه برخورد با این جرایم، ابراز نگرانی و انتقاد کرد.

** 10 ماه سنبله:
- نخست وزیر انگلیس پیشنهاد برگزاری همه پرسی دوم برگزیت را رد کرد
'ترزا می' نخست وزیر انگلیس در جریان اولین نشست کابینه اش پس از تعطیلات تابستانی، با محوریت گفتگو در مورد مذاکرات با بروکسل در خصوص خروج از اتحادیه اروپا، پیشنهاد همه پرسی دوم در خصوص برگزیت را رد کرد.

** 17 ماه سنبله:
- لندن میزبان نشست سوریه با حضور معارضان و شماری از وزیران خارجه کشورهای جهان
شماری از وزیران امور خارجه کشورهای جهان و «کمیته عالی مذاکرات» وابسته به معارضان سوری نشستی را در لندن برای بررسی طرح این کمیته برای حل بحران این کشور، برگزار کردند .

**20 ماه سنبله:
- وزارت دفاع انگلیس مدعی کشتن یک هزار داعشی در جریان حملات هوایی این کشور شد
وزارت دفاع انگلیس در گزارشی ادعا کرد که در جریان حملات هوایی این کشور علیه مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق، بیش از یک هزار منظون داعشی را کشته است.
نمایندگان مجلس عوام در هفتم مهرماه 1393 رأی به مشارکت انگلیس در حملات هوایی نیروهای ائتلاف علیه گروه تروریستی داعش در عراق دادند و در یازدهم آذرماه سال 1394 مجددا موافقت خود را با گسترش این حملات هوایی به سوریه اعلام کردند.

**22 ماه سنبله:
- اعلام کناره گیری کامرون نخست وزیر سابق انگلیس از نمایندگی مجلس عوام
دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلیس و از اعضای ارشد حزب محافظه کار اعلام کرد که از نمایندگی مجلس عوام نیز کناره گیری می کند.
دیوید کامرون 49 ساله که از سال 2001 میلادی تاکنون نماینده پارلمانی حزب محافظه کار از حوزه انتخابیه 'ویتنی' است، در 23 ماه سرطان گذشته از مقام نخست وزیری انگلیس استعفا داده بود.

** 27 ماه سنبله:
- برای اولین بار یک زن رهبر حزب ضد اروپایی یوکیپ انگلیس شد
خانم 'دایان جیمز'، یکی از نمایندگان حزب ضد مهاجر و ضد اروپایی استقلال بریتانیا ( یوکیپ ) در پارلمان اروپا، به عنوان رهبر جدید این حزب و جانشین 'نایجل فاراژ ' انتخاب شد.

** 3 ماه میزان:
- پیروزی قاطع جرمی کوربین در انتخابات رهبری حزب کارگر انگلیس
جرمی کوربین از سیاستمداران 'سوسیالیست و چپ گرا ' و مخالف ریاضت اقتصادی حزب کارگر به رغم تمامی کارشکنی ها و مخالفت ها بار دیگر به رهبری این حزب برگزیده شد.
جرمی کوربین 67 ساله در جریان انتخابات رهبری حزب کارگر که همراه با فراز و نشیب بود، توانست با کسب 61.8 درصد از کل آرا به یک پیروزی قاطع دیگر دست یابد.

** 11 ماه میزان:
- آغاز فعالیت مذاکره کننده ارشد بروکسل در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
'میشل بارنیه' دیپلمات کارکشته فرانسوی به طور رسمی به نمایندگی از کمیسیون اروپا به عنوان مذاکره کننده ارشد با انگلیس درباره خروج این کشور از اتحادیه اروپا، کارش را شروع کرد.

** 11 ماه میزان:
- گشایش کنفرانس حزب محافظه کارانگلیس در بیرمنگام همزمان با تظاهرات مخالفان
کنفرانس سالیانه حزب محافظه کار انگلیس همزمان با تظاهرات گسترده گروه های مدنی ضد جنگ و مخالف ریاضت اقتصادی در شهر بیرمنگام، گشایش یافت.
ترزا می' نخست وزیر انگلیس در شروع این کنفرانس چهار روزه در مورد سیاست های دولتش از جمله در مورد برگزیت، اصلاحات اجتماعی و اقتصادی و مسایل دفاعی و امنیتی سخنرانی کرد.
'ترزا می' نخست وزیر انگلیس در آستانه گشایش کنفرانس حزب محافظه کار در گفتگوبا 'بی بی سی 'اعلام کرد که ماده 50 پیمان لیسبون که ناظر بر خروج این کشور از اتحادیه اروپا است را تا پیش از پایان ماه مارس سال آینده (6 ماه آینده) فعال خواهد کرد.

** 14 ماه میزان:
- 'فاراژ' بار دیگر سکان رهبری حزب ضد اروپایی یوکیپ انگلیس را در دست گرفت
'نایجل فاراژ' به دنبال استعفای غیرمنتظره 'دایانا جیمز ' از رهبری حزب ضد اروپایی و ضد مهاجر استقلال انگلیس (یوکیپ) اعلام کرد که به طور موقت رهبری این حزب را برعهده گرفته است.

** 16 ماه میزان:
- پایین ترین ارزش پوند در31 سال اخیر
ارزش پوند انگلیس در شروع بازار مبادلات ارزی در کشورهای شرق آسیا با سقوط 6 درصدی در برابر دلار آمریکا به دلیل نگرانی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، به پایین تر حد در طی 31 سال گذشته رسید.

** 29 ماه میزان:
- اسکاتلند پیش نویس لایحه همه پرسی مجدد استقلال از بریتانیا را منتشر کرد
دولت محلی اسکاتلند همانطور که پیشتر وعده داده بود، پیش نویس لایحه برگزاری همه پرسی دوم استقلال از بریتانیا را منتشر کرد.

** 13 ماه عقرب:
- رای دادگاه عالی انگلیس در ارتباط با برگزیت
سه قاضی دادگاه عالی انگلیس، رأی دادند که هر گونه اقدام برای خروج از اتحادیه اروپا بدون کسب مجوز مجلس عوام غیرقانونی است و دولت 'ترزا می' باید قبل از فعال کردن 'ماده 50' پیمان لیسبون، لایحه مربوطه را برای مذاکره و بررسی در پارلمان مطرح کند و آن را به تصویب نمایندگان برساند.
دولت انگلیس به دنبال این رای اقدام به فرجام خواهی در دادگاه عالی تر ( the Supreme Court ) این کشور کرد.
خانم 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس گفته است که اطمینان دارد دادگاهی عالی تر به نفع دولت رای خواهد داد.

23 ماه عقرب:
- فاراژ به عنوان اولین سیاستمدار انگلیسی با دونالد ترامپ دیدار کرد
'نایجل فاراژ'رهبر حزب راست گرای ضد اروپایی و ضدمهاجر استقلال بریتانیا( یوکیپ) به عنوان اولین سیاستمدار انگلیسی با دونالد ترامپ از زمان پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دیدار کرد.
فاراژ به عنوان یکی از چهره‌های اصلی طرفدار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در پیامی در صفحه توئیتری اش متعاقب پیروزی دونالد ترامپ، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته بود: پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک انقلاب سیاسی بزرگ‌تر از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است.
وی افزود: به نظر می‌رسد 2016 سال 'دو انقلاب مهم و بزرگ سیاسی' است. البته پیروزی ترامپ انقلابی بزرگ‌تر از تصمیم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا است.

** 2 ماه قوس:
- انگلیس: 'پست خالی' برای نایجل فاراژ' در آمریکا نداریم
یک سخنگوی انگلیس در واکنش منفی به اظهارات مداخله جویانه 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری منتخب آمریکا برای انتخاب اصلح 'نایجل فاراژ' رهبر حزب یوکیپ به‌ عنوان سفیر لندن در واشنگتن گفت که 'پست خالی' برای او در آمریکا وجود ندارد.
ترامپ در یادداشتی در صفحه توئیترش نوشته بود که خیلی از 'مردم خواهان این هستند' که نایجل فاراژ رهبر موقت حزب راست‌گرای ضد اروپایی یوکیپ 'دیپلمات ارشد انگلیس در واشنگتن 'باشد'.

**17 ماه قوس:
- حمایت پارلمان انگلیس از کلید خوردن مذاکرات برگزیت تا پایان ماه مارس
اکثریت نمایندگان مجلس عوام انگلیس در جریان یک رای گیری، از طرح دولت 'ترزا می' برای فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون و کلید خوردن مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت، تا پیش از پایان مارس آینده، حمایت کردند.
در جریان رای گیری به عمل آمده در نشست مجلس عوام که پس از چند ساعت بحث و گفتگوصورت گرفت، 461 نماینده از طرح دولت انگلیس برای شروع مذاکرات برگزیت حمایت و 89 نماینده با آن مخالفت کردند.

**18 ماه قوس:
- جانسون دولت عربستان را به سوء استفاده از اسلام برای منافع سیاسی اش متهم کرد
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در اظهاراتی دولت عربستان سعودی، متحد نزدیک لندن را به سوء استفاده از اسلام برای منافع سیاسی اش و راه اندازی جنگ های نیابتی متهم کرد.
وب سایت روزنامه گاردین، فیلمی از اظهارات وزیر خارجه انگلیس در یک نشست بین‌المللی در شهر رم ایتالیا را منتشر کرده که در آن، جانسون ضمن ابراز نگرانی از شرایط خاورمیانه و به ویژه درگیری‌های مذهبی بین مسلمانان، به صراحت عربستان سعودی را مورد انتقاد قرار داده است.
این فیلم حاوی اظهارات وزیر خارجه انگلیس در نشست 'امنیت مشترک: مسیر مدیترانه‌ای به سوی نظم جدید' است که به نوشته روزنامه گاردین در هفته گذشته برگزار شده است.
دفتر نخست وزیر انگلیس در واکنش به اظهارات بوریس جانسون وزیر خارجه این کشور در مورد سوء استفاده عربستان سعودی از اسلام برای منافع سیاسی اش و دامن زدن به جنگ های نیابتی در منطقه گفته است که این‌ها نظرات شخصی است و بیانگر موضع لندن نیست.

** 18 ماه قوس:
- پایان رسیدگی به پرونده جنجالی برگزیت از سوی قضات عالی انگلیس
- عالی ترین دادگاه انگلیس کار رسیدگی به پرونده جنجالی برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) را با حضور شاکیان و نمایندگانی از دولت های انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی، پایان بخشید و انتظار می رود رای آن بزودی صادر شود.
یازده قاضی دادگاه عالی تر ( the Supreme Court ) طی چهار روز درخواست تجدید نظر دولت محافظه کار انگلیس در مورد حکم دادگاه عالی (the High Court) این کشور را که در آن تصریح‌ شده است دولت 'ترزا می' حق ندارد بدون کسب مصوبه مجلس عوام روند برگزیت را آغاز کند، تحت تدابیر شدید امنیتی ، تحت بررسی قرار داده بودند.

**26 ماه قوس:
- انگلیس ملزم به پرداخت 50 میلیارد پوند در صورت خروج از اتحادیه اروپا
'میشل بارنیه' مذاکره کننده ارشد کمیسیون اروپا در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تائید کرده است که لندن در صورت برگزیت با یک پرداخت 50 میلیارد پوندی مواجه خواهد شد.
مبلغ یاد شده شامل تعهد انگلیس به پرداخت سهمیه‌اش از بودجه اتحادیه اروپا تا سال 2020 میلادی و نیز ضمانت مربوط به وام‌ها و نیز بدهی‌های مربوط به حقوق بازنشستگی اتباع انگلیسی است که برای اتحادیه اروپا کار می‌کنند، است.

** 26 ماه قوس:
- تهدید بانک های ژاپنی به خروج از انگلیس به دلیل نگرانی از برگزیت
بانک های ژاپنی فعال در انگلیس تهدید کرده اند که در صورت عدم دسترسی این کشور به بازار واحد اروپایی بعد از برگزیت، فعالیت خود را به خارج از انگلیس منتقل خواهند کرد.


**30 ماه قوس:
- وزیر دفاع انگلیس: عربستان در یمن از بمب های خوشه ای انگلیسی استفاده کرده است
' مایکل فالون' وزیر دفاع انگلیس تایید کرد که ارتش عربستان سعودی، در جریان جنگ یمن از بمب های خوشه ای انگلیسی استفاده کرده است.

** 30 ماه قوس:
- شورای مسلمانان بریتانیا از رشد اسلام هراسی در این کشور ابراز نگرانی کرد
شورای مسلمانان بریتانیا در بیانیه‌ای با اشاره به افزایش حملات علیه مسلمانان، خواستار توجه رهبران سیاسی به مساله گسترش نگران‌کننده اسلام هراسی در این کشور شد.

**1 ماه جدی:
- مخالفت دادگاه اروپا باجمع آوری فله ای اطلاعات افرادتوسط دستگاههای جاسوسی انگلیس
دادگاه اتحادیه اروپا با صدور حکمی، لایحه جنجالی «قدرت های تحقیقاتی» انگلیس، که در آن بر جمع آوری و نگهداری فله ای و مخفیانه اطلاعات خصوصی افراد از سوی دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی این کشور تصریح شده را خلاف قانون و کنوانسیون اروپایی حقوق بشر اعلام کرد.

** 14 ماه جدی:
- استعفای غیرمنتظره سفیر انگلیس در اتحادیه اروپا در آستانه مذاکرات برگزیت
«ایوان راجرز» سفیر انگلیس در اتحادیه اروپا، و تنها 3 ماه پیش از آغاز روند مذاکرات خروج کشورش از اتحادیه اروپا در اقدامی شوک آور، از مقام خود به صورت غیرمنتظره استعفا داد

**15 ماه جدی:
- 'تیم بارو'دیپلمات ارشد انگلیسی جانشین سفیر مستعفی انگلیس در اتحادیه اروپا شد
تیم بارو' سفیر سابق انگلیس در روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات هسته ای ایران، جانشین 'ایوان راجرز' سفیر مستعفی این کشور در اتحادیه اروپا، شد.

** 17 ماه جدی:
- استرجن': اسکاتلند در صورت 'برگزیت سخت' به سمت استقلال خواهد رفت
'نیکلا استرجن ' سر وزیر اسکاتلند روز جمعه بار دیگر هشدار داد که خروج سخت بریتانیا از اتحادیه اروپا ( برگزیت سخت) که به معنای خارج شدن از بازار واحد اروپایی است، راه را برای حرکت به سمت استقلال از بریتانیا فراهم خواهد ساخت .

** 20 د ماه جدی:
- وزیر خارجه انگلیس برای دیدار با اعضای تیم 'دونالد ترامپ' راهی نیویورک شد
وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد که بوریس جانسون وزیر خارجه این کشور برای گفت‌وگو با اعضای کلیدی تیم دونالد ترامپ رییس جمهوری منتخب آمریکا راهی نیویورک شده است.

**27 ماه جدی:
- فروپاشی حکومت ائتلافی ایرلندشمالی و برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی
حکومت محلی و ائتلافی ایرلندشمالی به دنبال بروز بحران و بن سیاسی متعاقب استعفای اخیر 'مارتین مک گینس'از اعضای شناخته‌شده حزب'شین فین' از معاونت سر وزیری و مقاومت این حزب در عدم معرفی فردی دیگر به‌جای او، دچار فروپاشی شد.

** 28 ماه جدی:
- 'ترزا می' بر خروج کامل بریتانیا از اتحادیه اروپا تاکید کرد
'ترزا می' نخست وزیر محافظه کار انگلیس در جریان سخنرانی اش با بیان اینکه دولتش برای برگزیت دارای برنامه هست، بر خروج کامل از اتحادیه اروپا که دربرگیرنده خارج شدن از بازار واحد اروپایی و اتحادیه گمرکی اروپا است، تصریح کرد.

** 2 ماه دلو:
- دهها هزارنفرعلیه ترامپ درلندن تظاهرات کردند
ده ها هزار تن از مردم انگلیس همزمان با حرکت اعتراضی سایر نقاط جهان علیه دونالد ترامپ رییس جمهوری جدید آمریکا، پس از تجمع در برابر سفارت این کشور، به خیابان های لندن سرازیر شدند.

** 5 ماه دلو:
- قضات عالی انگلیس شروع فرآیند خروج این کشور از اتحادیه اروپا را منوط به رای پارلمان کردند
عالی ترین دادگاه انگلیس در یک رای جنجالی اعلام کرد که موافقت نمایندگان مجلس عوام برای شروع فرآیند خروج این کشور از اتحادیه اروپا از سوی دولت محافظه کار 'ترزا می' که پس از فعال شدن ماده 50 پیمان لیسبون کلید می خورد، الزامی است.

** 10 ماه دلو:
- نخست وزیری انگلیس: 'ترزا می ' با احکام مهاجرتی ترامپ موافق نیست
نخست وزیری انگلیس به دنبال موج انتقادات علیه 'ترزا می ' نخست وزیر این کشور به دلیل محکوم نکردن احکام اجرایی دونالد ترامپ در مورد ممنوعیت موقت ورود پناهجویان و مهاجران به آمریکا، اعلام کرد که او با این احکام موافق نیست.

** 10 ماه دلو:
- وزیر خارجه انگلیس: احکام مهاجرتی ترامپ اشتباه و تفرقه افکنانه است
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس احکام مهاجرتی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا را اشتباه و تفرقه افکنانه توصیف کرد و گفت که از حقوق مردم کشورش در مقابل این احکام حمایت به عمل خواهد آمد.

** 13 ماه دلو:
- نخست وزیر انگلیس سیاست های ضد مهاجرتی ترامپ را اشتباه و تفرقه انگیز دانست
'ترزا می ' نخست وزیر انگلیس در نشست مجلس عوام ، سیاست های ضدمهاجرتی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا را 'اشتباه و تفرقه انگیز توصیف کرد.

** 18 ماه دلو:
- مخالفت صریح رییس مجلس عوام انگلیس با سخنرانی ترامپ در پارلمان این کشور
'جان بارکو ' رییس (سخنگو) مجلس عوام انگلیس گفت قویا مخالف سخنرانی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا در پارلمان این کشور در هنگام سفر رسمی اش به لندن است.

** 26 ماه دلو:
- دولت انگلیس رسما با درخواست مردم این کشور برای لغو سفر ترامپ مخالفت کرد
دولت 'ترزا می' رسما با درخواست مطرح ‌شده در تومار مردم انگلیس برای لغو سفر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به کشورشان که به بیش از یک‌میلیون و 855 هزار امضاء رسید، مخالفت کرد.

**23 ماه حوت:
- وزیر اول اسکاتلند: همه‌پرسی استقلال از بریتانیا تا سال 2019 برگزار می شود
نیکلا استرجن وزیر اول اسکاتلند در سخنانی گفت همه‌پرسی دوم استقلال این منطقه از بریتانیا احتمالا بین پاییز 2018 تا بهار 2019 میلادی برگزار خواهد شد.

** 23 ماه حوت:
- حمایت مجلس اعیان از لایحه برگزیت و باز شدن فرآیند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
مجلس اعیان انگلیس در چرخشی غیرمنتظره و کنار گذاشتن پیش شرط هایش، از لایحه جنجالی برگزیت حمایت و بدین ترتیب راه را برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا هموار کرد.
رای مثبت مجلس اعیان به لایحه برگزیت بدون انجام هیچ اصلاحی در آن، به دنبال حمایت مجدد مجلس عوام از این لایحه جنجالی صورت گرفت.
مجلس عوام انگلیس پیشتر به لایحه جنجالی مربوط به فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون که سرآغاز فرآیند خروج این کشور از اتحادیه اروپا است بدون انجام اصلاحی در آن ، رای مثبت داده بود.

**24 ماه حوت:
- انگلیس تا پایان ماه مارس رسما فرآیند خروج از اتحادیه اروپا را آغاز می کند
'ترزا می' نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی در نشست مجلس عوام اعلام کرد که ماده 50 پیمان لیسبون که سرآغاز فرآیند خروج این کشور از اتحادیه اروپا است را تا پایان ماه مارس ( یازدهم حمل ماه) رسما فعال خواهد کرد.

**24 ماه حوت:
رویارویی'استرجن'با'ترزا می'با تاکید بر طراحی همه پرسی استقلال از سوی اسکاتلندی ها
'نیکلا استرجن' وزیر اول اسکاتلند در واکنش به اظهارات تند 'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس در نشست مجلس عوام که او را متهم به 'بازی‌های سیاسی' کرده بود، خواستار طراحی همه‌پرسی استقلال از سوی پارلمان محلی اسکاتلند موسوم به 'هالیرود' شد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است