دید تباری نمی گذارد به صلح برسیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۹    ۱۳۹۵/۱۲/۲۸ کد خبر: 130607 منبع: پرینت

گفته هایی هست که وزیر دفاع فعلی افغانستان یکی از افراد کلیدی مجموعه ای هست که امروز ما می خواهیم با آنها صلح کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عبدالغفار اخلاص صیقانی، آگاه امور سیاسی در برنامه "نیمه روز" در خصوص چالش عمده دربرابر صلح افغانستان گفت: بحث صلح از موضوعاتی است که از سال 2010 بدین سو از ملت قربانی گرفته است اما کوچکترین دستاوردی از نظر محتوایی نداشته است و تنها از نظر شکلی کارهایی صورت گرفته است.

این آگاه امور سیاسی می گوید:در افغانستان دید تباری نسبت به صلح و مصالحه وجود دارد و یک مجموعه ای که متاسفانه هم اکنون هم در طبقه حکومت کننده حضور دارند، دلشان می خواهد از این آدرس پایگاه قوی اجتماعی و نظامی برای خود بسازند. وقتی بحث مذاکره مطرح می شود، صلح دو طرف دارد که هر دوطرف باید خواهان صلح باشند اما جانب مقابل ما چه طالب و چه جناح حزب اسلامی و مجموعه دهشت افکنانی که قربانی می گیرند، یک روز هم ندای صلح را بلند نکرده اند و در این مسیر یک طرفه به صلح نمی رسیم.

صیقانی معتقد است با مجموعه ای که از راه صلح به دنبال امتیاز می گردند نمی توان صلح کرد و در همین باره می افزاید: استاتید حوزه علوم سیاسی می گویند که سه راه برای صلح وجود دارد، اولین راه مذاکره و اقناع و راه دوم امتیاز دادن است که این دو مسیر را پیموده ایم و اما راه سوم تنبیه نظامی است که چنان دشمن را در سنگرها ضعیف کنیم که مجبور شوند بیایند زیر چتر نظام و ملت حرکت کنند.

وی، معتقد است در اگر دید واقع گرایانه متاسفانه درخصوص راه حل سوم، در قاعده مشکل نداریم و سربازان مبارزه می کنند اما عزم و اراده جدی در راس وجود ندارد و کسانیکه در طبقه حکومت کننده و خصوصا در دستگاه های امنیتی هستند، نشست های پنهانی و امتیاز دادن ها وجود دارد و گفته هایی هست که وزیر دفاع فعلی افغانستان یکی از افراد کلیدی مجموعه ای هست که امروز ما می خواهیم با آنها صلح کنیم.

این آگاه سیاسی افزود: باید منشا هراس افکنان را پیدا کنیم، چرا که آدرس یکی است و تا زمانیکه آن آدرس به گروه ها اجازه صلح ندهد، به صلح نمی رسیم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شرم نیست در بغلان ولایت که 15فیصد جمعیت اش پشتون است اما تمام بست های کلیدی اش در اختیار آنها
1- والی پشتون
2 - معاون والی قدیم شوهر شکریه پشتون 3-ریس امنیت ملی جنرال حسین خیل پشتون
4-معاونین اوپراتیفی ولوژیستیکی
امنیت ملی هردو پشتون
5-جنرال اکرام الدین احساس از قوم صافی پشتون
6-امیرگل از پشتون های ناقل بغلان آمر امنیت
7-مستوفی بغلان از پشتون های بغلان صنعتی
8-ریس شورای ولایتی اسدالله شهباز پشتون
9-ریس مخابرات که مدت 12سال میشود چوکی را میراثی نموده پشتون
چند تا ریاست گم نام دیگر از قید قلم هم ماند
کجاست سهم تاجیکها که 70جمعیت بغلان را تشکیل میدهند
آیا شرم نیست عبدالله به کدام روی به طرف بغلانی ها ببیند آه وافسوس وخون از دل بعلانی ها جاریست اما هر چیز از حدش بگذرد رسوای پیش آید دیگر بیش از این تحقیر و رسوای بس است عبدالله کنار برو از این چوکی مجسمه مانند بی روح اگر اشتیاق پول و دارایی داری من حاضرم معاش ماموریتم را به شما بپردازم اگر چاره ات نمیشود بیش از این روی زخم های التهام نیافته مردم بغلان نمک نپاش

>>>   لالی حمیدزی شراب خورده نیمه شب در خیابانهای کابل وحشت ایجاد میکند . به تیر اندازه هوایی مبادرت ورزیده. کامره های مدار بسته از جناب فیلم گرفته. آقای حمیدزی یار نزدیک اشرف غنی احمدزی است. افغانستان به دست چنین آدمهای اداره میشود. رادیو آزادی مصاحبه ای با یکی از فرمانده پولیس کابل کرده میگوید:
تصاویر کمره‌های امنیتی لالی حمیدزی را در حالت شلیک نشان می‌دهند
بر اساس این تصاویر، پولیس کابل می‌گوید که این عضو ولسی جرگه شب جمعه گذشته در حالت نشه در کارته سه کابل دست به فیر های هوایی می‌زند.
همکار ما نصرت پارسا به این تصاویر دست یافته و در این باره گزارشی تهیه کرده‌است
ادیت: نصرت پارسا

>>>   پشتونها به مساوات برابری و احترام ارزش های متقابل دیگر اقوام باور ندارند. بهترین کاری که آنها میکنند اینست که بزور ویا به رضا یکسان سازی میکنند و اسمش را هم گذاشته اند وحدت ملی. هویت دیگران را هذف میکنند و همه را به جبر افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی تلقی میکنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است