پاکستان تصمیم ها را به کمک آمریکا می گیرد
پاکستان میراث خوار انگلیس در منطقه است. وقتی که انگلیس ها برآمدند دو معضل خونین را در این منطقه به جای گذاشتند، یکی معضل کشمیر و یکی معضل خط دیورند 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۹    ۱۳۹۵/۱۲/۲۷ کد خبر: 130559 منبع: پرینت

روابط کابل و اسلام آباد از زمان ایجاد پاکستان تا کنون متشنج بوده و در بعضی موارد دو کشور دست به اقدامات نظامی هم زده اند و در این اواخر این تنش ها به اوج خود رسیده است. که باعث بستن مرز از سوی پاکستان شد و پس از اظهارات مقام های هند و افغانستان در مورد جنگ نیابتی پاکستان در افغانستان وزیر دفاع پاکستان هم گفته است که هند و افغانستان در پی ناامنی پاکستان هستند و قاتلین مردم پاکستان در افغانستان هستند. اما نزدیکی کابل با دهلی و تیرگی روابط افغانستان با پاکستان چه پیامدی دارد و حکومت افغانستان برای بهبود وضعیت چه کاری انجام داده است؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، احمد سعیدی، استاد دانشگاه در برنامه «حاشیه خبر» گفت: کشورهایی که استقلال اقتصادی ندارند هرگز استقلال سیاسی هم ندارند. افغانستانی که از سرتاپا پول و مصرف هایش را ازارگ ریاست جمهوری گرفته تا پایین، خارجی ها می دهند چه توقعی می توانیم داشته باشیم که استقلال داشته باشد و سیاست خارجی درست داشته باشد. اگر آمریکایی ها اجازه دادند سیاست خارجی می کند و اگر اجازه ندهد نمی کند.

وی، در خصوص پاکستان و سیاست های این کشور در افغانستان اظهار کرد: پاکستان میراث خوار انگلیس در منطقه است. وقتی که انگلیس ها برآمدند دو معضل خونین را در این منطقه به جای گذاشتند، یکی معضل کشمیر و یکی معضل خط دیورند. باورم این است که پاکستان در افغانستان یک هویت جعلی دارد. پاکستان در افغانستان عمق استراتژی دارد. اگر ما سیاست خارجی داشته باشیم، یا نداشته باشیم، یا فعال باشیم یا نباشیم، این معضل ها دوام دارد. پاکستان انتظار دارد که شما در افغانستان، باید اعلام کنید که رسما خط دیورند را به رسمیت بشناسید، باید اعلام کنید که آبهای افغانستان را هرگز مهار نمی کنید، اموال ترانزیتی پاکستان در آسیای میانه آزاد باشد، در بندر گوادر و چین مشکلی نباشد و بالاخره روابط سیاسی و دیپلماتیک معقول و منطقی با در نظرداشت ارزش ها و باورهای بین المللی با هندوستان نداشته باشید و آنها در افغانستان یک حکومت مزدور و دست نشانده داشته باشند. این اصل استراتژی پاکستان است. این را نه ما و نه مردم افغانستان نمی توانند قبول کنند. حالا پاکستان دروازه ترخم را بسته است، تا بر افغانستان فشار وارد کند. هجده روز دروازه ها را بست. طی هجده روز هم هیچ انفجاری در پاکستان نشد، پاکستان چنان نیرنگ می زند که به طور حتم دو روز دیگر، یک انتجار یا انفجار در پاکستان راه می اندازند تا بگویند که هجده روز که دورازه های ما بسته بود، هیچ تروریستی در پاکستان نیامد، حالا که باز شد، باز هم تروریست از افغانستان به پاکستان آمد و اینجا را ناامن کرد. این تصمیمات به تنهایی توسط پاکستان گرفته نمی شود، کسانی دیگر مانند آمریکا هستند که چنین تصمیم هایی می گیرند.

سعیدی افزود: هجده روز دروازه های ترخم بسته بود و مرد و زن هم وطن ما بی عزت و بی آبرو شدند، در واقع این بی آبرویی و بی عزتی از حکومت است. حکومت هایی که امنیت مردم را نمی توانند تامین کنند و سوگندی را که به این خاطر خورده اند به جا نمی آورند، قانونی نیستند و گردن آنها پیش مردم بسته است.

استاد دانشگاه، در ارتباط با نشست اکو و منزوی شدن افغانستان در برابر پاکستان گفت: یک هفته قبل، نشست اکو در پاکستان دایر شد و حکومت افغانستان آن را تحریم کرد و در سطح بالا شرکت نکرد، اما متاسفانه تمام همسایه هایی که با ما روابط خوب داشتند به این تحریم اعتنایی نکردند و در آن شرکت کردند. طوریکه در طول جلسات تاریخ اکو چنین شرکت کردنی وجود نداشت. پنج رییس جمهور، سه صدر اعظم و چهار وزیر خارجه اشتراک کرده بودند. این جلسه بزرگترین جلسه بود. رییس جمهور ایران، رییس جمهور ترکیه، رییس جمهور ترکمنستان، تاجیکستان، و قرقیزستان شرکت کرده بودند به اضافه چند صدر اعظم. این وضع به این معنا است که افغانستان در این میان منزوی شده است. اگر افغانستان سیاست می داشت، این رییس های جمهور، به این تحریم احترام می گذاشتند و در این نشست شرکت نمی کردند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   واقعیت ها در باره ای کرزی .... و باند جنایتکارش توسط رابرت گیتس افشاه شد
خون نا حق دست از دامن قاتل برنداشت
دیده باشی لکه های دامن قصاب را

>>>   کجاسیتید او.... که سالها غلامی امریکاو پاکستانرا کردید بخیزید که بامتجاوزین مبارزه کنید منتظر غنی ننشینید.وطن خودتانرا سرخودتان تباه وبرباد کردمیگذارید که پشت دروازه هایتان برسند.

>>>   ینازم ذستان تورا ای رزمنده دلیر افغان که چند ...رابه چتلگاه فرستادی ازدور دستانت را می بوسم
شریفی

>>>   پاکستان نمیتوامد کار خود را پیش برد
غیرت خراسانی

>>>   برای رهایی از چنگ دکاندار و تیکه داران دین تنها یک راه است.
بسیج ملی در برابر کشورهای مرتجع عربی و رژیم اخوانی ترکیه و رژیم نظامیگر پاکستان.
همین گونه باید برای وادار ساختند دولت به اصطلاحات بایسته است تا رژیم را وادار به برگزاری لویه جرگه و ویرایش قانون اساسی و ساختار نظام سازیم.

>>>   كليم الله همسخن
افشاگرسیاسی می نویسد:
"جنجال بر سر رهبري حزب تازه تاسیس بنام محور:
داكتر اسپنتا رحمت الله نبيل رییس پیشین امنیت ملی را در منزل ارشاد احمدي معين سابق وزارت خارجه، منشی جريان سياسي《 حزب محور 》خطاب كرده است و خود را رهبر حزب خوانده است. این در حاليست كه رحيم وردك ، زلمي رسول و چند تن دیگر نيز خود را رهبر حزب به دنیا نیامده (محور)می دانند، محور تنها جريان سياسی ی کشور است که رهبران آن بیشتر از اعضای حزب هستند. ولی منبع افشاگر سیاسی می گوید: رهبر واقعی پشت پرده و اصلی این جریان آقای کرزی است "

>>>   Abdul Lalzad
وقتی حاکمان افغانستان مرز رسمی در بین دو کشور را به رسمیت نمی شناسند و دعوای مالکیت بر نیم پاکستان دارند، شما از حاکمان پاکستان چه توقع دارید که در مقابل این ادعا ها دست زیر الاشه بنشینند و بگذارند که افغانستان صاحب قدرت و اقتداری شود که نیم آن را تجزیه نموده و به خود ملحق سازد؟؟؟
وقتی از خورد تا بزرگ ما مرگ بر پاکستان می گوید و آن را کشور بدون تاریخ و دالخور می داند، شما از آنها چه توقع دارید که برای ما گل بفرستند؟

>>>   تا زماني مرز را به رسميت نه شناسيم و ادعاي ارضي بر خاك پاكستان داشته باشيم، مداخله پاكستان هم طبعي است.
>>>   آقای نویسنده تو تابه حال نمی دانستی که پاکستان تابع امر کی است این خو بسیار واضح و روشن بود و هست که چرکستان تابع امریکا و انگلیس است و یگانه موسسه اجرای پروژه های امریکا انگلیس و یهود در ممالک اسیایی همین چرکستان است خود را آگاه سیاسی هم میدانی مگر آگاه نیستی تو ازین گپ حال مردم را خبر میکنی جای تاسف است.
فهیم از کارته نو کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است