تحولات و رویداد های آمریکا در 24 حوت
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۹    ۱۳۹۵/۱۲/۲۵ کد خبر: 130464 منبع: پرینت

با گذشت 54 روز از ورود ترامپ به کاخ سفید و درحالی که جنجال ها و رسوایی های گوناگونی دوران کوتاه ریاست جمهوری او را رنگین کرده، به نظر می رسد که گردانندگان کاخ سفید و جمهوریخواهان کنگره همه تلاش خود را بر یافتن راهی بر طرح جایگزین اوباماکر و یا قوانین بهداشتی آمریکا متمرکز کرده اند.
توفیق این طرح در نظر ترامپ دستاوردی است که شاید بتواند از بی اعتباری روبه افزایش او در بین مردم آمریکا و هواداران جمهوریخواه او جلوگیری کند.
درچنین شرایطی گزارش ارزیابی ها و برواورد های دفتر برنامه و بودجه کنگره در مورد این لایحه پیشنهادی از خبرهای مطرح روز سه شنبه بود و واکنش ها و مناقشاتی را در میان موافقین و مخالفین این طرح بدنبال داشت.
در این گزارش پیش بینی شده است که در صورت تصویب و اجرای این طرح که 'ماده قانونی بیمه آمریکاییان' نام گرفته ، 24 میلیون نفر از مردم این کشور درفاصله 10 سال آینده بیمه های خود را از دست خواهند داد اما در عوض دولت آمریکا 337 میلیارددلار از کسری بودجه این کشور را جبران خواهد کرد.
واکنش شدید دموکرات ها به این طرح، قانونگذاران جمهوریخواه را نسبت به شکست این لایحه نگران کرده چرا که این مساله علاوه بر لطمات سنگین به اعتبار ترامپ، شانس پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره ای سال 2018 را نیز به مخاطره خواهد انداخت.

موضوع برکناری پریت بارارا دادستان شهر نیویورک همچنان موضوع مورد توجه محافل سیاسی و رسانه های آمریکایی بود و برخی از رسانه ها و سیاست مداران آمریکایی انگیزه های اصلی این برکناری را مورد سوال قرار دادند.

جنجال مربوط به اتهام جاسوسی و استراق سمع به رییس جمهوری پیشین آمریکا روز سه شنبه نیز همچنان ادامه داشت و درادامه این جنجال ها فشار قانونگذاران آمریکایی بردولت ترامپ در ارایه اسناد و مدارکی برای اثبات این ادعا،کاخ سفید و اطرافیان ترامپ را بتدریج به نوعی عقب نشینی در مورد این ادعا واداشت.
درهمین راستا شان اسپایسر سخنگوی ترامپ درکنفرانس خبری کاخ سفید به خبرنگاران گفت که اتهامات ترامپ علیه رییس جمهوری پیشین آمریکا حقیقتا به این معنی نبوده است که او عملا به استراق سمع در مورد ترامپ مشغول بوده و منظور او در واقع اشاره به تلاش های اوباما برای جلوگیری از پیروزی ترامپ بوده است.

کلی ان کانوی، مشاور مخصوص ترامپ نیز در پاسخ به سوال رسانه ها در این رابطه قادر به ارائه سندی در اثبات این ادعا نشد و این عقب نشینی ها ظن نادرست بودن این اتهام را درمحافل سیاسی آمریکا تقویت کرد.

کاخ سفید در مقابل فشار های کنگره که روز دوشنبه را آخرین مهلت ارایه چنین اسنادی تعیین کرده بود، خواستار تمدید بیشتر این موعد شد و کنگره آمریکا نیز با این درخواست موافقت کرد و این مهلت را به روز20 مارس موکول کرد.
درهمین روز مقامات کاخ سفید فاش کردند که ترامپ بار دیگر مجوز استفاده از پهباد ها در عملیات ضد تروریستی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را صادر کرده و این سازمان جاسوسی طی عملیاتی با استقاده از پهباد ها، ابوالخیر المصری داماد بن لادن رهبر کشته شده القاده را به قتل رسانده است.

در حالیکه کاخ سفید آمریکا تا روز دوشنبه حتی از تایید خبر احتمال دیدار محمد بن سلمان پسر پادشاه عربستان سعودی و وزیر دفاع این کشور با ترامپ خودداری کرده بود طرفین امروز در کاخ سفید آمریکا درپشت درهای بسته دیدار و گفتگو کردند وحاضر به دادن پاسخ به سوالات خبرنگاران نشدند.

یک نشریه دولتی عربستان روز دوشنبه با انتشار خبر سفر پسر پادشاه عربستان به واشنگتن پیش بینی کرده بود که محور اصلی گفتگو های طرفین در صورت دیدار، قیمت جهانی نفت و بحث و بررسی تحولات مربوط به سوریه ، یمن، عراق و لیبیا خواهد بود.

اظهارات استیو کینگ نماینده جمهوریخواه و تندرو آمریکا که در یک پیام توئیتری درمورد مهاجرین ساکن کشورش نوشته بود، آمریکا نمی تواند برای باز گرداندن تمدن به دیگران امید ببندد، همچنان در مرکز توجه رسانه های آمریکایی قرار داشت و خود این نماینده روز سه شنبه برغم واکنش های تند طرفداران هردو حزب حاکم آمریکا نسبت به سخنان خود گفت که حاضر به پس گرفتن ان نیست و به آنچه گفته اعتقاد کامل دارد.

برخی از رسانه ها فاش کردند، در حالیکه ترامپ مصرانه مدعی است که قصد توسعه و گسترش تولیدات داخلی و جلوگیری از ورودکالاهای خارجی به کشورش را دارد، ایوانکا ترامپ دختر رییس جمهوری آمریکا نزدیک به 54 تن کالاهای مختلف چینی از جمله کیف، کفش و پوشاک به این کشور وارد کرده است.

جبهه غیر منتظره ای از هوای سرد از نخستین ساعات بامداد روز سه شنبه سراسر مناطق شمال وشمال شرقی آمریکا را فرا گرفت و طوفان های سنگین و تگرگ برف در بسیاری از شهر های این ایالت ها به تعطیلی مدارس و برخی از سازمان های دولتی منجر شد.

سازمان ملل متحد نیز با اعلام خبر تعطیلی مقر این سازمان در شهر نیویورک نشست ها و دیدار های این نهاد را به فردا موکول کرد از دیگر خبر های مهم آمریکا بوده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است