حکومت غرق در فساد، نمی تواند مانع فساد شود
اشرف غنی و عبدالله خود در فساد غرق هستند و نمی توانند از فساد جلوگیری کنند. ما اسناد متعدد داریم که به شکلی از اشکال و به نحوی، آنها در فساد شریک هستند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۶    ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ کد خبر: 129702 منبع: پرینت

فساد اداری در افغانستان مشکلی است که به معضلی فراتر از تروریزم مبدل شده است. همگان نگران هستند که فساد اداری قبل از دهشت افکنی حکومت وحدت ملی را فروپاشد و در اینسو هم حکومت وحدت ملی که با شعار جدی مبارزه با فساد کارش را آغاز کرد چندی بعد تلاش هایش در این عرصه کمرنگ و ناکارا شدند. حالا که فصل جنگ فرا می رسد و جهان هم به عملی شدن حکومت به تعهداتش تاکید دارد آقای غنی بازهم از مبارزه جدی با فساد پیشگان سخن می زند و اظهار می کند که با فساد پیشگان به خصوص در ارتش برخورد قاطع خواهد داشت. اما چرا مبارزه با فساد در حکومت به نتیجه ای نمی رسد و آیا اراده جدی برای این امر در میان حکومتی ها وجود دارد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داوود کلکانی، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «حاشیه خبر» گفت: بحث فساد در افغانستان متاسفانه، تبدیل به بحثی شده است که هیچ کس تابحال راه حل مناسبی را برای آن پیدا نکرده است. همیشه در افغانستان برای مبارزه با فساد شعار داده شده است و گفته شده است که ما در مقابل فساد مبارزه می کنیم مبارزات شان هم نه از خود برنامه داشته است، نه یک استراتژی درست داشته است و نه یک راهکار داشته است. فقط صرفا در حد شعار باقی مانده است و متاسفانه حکومت وحدت ملی هم نتوانست شعار ها را جنبه عملی دهد. تنها کاری که حکومت وحدت ملی کرد این بود که فساد را مرکزی ساخت، تمام قرار دادها را در یک نقطه جمع کرد و فساد هم در همان نقطه به اوج رسید. بنابراین تا اراده واقعی و قوی برای مبارزه با فساد وجود نداشته باشد فساد از بین نمی رود و همچنان حکومت داران و دولت مداران علاوه بر اینکه اراده ای برای از بین بردن فساد ندارند، خودشان هم در انجام فساد دخیل هستند و از فساد دست برنداشته اند و به نحوی در این فساد گسترده شریک هستند.

وی، در ارتباط با اراده مبارزه با فساد در افغانستان بیان داشت: فساد مانند موریانه نظام را از داخل فرسوده می سازد و بالاخره آن را از بین می برد و اینکه چرا حکومت مدارها و سیاسیون و حکومت دارهای ما از فساد جلوگیری نمی کنند و فساد را محو نمی سازند اینها به باور من برای افغانستان، برای آینده خود و برای آوردن یک نظام عاری از فساد، تعهد نداشتند و متعهد نیستند همچنین به خاطر اینکه بتوانند جیب های خود را پر کنند در راس حکومت آمده اند. یعنی واقعا برای اینکه بخواهند برای مردم افغانستان خدمت کنند، نیامده اند.

کلکانی، ادامه داد: در افغانستان اگر رییس جمهور خود دزدی نمی کند، به افرادی که دزدی می کنند کمک می کند و این خود عین خیانت به مردم است. اگر خود به طور مستقیم در فساد دخیل نیست، اطراف خود کسانی را دارد که در فساد دخیل هستند و اینها همه ضربه زننده از سوی حکومت است.

نماینده مجلس، در خصوص فسادو فساد پیشگان گفت: فساد را باید به دو دسته تقسیم کنیم، یک فساد در سطح پایین است. برای یک سرباز نان و آب و برخی تجهیزات نمی رسد، یک فساد هم درسطح بالا است که هر دو یکجا می شوند. وقتی یک سرباز در یک سنگر غذا یافت نمی کند، این نرسیدن آب و نان به سنگر سرباز فساد نیست چرا که زمستان است و مشکلات راه بندان است و گاهی این مساله پیش می آید. فساد آن است که تیل وزارت دفاع، با کسی قرار داد می شود و وقتی این تیل به کسی دیگر داده می شود با تفاوتی به طور مثال شش میلیون دالر است. این فساد در تیل هم مشکلاتی را در جنگ بوجود آورده است که عامل تمام مشکلات جنگی است و این نوع از فساد فعلا در کشور ما عامل بسیاری از بدبختی های ما شده است.

کلکانی، با بیان اینکه، در حال حاضر، فساد زیادی از رده های بالا و در حکومت وجود دارد، افزود: همین است که کار را خراب می کند. تا حکومت در ابتدا خود را اصلاح نسازد و خود را متعهد به این وطن نسازد، خود برای خود، ویلاها وخانه های آنچنانی بخرد، نمی توانند دیگران را از فساد منع کند. اگر خود چنین اعمالی را انجام دهد نمی تواند به دیگران هم چیزی بگوید. اشرف غنی و عبدالله خود در فساد غرق هستند و نمی توانند از فساد جلوگیری کنند. ما اسناد متعدد داریم که به شکلی از اشکال و به نحوی، آنها در فساد شریک هستند. به طور مثال، مساله کابل بانک به کجا رسید؟ چرا اشرف غنی در روز اول مساله کابل بانک را امضا کرد؟ پول کابل بانک چه شد؟ آنچیزی که اشرف غنی درمورد کابل بانک امضا کرد چه شد؟ ویلاهایی که در دبی بود چه شد؟ کسانی که پول را باید تحویل می دادند چه شد؟ تا بحال هشتاد و هفت میلیون دالر از پول ملت افغانستان برای کابل بانک داده می شود. اشرف غنی همچنین در کل فسادهای قرار دادهای وزارت دفاع دخیل است. این فرد چگونه می تواند با فساد مبارزه کند و آن را کنترل کند، در حالیکه خود غرق در آن است و هر روز جیب های خود را از پول آن پر می کند. حکومتی که غرق در فساد است نمی تواند مانع فساد شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   باید یاد اور شد که که فساد و فساد پیشه ها همه شما هستید و داکتر غنی چطور بتواند که پیشروی یک میلیون دزد را در حالیکه نصف حکومت در دست همین دزدان است بګییرد. و ناګفته نباید ګذاشت که تهداب فامیل خودت به دزدی و چپاول ګذاشته شده است. سقو از هفت ساله ګی به دزدی و راهزنی شروع نموده بود و در ګوش نطفه خود به جایی ازان صدای چور را میداد حالا چطور خواهد توانست. که به این قدر زودی دست یک میلون دزد را از دزدی قطع کرد بلخصوص در این شرایط که حکومت دیمکراسی و ازادی را اعلان نموده است. انشالله که این فساد به مرور و زمان خود از بین خواهد رفت

>>>   تاجیکان به جنبشی از نوع جنبش روشنای ضرورت دارند تا از این رهبران پول پرست و بلند منزل ساز رها یابند

>>>   اجراى قانون نافذ شده شناسنامه ها قبل از اينكه سليقه كسى باشد ، ضرورت قانونى است!

>>>   آقای نویسنده یک بخش بزرگ فساد وگروپ تان هم برمیخورد.

>>>   Bakhshi Bakhshi Zafari
در باب شناس نامه‌های برقی و واژه‌ی "افغان"!
خبر ها حاکی از آن است که داکتر مصطفی مستور خواهر زاده ی جامع الکمالاتِ جناب داکتر عبدالله عبدالله ریس بی صلاحیت اجراییه، در میان جمعی لب به سخن گشوده گفته است: تعداد مخالفین درج واژه ی "افغان" در شناسنامه های برقی انگشت شمار اند بنابرين شناسنامه ها با درج این واژه (افغان) توزیع خواهد شد.
برمبناي اطلاعات دقيق، رياست اجراييه و شخص مستور بر سر واژه افغان نيز معامله كرده اند.
سخن ما به جناب مستور!
اگر می خواهید چند روزی در این حکومت دست نشانده و لجام گسیخته عیش و عشرت کرده از نعمت چندین پست باد آورده ی دولتی که ازبرکت (مخالفین درج واژه ی افغان)برای تان به رایگان رسیده است، لذت ببرید،لطفن با آتش بازی نکنید که عواقب بس ناگوار دارد،چون هویت ما خط قرمز ماست.
نوت : اگر باور ندارید امتحان کنید...

>>>   دزدی های احدی صاحب افشاء شد :
وزیر های کرزی همه چیز را چور کردند اکنون مالک سه خانه هستی .
یک معلم خوب هستی نه یک وزیر .
از برکت پیر ، پیر خانه وزیر شدی .

>>>   بشنوید دلیل و صحبت یک وزیر دزد، فاشیست که چی زیبا افشا شده خوب شد بی ٱب نشد. ..
احدی رهر حزب فاشیستی افغان ملت

>>>   يك خانه را پانزده هزار به يك سفارتخانه كرايه داده و از كرايه! ان يك خانه ديگر را ساخته ياخريده و انرا دوازده هزار به يك سفارت ديگر كرايه داده!
از قرار محاسبات در چندسال اينده تمام سفارتخانه ها در كابل ملكيت اين زن-نما خواهد گرديد

>>>   همه این ها بخاطر چور آمدند و جالب این که ادعای ریاست جمهوری را نیز دارند

>>>   اگر وجداني داريد و اگر انسانيت را به رسميت مي شناسيد با اين جوانان صادق باشيد و از خداوند بترسيد !
گزارش شب گذشته أنيسه شهيد وضعيت تكانده معلومان را به نمايش گذاشت !
مبلغان مزد بگير هم توجه نمايند و از خدا بترسند !

>>>   وای بر حال این ملت بیچاره و در مانده!

>>>   دزد غرق در دزدی نتوانست پادشاه باشد!!!

>>>   اقای کلکانی شما اولا فساد را از خانه ملت از بین ببرید در بین شما و وکیلان قاتلین و قاچاقیان شراب و ارد و مواد مخدر وجود دارد شما غاصبین زمین و رشوت خوران ماهر هستید و مردم بیچاره و غریب و پولیس را لت و کوب کرده و میکنید شما کور خود بینای مردم هستید مردم از شما وکیلان نفرت دارند و شما را نمی خواهند
شما از خانه ملت خانه فساد ساخته اید این خانه فساد باید منحل شود و اکثر شما به محکمه معرفی شوید و به جزای خود برسید
بصیر نظری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است