رویدادها و تحولات عراق در جمعه ششم حوت
 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۳۵    ۱۳۹۵/۱۲/۷ کد خبر: 129527 منبع: پرینت

** گزارش های رسیده همچنان از ادامه پیروزی نیروهای عراقی در مقابله با عناصر داعش در عملیات غرب موصل حکایت دارد.

** نیروهای عراقی از ساحل جنوبی دجله در بخش غربی موصل به سمت مرکز شهر در حرکت هستند و اکنون با پاکسازی بخش بزرگی از استان نینوا با مرکزیت موصل، سوالی که بر در و دیوارهای این استان نقش بسته این است که'البغدادی کجاست؟'

** منابع خبری، شماری از سرکردگان گروه تروریستی داعش از غرب موصل متواری شده و ده ها تروریست دیگر در غرب این شهر خود را تسلیم نیروهای عراقی کرده اند.

** از سوی دیگر نیروهای مبارزه با تروریسم صبح امروز اردوگاه الغزلانی در جنوب غربی موصل را به طور کامل از داعش پس گرفتند و نیروهای واکنش سریع و پولیس اتحادیه هم روز گذشته پس از درگیری شدید با تروریست ها موفق به بازپس گیری و کنترل فرودگاه موصل شدند.

** نیروهای پولیس فدرال پیشروی به سمت اولین محله های بخش غربی شهر موصل را از امروز صبح آغاز کرده اند.

** همزمان با هماهنگی های کویت و عراق برای برقراری آرامش در مرز دو کشور، پارلمان های این کشورها با تشکیل نشست ویژه ای موضوع آبراه خور عبدالله را بررسی می کنند.
مجلس کویت قرار است به زودی برای بررسی پرونده خورعبدالله با حضور مسوولان بلندپایه وزارت امورخارجه تشکیل جلسه دهد و پارلمان عراق نیز هفتم مارس (17اسفند) در این خصوص نشستی با حضور وزیران این کشور برگزار می کند.

** دولت عراق پس از پایان دوره ای سرد در روابط با کویت و پس از آن که مقامات ارشد دو کشور با تاکید بر حل و فصل پرونده خورعبدالله از راه های دیپلماتیک و پایان دادن به تنش اخیر میان دو کشور بر سر همین مناقشه، سفیر جدید خود به کویت را اعزام کرد.
خور عبدالله یا خلیج بصره، آبراه کوچکی در انتهای شمال غربی خلیج فارس است که از غرب به جزیره بوبیان کویت و از شرق به اروند کنار ایران و از شمال به فاو و ام القصر وصل می شود.

** پایگاه خبری 'المعلومه' روز پنجشنبه با استناد به گزارش دو سایت خبری آمریکایی 'ایروار' و 'فارین پالیسی' وزیر دفاع و وزیر امنیت داخلی و همچنین مشاور رییس جمهوری آمریکا در امور امنیتی را متهم به استفاده از سلاح های اورانیوم ضعیف شده علیه مردم عراق کرد.
براساس این گزارش، این سه مقام در دولت جرج دبلیو بوش از 1991 تا 2008 از سلاح های اورانیوم ضعیف شده در کشتار مردم عراق استفاده کرده اند.

** به گزارش برخی از منابع خبری، برای اولین بار طی 33 ماه گذشته، گروه تروریستی داعش لیستی از ده ها تن از عناصرش که خطوط مقدم نبرد در سه روز گذشته را ترک کرده و متواری شده اند را در پست های بازرسی و نقاط ارتباطی نیروهای خود نصب کرده تا هرچه سریع تر این افراد شناسایی و دستگیر شوند.

** جان دوریان سخنگوی ایتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا، از تدارک طرح سریع برای غلبه بر داعش از سوی فرماندهان آمریکایی در خاورمیانه خبر داد.
به ادعای دوریان، این طرح که جنرال جوزف فوتیل فرمانده نیروهای ایتلاف آن را تدوین کرده و به وزیر دفاع آمریکا ارایه شده، شامل اقدامات جدیدی برای غلبه سریع بر داعش است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است