برای تشکیل نظامی غیر متمرکز ایستادگی می کنیم
طرفداران نظام متمرکز فکر نکنند که مردم از این خواست خویش با گذشت زمان ناامید شده و منصرف می شوند. مردم نه تنها منصرف نمی شوند که این خواست عمومی با گذشت هر روز قدرتمندتر می‌شود 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۷    ۱۳۹۵/۱۲/۵ کد خبر: 129473 منبع: پرینت

صلاح الدين ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی و سرپرست وزارتخارجه کشور در جمع اعضای سازمان جوانان جمعيت، از نظام غیر متمرکز حمایت کرده یکبار دیگر بر تغییر قانون اساسی تاکید کرد.

متن سخنان ربانی:
نحمده و نصلی علی رسوله الکریم و علی اله و اصحابه اجمعین
اما بعد؛ قال الله تعالی؛ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُديً

در آغاز، از رییس سازمان جوانان جمعیت اسلامی افغانستان برادر گرامی ام، نور رحمان اخلاقی و همکاران شان باید ستایش کنیم که به مناسبت سوم حوت و همچنان پایان دوره های آموزشی برای جوانان جمعیت اسلامی افغانستان، همایش با شکوه امروزی را برگزار کرده اند.

جوانان عزیز!
محفل امروزی، برابر است با سی و هشتمین سالروز قیام سوم حوت شهریان کابل در مقابل رژیم کمونیستی وقت و اشغال کشور توسط شوروی سابق که ما یاد و خاطرات همه شهدای جهاد و مقاومت و شهدا و قربانیان حملات تروریستی یک و نیم دهه اخیر را گرامی داشته و به اهداف والای آن ها، تجدید پیمان می کنیم.

حضار گرامی!
من امروز در سه محور کلی، نکاتی را خدمت تان مطرح خواهم کرد.
اول به مناسبت سوم حوت و درس هایی از جهاد و مقاومت مردم مجاهد افغانستان، دوم نکاتی مشخصی را با شما جوان های عزیز در مورد کارهای سازمانی و حزبی مطرح خواهم کرد و سوم، بر سر دیدگاه جمعیت اسلامی افغانستان، پیرامون برخی مسایل مهم سیاسی روز نیز، سخنانی خواهم داشت.

قیام طوفنده سوم حوت شهریان کابل، به عنوان جرقه ای بود که سبب گسترش و فراگیری اعتراض های مردمی در برابر رژیم دست نشانده کمونیستی و مداخلات شوروی، به سراسر كشور شد. پس از اشغال افغانستان توسط شوروی، گروه های مردمی ضد رژيم كمونيستی، با درک اهمیت اعتراض در پایتخت کشور، به بسیج مردم پرداختند و مردم نیز، در شامگاه دوم حوت 1358 خورشیدی بر بام خانه های خويش بلند شده و با سردادن نعره های "الله اکبر"، خواب را از چشمان اشغالگران ربودند.

صبح روز سوم حوت، مردم با دست خالی و به خاطر نشان دادن مخالفت خویش در برابر اشغالگری، به جاده ها بیرون شدند، اما پاسخ این اعتراض، گلوله هایی بود که بر سر و صورت و سینه مردان و زنان و حتی نوجوانان بارید. سرکوب خونین مردم معترض کابل، اراده مردم افغانستان برای "نه" گفتن به اشغالگران را قوی تر ساخت؛ تا این که قیام و جهاد، به يک خيزش سراسری بدل شد و ارتش اشغالگر را در طی بيش از نه سال، به زانو در آورده و محکوم به شکست ابدی و تاریخی ساخت.

خوب است که همه ساله به مناسبت های مختلف، از این مبارزات قهرمانانه ملت خویش، به گونه باشکوه بزرگداشت کنیم و هدف از این ارج گزاری‌ ها، بازخوانی درس‌ ها و تجاربی باشد که این ملت به قیمت گزاف آن را به دست آورده است و باید آن درس‌ ها مایه موفقیت ما در مسیر پيشرفت و توسعه باشد. از عوامل اساسی که جهاد و مقاومت مردم ما را موفق ساخت، ایمان تزلزل ناپذیر‌ آن ها به هدفی بود که با امکانات ناچیز، برای آن هدف مبارزه كرده و نه تنها برای آزادی کشور خویش، بلکه برای صلح و امنیت جهانی خدمت بزرگی انجام دادند.

عامل دیگر موفقیت‌ مبارزه مردم ما، حقانيت‌ و مشروعيت آن بود که به دلیل همین مشروعیت، اتحاد و همبستگی مردم در داخل شکل گرفت و از جانب دیگر، سبب شکل گیری حمايت بين المللی در خارج از کشور شد.

جوانان عزیز!
من این دو عامل عمده پیروزی جهاد را برای آن بر شمردم که بی توجهی به آن ها، طی یک و نیم دهه اخیر، به ما آسیب کلان و جدی ای رسانده است. مثلا در این یک و نیم دهه اخیر، دولت مردان، نگاه راهبردی به تعیین و تبیین اهداف کلی نظام نداشتند و همین امر سبب شد تا موارد، خواست‌ های جانبی از اهداف اصلی پیشی گرفت و در نبود اهداف روشن، از امکانات بزرگ جامعه بین‌ المللی استفاده مناسب و درست در مسیر پیشرفت و توسعه کشور، صورت نگرفت. همانگونه كه قبلا گفتم، يكی از عوامل اصلی موفقيت جهاد، تبيين مشروعيت آن بود؛ امری كه در يک و نيم دهه اخير در مبارزه با تروريزم به آن توجه نشد.

مثلا کارگزاران و عوامل اجرایی نظام، در توضیح مشروعيت مبارزه مردم ما در برابر تروريزم کوتاهی زیادی کردند و نتوانستند همه ظرفيت ها و امكانات ملی را در راستای مبارزه با تروریزم بسيج كنند. در حالی ‌که از يک سو تروریزم امكانات اتحاد جماهير شوروی را نداشت و از جانب ديگر حمایت كنونی جامعه بین‌ المللی از مردم افغانستان صدها مرتبه بيشتر از حمايت جهانی از جهاد و مقاومت بود.

اگر کار موثری برای توضیح مشروعيت و معقولیت مبارزه كنونی در برابر تروريزم صورت می گرفت، وضعيت كشور به گونه‌ دیگری بود و ما امروز، شاهد دهن کجی گروه های تروریستی نبودیم.

خواهران و برادران گرامی!
موضوع دیگر، فعال سازی بیشتر سازمان جوانان جمعیت اسلامی و کار منظم و با برنامه در این حوزه است. جا دارد تا بار دیگر از رییس و اعضای سازمان جوانان جمعیت اسلامی، به خاطر راه اندازی دوره های آموزشی به جوانان، قدردانی کنیم. جمعیت اسلامی باور دارد که آموزش سیستماتیک و تربیت سالم اعضای جامعه و استفاده از تجارب انسانی در ساختن جوامع پویا و توسعه خرد جمعی، از اساسی ترین وظایف و مسووليت های سازمان های سیاسی است.

هرچند، در سال های پسین، بنابر وضعیت بحرانی کشور، نتوانسته ایم، برنامه های منظم تربیتی داشته باشیم، اما آرزو داریم که راه اندازی این دوره های آموزشی برای جوانان، گامی در راستای رفع این نقیصه بوده باشد و مسوولان در سازمان جوانان جمعیت اسلامی، بتوانند، دوره های تربیتی بیشتری را برای جوانان به ویژه خواهران، برگزار کنند.

هدف از برگزاری دوره های آموزشی در سجا این است که بتوانیم افق دید سیاسی و بصیرت جوانان را افزایش دهیم تا آنها با شناخت بهتر از چالش ها و فرصت ها بتوانند نقش موثری در سرنوشت خود و کشور ایفا نمایند. اهمیت این دوره های آموزشی در آن است که اولا، در فرهنگ اسلامی ما، دانش سنگ بنای شکل گیری جامعه انسانی است و خداوند جل جلاله، وقتی خواست، برتری حضرت آدم را بر فرشتگان نشان بدهد، دانش او را به رخ آن ها کشید.

همچنان، نخستین دستور الهی به پیامبرش حضرت محمد صلی الله علیه و سلم، مکلف ساختن انسان به کسب دانش به عنوان اولویت زندگی است. شما خوب می دانید که زندگی امروزی بشری نیز اهمیت دانش را به پیمانه نیاز انسان به آب و هوا، بالابرده است و قدرت اصلی جهان در اختیار جوامعی است که به عنوان سرچشمه های دانش شناخته می شوند و هرجامعه، به میزان پیشرفت در عرصه دانش و معرفت، در دیگر پهلوهای زندگی اش پیشرفت کرده است.

دوره آموزشی سازمان جوانان، در عرصه های مختلف اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر مسایل مهم روز، باید برای جوانان ما، حیثیت دوربین را داشته باشد که بتوانند از مسایل و جهان پیرامون شان، شناخت بهتری بدست آورده و در روشنایی آگاهی و فهم دقیق و عمیق، رو به جلو حرکت کنند. همچنان این دوره های آموزشی برای جوانان در کنار دانش تخصصی شان، رهنمای خوبی باید باشد تا آن ها، برای گرفتن مسوولیت رهبری آینده، آماده شوند.

فراموش نکنیم٬ جمعیت اسلامی را جوان ها تاسیس کردند و نسل اول نهضت اسلامی، در اوج جوانی به مبارزات سیاسی و فکری خویش آغاز کرد و صدها هزار جوان در دوره های جهاد و مقاومت، با قربانی و فداکاری، این جریان تاریخی را با خون و جان خویش به بزرگترین و موثرترین جریان سیاسی نیم قرن اخیر بدل کردند.
جوان گرایی در جمعیت اسلامی، به این معنا است که نسل بزرگسال، مسوولیت رهبری کننده را داشته باشد و تجربه، دانش و فهم آن ها به نسل جوان تر منتقل شود تا مسوولیت کارهای عملی و اجرایی را آهسته آهسته به عهده بگیرند.

جوانان عزیز!
مهمترین مساله دیگر برای نسل جوان ما این است که برای هدف و سازمان کار کنند، نه برای فرد، زیرا کار برای فرد، ذهنیت اسطوره پروری را در شما زنده می کند که ذهینت متعلق به قرن ها قبل از زمان شما است و شما را تنبل، درمانده و بیچاره در برابر مشکلات و چالش ها به بار می آورد.

حضار گرامی و جوانان عزیز!
موضوع دیگری را که می خواهم خدمت تان عرض کنم، پیرامون حضور جمعیت اسلامی افغانستان در ساختار دولت و حکومت است. نظام کنونی و مردم سالاری جوان ما، محصول مجاهدت و قربانی های بی شمار پدران و برادران شما جوان های عزیز می باشد؛ نه هدیه و بخشش کسی. به همین دلیل، حضور ما نیز در نظام، به خاطر پیگیری اهدافی است که مردم به خاطر آن اهداف قربانی دادند و بعد از این نیز در صورت ضرورت، قربانی خواهند داد. جمعیت اسلامی، به خاطر تحقق واقعی مشارکت ملی همه شهروندان در قدرت، نظام پارلمانی را بهترین شیوه حکومتداری می داند و برای آن تلاش کرده و پس از این نیز تلاش خواهد کرد.

سه سال قبل، بر اساس باور جمعیت اسلامی به همین اصل، توافقنامه حکومت وحدت ملی امضا شد و ما به هدف تقویت پایه های مشروعیت نظام، در این حکومت مشارکتی سهم گرفتیم تا این هدف کلان خویش را دنبال کنیم و بتوانیم با برگزاری لویه جرگه تعدیل قانون اساسی، در این راستا گام برداریم. ما باید اعتراف کنیم که در عملی سازی توافقنامه حکومت وحدت ملی، موفق نبوده ایم، اما این بدان معنا نیست که ما از این مطالبه مردمی خویش، منصرف شده ایم.

تشکیل ریاست اجرایی، یک گام در راستای توزیع افقی قدرت بود، اما این گام، آخرین ایستگاه ما در این راستا نیست و مثل گذشته، برسر موضع خویش مستحکم ایستاد هستیم تا با عملی سازی کامل موافقتنامه حکومت وحدت ملی، ساختار نظام متمرکز را که به یقین در صورت تداومش منتج به خودکامگی می شود، به یک ساختار غیر متمرکز، تغییر بدهیم.

مخالفان ساختار نظام پارلمانی فکر نکنند که ما با سهیم شدن در حکومت، از این خواست و مطالبه مردمی خویش منصرف شده ایم؛ زیرا ما این خواست را به خاطر کسب قدرت و کرسی حکومتی مطرح نکرده ایم که با تصدی کرسی های حکومتی، از آن مطالبه چشم پوشی کنیم. ما حضور در قدرت سیاسی را به خاطر پیگیری همین هدف و همچنان عملی سازی موافقتنامه حکومت وحدت ملی برگزیده ایم، زیرا توزیع افقی قدرت را برای جامعه جنگ زده و جامعه ای که سال های سال از استبداد و خودکامگی رنج های بیشماری دیده است، یک نیاز حیاتی می پنداریم.

یک و نیم دهه قبل، جمعیت اسلامی افغانستان، نظام متمرکز را بدترین نسخه برای این جامعه می پنداشت و تجربه یک و نیم دهه اخیر، حقانیت این دیدگاه ما را ثابت ساخت و همه شاهد هستیم که حتی دوستان بین المللی افغانستان نیز امروز به آن اعتراف می کنند. جمعیت اسلامی افغانستان، در یک و نیم دهه اخیر، بر این نکته نیز تاکید داشت که دیمکراسی جوان افغانستان، با حزبی سازی پارلمان، به پویایی می رسد، اما دولت مردان، به خاطر سلیقه های شخصی، خلاف آن حرکت کردند.

حتی با وجود تاکید قانون اساسی و قوانین دیگر بر تقویت بنیه های دیمکراسی از طریق مشارکت احزاب و تعامل با آن ها، گام هایی در راستای تجرید احزاب سیاسی برداشته شد که حتی برای کلیت نظام زیان بار بود. باوجود تاکید و اصرار جدی ما، در فرمان تقنینی اخير مربوط به انتخابات، سهم احزاب سياسی در كرسی های مجلس نمايندگان متاسفانه فراموش شد و در همان مسیر نادرست گذشته، حرکت کردند که به یقین، ره به جایی نخواهد برد.

طرفداران نظام متمرکز فکر نکنند که مردم از این خواست خویش با گذشت زمان ناامید شده و منصرف می شوند. مردم نه تنها منصرف نمی شوند که این خواست عمومی با گذشت هر روز قدرتمندتر می‌شود و شما در انتخابات های پارلمانی و ریاست جمهوری آینده، شاهد بسیج بیشتر مردمی بر محور این مطالبه خواهید بود.
جمعیت اسلامی افغانستان به خاطر جلوگیری از تجربه های تلخ انتخابات های گذشته، ثبت نام رای دهندگان را یک ضرورت مهم و حیاتی دانسته و بر آن تاکید می کند.

همچنان به اعضا و همپیمانان جمعیت اسلامی افغانستان وعده می دهیم که با استفاده از تجارب گذشته، منسجم تر از انتخابات ریاست جمهوری گذشته، در انتخابات مجلس نمایندگان و همچنان انتخابات ریاست جمهوری آینده، به صحنه خواهیم آمد و برای تحقق آن، در سال پیش رو، به انسجام بیشتر داخلی جمعیت اسلامی افغانستان خواهیم پرداخت.

حضار گرامی!
موضوع دیگری را که در اخیر می خواهم به آن اشاره کنم، بحث مبارزه با تروریزم است. اتفاقات چند سال اخیر در منطقه به ویژه حوادث ماه اخیر نشان دهنده حقانیت ادعای ما در قبال گروه های تروریستی است. هنگامی که در سال های مقاومت ما می گفتیم که نباید گروه های تروریستی را به خوب و بد تفکیک کنیم و سیاست گزینشی در قبال این گروه ها و استفاده از آن ها به عنوان ابزار سیاست خارجی برای همه زیان بار است، این حرف زیاد جدی گرفته نشد، اما امروز همگی منطقه پیامد آن را مشاهده می کند که چگونه این طفل دامن گیر، گریبان گیر همه شده و هر روز، در منطقه ماتم خلق می کند.

متاسف هستیم که طی رخدادهای تروریستی اخیر در کشور همسایه ما، شمار زیادی از غیر نظامیان جان داده اند، اما اینگونه حوادث سال ها است که همه روزه در کشور ما رخ می دهد و جان زن و کودک و پیر و جوان ما را یک سره می گیرد و هیچ خانواده ای در کشور ما نیست که از جنایات گروه های تروریستی و افراطگرا، داغدار نشده باشد.

ما متاسف هستیم که امروز جغرافیای جنایت ورزی گروه های تروریستی همه منطقه ما را فرا گرفته است، به همین دلیل از همه کشورهای منطقه می خواهیم که بیشتر از این نباید در برابر آن بی تفاوت باقی بمانند. زمان آن فرا رسیده است که دیگر نباید تروریست ها، به تروریست خوب و بد تفکیک شوند و نباید از آن ها به عنوان سلاح راهبردی علیه امنیت ملی دیگر کشورها و در راستای سیاست خارجی استفاده شود.

باید به هوش آمده باشیم که یگانه راه درست برای تامین امنیت منطقه، گفتگو و اعتماد سازی منطقه ای و تدوین استراتیژی مشترک جهت مبارزه هماهنگ کشورها علیه تروریزم است تا بساط آن ها برچیده شده و همه مردمان منطقه ما، در آرامش و امنیت زندگی کنند. در اخیر یکبار دیگر از مسوولان سازمان جوانان به خاطر برگزاری دوره های آموزشی به شما جوان ها و همچنان برگزار محفل با شکوه امروزی، ابراز قدردانی و امتنان می کنم.

اقول قولی هذا؛ استغفرالله لی و لکم ولسائر المسلمین
السلام علیکم و رحمت الله و برکاته

کد(24)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شما چه فکر می کنید؟
"می گویند : درپی تلاش هابرای بوجود آوردن نوعی ازتفاهم میان گروه رهبری جمعیت اسلامی و عصبانیت اشرف غنی نسبت به این روند که تنش لفظی میان صلاح الدین ربانی و اشرف غنی را درپی داشته است ؛ رئیس جمهور با یک چرخش 180درجه یی با به فراموشی سپردن تدریجی " دوسیهٔ ایشچی" ، می خواهد دست به یک عقب نشینی دیگر در برابر جنرال دوستم بزند تا اگر بتواند یکبار دیگر تفرقه افگنی میان جنبش وجمعیت را به آزمایش بگیرد ......"
برگرفته از صفحۀ محترم نور محمد خرمی
Saboor Raheel

>>>   سلام :قیام در مقابل تجاوزگران قابل قدر است ولی سوال اینجا است طوریکه در مقاله فوق آمده که مردم ما بادست خالی قیام کردند از یک طرف خوب غیرت مردم را نشان میدهد ولی از جانب دیگر تابکی ما مردم دست خالی باشیم در سابق هم دست ما خالی بود و حالا که سال ها از آنروز گذشته بازهم دست ما خالی است چرا این مردم یک فکر اساسی به حال شان نمیکنند باور کنید اگر یک افغان دست کمی از خارجی ها داشته باشد اگر از نظر وزن بسنجیم یک نفر ما دو برابر یک چینای و جاپانی وزن داریم ولی آنها را ببینیم که به کجارسیدند ولی ما و شما به کجا؟ پس یک مشکلی در طرز فکر و زندگی ما وشما وجود دارد در جهان زیاده از یک ملیارد مسلمان وجود دارد ولی سطح زندگی شان از ما وشما به مراتب بهتر است به امید آنکه روزی بادست پر در مقابل دشمنان وطن استاده گی کنیم و دست کمی از هیچ خارجی نداشته باشیم .
تشکر متین از هرات

>>>   کجا است ان قهرمانان افغانستا کجا است آن وطن دوستان افغانستان امروز در ملکی ما وحشت است کس نیست که جلوی این دحشت را بیگرد مردم افغانستان باید تصمیم ملکی خود را خودشان بیگرد مگر امروز ما بدون خارجی ها هیچ کار کرده نمیتوانم چرا نمیتوانم؟ سوال این است که مایان فروخته شده ام پول را نسبت به وطن مهیم میدانم مگر این را فکر نمیکنم که پول برای ما استقلا نمیداهم پول برای ما نام نیک نمیدهد برادران باید مثال ان شهیدانی که در راهی حق جانهای عزیز خود را برای ابادی و استقلا این وطن فدا کرده اند دورد گویم و از خداوند بخواهم که آن جزبعه را که خداوند برای آن شهدا عطا فرموده بود برای مایان هم دهد تا به گفتن تکبیر الله اکبر دوباره همان وقار و عزت مردم افغانستا عفط کردد .

>>>   درود خدا بر شهدای پاک سه حوت

>>>   ان غرور و غیرت افغانی که ان وقت بود نمانده ورنه وقت قیام امروز است در مقابل اشغال شغالان چهل و چند کشور.بنا ان خواب و خیال را از سر بیرون کنید.

>>>   کاش امروز در مقابل امریکاهی‌ها نشان میدادند
مسیح از هلند

>>>   زنده و پایدار باد قیام راستین مردم کابل و سر تاسر افغانستان که با یک شعار و سلاح مقدس الهی و انهم کلمه مبارک «الله اکبر» که با زمزمه آن وطنین انداز شدن آن در سر تاسر کشور جهاد مقدس شروع شد.
واقعاً قیام مردم مسلمان و متدین بر حق بود و دفاع از دین،جان،نوامیس ملی،تمامیت ارضی، حفظ استقلال ،حثیت و غیرت اسلامی و افغانی بود که بادست خالی با داشتن سلام بنام سلاح الله اکیر در برابر قشون سرخ بدنام و متجاوز روس قیام نمودند.و بعدش متاسفانه که از نام جهاد مقدس چه استفاده های سؤ ی صورت گرفت که آن مانند خورشید روشن و هویداست و مداخلات داخلی و خارجی سعی و تلاش نمودند تا مجاهدین واقعی و جهاد مقدس را خدای ناخواسته بدنام بسازند که به جرأت می توانیم بگویم که بودند در افغانستان و هستند مجاهدان واقعی که در برابر قشون روسیای روس و همپیانانشان قدعلم نموده از خاک و میهن خود شجاعانه دفاع نمودند. و فعلاً ساختن وطن ویران شده خودش نوع از جهاد به شمار می رود تا باشد که از طریق قلم که خداوند به آن سوگند یاد نموده است در راستای آبادانی و عمران وطن جهاد کنیم.
روح تمامی شهدا شاد باد
مبارز از کندز

>>>   سلام !
بنده شاهد انروز ( ۳حوت )بودم . مردم وطندوست ( کابلیان )با احساسات پاک افغانی حضور نیروهای خارجی را در وطنش نفرین فرستاد . مګر ، کجاست ان مردم وطندوست ( کابلیها ) که درمقابل نیروهای اجانبی دیروز بپاخزتند و امروز در مقابل نیروهای خارجی که کشورشان را بنامهای عوامفریبانه اشغال کردند و پلانهای ایجاد پایګاه های نظامی دایمی را درست دارند، حد اقل بنام اعتراض با حضور شان در وطن ابائی شان سربلند کنند .
بظر بنده ، ۳حوت نتنهاحرکت خود جوش نبود بلکه یک حرکت بود که مستقیمأ به رهبری دشمنان تاریخی دین اسلام ،مردم و وطن ما از بیرون مرز رهبری میشد . ثبوت این ادعا بنده که مسلمان ادعای هر وطنپرست واقعی است ، نتنها خاموشی بلکه سرنهادن به غلامی ،اسلام پرستان ؟و وطنپرستان ؟لیدران جهادی ( اشرار )با اجنابیها در مقابل امتیازات مادی ، میباشد .

>>>   زمانیکه این مطلب را خواندم دقیق همان دقایق بیادم آمد که ملت سر بلند و آزاده مان در برابر دولت اجیر ونظام غاصب صدای آزادی بلند کردند و آزادی ګفتند و جان را فدای وطن کردند.
قبول دارم که در جنګهای داخلی و تنظیمی کابل خون مردم بیګناه مان ریخت و ملت دوران تلخی را تجربه کردند اما به ملت آزاده مان سوګند است که ملت نجیب و شریف افغان در این روز تاریخی خیلی قربانی داد. هزاران شهید در وطن دادیم.هزاران به زندانها رفت ومفقود الاثر شد و ملیون ها هموطن مان در کشورهای بیګانه به یاد وطن،آزادی و استقلال به همین آرمان جان دادند .
خواهر و برادر هموطن من که در داخل خاک زنده ګی میکنی عرض کنم آنانیکه در آنجا با خون شهدای ‍‍‍پاک مان تجارت کردند وهمه یاران را ازیاد بردند نمایندګی ا ز همه نمیکنند . نسل نو که به غمهای نو آشنایی دارند تقصیری ندارند که میدیدند در آن روزګار ملت بیچاره افغان چه درد های بیکران را کشید و چقدر خواهران مان بیوه شدند و اطفال کشور درد یتیم بودن را در استخوان شان لمس کردند. عرض کنم که شهدای وطن حق دارند تا مقام شامخ شان از کسانیکه ‍‍‍پیروزی آرمان شان را به دیګران معامله کردند و وطن مان را به خاک و خون نشاندند فرق ګردد. روح شهدای وطن ویاران با شرافت وبا ناموس مان شاد باد.
شاعری میګوید:
ګور خونین شهیدان به تو آواز دهد
آتشی را که فروزان شده خاموش مکن
ما به امید وفای تو ګذشتیم ز جان
دوستان را مبر از یاد و فراموش مکن
با عرض ادب عقاید انسانها سیراب از اندیشه های شان است اګرکسی با حرفهای من موافق نیستند تاریخ یک وثیقه بزرګی است که اګر امروز فراموش شد وبا تحریف از آن بهره برداری شد فردا با زبان رسا مردی آوازه میکشد که ذزد کی بود وصاحب خانه کی است.
مهاجر بیوطن

>>>   در اين روز پر افتخا شركت فعال داشتم از نواباد ده افغانان الي جاده ميوند بخاطر وصل گروپ هاي ازادگان به چنداول رفتيم كه با كمال تاسف بالاي بلند منزل هاي دو طرف جاده حزبي ها بخصوص پرچمي ها قبلا سنگر گرفته بالاي مردم بي رحمانه شروع به فير كلاشنكوف ، پي كا و راكت انداز نمودند و هم چنان طيارات بم افگن و هلي كوپتر دفعنا آغاز به عمليات خود نمودند .
بسيار مردم شهيد شدند ، جالب اين بود كه خواهران افغان در صفوف اول قرار داشتند و همه شان بيرق هاي سبز در دست داشتند كه اكثريت مطلق انها در چوك حاده شهيد شدند .
خودم به چشمان خود دها إنسان بي كناه را ديدم كه با مرمي هاي پرچمي ها شهيد شدند .
درود مي فرستم به ارواح پاك تمام شهدا و بخصوص شهداي سوم حوت .
فايق

>>>   البته اگر دولت کمونستها کشتار بی دلیل نمی کردند به مراتب بهتر از این دولت بود.

>>>   بلی حماسه قیام سوم حوت سال 1358 تا ابد در خاطره ها باقی خواهد ماند که شهریان قهرمان کابل به طاغوت قرن 21 وغلامان حلقه به گوش وبی غیرت شان ثابت ساختند که تسلط بیگانه ها ووطن فروشان را نمی خواهند که در این روز هزاران شهروند این شهر به خاطر ازادی خواهی شان توسط روس اشغالگر ونوکران بی غیرت شان به شهادت رسیدند روحش شان شاد ویاد شان جاودانه باد

>>>   الله جورگل ای.
ع

>>>   الا پشیمان هستند ومیگویند ما اشتباه کردیم مارا پاکستان فریب داد
ر

>>>   اون مردم اشتباه فکر می کردند
همون حکومت ها برای افغلنستان پیشرفت وترقی واقتدار .بهتری می اوردند
ادم شکار .شیر باشه
نه شکار شغال
به روزی رسیدیم بد بختی .همه افغانستان رو گرفته
همون کمونیست ها وو دمکرات ها نمی گذاشتن
پاکستان یه فیر به افغانستان بکنند
بودن افرادی .که .باپول غربی ها وکمک پاکستان
این .حکومت ها سرنگون کردن
حالا جلوی .پاکستان سرشان را نمی توانند بلند کننن
به نام .دین .مردم را .فریب دادان و کشور را نابود .کردند
آدم های که دربازی .کلان سیاسی جنگ سررد
به خیالشان .جهاد کردن
ولی کشور شان را نابود کردن
وحالا در مقابل پاکستان نمی توانند به ایستند
وباید درمقابل پنجابی های وپاکستانی یه به اندازه .فرزند شان هم پیشینه ندارد زانو بزنند
کریمی فراه
دانشجو
>>>   .. گوشک جان!!
این دسیسه چند نفر دزد را بنام "خواست عمومی"؟؟؟ یاد نکنید!!!!!

>>>   بخاطر این چند واژه فریبنده ( برادری , وحدت ملی ؛ اسلامی ..) باید سکوت مرگبار داشته باشیم...!
--------------------------------------------------------------------------------------
اسناد خاکفروشی توسط امیر عبدالرحمن ، شاه شجاع ...مدال افتخاری تعرض به ناموس مردم شمال وشمالی توسط عساکر فاشیستی ، برنامه جنایتکاران کتاب دویم سقوی ، جزییات فرمان شرم آور ناقلین توسط امان الله , به دارآویختن امیر حبیب الله کلکانی ویارانش توسط جنایت کاران تاریخ , کوچ اجباری مردم شمال توسط نادر ومومند ؛ خیانت محمود طرزی وافشای قتل های زنجیره دوران کرزی وغنی احمدزی وبلاخره وقتی هویت وتاریخ ات وقانون اساسی را جعلی میسازند ووو....وحتی جنایت رژیم قومپرست موجود را پنهان کنید بنآ همه همه رابه فراموشی بسپارید و کوشش کنید چيزى برزبان نیاورید ونباید چیزی به گفتن داشته باشید ؛ زیرا وحدت ملی خدشه دارمیشود , مفهوم واژه "برادری" ازبین میرود وبلاخره دین ودینداری تان ضعیف میگردد.

>>>   زنده باشى مرد خدا مسووليتت را ادا ميكنى تا چشم هابسته را باز كنى و گوش هاي كر را شنوا سلزى و قيضه را از دهن ها دور كنى اخر سكوت تاكى؟ ايا ما بيغيرت شده ايم ؟ ايا ما بى هويتى و ظلم و ذلالت را قبول كرده كرده ايم ؟

>>>   داکتر عبدالله صداقت ندارد
استاد شفیق شرق
مطرح كردن تغيير نظام و توزيع تذكره‌هاي برقي- در حالي‌كه فرصت تطبيق آن در زمان كنوني گذشته - شعارهاي دروغيني اند كه آزموده‌ي ناكام سياسي براي پوشش شكست‌ها، ضعف سياسي و بي‌برنامه‌گي اش سر مي‌دهد. با ایمان کامل، برمبنای اطلاعات موثق و شناس دقیق باور دارم که داکترعبدالله در طرح مباحث کلان صادق نیست.
ما با دوگونه انحصار قدرت روبرو هستيم:
- انحصار قدرت در ارگ
- انحصار قدرت توسط خانواده‌ها.
حتا اگر نظام تغيير هم كند؛ خانوادگي ساختن قدرت پايان نخواهد يافت. تبعيض، تبعيض است. از هرجانبي كه باشد تبعيض است. كسي‌كه حق مردم را به اعضای خانواده اش می‌دهد، كسي‌که همواره شعارهاي دروغين سرمي‌دهد، كسي‌که مردم را به تكرار فريب مي‌دهد، كسي‌كه براي مردم و نظام، سال‌ها مزاحمت سياسي مي‌كند؛ كسي‌كه مردم را ابزاري براي تن‌پروري و تجمل‌گرايي مي‌سازد؛ فاشيست‌ترين است، متعصب است، انحصارگر است.

>>>   جنابی که در پاکستانیزه شدن افغانستان از کلیدی‌ترین بازی‌گران است، با لباس «ملی» و کلاه «قره‌قلی» در محفلی به نماینده‌گی از کابلیان، پاکستان را اخطار می‌دهد. گروهی هم نشسته و برای سخن‌‌رانی آتشین جناب عالی با اشتیاق «وطن‌دوستانه» کف می‌زند.
صحنه‌یی از نمایش‌نامهء «فرهنگ مضحک سیاسی» در افغانستان

>>>   خود تعهد توافق نامه حکومت شراکتی یک دروغ محض است که ازجانب عبدالله برای تیم اش واز جانب تیم شان برای مردم کشور داده شده وهرگز وجودخارجی ندارد داکترعبدالله خودش یک لابی فاشیسم وبه اصطلاح وطنی آب زیر کاه است که به واقیعت همه را درین آب غلطانیده است.

>>>   آنهای که در راه کشور شهید شدند روحشان شاد باد. ما که آخرش نفهمید یم این آقایان که از سر تا پایانش شرارت ميبارد وبا فساد همراه است ودرباتلاق کثافات غوطه میزنند از کدام جهاد و وطن @ گپ میزنند مردم دیگر به دهن شما پیاز هم ریزه نمیکند شما ها دالر های آمریکا را خرج کنید وبرای خودتان قصر اباد کنید واسمان خراش درست کنید وانهايکه در راهی وطن شهید شدند بشما ربطی ندا رد

>>>   ما بخاطر. وطن ما بخاطر دین واسلام وجدانما از خاک و مملکت ما دفاع جنگیدیم نه بخاطر شخص
مجاهد پشیمان

>>>   عبدالمنان شیوای شرق
جمعيت اسلامي افغانستان و رهبري اين جريان تاريخي و مردمي، هميشه و هنوز تربيون آقاي عبدالله عبدالله است. او كسي كه به هيچ آرمان اين جريان عمل نكرده است. ولي نمي دانم چرا هر ازگاهي تربيون جمعيت اسلامي افغانستان روپوش و چتر حمايتي، ناكارگي او مي شود. سخن بر سر اين است كه چرا اين جريان هنوز مديون عبدالله عبدالله است و در اختيار اوست. شوراي رهبري از اين كار راضي است؟ اعضاي جمعيت از كاركرد عبدالله عبدالله، راضي اند؟ اگر راضي نيستند، چرا او از اين تربيون استفاده كند؟ هنوز بِنَا بر كدام اميد، اين جريان در اختيار اوست؟ پاسخ بايد بشنويم!
سخن زدن آقاي عبدالله در سازمان سجا يعني چه؟؟ چرا؟

>>>   Arya
تاجیک ها و فارسی زبان های گرامی را درود. ما هیچ مشکلی با پاکستان نداریم هشیار باشید که اوغان ها در تبانی با ای اس ای ما فارسی زبان ها را میخواهند به دم توپ بدهند عقل سلیم میداند که جنگ با پاکستان نا ممکن است اما اوغان ها چون خود شان نوکر ای اس ای اند و میدانند که جنگ احتمالی را هم فارسی زبان ها باید بکنند برای همین است که لاف جنگ میزنند. اوغان ها دشمن ما اند و چون با طالب های وحشی شان نتوانستند همه ما را نابود کنند اکنون برنامه دیگری ریخته اند تا ما را بیشتر از پیش به دم تیغ پاکستان بدهند. فرزندان خود را به کشتن ندهید و بگذارید آتشی را که خود اوغان ها افروخته اند خود خاموش کنند این مشکل خود اوغان ها با پاکستان است و بگذارید خود حل کنند به ما فارسی زبان ها ربطی ندارد.

>>>   برای محترم ربانی از خداوند حدایت نیکی آرزو میکنم .

>>>   خطاب به آقاى صلاح الدين ربانى ؛
هر چند ميراثى شدن رهبرى در يك حزب از دموكراتيك بودن آن مى كاهد و جايگاه آنرا در حد يك شركت فاميلى تنزل مى دهد و سدى مى شود براى رشد و پويايى يك ساختار سياسى ، ولى جامعه عقب مانده ما كه هنوز در محور پدر سالارى در همه يى حوزه ها رنج مى برد و تيكه داران قومى قادر شده اند تا فرزندان خود را بعد فرسوده شدن خود شان در محور هاى قدرت جابجا كنند و لجام رهبرى طايفه يى بر خبر را به دست شان بسپارند ، اين امر سبب شده است تا نسل جوان و ديگر انديش كه به اين محور هاى ميراث زده نزديك نيستند ، در حاشيه قدرت باقى بمانند و پروسه يى كدر سازى به لجن كشيده شود .
شما را هواخواهان استاد شهيد ربانى به پاس بزرگى آن مرد حليم تحمل كردند و پذيرفتند و آرزو داشتند تا شما با انديشه يى جوان به ميدان آيد و سايه هاى نسل بحران را عبور نمايد و روى نسل پويا سرمايه گذارى كنيد تا بتوان به پرسش هاى زمان پاسخ درخور داد، اما تا اين جاى كار معلوم مى شود كه شما هنوز در دام همان حلقات تاريخ تير شده و كهنه انديش و معامله گران حرفوى و حلقه يى خويشاوندى گير مانده ايد و راهكار معين هم در سياست نداريد ، رهبرى جمعيت اسلامى ميان افراد متخاصم و غير وفادار به اهداف حزبى تفسيم شده است و از آن جز نامى باقى نمانده است ، نامى كه هنوز به پاس نام يك رفته زنده است ، چنين حزبى نمى تواند زياد دوام آورد . پيام و توصيه من به شما اين است اگر صاحب انديشه و مرام هستيد ، بايد هم در ساختار رهبرى جمعيت تجديد نظر كنيد و هم خود و هم جمعيت اسلامى را از صد پارگى ميان افراد بى انديشه ، چوكى پرست و بى ثبات نجات دهيد. بهتر است خود را از زندان افراد كه به درد زمان ما نمى خورند نجات دهيد ، جاى لومپن پرورى به كدر سازى بپردازيد .

>>>   افغانستانی که انگلیس در قرن نزده ساخت و روس آن را پذیرفت در کشاکش انکشافات بین المللی و تضاد های درونی اش توان ایستادگی را نیافت و درهم شکست. تلاش برای ساختن دوباره افغانستان بر همان تهداب گذشته به خاطر همان عواملی که تاهنوز در کشور موجود هستند، ناکام و محکوم به شکست و فروپاشی مجدد خواهد بود۰ به ویژه پس از تحولات سه دهه اخیر که سرتاسر کشور را به شور آورد و وارد سیاست ساخت، تکیه بر روشهای گذشته سُنتی معنایی جز نادانی حماقت معض ندارد.
نادیده گرفتن سی سال تحولات و دگرگونی های کشور و هنوز هم تلاش برای ساختن یک نظام متمرکز طراز شاهی مطلقۀ مانند قومی، آنهم زیر پوشش نام دموکراسی، تلاشیست مذبوحانه و جاهلانه۰ با راهکارهایی که از کنفرانس بن اول به بعد دنبال شده اند و حکومت اشرف غنی به رهبری افغان ملت بر محور حاکمیت تکقومی دنبال کرده است، سرنگونی و از هم فروشی مجدد کشور حتمی می گردد؛ با این تفاوت که این بار فروپاشی آن خونینتر، گسترده تر، و ویرانگرتر از آن خواهد بود که بتوان آن را دوباره ساخت و روی پایش قرار داد. حمایت انگلیس و شرکاء از روند کنونی اوغانستان سازی، به هیچ وجهی نمی تواند مانع آن فروپاشی شود.
این خاموشی مردم که از این سیاسیون نصب شده در قدرت هنوز هم توقع "آدم شدن" را دارند، به خاموشی پیش از طوفان تبدیل خواهد شد، اگر عقلها در جهت انصاف و عدالت به کار نیفتند!

>>>   دموکراسی و شرایط موجود افغانستان ایجاب می کند تا نظام سیاسی
‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍(دموکراسی پارلمانی قوی ) داشته باشیم نه ریاستی متمرکز بلکه نظام ریاستی صدارتی .
م..ش .ف کابل

>>>   سلام هم وطنان عزیز همین ....پست بود که افغانستان رو خرابکرد حالاحرف اضافی همی زنند
حمیدزمانی ازتهران

>>>   اقاى ربانى جفنك ميكويد امروز اشغال نيستيم خوب كفتار ميكنيد اين جوان همه ايشان جوجه شما است ازمردم دور هستين اكر اشغال نميبودى امروز در برابر باكستان صدا بلند ميكردى جون بادار تان اجازه نميدهد دراين نظام بسيار كلهارا اب داديد كه دنبال نظام غير متمركز هستيد نفرين بر شما ودار دسته تان وتمام حكومت تان بخدا شرم است هيج خجا لت نميكشيد حتا (مفعول) هم مثل شما بى حيا نيست خدا (ج) نابود تان كند كه از شر تان خلاص شويم !
حق بين

>>>   تشکر از اقای صلاح الدین ربانی ریس حزب جمعیت اسلامی افغانستان با ایراد چنین بیانات پرمحتوا وارزنده اش که همه مسایل را بطور فشرده ولی پر معنا و با خرد بازگو کرده است .

>>>   صلاح الدین فکرمیکند که درافغانستان فقط وفقط جمیعت وجمیعتی ها هستند یعنی دیگران هیچ بدان گپی که میزنی وفکری که کرده ای انرادرخواب هم دیده نمیتوانی چی رسد دربیداری مانند یک ارمانت فکریشه بکو چراکه دزدان درغیرمتمرکز ازادانه دزدی های شانرا میکنند دزد دزد است

>>>   ربانی جان بعد از اینکه دربرنامه های سیاسی اش ناکام ماند صحبت از فدرالی میزند. اکلیل حکیمی و اتمر بدون اینکه پشتوانه مردمی حزبی داشته باشند این طفلک شیرخور را چندین بار با رئیس جمهور که بهترین رئیس جمهور است به زبان درازی کشانید.آنها موفق شدند که ربانی جانرا سلب صلاحیت و نیز در بین جمیعت انرا نقطه نیرنگی سازد. این ربانی منحیث پسر استاد مرحوم که انسان عالی بود و بخاطریکه هدفهای مقدس جانش را فداکرد چرا پناهنده بریطانیا گردید و تابعیت اخذ گردید. آیا پسرارشد حزب جمعیت اسلامی نبود چرا در مسجد وزارت خارجه به نمازها نمی اید ؟ آه بلی یادم آمد در وزارت خارجه ما مسجد که لازم است نیز نداریم ربانی جان بخاطریکه فکر میکند اگر مسجد بسازد و یا مسجد برود غربی ها وی را متخلف خواهند نامید. قطری ها چندین مرتبه آماد شد تا در وزارت خارجه مسجد بنا نهد ولی این شخص بزدل به شکل صادقانه به پیگیری آن نه پرداخت.جوانان جمعیت اسلامی اینگونه افراد هیچ بدرد شما نمیخورد و این صحبتها نیز به نسبت ناکامی اشت است شما هوشیار باشید تا اله دست کسی قرار نیگیرید. فقط و فقط به خدای متعال باور داشته باشید و همت نماید تا توانایی شما عالی گردد.
یکتن از کارمندان سابق وزارت خارجه فعلا در امریکا

>>>   درمتمرکز بنام پشقل پول دزدی میشود واگرغیمتمرکزباشد واسکت های مارانیز ازجان ما خواهد کشید

>>>   دربرابر خواست اکثریت مردم هیچ نیروی ایستاده گی کرده نمیتواند زیرا خواست اکثریت درشرایط فعلی صرف نظام متمرکزاست شماها بیهوده وقت خودراضایع نکنید

>>>   عملکرد بعضی پشتون ها درین ۱۶ سال آخر در قالب کرزی و اوغان ذلتی ها از یک سو، و طالبان خودفروخته از سوی دیگر، تیمک غنی کوچی متقلب و فاشیست از سوی دیگر، از این بیشتر قابل تحمل نیستند۰ غیر پشتونها باید راه خودشانرا از این کتله قومگرا، افراطی، و متقلب برای همیشه جدا کنند۰ همین حالا بهترین موقع آن است۰ صرف چند خودفروخته و گمراه چون دوستم، ضیاه، و خلیلی، یا این و آن بخاطر قدرت و پول که به ایشان وعده داده شده از این حالت شکایتی ندارد، ولی بقیه تمام کتله های غیر پشتون دیگر تحمل این وحشت و خیانت قومگرایان و متقلبین عقبگرا و فاشیست اوغان را ندارند۰ ما تجزیه میخواهیم۰ پشتون بخواهد یا نخواهد، امریکا بخواهد یا نخواهد۰
کابورا آسمائی

>>>   تماما امتحان وظرفیت خود رابمردم نشان داده برای عیان چی بیان است

>>>   سلام به همه.
این پیام را پسر یک کمونیست نوشته میکند.
بلی بعد از 25 سال درک کردم انسان های واقعی و خدمت گاران اصلی این سرزمین همان کمونیست های بوده که 30 سال قبل درین خاک ادای دین نمودند, خودم مسلمان زاده و تاحد توان به اکثریت مسایل دینی آگاه هستم بابه ی مادری ام ملا, بابه پدری ام ملا از وقتیکه خودم را میشناسم همیشه در خانه ما و در بین قوم ما همه نماز میخوانند قرآن تلاوت میکنند, در مسایل خیر وشر مسلمانان شریک هستیم, وغیره غیره.
خوب 30 سال قبل پدر همین صلاح الدین خان ربانی بنام رهبر جهاد این سرزمین به بهانه های مختلف مکاتب ما را به فرمان بیگانه ها به آتش کشیدند, اکثریت مردم ما از نعمت سواد بی بهره ساختند, خانه های مان را بنام دولتی بودن چور وچپاول کردند و گویا ما کافر باشیم, روز های روشن ما را سیاه ساختند, کاکا, ماما, قوم و دوستان مان را بنام دولتی بودن لت وکوب و به شهادت رساندند, سرک ها و پل های مانرا منفجر ساختند, کلینیک ها وشفاخانه های مارا به راکت هابستند و کاملا از بین بردند, معلمین ما را به شهادت رساندند, اطفال و مادران و بزرگان ما به علت نبود امکانات صحی به پیش چشم ما جان دادند.... وغیره
دلهای خداپرست مان را برباد ساختند, بنام اینکه از دین خدا دفاع بکنند و جهاد برای خدا انجام دهند,
در نتیجه با روی کار آمدن حکومت انقالی همان پدر کمونست من در یکی از جلسات در کابل در خانه شخص رهبر جهاد همان برهان الدین خان ربانی دعوت میشه و زمانی که داخل حومه حویلی اش میشود, در صحن حویلی و حیاتش در کابل انواع و اقسام بت ها و خدایان کفری دیکور و مزین گردیده بوده است,
خدا پرده برداشت این آقا صلاح الدین خان دارای پاسپورت انگلیس برآمد.
دخترش فاطیمه بیگم با لباس های نیمه عریان در صفحات فیس بوک دیده شد.
میگذارم قضاوت بعدی را برای شما!!!!!!!!

>>>   آقای ربانی در ان شب که همه مردم نجیب وبا دیانت کابل هم از (هزاره پشتون تاجک ازبک)تا صبح الله اکبر میگفتند خودت در مهمان خانه های آی اس آی پاکستان در کنار فامیل کلچه نوش جان میکردی.
شما خود چقدر از محور فامیل یک رهبر مسلمان از اسلامیت بهره برده اید؟برادرت همین حالا در انگلستان مصروف شراب خوری وعیاشی است وباقیمانده اعضای فامیل مصروف مودلنگ اند.

>>>   افرین نویسنده عزیز حقیت رابرملاساختید فرموده شما صد فیصد چی که حتی هزارفیصد قابل تائید است بلی واقعیت همینطوراست که شما فرمودید
تمام کاروائیهای اینها مانند اطفال است
ولله اگه بانمیت ، ازکوچه ما خوتیر میشی
وامثال اینها فعلا بالای اینها کس جمپ هم نمیگیرد

>>>   همه این دزدان پاسپورت خارجی دارند!! در افغانستان وزارت و ریاست میکنند و تا میتوانند چور و چپاول میکنند. روز گریز را هم باداران شان برایشان اطلاع میدهد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است