تصمیم گیرنده طالبان، غربی ها هستند نه قطر
تصمیم گیرنده در مورد طالبان قطر نیست. نقطه محوری حمایت طالبان پاکستان است. همچنین، قدرت های بالاتری مانند آمریکا، عربستان و کشورهای غربی هستند که قطر به عنوان یک ابزار در دست آنها قرار دارد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۷    ۱۳۹۵/۱۲/۵ کد خبر: 129472 منبع: پرینت

رییس جمهور غنی می گوید اگر طالبان به خشونت ادامه دهند دفترقطر باید بسته شود، آقای غنی در دیدار با وزیر خارجه قطر تاکید کرده که طالبان باید به صلح بپیوندند و فرصت ها را ضایع نکند. او همچنان گفته است که اگر در رفتار طالبان تغییر مثبت رو نما نگردد و خشونت ها ادامه داشته باشد، باید تحریم ها به شمول مسدود شدن دفتر قطر بالای آنها تطبیق گردد. اما در هیمن حال از سوی دیگر، وزیر خارجه قطر گفته است که اعمال هر نوع خشونت قابل توجیه نیست و برای تامین صلح و ثبات در افغانستان، تلاش می کند اما آیا واقعا قطر این بار با حکومت افغانستان در آوردن فشار بر طالبان کمک خواهد کرد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، جواد حسینی، رییس حزب عدالت و توسعه در برنامه «خط کابل» گفت: دفتر قطر در آن جایگاهی نیست که روی مسایل کلان در مورد طالبان تصمیم بگیرد. ممکن است بسیاری از جلسات در آنجا دایر شود اما تصمیمات کلان در قطر گرفته نمی شود. خوب است اشرف غنی به جای این حرف ها حمایتش را از طالبان قطع کند. تصمیم گیرنده در مورد طالبان و یا نقطه محوری و مرکز طالبان قطر نیست. نقطه محوری و مرکز صقل حمایت طالبان پاکستان است. جدای از اینها آن کسی که بازهم قطر می تواند بر آن تکیه کند، قدرت های بالاتری هستند که قطر به عنوان یک ابزار در دست آنها قرار دارد. این کشورها آمریکا، عربستان و کشورهای غربی هستند. یعنی قطر صرف یک نقش حاشیه ای در مساله طالبان دارد نه نقش مرکزی. این که اشرف غنی اعلام می کند اینها معمولا جزء تعارفات سیاسی و ادبیات سیاسی حساب می شود که برای افکار عمومی باید یک ذهنیت ارایه شود و حرفی برای خودش داشته باشد. یعنی قطر کوچکترین تاثیری در میدان های نبرد ندارد. بحث طالبان و بحث میدان های نبرد بسیار فراتر از قطر است و مساله دیگر این است که قطر دیگر هیچگاهی به خواسته های اشرف غنی توجه نخواهد کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه حکومت افغانستان از لحاظ بین المللی و قدرت ملی جایگاه چانه زنی را ندارد. یعنی آن اعتبار لازم و قدرت لازم را برای لابی ندارد.

حسینی، معتقد است حکومت افغانستان تابحال برای صلح و برای چانه زنی های آن بسیار ضعیف عمل کرده و اظهار کرد: حکومت افغانستان در جایی قرار ندارد که طالبان بیایند وارد مذاکره با آنها شوند، دوماً طالبان خودشان به عنوان یک ابزار، در دست کشورهای دیگر قرار دارند و خودشان هیچ حق انتخابی ندارند. برای حکومت خوب است که صداقت و کار خود را برای ملت به نمایش بگذارد. حکومت حرف های زیادی در این مورد می زند اما باید ظاهر و ادعا را کنار بگذارد و این حرف ها در عمل دیده شود. حکومت افغانستان صداقت دارد اما نه برای خدمت به ملت افغانستان، بلکه این صداقت برای نوکری و و خدمت به باداران خارجی شان است. برای خدمت به ملت و مردم رنجدیده ما این حکومت حکومتی خاین است. در حالیکه اگر حکومت پشتوانه ملت را داشته باشد، به اقتدار می رسد، مشروعیتش بالا می رود، توانمندی پیدا می کند و وقتی همه ملت طرفردار حکومت باشد، هم توان چانه زنی با کشورهای بین المللی را دارد، هم توان چانه زنی با طالبان را دارد و هم توان چانه زنی با کشورهایی که در مرزهای ما هستند. اما تا زمانیکه این ملت حکومت را قبول نداشته باشند و به آنها اعتماد نداشته باشند طالبان چطور بیایند و به حکومت اعتماد کنند.

رییس حزب عدالت و توسعه، از فساد گسترده در همه ارکان های دولت خبر می دهد و می گوید: هم اکنون در درون نیروهای امنیتی فساد به پیمانه ای بسیار بالا وجود دارد، همچنین این فساد در ارگ ریاست جمهوری هم موج می زند و حتی ارگ ریاست جمهوری توان رهبری کشور که هیچ توان رهبری سیاست ها و دیپلماسی افغانستان در خارج از کشور که هیچ و حتی توان اداره و رهبری ارگ ریاست جمهوری را ندارد. شما می بینید که هر روز درون ارگ ریاست جمهوری معاون با رییس و رییس با معاون درگیری و اختلاف دارد. وقتی مدیریت کشور اینگونه فاسد و هرج و مرج باشد آیا با این وضعیت این حکومت می تواند با طالبان وارد مذاکره شود و سیاست های خود را با جامعه بین المللی سیاست های خود رادر میان بگذارد؟!

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جنگ جنگ اقتصادی است نه جنگ مذهبی. طالبان از مذهب بحیث یک اسلحه برای بدست آوردن قدرت و پیاده نمودن اهداف باداران خود استفاده میکنند و پاکستان هم ازین فرصت به نحو خوب به نفع خود استفاده میکند.
اگر رئیس جمهور آینده ما بتواند مشکل اقتصادی اکثریت مردم را حل کند در آنصورت تغیرات مثبتی در امنیت نیز بوجود میاید.
سیاسیون باید در باره کاریابی جوانانی فکر کنند که در روستا ها زندگی میکنند، زمینه تحصیل برایشان مساعد نبوده، زمین و مالداری ندارند که از آن امرار حیات کنند و بلاخره امید دارند که تشکیل خانواده کنند و به زندگی نورمال اقلا به سطح قریه ادامه دهند. آنها میخواهند برای خود، فامیل خود مفید و مدرک عاید باشند. لذا برای بدست آودن منبع پولی تلاش میکنند. اگر در قریه حکومت حاکم باشد اکثر آنها به قوای امنیتی می پیوندند و اگر مخالفین حاکم باشند با آنها. البته دین و مذهب هم رول دارد اما رول آن چندان بارز نیست به دلیل اینک هر دو جانب از یک دین پیروی میکند.
احمد

>>>   با نوشتن ایدئولوژیکی برای طالبان یعنی چی؟ طالبان هیچ نوع ایدئولوژی ندارند. طالبان قاتل افغان های مترقی روشن فکر و طن پرست و آزادی خوا هستند. اگر چنین کردار نا مشروع ایدئولوژیکی است من نمیدانستم
تشکر از معلومات شما

>>>   طالبان بیفرهنگ از کجا تغذیه میشوند؟؟؟؟
سه روز قبل سخنگوی کاخ سفید این سوال را مطرح نمود که روسیه در اکراین سلاح و مهامات به شورشیان شرق آن کشور میفرستد و اگر روسیه در آن دست ندارد- پس آنها از کجا اکمال وتجهیز میشوند؟؟؟؟؟
یکباره این سوال برایم مطرح شد که / کا خ سفید این سوال را چرا در مورد تجهیز و مسلح سازی طالبان بیفرهنگ مطرح نمینماید؟؟؟؟؟
پس تجهیز و تدارکات طالبان بیفرهنگ از طرف غرب و شرکای عرب یا شیخهای وهابی عرب صورت میگیرد/ در غیر آن این سوال بایدازطرف امریکا وغرب نیز مطرح وجواب داده شود؟؟؟؟؟

>>>   اگر دولت مردمی بوجود اید. هیچ کاری مشکلی نیست.>>>   تصمیم گیرنده دولت کابل کی ها هستند شرقی ها یا غربی ها ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است