رویدادها و تحولات ترکیه در سوم حوت
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۴    ۱۳۹۵/۱۲/۴ کد خبر: 129390 منبع: پرینت

** ادریس بالوکن نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (ح.د.پ) از شهر دیاربکر در مجلس ملی ترکیه که پیش تر به اتهام همدستی با تروریست ها و پ.ک.ک دستگیر و سپس آزاد شده بود، امروز توسط ماموران امنیتی در آنکارا بازداشت شد.

** وزارت خارجه عراق در پاسخ به ادعای وزیر خارجه ترکیه مبنی بر تلاش ایران برای ترویج شیعه در عراق، این اظهارات را برخاسته از دیدگاه های تنگ نظرانه فرقه ای و غیر عقلانی دانست.

** نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر ترکیه با اشاره به این موضوع که گاهی در روابط میان کشورها مسایلی مطرح می شود که ناشی از تفاوت دیدگاه هاست و نباید زیاد در این خصوص مبالغه کرد، گفت که مسایل اخیر به وجود آمده در روابط ایران و ترکیه را نباید بزرگ کرد، چرا که این مسایل به معنای بد شدن روابط دو کشور نیست.

** سفیر ایران در ترکیه، تشریک مساعی کشورها با یکدیگر در برقراری ثبات، امنیت و توسعه منطقه خاورمیانه را الزامی دانست.
محمدابراهیم طاهریان فرد در دیدار با اُندر آک ساکال رهبر حزب دموکراتیک چپ ترکیه (د.پ.اس) گفت که کشورهای منطقه برای رسیدن به این هدف باید با هم همکاری و تعامل داشته باشند.

** جان مک کین سناتور جمهوری خواه ایالت آریزونا پس از دیدار شامگاه روز دوشنبه با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با صدور بیانیه ای خواستار همکاری آمریکا با ترکیه در مبارزه علیه گروه تروریستی داعش در شمال سوریه و عراق شد.

** طرح سخنان نادرست و مبهم از سوی وزیر امور خارجه ترکیه علیه اقدامات صلح جویانه ایران که همواره نقشی پیشتاز و سازنده در ریشه کنی پدیده شوم تروریسم داشته است، می تواند به عنوان بستری خطرناک، مورد سوء استفاده دشمنان منطقه ای قرار گرفته و در نتیجه افزایش تهدیدات تروریستی در منطقه را به دنبال داشته باشد.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به تازگی در کنفرانس امنیت مونیخ در اظهاراتی مدعی شد که تلاش های ایران برای ایجاد دو کشور شیعی در سوریه و عراق موجب برهم خوردن صلح در منطقه شده است.

** وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان برای شرکت در نشست شورای عالی همکاری های راهبری ترکیه - پاکستان (HLSCC)، چهارشنبه به آنکارا سفر می کند.

** حمله مسلحانه شبانه به یک قهوه خانه در محله فاتح عمر چاووش استانبول ترکیه موجب زخمی شدن پنج نفر شد.
در این رویداد که شامگاه دیروز رخ داد، دو نفر موتورسیکلت سوار به افراد حاضر در این قهوه خانه با استفاده از سلاح گرم حمله کرده و به سوی آن ها آتش گشودند.

** بنا بر اعلام شورای عالی قضات و دادستان های ترکیه، تعداد قضات و دادستان های از کار برکنار شده این کشور با اخراج 227 نفر دیگر، به سه هزار و 886 نفر رسید.
این افراد به علت انتساب به گروه فتح الله گولن موسوم به فتو و به اتهام دست داشتن در کودتای 25 ماه سرطان از کار برکنار شده اند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است