کلید جنگ دست پاکستان و کلید صلح دست افغانستان
پاکستان حاصل تمام سیاست های خود را امروز درو می کند. انفجار یا انتحاری که در پاکستان صورت می گیرد در واقع کشتی است که آنها کرده اند و امروز درو می کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۳۹    ۱۳۹۵/۱۲/۱ کد خبر: 129254 منبع: پرینت

رییس ستاد ارتش پاکستان از احتمال راه اندازی عملیات نظامی فرامرزی اسلام آباد برای سرکوب هراس افکنان در خاک افغانستان هشدار داده است. این جنرال پاکستانی در یک گفتگوی تلفنی با فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان گفته است که ادامه حملات هراس افکنانه در پاکستان که در خاک افغانستان طرح ریزی می شود همکاری میان دو کشور را درمرزها به چالش خواهد گرفت. کابل در واکنش به این حملات، به پاکستان هشدار می دهد که به هیچ کشوری اجازه مداخله نظامی نخواهد داد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، احمد ولی مسعور، سفیر پیشین افغانستان در لندن، در برنامه «محور» گفت: افغانستان و پاکستان به عنوان دو ملت مسلمان و همسایه هستند. ما نمی توانیم پاکستان را از همسایگی خود حذف کنیم. متاسفانه کشورهایی در این میان هستند که بر اساس سیاست های بسیار نابهنجار توسط کشورهای طالب پرور و تروریست پرور مشکل دو ملت را دامن می زنند و این حالت نمی تواند اینطور به پیش رود.

وی افزود: تقریبا دو و نیم سال پیش ما شاهد بودیم که در شورای عالی صلح، مذاکراتی با پاکستان شروع شد و آنها حکومت پاکستان را برادر خواندند، اما دیدیم که نتیجه اش هیچ شد. این دو کشور سیاست های خود را به شکل درست آماده نساختند که چطور باید باهم تعامل کنند.

مسعود، در خصوص هراس افکنی هایی که امروز در پاکستان صورت می گیرد و درمورد علت آنها بیان داشت: در این جای شکی نیست که پاکستان حاصل تمام سیاست های خود را امروز درو می کند. انفجار یا انتحاری که در پاکستان صورت می گیرد در واقع کشتی است که آنها کرده اند و امروز درو می کنند باید یادمان باشد که قهرمان ملی کشور، تقریبا بیست سال قبل گفته بود که اگر سیاست های پاکستانی تروریزم و طالبان امروز دامن ما را بسوزاند، فردا دامن پاکستان را می گیرد.

وی، ادامه داد: دقیقا همین اتفاق افتاد. آنها در واقع تروریزم را به عنوان یک ابزار سیاست خارجی خود استفاده کردند اما مشکلاتی را برای خودشان نیز ایجاد کرد. اما مشکل کلان ما در اینجا این است که ما حکومتی که بتواند یک سیاست مدون را به پاکستان ارایه کند و دقیقا بگوید که مکانیزم صلح چیست و نگذارد که پاکستان در داخل افغانستان سرمایه گذاری کند نداریم. متاسفانه ما در داخل دولت، ستون پنجم داریم گروه های مختلف داریم حتی گروه های زیادی از طالبان هستند که حمله های تروریستی می کنند اما بازهم حکومت افغانستان یک سیاست دلجویی با اینهادارد و قاطع در مقابل آنها ایستاده نیستند.

مسعود، در ارتباط با راه حل و جلوگیری از دهشت افکنی های پاکستان بیان داشت: اولین کاری که ما می توانیم در مقابل سیاست های پاکستان و دهشت افکنی ها کنیم، این است که باید یک خانه تکانی داشته باشیم. ما باید در واقع یک سیاست ملی را ارایه کنیم، باید چارچوب یک دولت ملی را ارایه کنیم و بتوانیم که با یک مکانیزم درست مساله را مطرح کنیم. ما نمی توانیم که در واقع اذهان دنیا را منحرف بسازیم و با طالبان یک نوع مصالحه کنیم و در عین حال شکایت کنیم که پاکستان چرا این کار را می کند یا تروریزم هر روز فرزندان ما را می کشد. باید سیاستی قاطع و روشن در مقابل تروریزم داشته باشیم و فقط نگوییم که همه چیز از پاکستان می آید.

وی با بیان اینکه، درست است که کلید جنگ در پیش پاکستان است اما کلید صلح افغانستان در پیش خود افغانستان است، افزود: حکومت ما تابحال قادر نشده است که بتواند صلح را در بین خود افغان ها تامین کند و بالاخره باید از یک موضع بسیار ملی و مقتدر بتواند با دشمن تعامل کند. امروز پاکستان می داند که حکومت افغانستان ضعیف است و گروپ های مختلف در اینجا هستند و در واقع از هر شکافی اجتماعی و سیاسی داخل افغانستان استفاده می کند، طالب می پروراند داعش می پروراند و به اینجا صادر می کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عبدالحى خراسانى:
مؤسس افغانستان أمير عبدالرحمن خان است و در اين زمان تنها زبان ملى كشور زبان فارسى است!

>>>   گرچه پاكستان براي ما بد كرده است ولي بخاطر نه گفتن به مزدوري ها و پيشخدمتي هاي امرالله صالح بايد بگوييم "زنده باد پاكستان " و در برابرش برعكس هزاران مرگ باد به امرالله صالح اين مزدور بي مقدار دستگاه استخباراتي هندستان
هر سخن امرالله صالح در برابر پاكستان مساوي است به ريختن خون هزاران مردم بي گناه ما
هر باريكه امرالله صالح پاكستان را بد ميگويد مردم بدخشان، تخار، بغلان، پروان، پنجشير، غور، باميان، هرات و قندهار صدها جوان و نو جوانان خويش را با پيكر تكه و پارچه شده و خون آلود تسليم ميگيرند
پس امرالله صالح يك سخن ميگويد و ميرود دنبال جمع آوري پول ها، و شايد هم اين خانواده هاي داغدار هرگز نتوانند حتي پشت دروازه امرالله صالح راه بيابند چه جاي برسد به ديدار با صالح
ما زماني به مرگ گفتن امرالله صالح باور ميكنيم كه بجاي ذاخيل وال شخص امرالله صالح سفير افغانستان در پاكستان باشد
امرالله صاح به خاطر ملت نه بلكه از بهر مزدوري و پيش خدمتي كه ميخواهد به دستگاه فاشيزم انجام بدهد هر روز ملت تاجيك را براي پاكستان دشمن مي تراشد
آخر اين أجير اگر واقعا مخالف پاكستان است پسرش را به آمريكا نفرستد بلكه به مرز هاي توخم روان كند و از اون طرف هم جنازه اش را تسليم بگيرد، سپس مي پذيريم و اماده ميشويم تا سخنان مزدورانه امرالله صالح را بشنويم
در غير آن اين كثافت نا صالح حق ندارد كه با سخنان مزدورانه اش روزانه آي اس آي را تحريك به ريختاندن هزاران ليتر خون ملت ما نمايد

>>>   ما میزنیم درگیل،اوغان میزند دردل". بدبختانه تاجیکان غرق خوشگزرانی وبیتفاوتی هستند.

>>>   نه ربانی به اساس لیاقت و استعداد به این جا و مقام رسیده و نه هم عبد الله، چون اهل کار و سیاست نیستند، نتیجه هم همین ذلت و رسوایی خود شان و هم یک قوم و ملیت بزرگ و دارای تاریخ و فرهنگ. این ها خوب میدانند که بازی را باخته اند و در این مدت کمی که از زمان ننگین و شرم آور حکومت شان باقی مانده مصروف پر کردن جیب های خود هستند.

>>>   آیا افعان بودن ویا خود را افغان نامیدن واقعآ افتخار بز رگی است؟

>>>   نخبه يى تاجيك فقط عاشق مزدورى قبيله گرايان است و قبله اش را در كوته ى اينها مى بيند ؛
به ياد دارم وقتى اتمر يك سازمان سياسى ساخت تا خود را مطرح كند، با هشيارى تمام عده يى از نخبگان تاجيك و هزاره و ازبيك را فريب داد و اينها بى درنگ خود را به او چسپاندند و اتمر هم بعد از اين كه به هدف رسيد ، اين بى كله ها را دربست در توالت ريخت ، اين قلم عده يى از اينها را در همان زمان هشدار داده بود كه ساده نشوند و ابزار نگردند، اما اين حرف را جدى نگرفتند تا اين كه فرايندش را ديدند.
حال عده يى ديگرى از سران قبيله آمده اند و تشكلى به نام «محور »را كه اسپنتا ، نبيل ، جنرال وردك در راس آن قرار دارند و يكى از پروژه هاى كرزى است ، عده يى از نخبگان بدخشى و پنجشيرى و ديگران از جنس هميشگى را در حلقه يى خود گير آورده اند تا روزى باز غذاى توالت شان سازند. واقعن بايد تعجب كرد كه اين درس خوانده هاى ما چرا نمى آموزند و پوياى ندارند و فقط دنبال چرب كردن شكم اند ، كسانى كه يك خشت را براى بقاى فاشيزم مى گذارند نتنها نخبه نيستند،.... هاى اند كه از بيدارى مى ترسند و جرئت برخاستن را ندارند.
Najib Salam

>>>   خودشرح وپاسخ این معما را دریابید....!
من ازعزیزان همتبارم صادقانه پرسان میکنم که چرا وچگونه این حاکمیت فاشیستی از حامدکرزی گرفته الی اشرف غنی احمدزی چند سال است که یک مبلغ گزاف وبی حساب را روزانه بالای قبر مارشال قسیم فهیم ازبودجه دولتی به مصرف میرساند ، ولی حاضرنیست یک روپیه ویادالرهم به ترمیم نیمه کارمقبره قهرمان ملی افغانستان احمدشاه مسعود , جنرال داود داود ویاهم جنرال مولانای سیدخیلی تخصیص بدهد.؟؟ اینکه چه رسد به اعمار مقبره شاه حبیب الله کلکانی ...لذاکدام سخاوتمندی ویا چه عملکرد فراموش ناشدنی مارشال اینها را مجبور ساخته است که این مصرف گزاف را متقبل شوند ؟؟

>>>   در پیوند به پست قبلی‌ام مبنی‌بر کنترول و حصارکشی بر مرز میان افغانستان و پاکستان معروف به مرز دیورند تعدادی از دوستان هنوز هم برطبل مالکیت نیمی از پاکستان تاکید داشتند و از حق افغانستان برپاکستان سخن راندند.
اینکه مرز دیورند از طرف عبدالرحمن خان با وزیر خارجه هند بریتانوی «دیروند» در بدل پرداخت مبلغی مشخص سال‌وار، واگذار گردید و قراردادی نیز به امضا رسید و بعد از آن حاکمان بعدی به نوبه‌ی خویش رسماً به تائید آن پرداختند، به یک طرف. حالا من توجه شما را به مقاله‌ی تحقیقی پروفیسور لعل‌زاد زیر نام «شكل گيري مرزها و إيجاد كشور افغانستان» که کاملاً بحث حقوقی می‌باشد جلب می‌کنم. استاد لعل‌زاد درین نوشته‌ی تحقیقی نشان‌ داده است که تمامی مرزهای افغانستان علی‌السویه به اساس نتیجه‌ی مذاکرات روسیه‌ی تزار و هندبریتانوی و موافقه‌ی جانب دولت افغانستان مطابق معیارهای مدرن تثبیت و سپس علامت‌گذاری گردیده است که میان مرزهای شمال و جنوب و شرق و غرب کشور هیچ تفاوتی وجود ندارد و اگر قرارباشد یکی ازین مرزها پذیرفته نشود موجودیت سایر مرزهای کشور نیز زیر سوال می‌رود. ایشان درین نوشته‌ی تحقیقی علاوه می‌کند که دلایلی و اسناد کافی وجود دارد شماری از حاکمان افغانستان برخلاف تعهدات شان صرفاً بربنیاد منافع قومی، قبیله‌یی و حتی شخصی با بهانه‌تراشی‌های ناموجه مرز موسوم به دیورند را نپذیرفته اند.
باید اضافه کرد که روسیه‌ی تزار و هند بریتانوی که هردو از نفوذ یکدیگر در ساحه‌ی تحت تسلط شان نگرانی داشتند، ابتداء افغانستان را منحیث نقطه‌ی حایل و یا خط فاصل میان همدیگر پذیرفتند اما بعدها روسیه‌ی تزار نفوذ بریتانیا را به شرط اینکه بریتانیایی‌ها در آسیای میانه مداخله نمی‌کند، در افغانستان به رسمیت شناخت.
Abdul Lalzad

>>>   خطاب به ارگ وفاشیزم بخصوص غنی کرزی عبدالله یون وطاقت واحدی
قبل ازینکه بدنبال تحمیل گرای وتکگرایی وقبیله گرایی باشید این رواج نو که تحفه عربستان وامریکاه است یعنی برده گیری جنسی اززنان را قطع نماید
هشدار به شما که این فرهنگ را تحمیل نکنید بالای مردم
در گذارش تازه رسانه ها داعش یعنی طالب دیروز بیشتراز صد زن را بنام برده جنسی از شهرستانهای ننگرهار باخود برده اند وهشدار داده اند که هرکه دختر جوان دارند باید بالای خانه خود بیرق نصب نماید اخر این بانوان ناموس شما اند غیرت تان کجاست قبل ازا فغان سازی به غیرت افغانی ارج گذارید باز امر به دیگران تحمیل نماید
این فرهنگ را مانند انتحاری رواج ندهید که تحمل ناپیر است امروز نه فردا مردم متوجه اینوضعیت ننگین شده وروز تان را به شب های خونین مبدل خواهند نمود تا دیر نشده اینوضعیت شرم اور راکنترول نماید

>>>   من فقط یک شرط به این شعار می افزایم:
تا زمانی که فاشیزم قومی در افغانستان حاکم است، ......تاجیک همان است که با پاکستان دشمنی می کند. زمانی می شود علیه پاکستان ایستاد که همه متحد شده باشیم و دولتی که می سازیم در آن حقوق مساوی داشته باشیم.

>>>   احمد ولی جان فرموده اند:"افغانستان و پاکستان به عنوان دو ملت مسلمان و همسایه هستند."
کاش همان هند قدیم، پیش از جداشدن پاکستان، همسایه ما میبود، همسایه هندو صد دفعه از مسلمان پاکستانی کده بهتر است!

>>>   خوب است پاکستان بیاید تروریستها را در افغانستان و افغانستان در پاکستان سرکوب کند.

>>>   آقای مسعود اشتباه نمودید زیرا که در دست افغانستان نه کلید جنگ است و نه کلید صلح و صرف کلید نفاق میان اقوام افغانستان در دست حاکمان افغانستان برای قدرت و جمع آوری سیم و زر میباشد .
وسلام
زره

>>>   سپاسگزاریم آقای زره!
یکی گفتی و دقیق گفتی!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است