ساطور امیر عبدالرحمن و اندام های خونین ما
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۵    ۱۳۸۹/۵/۱۳ کد خبر: 12877 منبع: پرینت

((این نوشتار بر اساس احترام به نویسنده نشر شده است))

در سالهای اخیر و امکانات رسانه های نوشتاری در سرتاسر جهان، به ویژه پس از جاگیری گلوبالیزم وجهان محوری ، افغانستان دیگر نام مبهمی در گوشه ی از جهان باقی نماند.

با آنکه فقر، دهشت افگنی وده ها مشکل دیگر دامنگیر بسیاری از کشور های جهان اند، اما افغانستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تنها کشوری در سرتاسر جهان شد که شدیدأ مورد توجه جامعه ی جهانی واقع گردید.

با پدیده وحشت طالب در نخست مردمان کشور ما، با ترس و هراس دست و گریبان شدند، پدیده ایکه رشته ی ناف ایشان در امریکا وعربستان سعودی تنیده می شد ولجن زایمان آنان در پاکستان مکان داشت.

جنایات طالبان حتی مورد توجه ی هیچ رسانه ی نشد، دقیق مثل قتل عام فلسطینی ها که تا امروز واقعیت های در تاریکی آنرا کسی نمی داند.

در سرتاسر افغانستان پشتون ها به حمایت این پدیده ی شوم شتافتند، پدیده ای که توانست در مدت زمان بسیار کوتاهی ، وحدت میان پشتون ها یعنی "پشتونوالی" را تحکیم بخشد.

سپس جنایت کاران پشتون برای سربریدن طایفه ها و اقوام دیگر این سرزمین شتافتند، با بار وبرگ نظامی وقدرتی در حمایت امریکا.

از 1994 بدو پیدایش رسمی این پدیده ی شوم تا امروز هر سری که بریده شد، با پشتون آشنایی نداشت.

اما با شکل گیری سیطره ی کرزی روز تا روز فاشیزم ریشه ی عمیق تر گرفت.

با آنکه گویا به حق مردم بدبخت پشتون ظلم شده است... اما از امیر ... تا کرزی ...... همه و همه ، از جنس همین متاع زهرآگین بوده اند.

مردم مدارا طلب غیر پشتون افغانستان نیز، به بیراهه رفتند و به گمان اینکه مبادا، "وحدت ملی" آنچه هیچ نوع حضور قابل درک ولمسی ندارد، خدشه دارد شود.

سرانجام امروز، یکبار دیگر ثابت شد، که سرزمین خراسان در چنگال چه نوع هیولایی دست به گریبان است.

بار دیگر فقط پشتون تبار ها توانستند، رأی اعتماد بگیرند، اما اعتماد به کدام ارزش هایی که آنها بدان پایبند اند؟

مسلمأ این اعتماد از گذشت های آنان سر ریشه می گیرد ، یعنی از خیانت پیشگی، از جنایتکاری، از شقاوت وده ها مثال دیگر از همین جنس ارزش ها.

اما سوال در اینجاست که چرا رییس مجلس افغانستان با اینهمه، سرسازگاری دارد؟

زیرا اگر نمایندگان مردم در مجلس ،از اقوام و ملیت های غیر پشتون با ناتوانی بر این قضیه برخورد می کنند، قابل درک است، زیرا در سرزمینی که کار برای مردم غیر پشتون به توتیا مبدل شده است، راهی نمی ماند جز شکیبایی.

اما آقای قانونی در ادامه تنها همین ده سال اخیر تا توانسته است، سرمایه اندوخته است، احتیاج ایشان در کجاست که اینهمه زبونی را می پذیرند و روانه ی همین منجلاب بدنامیست.

در آن گوشه ی جهان بنام افغانستان ، دارد فاشیزم ریشه میگیرد ، ریشه هایی که از نیاز جامعه ی غرب؛ یعنی مواد مخدر و گنج های زیر خاک آن، آب می خورد.

گزینش و رأی اعتماد گرفتن آقای احدی ، تصویر صد درد صد هیتلر و حزب افغان نازی را آقای قانونی چگونه توجیه خواهند کرد و معامله گرانی که در دور انتخابات تقلب کاران سینه ی برادری چاک می کردند، اینهمه سیلی را با کدام رگ مردانگی خویش مداوا می کنند؟

در سرزمین سرنوشت های خونین، جلوه ی از فلسطین دیگر چهره ی از اسراییل و بازمانده های یهودیان راه چاره چیست؟ تسلیم شدن و یا اندیشیدن؟

در نیمه تمام درد های مردم فقط می توان نوشت که ساطور عبدالرحمن در دست کرزی و اقوام پشتون و زبونان اقوام دیگر. سربریدن هم چه کیفیتی دارد و اگر سر غیر پشتون باشد...

بیاید بازهم مدارا کنیم تا وحدت ملی ما در سایه ی کله جنبانیدن در حلقه ی اتن و جرگه های قومی پشتون تباران خدشه دارنشود.

فلسطین در جغرافیای کنار مناطق قبایلی مرز پاکستان زخم های از همیشه تا هنوز.

نویسنده : میترا ستوده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تشکر دوست عزیز تحلیل جامع کردی اما زمان میخواهد تا ازدست یهودیان خلاص شود کشور عزیز ما
وطن دار

>>>   ميترا جان نود در صد آناني كه در اين سالها سربريده شده اند پشتون بوده اند. نبايد جامعه ي تان را گله ي ببينيد و همه را به يك چوب برانيد. پشتون ها هم مانند ساير اقوام جهان اقشار مختلف دارد نمي توان همه را يك قسم ديد. راستي مي دانستي عبد الرحمن يكي از اقوام پشتون را در جنوب نيز قتل عام كرد بدليل كه اطاعت نمي كردند و به دزدي و نا امن سازي ادامه مي دادن من نام اين طايفه يادم نيست عزيزاني كه مي دانند يا داور شوند. اگرچه با بخشي از ديدگاه هاي شما موافق ام اما نمي توان همه را به يك چوب راند. منصف باشيد.

>>>   سلام به همه
واقعا که خانم میترا چه دید بازی داشتید حقا که افرادی امثال شما وبا مفکوره های غلط شما افغانستان را آباد متفق و آزاد خواهد کرد.
باید برای شما خاطرنشان کنم که یک ملت را به سخره گرفتن و فقط با بکاربردن کلمه پشتون وبا پسوندخائن شما خود را به تمسخر گرفته اید. چی را میخواستید ثابت کنید. چون گفته اند دریا به خسی چتل نمیشود. وبایدکسی قضاوت کند که بی طرف باشد نه مثل شما مغرضانه.
بس است دیگر همه ما افغانیم پس بیایید کلمات پشتون، تاجیک، ازبک و... را ازمیان بر داریم و به افغانیت مان افتخار کنیم و برای افغانستانی آباد و سربلند با هم متفق شویم. انشاالله
زنده باد افغانستان

>>>   محترم افغان پيپر ! آيا هركس هرچه بنويسد ولو وحدت ملي مارا در چنين شرايط دشوار برهم زند به احترامش نشر ميكنيد؟ اگر دشمنان ما در همسايگي ما نيز باشند؟

>>>   من صد فیصد به این مقاله موافقم

>>>   واقعا که مقاله ارزشمندی بود , تشکر آقای ستوده ولی این ساطور چگونه باید طرف خودشان برگردد آن زمان کمی عدالت برقرارمی گردد,به امید آن روز.
ملنگ

>>>   به نظر بنده این آقادر نتیجه تعصب مفرط عقلش ذایل شده است.برایشان مشوره میدهم فرا تر از تعصب خشک وبی مفهوم بحیث یک افغان دلسوز در باره نجات وطنداران خود از این بدبختی ها بیند یشد.
در باره تحکیم وحدت ملی.و راهای رسیدن به آن بیندیشند.ما همه ما افغان هستیم وبقای ما در افغان بودن ما نهفته است.بیاید از همه بدبختی های که در طول بیشتر از 30 سال بر خود روا داشتیم پند بگیریم
و بدانید تا ما افغانها بر خود رحم نکنیم خدا ج بر ما رحم نخواهد کرد وروز ما از این هم بدتر خواهد شد. لطفا در باره گفته های من فراتر از تعصب
فکر فکر کنید.
ع.ا از اندخوی.

>>>   دشمنان مردم افغانستان در هر دوطرف مرز افغانستان به جان ، مال و ناموس ما افتاده اند .
آنهایکه از طالبان حمایت میکنند و آنهایکه به نام پشتون از طالبان خونخوار پشتیبانی میکنند آنایکه حقیقت برای شان گفته نشده و از ان اطلاعی ندارند آنانیکه نمیدانند از طریق اقوام و قبایل چه روزگاری بر سر غیر پشتون ها آمده است انانکه جوان هستند هیچ گناهی ندارند ولی آنان برای دریافت حقیقت با به تاریخ مراجعه کنند تا ازجنایات انانکه خو د را وارثین افغانستان میدانند مطلع شوند بعدا متوجه خواهند شد چه مصیبت ها و چه جنایاتی را ما مردم غیر پشتون متحمل شده ایم آن وقت فقط آن وقت درد و زجر ما را خواهند خواهن فهمید
اجمل ختک

>>>   ما مردم بیچاره افغاستان مشکل زبانی و منطقوی نداریم و لی شاهان مستبد سابق مانند عبدالرحمان خان خونخوار و.. و حکومت های خاین امروز چنان بر مردم غیر پشتون ظلم میکنند و آنان را به عنوان افغان های درجه دوم و سوم میشناسند که تحمل را بر ما تنگ نموده و ماهم فریاد خود را بلند میکنم تا نشان دهیم دیگر طلع ظلم و فرهنگ ستیزی نخواهیم شد .
اجمل ختک از اروپا

>>>   تحلیل که میترا کرده بیسار کورکورانه وجاهلانه است تعصب عین کفر است.
سردارمحمد ازکنادا

>>>   مطلب بجا و مفیدی بود .میترا خانوم حقایق را بیان کردید .آدمش را میخواهد که این مطالب را درک کند .خلایق هر چه لایق .
نروژ

>>>   شما برادر كه از وحدت حرف زديد دروست است زمان كه عدالت براي همه اقوام مد نظر گرفته شود اما نه اين كشور بسوي يك نشنليست در حركت است امسال شان تمام ارگانهاي دولتي در دست يك قوم خاص ميباشد ايا اين خيانت به ديگر اقوام نسيت. خواهر مترا درد را بيان كرده كه هر خانواده افغان انرا ميكشد چيز كه عيان است حاجت به بيان نيست

>>>   همه پشتون ها یک نوع طرز تفکر ندارند و تنها 2 قبیله پشتون.....هستند و در سرحدات کشور جابجا شدند و 95% طالبان هم از همان 2 قبیله هستند و بر همه اقوام دیگر ظلم می کنند.
شهلا

>>>   آفرین میترا جان! حقیقت تلخ است

>>>   زنده باشی میترا جان واقعاٌ که درد مردم را بیان کردی پشتونها جز خشونت دوزدی وطن فروشی انتهاری مواد مخدر، چیزی دیگر یاد ندارند اینها باید ب وطن خود شان در اسرایل برگردن.

>>>   هرچه ترور وتریاک وتبر وتفنگ است
دردست پشتون است !
نمیدانم ! خوبان این قوم چه شدند؟
هاشم از کابل

>>>   چرا پشتونها مغرور هستند؟ این سوال را جواب بدهید.
وسلام بشیر از پنجشیر.

>>>   شهلا بکلی درست فرموده .
نا بغه شر ق

>>>   واقعيت بود.
اماّ به مراتب بد تر و بزرگ تر از فلسطين.
وبا چند تفاوت:
اول اينكه فلسطين در قلب يكنيم مليارد مسلمانهاي دنيا جاي داشته وهمه گي سايه سياه وشوم فاشيزم واشغال گري و زور گويي را ميداند وشاهدند ولي در كشور ما حتي احساس درك شان را نيز در اذهان مردم خفه كرده وتمام چيز را دور از واقعيت جلوه ميدهند.
دوم اينكه اعراب جرئت رفتن در فلسطين وكومك بامردم فلسطين را از ترس سهيونيستها ندارند ولي در كشور ما براي كشتن ملتهاي غير پشتون عربها براي جهاد وشهادت وغازي شدن در كشور ما ميايد.

>>>   خانم میترا ازنام شما پیدا است که شما افغانی نیستید چرا مردم مذهبی افغانستان مانند نام میترا سونیا امثال انرا بالا ارجمندان خود نمیگذارند من به حال به عنوان یک انسان متاسف هستم چرا که کسی زرهء از انسانیت در وجود داشته باشد مانند شما به ملت که یک عالم افتخارات دارد توهین نمیکند واقعاا میترا هستی

>>>   اسامه و بوش چنان وضیعت و بلاِی را دز منطقه خط دیورند بمیان آوردن که عمل کرد عبدالرحمن خان و نادر غدار بصورت کامل وپوره جواب داده شده است اما افسوس که آن نسلیکه جنایت وخیانت های ملی را مرتکب شده اند به تاریخ پیوسته اند و نماینده های پشتون ها چه در افغانستان و چه در با کستان در فگر قدرت و اندوختن سرمایه اند حتی نمی دانند چگونه پشتون ها در آتش چنک ترور» موادی مخدر و مخرب ترین سلاح خطرناک بمب های سلفری می سوزند کسانی میراث گرفته اند که خود در آتش انقلاب بزرگ شده اند و صد بار این بلا بزرگتر از آن است متسفانه بلای کسانی که حتی از آن تاریخ چیزی نمی دانند .
غمخواری پختون

>>>   سلام بر همه دوستان! امید که سرحال بوده و اوقات خوش را داشته باشید!
من یک جوان 22 ساله ام و در نواحی از شهر زیبای کابل زندگی میکنم. هر وقتیکه نظریات مردم را در اخیر یک خبر یا گفته ای میخوانم، گاهی اوقات اشک میریزم و گاهی اوقات دلم شاد میگردد. حالا زمانی نیست که ما با هم درگیر جنگ با یکدیگر شویم، حالا وقت تحصیل و پیشرفت است. اشخاصی را میشناسم که واقعاً تحصیل کرده اند ولی با آنهم دارای ازدهان ضعیف اند. من دیگر از شنیدن کلمۀ پشتون، تاجک، هزاره، ازبک وغیره خسته شده ام. تا کی باید تشنه ای خون یک دیگر باشیم. بس کنید!!! ما جوانان به پشتیبانی شما پدران و برادران بزرگ نیاز داریم. ما را به حال خود نگذارید. واقعاً قلبم به درد آمده است. هیچ کسی را نمی بینم که از اتفاق و اتحاد سخن بگوید. همه در فکر این اند تا چگونه بتوانند به اسم پشتون، هزاره، ازبک وغیره یکدیگر را تحقیر نمایند. آخر تاکی؟ بس کنید!! لطفاً بس کنید!!!
آن قصر که جمشيد در او جام گرفـت
آهو بـچـه کرد و شير آرام گرفـت
بـهرام کـه گور مي‌گرفتي همه عمر
ديدي کـه چگونه گور بهرام گرفـت
هموطن

>>>   هاشم جان نه تنها خوبان پشتون که خوبان افغانرا چون قیمت خریده بودند، گذاشته اند تا فصلش بیاید. دعا کن که زود تر فصل خوبان برسد.
نو اندیش

>>>   به جواب خواهر عزیز ما میترا جان!
میتراجان من فکر میکنم که تو از هزاره های بامیان یا غزنی یا بهسود هستی یا اینکه از فامیل های آن دو هزاره که رای اعتماد نگرفته اند هستی چونکه اولاً حرفهایت بالای اعتماد و رای اعتماد میچرخید وثانیاً خیلی عقده ای تعصب آمیز وفاشیزمی صحبت کردی که حتی اقوام غیر پشتون را نیز کوبیدی( آقای قانونی که از قوم تاجیک است) بیاد داشته باشید وقتیکه هزاره ها سرقدرت بود چی ظلم های به حق مردم پشتون تاجیک وازبک کرده اند که میخ های فلزی 25 انج را به کله های مردم مظلوم غیر هزاره میکوبیده اند وپستان های دختران معجبه وعفیفه را میبریدند و به کانتینر ها می انداختن این ظلم های هزاره هارا هیچکس فراموش نمیکند، و خود هرخواننده که این متن را بخوانند شاید فکر کند که من پشتون هستم اما به ذات رب العزت قسم که من تاجیک هستم واز تاجیک های هرات هستم وخیانت ها وجنایت ها وظلم های که مردم هزاره میکنند من عملاً به مدت 4 سال آقای حسین انوری .....که به هرات والی بود به چشم سر دیده ام وهمان وکیل صاحب های که این دو ......(.......ودیگر که اسمش را فراموش کردم )که رای نداده اند میشناختند چرا که داود علی نجفی در کمیسون انتخابات چی جنایات که مرتکب نشد. وخانم میترا از ظلم وحق وحقوق صحبت میکند باید دولت افغانستان به قوم هزاره همین قدر حق بدهد که ........... و این قوم هزاره باید خدای خود را صد مرتبه شکر بکشد نائیب دوم دولت از این قوم است درپست های دولتی وغیردولتی از نظامی تا ملکی این قوم اقلیت 5 فیصد وظیفه دارد وباز هم حالا ناشکری میکنند.
من از سایت محترم افغان پیپر خواهش میکنم که این متن که من نوشتم به احترام من بخش کند.
با احترام سبزواری از ولایت هرات باستان

>>>   یک ملت را درکل طالب ویا بی فرهنگ خواندن خود یک نوع دید فاشیتسی به مسائل است. عبدلرحمن خان به همه ی اقوام ظلم کرد. به پشتون هائی که از هند می خواستند درکشور برگردند می گفت: شما هر وقت وضع شما خوب می شود به ..... تبدیل می شوید ولی هروقت مجبورید بوت پاگی می کنید. مگر او نبود که بخشی از پشتون های صافی و اسمائیل خیل وغیره را از سرزمی شان فراری داد؟ او می خواست ازاین ملل انارشیست به متود خود ملتی بسازد ودراین جریان به همه ظلم کرد. اوتنها هزاره هارا نکشست بللکه ملتی نیست که از او چوب نخورده باشد.
شاید هم امروز این کشور را بتوان با روش های استالینی و عبدلرحمانی دوباره یکجا نمود. نمی دانم
نبی هراتی

>>>   به نظر مه اين شماها او امثال شما بدون از اينكه بين اقوام افغانستان تخم نفاق را پاش دهيد د غير ان په درد ملت رنج ديده و مظلوم دوا نميشويد

>>>   دوستان نظر برادر ما از اند خوي صد فيصد قابل تاييد است با اضافت اين جمله خانه كمونستان خراب ماماکل

>>>   به نظر من میترا تو افغان نیستی اګر هستی بازهم ....... یکی از .......افغانستان هستی چراکه تو به فکر نفاق میان مردم افغانستان هستی و هرګز دسیسه شما و هم مثل شما در افغانستان جای نخواهد داشت.
مرګ بر دشمنان افغانستان

>>>   ٣٠٠ سال در راس حكومت پشتون تاجك ها هميشه با سياست پشتون ها همكاري داشته وتمام زمين هاي ما را اشغال نمودند و هر وقت كه صحبت از تاريخ مي شود به هزاره ها مي گويند شما جوالي بوديد اما وقتي صحبت از نتايج سياست هاي كور وقرن اولي پشتون وتاجك ميشود هيج كس ويراني افغانستان را به عهده نمي گيرد شما كه إز هزاره وازبك خودرا برتر مي دانيد افغانستان را چرا به اين روز انداختيد ظاهر شاه كه بيشتر از عمرخودرا به خواب گزراند لقب باباي ملت را داديد واحمد شا مسعود كه بوي از علم وسواد در دماغش نبود قهرمان ملي لقب داديد اقاي هراتي تو بايد چشم وگوش خودرا باز كني يك نگاهي به مملكت هاي دنيا بينداز وبيبين كه بقيه مردم دنيا چه طوري سياست ميكند وچقدر براي رفا وأسايش مردم خود تلاش ميكند ودر چه يك استاندارد زندگي ميكند وبعد هرات باستان خودرا مقايسه كن كه بيش از هفتاد درصد مردمش در فقر وتاريكي زندگي ميكند يك از عادات شما تاجك ها اينست كه اگر يك افغاني در جيب تان بود سعي ميكنيد كه خودرا پول دار ترين مردم دنيا معرفي كنيد همين طور درسواد علم وهنر وغيره مي گويند شهر كه شلوغ شد قرباغه هم هفت تير كش ميشه توهم اداهاي يك نويسنده خوب ويا خبر نگار خوب را در مياري تمام رفتار تان نشان ميدهد چقدر جاهل وتغيير ناپذير هستيند
علي از جاغوري 

>>>   سبزواری میترا از سر تعصب این مطالب را ننوشته .این تو هستی که با تعصب نوشتی .بهتر است کمی تاریخ را مطا لعه کنی تا از اوضاع و گذشته ی تلخی که مردم هزاره پشت سر گذاشتن با خبر شوی افسوس که توان درک این مسائل را ندارید.و حرفهای شما همه به خاطر حضور روز افزون مردم هزاره در هرات است .برایت متاسفم به خاطر این طرز فکری که داری.
غریب ..نروژ

>>>   باعرض سلام خدمت شماخوانندگان گرامی
اکثریت اوقات میبینم که بعضی ازدوستان وارجمندان شعارهای مانند "ما همه افغان هستیم"، ما به افغانیت خود افتخارمیکنیم وامثال اینهارابصورت پی درپی مینویسند. شاید بعضی ها فکرکنند که همچو شعارها بیان احساسات وطنپرستی ایشان است ولی در حقیقت این بیانگر ضعف علمی فرهنگی، مخصوصاً کمبوداطلاعات تاریخی شان است تا برای گریزازموضوع اصلی بعنوان یک تاکتیک جهلی استفاده کنند. اگربه واقعیت بیندیشیم میبینیم که افتخارات بزرگ که برای نسلهای چون ماوشما بجا مانده است نه مربوط به افغانستان است ونه مربوط به پشتونها، بلکه افتخارات مامربوط به شاهان وسردمداران خراسان بزرگ است. اززمانیکه پشتونها برسرقدرت رسیدند این افتخارات را خواستند به یادفراموشی بسپارند وتااندازه هم درکارشان موفق بودند ولی بااینهمه ظلم واستبداد که برسرملت های افغانستانی امروز صورت گرفت مبارزین خردگراتوانستند پیوندهای ناگسستنی فرهنگی وتاریخی خویش رازنده نگهدارند. که همین بحث ومباحثات امروزی نشاندهنده افگاروعقاید مختلف بین بزرگان وجوانان اندیشمند است. بهرصورت، اگردوستان که به افغانستان ویا حکومت های پشتونیزم افتخارمینمایند بفرمایند چندی ازافتخارات خویش رابنویسند. آیاجزظلم وستم، قبیله گرای، کشتار، تولید مواد مخدر، حملات انتحاری، غروروتکبر وخودخواهی دیگرافتخاری دارند بفرمایند بگویند. من بعنوان یک شهروند هراتی تمام افخارات این سرزمین باستان رامربوط به حکومت های خراسان بزرگ میدانم. آیا این همه زیبای ها وآثارباستانی هرات ساخته دست نیکاکان خراسانی ما نیست؟ کدام افتخارازاحمدشاه ابدالی ویادیگرپشتونها درهرات بوده ویامیباشد بغیرازاینکه سرزمین باستانی ماراتخریب وفرهنگ والای مارا تحقیرنمودند. البته این همه شکوه ها ومبارزات به معنی توحین ویاتحقیر یک قوم بخصوص نیست بلکه بیان حقایت است برای آگاهی ورسیدن به هدف سرزمینی به نام خراسان بزرگ. حکومت پشتون برپشتون وحکومت فارسی زبانان خردگرابرفارسی زبانان. ازبک ها، هزاره هاو تاجیک ها یک ملت یکپارچه، آزاد ومتمدن را بنام خراسان بزرگ حق خویش میدانند.
هروی خیراندیش

>>>   ریشه کل این بدبختی ها بیسوادیست.
وگرنه هیچ افغان بد افغان خود را نمیخواهد.
مثال:
دشمن دانا که غم جان بود ---بهتر از آن دوست که نادان بود.
حالا هم از ملت بیسواد نباید گله کرد.
میگن از آدم جاهل هر کاری بر می آید.
دشمن دانا ترا بالا برد---بر زمینت میزند نادان دوست.
سیدمحمد امیری لندن

>>>   دوستان عزیز ازاین نظرات که نوشته میکنید واقوام مختلف این کشوررامتهم توهین وتحقیر میکنید فکرمیکنم کدام فایده به آینده این سرزمین نمی رساند بلکه نفرت وکینه ها بشتر گردیده وسبب بدبختی های بیشتر میگردددرطول تاریخ سیاسی افغانستان مشکل این کشور فقط مشکل رهبری بوده که مانتوانستم یک رهبرتوانا وباخرد انتخاب کنیم بلکه دنباله رو کسانی بوده ایم که آنهابخاطر منافع خود وفامیل شان کدام منافع دیگر نداشته اند وکوشش میکردند برای بقای شان از نام ملیت مذهب سمت وغیره استفاده کنند پس چه خوب است که امروز هموطنان ما که در یک مرحله حساس قرار دارند که انتخابات پارلمانی میباشد در رای که چهار سال پیش دادند تجدید نظرنموده وبه اشخاص رای بدهند که منافع ملت و کشور برایش از منافع شخصی قومی ومذهبی ارزش داشته باشند چون دور قبلی دیدیم که این وکلا چه دستاورد داشتند واین بر نسل جوان کشور ماست که آینده شان را چه قسم میسازند به امیدبرادری وبرابری تمام اقوام افغانستان عزیز.
وسلام رسولی ورجنیا امریکا

>>>   از اكثريت نوشته هاى بالا با شمول مقاله نشر شده دليلى بر بى سوادى وعدم دور انديشى نويسنده ها وسايت مى كند، ما افغانها فقط در فكر كوبيدن يكديكر واستفاده از سخنان درشت وزهر آكين هستيم، همسايكان ما در فكر باز سازى كشورشان هستند، اما ما هنوز ميخواهيم دامن جنكهاى قومى در كشورمان شعله ور كردد وافغانستان عزيز هيج وقت نتواند روى آرامى وترقى وسربنلندى وبيشرفت را نبيند.
سايت افغان ببر بايد از بخش مقاله ها وسخنان نفاق افكن خود دارى كند.
والسلام كل حق كو از مكه مكرمة.

>>>   بااحترام فایقه به تمام دوستانی که نظرات خویش را نوشتند:
بنده به عنوان یک افغانستانی و یک مسلمان به این نظر استم که : درست است که مرد وزن مسلمان باید نامی داشته باشند که هویت مسلمان بودن شان را ثابت کند و اما باید یک نکته دیگر را نیز یاد اور شوم که اگر کسی را که نامش اسلامی نیست غیر مسلمان بدانیم باید بالای برادران وخواهران پشتون خود نیز که نام های بکلی غیر اسلامی دارند نیز اتهام کفر را وارد کنیم مانند ادروگل ، تورپیکی ، شاپیری................وغیره . شما را به خداوند قسم که قضاوت کورکورانه نکنید و بگویید که این نامها کدامش اسلامی است . والسلام
کریم شمالی

>>>   سلام بر همه عزیزان:
ما افغانیم ، افغان بودن بودن مارا کسی از ما گرفته نمی تواند .بجز از آنهائیکه فقط فروش شده باشند بر بیگانه ها.کشورما افغانستان است .این افتخار ماست .دشمنان کشور ما هر چه خواستند کردن و حالا هم تلاش دارند تابه واسطه این فروخته شدهگان در بین این ملت بزرگ تفرقه اندازند و از آن سود ببرند.جای شرم است که شما میترا ها به دستور باداران تان همه خواستهای دشمنان عمل می کنید.
آشنا - ایران

>>>   قربانت قوم پشتون با عیور و نګهبان افغانستان اګر به دیګر اقوام نوبت برسد مثل که دو برا این وطن را فروخت باز میفروشد مثل ببرک کارمل و بچه سقاوو، ای ملت افغانستان پشتون برادر کلان تان است در طول تاریخ این وطن از پشتون بود و میباشد اګر شما خود را افغان نمی دانید بروید تاجک به تاجکستان ترکمن به ترکمنستان و هزاره به مغلستان.
و اګر میخواهد دزافغانستان زندګی کنید باید زیر امر پشتون باشید چرا که این قوم با عیرت بنیاد ګذار افغانستان است و اکثریت افغانستان و اګه همین هوا مرغی در کله تان باشد باز خو میفهمید که تاریخ تکرار میشود و جای تان در قفسچه هات بود روزهای ګذشته تان از یاد تان نرود.
دوست از فراه

>>>   ملنگ جان تو که خیلی زیرک بودی ولی چطور شد که ایندفعه نفهمیدی که میترا نام یک خانم است نه یک آقا!

>>>   روزی درهمینکشورغربی همراه بایک اوغان یاافغان بایک اروپی همصحبت شدیم،ان فرانسوی پرسیدکه افغان چه معنی من از اوغان پرسیدم که چواب بده،اونتوانست که حرفی بزندوبعد من جواب دادم وګفتم که به معنی دادوفریاد،فغان وناله وزاری ان فرانسوی انقدرخندید وګفت این یک ،...من برایش ګفتم که تحفه شمااست وګفتم مال انګلیس است ،حال دوستان افغان یااوغان اګر معنی ویا تاریخ افغان رامیدانندبرایم بنویسندکه ازین به بعدماهم به افتخارخودرا افغان بګوییم درغیران ازین نام شرم دارم.

>>>   میترا جان استعداد خوب داری اما افسوس......

>>>   بنام خداوند خیر الماکرین...........!
همیشره محترم میترا جان ستوده........!
اولادرپناه الهی عزت وشرافت شمارا خواهانم.
دوم مطلب خاص شما درمورد پدیده های نوین یعنی پشتون وتاجیک وسایر اقوام ساکن دراین سرزمین چیست............؟
شرایط نابسامان کشور ما تمنای اینگونه استدلال های شما که ناشی از تعصبات عمیق شما به سمت گرایی ونشلیستی است چیزی دیگری بازگو نمیکند اجازه همچو استدلال هار نمیدهد .مگرمیشود دراین شرایط ناگوار همان اشتباهات قبلی را که به قیمت خون هزاران هموطن بی گناه تمام شد باز تکرار کنیم باز هم به دنبال قوم گرایی حرکت کنیم نتیجه ان اشتباهات این است که امروز به جشم سر مشاهده مینماییم که ایمان ما ابروی ما عزت ما وحتی شیرازه وطندوستی ما برادری مابشمول خاک ما وکشور ما درخطر افتیده است وبه چشم وگوش وهوش میبینیم می شنویم که دارند استعمار سخن تجزیه کشور مارا برسر می پرورانند پس درصورت که ما اهل این وطن نیستسم وکشور ما تحت اشغال است وتخته مشق کشورهای بیگانگان بشومول کشورهای منطقه قرار داریم پس پشتون بودن تاجیک بودن ازبک بودن ویا هزاره بودن چی اهمیتی دارد این اقوام وقتی اهمیت ودر خور ستایش میباشد که از خود ملک ازاد مردم ازاد داشته باشند وتعجب من دراین است قبل از سقوط رژیم کمونیستی دراین کشور ابتدا که جنگهای ذات البینی شروع شد بنام حقوق اقلیت ها واکثریت ها به اشاره کشورهای خارجی دامن زده شد نتیجه چی شد بی ابروی تجاوز به ناموس یکدیگر فروختن دختران زنان اطفال معصوم وپاکدامن ما به کشورهای منطقه دیگر چی ارمغان داشت یکبار سر به گریبان خود نما بی بین که بالای این مردم چی مصیبت های ناروایی راروا داشتند که ناشی از مفکوره پوچ تعصبات قوم گرایی وسمت گرایی بود .وفاشیزم را که شما نام بردید ان فاشیزم بخاطر منافع مردم وکشور خود اماده هرگونه قربانی شدند تاریخ نازیسم المان نشان میدهد که انها به خاطر مردم خود وکشور خود تا اخرین رمق حیات مبارزه کردند وتاکه زنده بودند مقاومت میکردند وسرتسلیم فرو نیاوردند این فاشیزم که امروز شما انرا دردامن قوم پشتون خلاصه ساختید ویا سایر اقوام این سرزمین .ان فاشیزم به مانند اینها نبودند که به خاطر کسب ثروت مال. وطن خودرا ابروی خودراوایمان خودرا به لیلام بیگذارند وهر قتل تجاوز به ابروی مردم خودرا توسط بیگانگان مهر تایید بیگذارد وان فاشیزم به خاطر نجات کشور ومردم خود سرزمین اروپارا از یهود پاک کرد نه به مانند این فاشیزم که داروندار خودرا ابروی خودرا ایمان خودرا وطن خودرا به یهود ها تسلیم نماید تاریخ گواه است من سخنی از هتلر قهرمانرا برایت نقل میکنم
دران ایام که هتلر درانتخابات پیروز شد درختم جنگ اول جهانی کشور های مخالف المان که درجنگ برتری حاصل نموده بودند یکی از شرایط این بود که المان هرسال معادل مبلع 500 میلون دالربرای این کشور ها غرامات بی پردازد وتاریخ ختم انهم معلوم نبودهتلر بمجرد که قدرت را میگیرد ان معاهده را منسوخ وباطل میکند وبه محضر عام پاره پاره میکند ومیگوید که این معاهده برسر ملت من تحمیل شده بود وملت المان به پرداخت ان من بعد مجبورنیست چراکه برملت ما تحمیل شده بود .بی بینید ان فاشیزم به دفاع از مردم خود چگونه وارد عمل میشود که ما تحمل زورگویی بیگانگان را نداریم والمان واحد ویکدسته حرکت بسوی مردم سالاری میروند نه قوم گرایی وسمت گرایی پس قیاس شما ان فاشیزم با این فاشیزم که شما نام بردی بسیار تقاوت دارد وحتی مجال مقایسه را نیز قید میکند .
ویک موضوع را ازروی حقیقت اگر بررسی نماییم ممکن برای شما سخت تمام شود. نشر این مضمون شما دراین سایت نشانه همان فاشیزم نیست واین کلمات درشت ما که به شخصیت های جون قانوی الزام نموده اید ناشی ازهمان مفکوره فاشیزم نیست اگر نیست چگونه ارزیابی اقوام این سرزمین را به خود اچازه داده اید ونتیجه کلی شما این است که قوم تاجیک ازدوره امیر ها تا کرزی ها را تحت به اصطلاح مستعمره قرار داده اید درحالیکه بدین گونه نبوده است تاریخ مردم ما نشان میدهد اولا دراین یقین داشته باشید که نیاکان ما وشما اولا بی غیرت نبوده اند ودرساحه علم وفن از اقوامدیگر کرده بالاتر بوده اند وهمیشه قدرت سیاسی واقتصادی بدست مردم ما بوده است پس ظلم درکجا بوده است که شما مردم را دعوت بسوی انتقام از پشتون ها میکنیددرحالیکه این اقوام بین خود فعلا ارتباطات خونی دارند واز یک گریبان سر بدر می ارندواین اقوام دریک مسجدنظر به فرمان الهی سرفرومیبند وکوشش نمایید که یک اقلیت کوچک که هدف ان معلوم نیست تبلیغات سورا برعلیه اقوام این سرزمین براه می اندازند که این یک فتنه است وجلو ان قلدم هارا بی گیریم واینها کسانی اند که اب به اسیاب دشمن می اندازد وانهایی که اقوام را بر علیه یکدیگر تحریک مینمایند به این یقین داشته باشید که ایشان از ای اس ای
موساد ورا پول میگیرند ونوکری انهارا قبول کرده اند وممکن زندگی انها دراسلام اباد دهلی ویا تله بیب تضمین شده باشد درغیر صورت هیج فرد مومن افغان اولا تجزیه کشورخودرا نمی خواهند وثانیا انها ازرو ایمان که بهخدا دارند میگویند که مسلمان برادر مسمان است وبیایید که از روی ایمان به خدا با یکدیگر مروادت را از نو تجدید نماییم .ویقین داشته باشید که اینده درقلمرو اسلام است
بااحترامات فایقه
از کابل

>>>   به جواب «دوست از فراه» گفته شود که مردم تاجیک در افغانستان بیش از دو هزار و سصد سال سابقه تاریخی دارد. و ازبیک ها و هزاره ها که هردو ترک تبار هستند بیش از ده هزار سال و یا بهتر بگویم که قبل از این که قوم اریا به سرزمین خراسان و هند مهاجرت کند در این سرزمین بوده است. این سه قوم ساکنین بومی و اصلی این سرزمین است و هزاران اسناد تاریخی این را نشان داده است. اگر قرار بود که مغولها می امد مرکز افغانستان زندگی کند ،چرا هرات و بلخ و کابل را محل زندگی خود قرار نمیداد که هزاران هنر معماری و تمدن از مغولان در این کشور باقی مانده است.؟ پشتونها کمی تاریخ افغانستان نوشته دکتر حی حبیبی از گردیز را بخواند که خودش هم پشتون است و در ان کتاب گفته است که هزاره ها مردم های بومی این سرزمین است. و سایر اسناد که از نویسندگان دیگر مانده هم همین موضوع را ثابت می کند.
ولی عبدالرحمن که ذاتاً ادم خونخوار و ظالم بود با کمک اقوام پشتون و تاجک ها و ازبک ها بیش از 6 شش میلیون هزاره را قتل عام کرد. و جنایات که عبدالرحمن کرد خیلی وقیح تر و پستر از جنایات بود که هتلیر نموده است.
شش میلیون جمعیت هزاره ها صد سال قبل نابود شد. ولی هیج کسی در هیچ گوشه دنیا زبان به اعتراض بلند نکرد، چون عبدالرحمن می گفت که اینها کافر از نسل جنگیز است.
خیلی جالب است که باز این قوم هنوز مسلمان و پیروی اهلبیت و خیلی خون سرد و مهربان و خیلی فقر است.
حالا که برادران هموطنش امده شش میلیون از این مردم را یکصد سال قبل کشته و حالا به وزرایش هم رای نمی دهد و می گوید که ما « به هزاره ها» رای نمی دهیم.
در حال که در قانون اساسی از نفاق افکنی در پارلمان ممنوع شده است ولی نماینده قوم پشتون بطور علنی این حرف را می زند.
اگر واقعیت را بررسی کنیم اگر یک تاجک و یا هزاره در پارلمان می گفت که ما در پشتون رای نمی دهیم ، دولت اورا اعدام می کرد. ولی نماینده پشتون این حرف را زده و حق دانسته می شود.
اگرچه مردم هزاره حقش در مدت بیش از یک صد سال تلف شده و سر انها ظلم شده ولی باز با مهربانی خاص که این مردم دارد، گذشته ها را نادیده می گیرد، اما پشتونها بهتر است که بیش از این به کارهای قومگرای و حق تلفی دامن نزند.
هزاره ها حالا ان قدرت را دارد که تمام مساجد خود را خراب کند و کلیسا بسازد و حرف پشتونها که همیشه می گوید اینها کافر است را ثابت کند و بسیار راحت می تواند به تجزیه افغانستان کمک کند. اما نمی کند و اندیشمندان این قوم تاهنوز این راه را پیش نگرفته و نخواسته است که از پیکر سایر اقوام جدا شود.
ولی اگر حرف از زور و جنگ به میان بیاید باز این قوم قدرت خاص خود را دارد. وقتی عبدالرحمن امد سرزمین این مردم را در قندهار و هلمند و فرا و زابل و غزنی و سایر جاها غصب کرد، ولی نتوانست که وجود فیزیکی شان را از بین ببرد. ولی حالا هرکز کسی چنین فکر نکند که هزاره ها از افغانستان براید برود مغولستان.
اگر حرف از بیرون رفتن باشد باید پشتونها افغانستان را ترک کند و برود ان طرف خط دیورند. یا برگردد مصر و فلسطین که خواسته گاه اصلی شان است. آنها با بیش از سصدسال حضور در شبیه قاری هند خود را صاحبان اصلی خراسان بزرگ نداند. افغانستان « خراسان بزرگ» هرگز تنها از پشتونها نیست و شده هم نمی تواند. پشتونها باید که از سایر اقوام متشکر باشد که ما انها را به عنوان هموطن قبول داریم.
شما قومگرا ها هرچند که می تواند جیغ بزنید و مضخرف نوشته کنید. ولی تاریخ بیان کننده حقیقت است نه چرندیات شما. مردم هزاره اینقدر در فرهنگ و عنعنات خو د می بالد که هیچ پشتون نمی تواند داشته باشد. هنر ، مهربانی، فرهنگی غنی و زبان رسا و ناب دری و صدها افتخارات دارد. وقتی من از غیرت افغانی می شنوم حالم بهم می خورد که غیرت دارد خونخواری و ادم کوشی. این غیرت نست بهتر است که غیرت افغانی خود را جهت مثبت بدهیم.
شما پشتون ها نباید اینقدر به زخم مردم هزاره نمک بپاشید و خونهای که از این مردم ریخته اید قید تاریخ شده و سران و شاهان تان به آن اعتراف نموده است. ولی میخ کوبیدن هزاره ها که از خانه هایش در کابل دفاع می کرد ، هیج سند من پیدا نتوانستم. اگر شما کدام سند معتبر دارید ارائه کنید. تا آنجا که سندهای دوران جنگ داخلی نشان می دهد سینه های دختران افغانستان را پشتونها و شورای نظار و سیاف بریدند که قتل عام افشار شاهید این قضیه است.
سرانجام نصحت من به شما این است که دیگر نباید به گذشته برگردیدم که گذشته تباهی و دربدری برای همه این مردم افغانتسان می اورد. ولی اگر به قومگرای ادامه بدهیم مطئن باشید که پشتونها میدان را می بازد و روز می رسد که نسل پشتون از نام پشتون بدش بیاید. برای که جنایات که مردم پشتون کرده هنوز به ابعاد وسیع در جهان نشر نشده و ترجمه نشده است.
بیاید ملت سازی کنیم. نسل نو پشتون گناهی ناکرده را تحمل نکند و اگر پدرانش به ما کمک نکرده ما به حکم انسانیت باه انها کمک کنیم تا از بد بختی که در جنوب وجود دارد خلاص شویم.
به آنها علم بیاموزیم و با تمدن اشناکنیم. به انها فرصت فکر کردن بیشتر بدهیم.

>>>   محترم هروی خان.........!
با یک دید وسیع وفارغ از تعصبات ومنطقا اگر فکر نمایید که کلمه افغانستان صرف به قوم پشتون اطلاق میشود باز هم میدانم که میگویی بلی واین نکته اخرین حد دور بودن شما را وعدم معلومات کافی دررابطه وطنت مردمت خاکت را هویدا میسازد این کشور بنام پشتونستان نیست کشور مردانگان زاده گاه ابو مسلم خراسانی احمدشاه ابدالی سلطان محمود غزنوی است درست است افغانستان اولا بنام اریانا بعدابنام خراسان وبعد بنام افغانستان بوده است این سرزمین سرزمین خاص پشتونها نیست خوب به فکر ارام سخنم را تحلیل کن وکورکورانه فیصله ندهی این سرزمین سرزمین افغانها است وهرانقومی که دراینملک زندگی میکند همه افغان هستند نه پشتون
وکسی که پشتون میخواهد بیرود به پشتونستان این سرزمین سرزمین افغنهای با غیرت است نی بی غیرت به مانند شاه شجاع کارمل وباانانیکه درزیر چین تانکهای خارجی اکلیل گل میگذارند این خاک خاک شهیدان افغان است که تا به الحال به قیمت خون نگهداری ومحافظه شده است ومطمین باشید که خون همیشه بر شمشیر غلبه میکند واگر کسی پشتون را به افغان ملحق میکند سخت اشتباه میکند طوریکه دراول تذکردادم بااحترام
از کابل

>>>   زنده باد میترا جان . حقیقت تلخ است پشتون ها باید بدانند روزی امدنی است که جواب ملیون ها انسان این سرزمین را بدهند که سر بریده شده اند وشهید گردیده اند . وبیشترین انها به تعصبات قومی پشتون ها شهید گردیده اند .
للمه از پنجشیر

>>>   هموطنان عزیز بیایید با کنار گذاشتن تعصبات قومی و مذهبی یک کشور آزاد وبا افتخار را بسازیم ما زیاد تر از هر چیز به وحدت ملی نیاز داریم پس کوشش نکنید که وحدت ملی مارا از این بشتر خدشه دار نمایید بااحترام
م نوید از هرات

>>>   آقای افغانی! به وجدان خود برگرد ومنصفانه بیندیش خود میدانی که ما نام ناآشنا و بیگانه از هویت عزیز مان یعنی(افغان) را بیشتر از سه صد سال است تحمل میکنیم، اما آیا این یک حقیقت نیست که بعد از آنکه خائنانه نام این مرزبوم عوض شد، خطه برای همه درد سر ساز شد؟ ما این هویت دروغین را فقط برای عبدالرحمن خان وامثالهم پذیرا شویم؟ اما اینکه دگر امکان ندارد، نمیدانم چه میخواهند، ایا مگر ناآرامی از این جهت نیست تا اقوام دیگر از ملک وکاشانه شان بیرون شوند؟ عبدالرحمن خائنانه اقوامی را در بالای سینه های مردم در شمال جابجا نمود که تاهنوز مردم را آرام و مدنیت پسند را به ستوه آورده اند، آیا شما افغانیت زمانی بیادت میاید که دیگران حقایق را بیان میکنند، این افغانیت چرا در زمانی به خاطر مریض تان نمیاید که دیگران بغیر ازشما (پشتونها) به تیغ کشیده میشوند؟ بیائید منصفانه باندیشید وبرای لحظه ای فکر کنید که نمیشود دیگر هویت غلطی را با سرگذشت رسواکننده آن بر دیگران تحمیل داشت.
عادل. خداوند عدالت را می پسندد...

>>>   سلام نویسنده گان نظریات مختلف و خواننده گان سایت
به نظر من دختری است ویاخانمی که نامش میترا است به فکر من این متولد هوتل سرینا است بخاطریکه نامش معلوم میشود که خارجی است و خود فرد این کشور مینامند .
خداوند کند که قوه های ایساف براید باز معلوم میشود که میتراجان چی کار کرده میتوانی فعلا وقت خود است میتراجان هرچه بخواهی خریدار داری .

>>>   زمانی که پشتونها به اصفهان ، سمرقند وبخارا وهندوستان برای گسترش خاک افغانستان لشکر کشی میکرد بقیه اقوام کجا بودند. اگر امروز کشوری بنام افغانستان هست مطمئن باشید نتیجه رشادت بزرگ مردان پشتون بوده

>>>   .... كه ميترا را تهديد كردي در كدام جنك داخلي تلفات پشتون از ديگر أقوام كمتر بوده تجربه نشان داده كه در جنك هم پشتون نصبت به بقيه اقوام ضعيف تر است در ازاي يك تاهزاره ويا ازبك وتاجك كه در جنك داخلي كشته شد حد اقل ده تا .....كشته شده 

>>>   چرا شما امیر میگوئید. امیر به انسان و مسلمان گفته میشود که عدالت اسلامی و انسان را درنظر داشته و مطابق به احکام اسلام عمل کند. مگر عبدالرحمن یک شخصیت نا مطلوب نوکر انگلیس و یک جلاد بود . نام گذاشتن امیر بان گناه است.
گرز رستم

>>>   همه گناه از خود ماست
به هیچ چیز و به هیچ کس احترام قایل نیستیم.
منطق نداریم وجدان نداریم و از بدبختی مردم خود لذت میبریم.

>>>   او برادر این را همه می فهمند که پشتون نسبت به دیگران بیشتر کشته داده است و بیشتر آسیب دیده است . حتی دیگر اقوام بیچاره افغانستان را هم بدبخت کرده چونکه این قوم به خاطر بی عقلی شان است. کرزای را نمی بینید که با طالبان که 15سال است ما و شما بد بخت کرده دوباره می خواهد مذاکره کند. پشتون است دیگر کارش نمی شود کرد.
عزیز امینی

>>>   بدون شك پشتون ها باتمام قدرت در برابر بقيه اقوام ساكن در افغانستان قدعلم كرده است و حقوق آنها را ضايع ميكند.
420 از هرات

>>>   سلام به خوانندگان گرامی.
من فقط مینویسم که اگر کسی مالک اصلی یک کشور باشد پس هیچ گاهی نه میخواهد انرا تجزیه کند و یا در فکر تجزیه آن باشد .پس آنها بیگانه اند و یا از این سرزین نیستند که مفکوره تجزیه را در سرهای خود می پرورانند.از این معلوم میشود که این کشور فغانستان مالک اصلی دارد که افغان نام دارد .این افغان در طول تاریخ از آزادی افغانستان دفاع کرده و میکند ، از اتحاد و همبستگی این کشور دفاع کرده و می کند ، این افغان در مقابل تجزیه طلبان و مزدوران بیگانه از خو دهمت نشان داده و مزدوران بیگانه را که همیش به دستور باداران شان فکر تجزیه رادر سر داشتند و هرج و مرج را برپا میکردند سرکوب نموده و از نام واتحاد و یک پارچگی افغانستان و ملت افغان دفاع کرده و مزدوران بیگانه را سرکوب کرده . این افغان هنوز هم با صبر و تحمل نشسته و بسیار با حوصله میباشد . هرمزور و بیگانه که در کار افغان زیاد مداخله کند و حوصله افغان را به سر بیاورد ، در آنصورت افغان با غیرت در مقابل او می ایستد و روز او را سیاه می سازد. پس بیائید چنین کاری نه کنید که حوصله افغان با غیرت و باهمت را به سر بیاورید و بعد پشیمان شوید.که مانند دوره های قبل در دریای امو غرق شوید.فکر کنید هنوز هم وقت دارید.
صمیم

>>>   ستوده جان، جان حتماً شعر هم داری، آن را نیز نشر کن و کار را یکسره کن. تحلیل مسایل سیاسی با الفاظ احساسی بیان نمی شود، مردم هزاره را عبدالقدوس خان هراتی «تاجیک» قتل عام کرد که خود از دست هزاره ها به ستوح آمده بود و اهل و عیال داده بود. اما حالا وقت این سخنان احساسی و اهتمام بستن ها نیست. در مجلس از 39 نفر هزاره 15 نفر آن به کاندیدای هزاره رآی نداده بود و در حال برخی کاندیدها تا 147 رای داشتند. این بقیه از کدام قوم است، حتماً تا جیک و ازبک بودند که نبودند! و شاید بودند. رسم این این که وقتی وزیری معرفی می شود از سوی احزاب، احزاب با نمایندگان مجلس تعامل کرده و یا برای آن وزیر کمپاین می کند و سران هزاره خلیلی و محقق... هرگز این کار نکرد و با این باور بودند که وظیفه مجلس رای دادن است و بس پس گناه کرزی و یا نمایندگان مجلس چیست. کلیه کسانی که رای آوردند یا خارجی های برای شان کمپاین کردند و یا احزاب شان.در حال که خلیلی مافیایی اقتصادی شده است و به دست های پینه بسته کار ندارد و محقق رانت خوار زمین شده است و به کوچه های ویران «ریگ ریشن» کار ندارد. اگر کاظمی ترور می شود آن ها روی به آسمان می برند و یا سجده ی شکر به جای میاورند. و باسادات در ستیزند و عقده ها ایجاد می کند و .... یقین بدان مترا جان تا ما خود مان این درد های همه جاری برطرف نکنیم پشتون و کرزی برای مان کار نمی کند. کوچی ها کاملاً مسلح بهسود را به توب می بندد ولی محقق و خلیلی سال ها پیش تمام اسلحه و مهمات هزاره را با همکاری غربی ها جمع آوری کرده و برای خود اعتبار کسب نموده اند و یا به ازاء هر اسلحه دالر گرفته اند حتی اکنون مردم هزاره در ولایات و یا ولسوالی ها یک چاقوی تیز هم ندارد، تقصیر کیست؟ وقتی کلاه از خلیلی برداشتیم و ریش از محقق و بشردوست را هم به شفاخانه فرستادیم، کاری بزرگی کرده ایم و دور نمای زندگی خود را ترسیم نموده ایم. کرزی و پشتون و حتی هرقومی دیگر برای من شما کار نخواهد کرد. جناب ربانی چوکی سیار تخار را برای من و شما قبول نداشت و چه رسد که بدهد.!!!!!!!
طاها

>>>   امروز در سايه ناتو وبيگانگان شير شديد مگر فراموش كرديد فقط پنج يا ده درصد از مناطق صعبل العبور باقي مانده بود وبا كشته شدن مسعودك آن هم دست يافتني بود كه دست به دامان آمريكا وديگر بيگانگان شديد وحالا دل جرات پيدا كرديد شهروندان درجه دو
شما بايد قبول كنيد وارثان اصلي افغانستان پشتونها هستند.
اگه خارجي ها امروز بروند مطمئن باشيد دو روز بعدش پرچم ناب اسلام محمدي در افغانستان به وسيله دلاورمردان پشتون به اهتزاز در خواهد آمد . زنده باد اسلام وزنده باد افغانستان
مجاهد اسلام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است