شاه مهره‌ای که اقوام غیرپشتون را مات کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۴    ۱۳۹۵/۱۱/۵ کد خبر: 127792 منبع: پرینت

زلمی خلیلزاد با وجود اینکه یک فرد تحصیل کرده و پرورش یافته غرب و از همه مهمتر یک شهروند آمریکایی است؛ اما تفکر قومی و قبیله ای را نتوانسته از خود دور کند، او در کتاب «فرستاده؛ از کابل تا کاخ سفید؛ سفر من به جهان آشفته»، می نویسد:

«من فکر می کردم که ایالات متحده در مورد رهبری افغانستان در درازمدت نمی تواند بر ایتلاف شمال اتکا کند؛ پشتونها به عنوان بزرگترین گروه قومی در افغانستان از کارگزاران کلیدی قدرت بوده اند. بدون حمایت پشتونها، هیچ حکومتی در افغانستان بقا نداشته است.» (فرستاده، ص 121). او بسیار زرنگانه آمریکا را متقاعد ساخت که با اجرای پروژه خلع سلاح عمومی، اقوام غیر پشتون را خلع سلاح و پشتون‌ها را تحت عنوان اربکی با پلیس محلی مسلح و تقویت نماید و همچنین با اجرای پروژه اصلاحات اداری، اقوام غیر پشتون به خصوص تاجیک‌ها را که‌ در ادارات حضور پررنگ داشتند، برکنار و پشتونها را جایگزین آنها سازد.

زلمی خلیلزاد در کتاب فرستاده، به روشنی بیان کرده است که ایتلاف شمال از تاجیک ها، ازبیک ها و هزاره ها نمایندگی می کرد؛ لذا این ایتلاف باید از هم می پاشید تا حکومت پشتونی دوباره در افغانستان پا بگیرد، خلیل زاد، در این کتاب برای فروپاشی اتحاد شمال یادآور شده است که چگونه اسماعیل خان را از هرات به کابل کشانده، چگونه دوستم را تسلیم ساخته تا نیروهایش را خلع سلاح کند و چگونه مارشال فهیم را وادار کرده است تا به معاونت اول احمدضیا مسعود رضایت دهد، نیز سخن گفته است.

زلمی خلیلزاد و همچنین آقای کرزی، اتحاد و یا ایتلاف شمال را برای حکومت افغانستان به مراتب خطرناکتر از طالبان و القاعده می دانستند؛ لذا تمام تلاش شان را برای فروپاشی و تعضیف اتحاد شمال به کار گرفتند، زلمی خلیلزاد می گوید که ما برای کاخ سفید اینگونه استدلال می کردیم که حکومت مرکزی افغانستان باید تقویت شود و برای این امر باید قدرت اتحاد شمال از بین برده شود.

چیزی که حتی برای حقیر قابل نبود این است که زلمی خلیلزاد تا آنجا در تفکر قومی و قبیله ای غرق است که عبدالرحمن را به عنوان یکی از شاهان مورد علاقه خود ذکر کرده و می نویسد: «من به دو رهبر معاصر افغانستان علاقمند بودم؛ یکی عبدالرحمان خان که "امیر آهنین" خوانده می شد. او بین سالهای 1880 تا 1901 یک دولت مدرن را بنا گذاشت». (فرستاده، ص 16).

بخشی از مقاله محمدنسیم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ناگفته نماند خلیلزاد ...مانند مکناتن امریکائی در کشور است این .....پلید نواسه محمد گل مومند کشتار گر مردم تاجیک و جاهای مردم تاجیک را گرفته به پشاتین داد فعلا همان برنامه را زلمی خلیلزاد ادامه داده

>>>   اوغان هرچه بیشتر تحصیل کند به همان اندازه اوغان تر و غول تر میشود نمونه اش هم همین خلیلزی / غنی زی و کرزی اند که با وجود زندهگی کردن در کشور های دموکراتیک مفهوم دموکراسی و زنده گی انسانی را درک کرده نتوانستند. مردم ما اکنون باید به این نتیجه رسیده باشند که اوغان ها هیچگاهی زنده گی انسانی را یاد نمیگیرند چون با زنده گی فاصله ناپیمودنی دارند. بنابرین جدا شدن و راه خود را جدا ساختن از اوغان یگانه راه نجات مردم ما از این همه بدبختی است و بس. باور کنید دیگر هیچ راهی وجود ندارد و هر روزی را که با اوغان میگذرانیم به معنی هدر دادن صد سال است.

>>>   نوش جان تان از پدر پدر دزد و خايين و خاك فروش
اين وطن ب صاحب را چور كرديد و ويران و تباه
اگر خدا وجود دارد أنشالله از شما ....ها هميشه ....نگزرد

>>>   اين كتاب يك روايت را در ذهن مخاطبش القا مى كند كه فلان قوم خاص افغانستان ن در مناسبات قدرت درافغانستان مستحق اول بودن است . از جانبى براى خود به نوعى يك نقش فره ايزدى تعريف كرده و همه مقصر اند به جز خودش...

>>>   من قبلا تعجب ميكردم فردي كه درغرب تربيت يافته چطور ميتواند قومي وقبيله ايي بينديشد ؟ اما دريك كتاب بنام وضعيت اخر كه در ارتباط به روانشناسي بحث كرده است ميگويد كه در هشت سال اول زنده گي هشتاد فيصد شخصيت انسان شكل ميگيرد وبقيه ما با بيست فيصد ديگر در گير ميباشيم ، خليلزاد هم هشتاد فيصد شخصيتش در قبيله شكل گرفته بيست فيصد شخصيت غربي در برابر هشتاد فيصد قبيله ايي اندك است
اشرف غني وديگر تحصيل كرده هاي غربي هم همينگونه استند
والسلام

>>>   از نسل قبیله گمشده میباشد،

>>>   Amiri
رهبران تاجيك، اوزبيك و هزاره خاين هستند، چون از تمام دسائس اطلاع دارند ولى بخاطر نجات ملت خود كاري انجام نميدهند. فقط بخاطر حفظ پولهاى دزدي و قدرت خود و خانواده خود فعاليت ميكنند.

>>>   من روزهای پیش شعر طنزگونه ی زیر عکس سلفی سفیر کوچی ها در واشنگتن نوشته بودم بدین مضمون ( به یزدا ن گر اوغو خرد داشتی- کجا کشور این حال بد داشتی) میدانید یک قومای ابله برای سومین روز است که خودرا جیر میدهد که چرا به همه این قوم توهین کرده یید؟ ولی پشتون ها براحتی تاراج میکنند. میدرند. میبرند. کشتار های قومی راه میاندازند. سرزمین آبایی اقوام بومی را برای باشندگان باجول و وزیرستالن مصادره میکند کسی نمیگوید بالای چشم تان ابروست .

>>>   خوب وقتیکه یک تحصیل کرده اینها اینقدر متعصب باشد از طالب ....اش چه گله کرد از دست همین متعصبین است که وطن ما را بدبخت ساختن و بخاطر ۴ روز حکومت پای بیگانه ها را به کشور ما باز کردند از شاه شجاع گرفته تا ترکی و عمر کور و کرزی .....

>>>   پستترین انسان ، دزد ،قاچاقبر اسرار عتیقه، فتنه ،ملیون ها دالر را از افغانستان دزدید و این پول ها افشا شد ولی استخبارات آمریکا دو باره سکوت کرد بخاطر فشار لابی های یهودی

>>>   چیزی که حتی برای حقیر قابل نبود این است که زلمی خلیلزاد تا آنجا در تفکر قومی و قبیله ای غرق است که عبدالرحمن را به عنوان یکی از شاهان مورد علاقه خود ذکر کرده و می نویسد: «من به دو رهبر معاصر افغانستان علاقمند بودم؛ یکی عبدالرحمان خان که "امیر آهنین" خوانده می شد. او بین سالهای 1880 تا 1901 یک دولت مدرن را بنا گذاشت» همین جمله را بیچاره داکتر عبدالعلی محمدی خوانده و فامیده بود که رمز عبور چیست اما نمی فامم چرا اخراجش کردن؟؟؟!!!

>>>   شاه مهره ایکه دزدان رامات کرد

>>>   افغان به هر درجه تحصیل کند و هر تابعیتی را داشته باشد افغان است و در فکرش حداقل در باره مسایل قومی افغانستان تغییری نمیآید.
حمید پویا

>>>   حقائق تاريخي بايد نوشته و خوانده شود ولو اكر به زيان ما هم باشد، هيچ ملتي درجهان مانند ما افغانها پيدا نميشود كه از خواندن تاريخ ننگين ونكبت بار پدران جاهل خود بشرمد. تاريخنويسي و نوشتن حقائق براي نفاق اندازي نيست بلكه براي عبرت آموزي است. اگر شما امروز؛ به بهانهء وحدت ملي موهوم نويسنده ها را از بازنويسي حقائق تاريخي باز ميداريد، فردا نسلهاي آينده بمن وشما لعنت ميفرستند كه چرا حقائق تاريخي را به آنها روايت نكرديم ، امروز كه ما بالاي حبيبي ومومند وغبار قهر استين كه بما تاريخ ايديالوژيك وجانبدارانه و سراسر جعلي بجا گذاشته اند، فردا نسل آينده نيز بر من وشما لعنت ميفرستد كه چرا از بازنويسي حقائق تاريخي امتناع ورزيديم بگذاريد حقائق تاريخي رو نما گردد. درهمين جا جا دارد كه از زحمات شباوروزي آقاي صبورالله سياهسنگ نيز تشكري كنم كه چشم مارا به بسياري از زواياي تاريك تاريخ جعلي پته خزانه آشنا نمود

>>>   عدالت اجتماعي وقتي در اين كشور تحقق مي يابد كه چهار قوم بزرگ اين زمين ( هزاره ، اوزبك ، تاجيك و افغان ( پشتون ) ) با ساير اقوام ديگر با برادري و برابري زنده گي كنند و كسي هويتش را بر ديگري تحميل نكند

>>>   پشتون ها از نژاد یهود هستند برای همین زن اشرف غنی یهودی تلاش دارد تا افغانستان را یهودی سازد. بی بی گل ماموریت دارد وگرنه با این کچل بی خاصیت ازدواج نمی کرد این ازدواج سیاسی است.

>>>   درین عصرزمان که جهان مثل یک کف دست شده مردم جهان ازموجودیت اشخاص مختلف کارمیگیرد لذت میبرد اما زلمی(خ) کرزی (خ) کشوررا به بحران وبه سمت قبیله گرائی سوق دادند باامکانات دست داشته میتوانستند که کشوررا به بزگترین کشوراقتصادی منطقه مبدل کنند اما افسوس درپی قبیله گرائی همه چیز رانابود کردند.
احمدعلی(شیوا)

>>>   تمام کلینر های پنجشیر را جنرال و وزیر و سفیر و مارشال ساخت، دیگر چه کند ؟ انصاف هم خوب است، پشتونها همه اختیار را به اتحاد شمال داد و خود یمبولیک بودند.

>>>   زلمی خلیلزاد و همچنین آقای کرزی، اتحاد و یا ایتلاف شمال را برای حکومت افغانستان به مراتب خطرناکتر از طالبان و القاعده می دانستند؛ لذا تمام تلاش شان را برای فروپاشی و تعضیف اتحاد شمال به کار گرفتند، زلمی خلیلزاد می گوید که ما برای کاخ سفید اینگونه استدلال می کردیم که حکومت مرکزی افغانستان باید تقویت شود و برای این امر باید قدرت اتحاد شمال از بین برده شود.
ع


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است