افغانستان امروز، ماحصل پروژه جمهوری خواهان است
رییس جمهور نمی تواند از جهت گیری ها و اهداف کلان تعریف شده در حزب، عدول کند که منجر می شود رییس جمهور به آن چیزی که می گوید نتواند خیلی عمل کند 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۰    ۱۳۹۵/۱۱/۳ کد خبر: 127673 منبع: پرینت

ترامپ در سخنان مراسم تحلیف ریاست جمهوری اش تعهد کرده است که از انتقال پول و سرمایه های آمریکا به کشورهای بیرونی جلوگیری می کند و منتقدانه گفته است در سال های گذشته آمریکا ارتش کشورهای دیگر را تقویت کرده اما نیروهای نظامی کشور خودش ضعیف شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر فرامرز تمنا، رییس مرکز مطالعات استراتژیک در وزارت خارجه در برنامه "فراخبر" درباره واکاوی اظهارات رییس جمهور جدید آمریکا گفت: سخنان مراسم تحلیف ترامپ، اگرچه به صورت مستقیم درباره افغانستان نبود اما گفتمانی مبتنی بر نقد نظم زعمای پیشین آمریکا در سیاست خارجی شان از جمله در افغانستان بود.

تمنا می گوید: در صحبت های ترامپ که می گوید "ثروت طبقه متوسط ما از دستان شان ربوده و در سراسرجهان توزیع شده است" بخشی از این ثروت طبقه متوسط به افغانستان آمده است و در بخش های نظامی، سیاسی و امنیتی سرمایه گذاری هایی شده که بدون منفعت و سود مستقیم برای آمریکا بوده است و صحبت های مربوط به محو تروریزم و رادیکالیزم اسلامی به طور مستقیم با افغانستان گره خورده است.

وی، درخصوص اینکه ترامپ برای اصلاح اشتباهات سیاست خارجی آمریکا در افغانستان چه می کند اظهار می کند: افغانستان جدید پروژه جمهوری خواهان است و محور سیاست های جمهوری خواهان در سال 2001 با تمرکز بر افکار نامحافظ کاری، بر سه محور نفت، تسلیحات و صهیونیزم بود و تمام کارهایی که در سیاست خارجی آمریکا انجام شده به نحوی با این سه مولفه یا یکی از آنها گره خورده است و با روی کار آمدن آقای اوباما، این سیاست های علیایی که جمهوری خواهان ترسیم کرده بودند به سیاست سفلی، مسایل حقوق بشری و اقتصادی تبدیل شد و دغدغه پیروزی در جنگ از اولویت سیاست آمریکا خارج شد و همزمان با آن احیای طالبان و نفوذ پاکستان در افغانستان را داشتیم که امیدواریم دولت جدید با تعقل بیشتری با قضایای افغانستان مواجه شود.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک در وزارت خارجه، درباره نگرانی ها از تعامل ترامپ با رهبران حکومت وحدت ملی اظهار می کند: در 50 سال گذشته تاثیرگذاری روسای جمهور آمریکا بر فرآیندهای کلان تصمیم گیری، بیشتر از هفت درصد نبوده است و به این معنی است که رییس جمهور نمی تواند از جهت گیری ها و اهداف کلانی که در هر حزب تعریف شده، عدول کند و سیستم آمریکا و تعامل بین قوا، نظم را بر رییس جمهور تحمیل می کند و باعث می شود رییس جمهور به آن چیزی که می گوید نتواند خیلی عمل کند.

تمنا افزود: جمهوری خواهان، جایگاهی را برای خود در افغانستان تعریف کرده اند و مسایل محرز را مطرح کرده اند و ترامپ هم در همان راستا حرکت خواهد کرد.

درحالیکه حیات و ممات نیروهای دولتی افغانستان بستگی به پول آمریکا دارد و کاهش کمک ها نیروهای دولتی را سخت متاثر خواهد کرد، رییس جمهور جدید آمریکا در سخنانش هشدار می دهد که نمی گذارد سرمایه کشورش به کشورهای دیگر منتقل شود.

نویسنده کتاب سیاست خارجی آمریکا در افغانستان، در اینباره معتقد است: در بحث مبارزه با تروریزم، تنها کاری که آمریکا می تواند بکند تسهیل و تسریع روند اجماع منطقه ای و افزایش تدابیر اعتماد سازی است. در کنفرانس 2012 توکیو، چهارچوب پاسخگویی متقابل تصویب شد و افغانستان برای مصارفش ملزم به پاسخگویی است و اینها بحث های جدیدی نیست و اگر پول های آمریکا در این چهار چوب باشد، افغانستان پاسخ خواهد داد که کمک ها در چه زمینه هایی مصرف شده است.

وی بسیار خوش بینانه، درخصوص چشم انداز چهار ساله ماموریت ترامپ می گوید: هیچ تردیدی نیست که افغانستان ویترین موفقیت سیاست خارجی آمریکا برای ملت و دولت سازی در قرن 21 است و افغانستان باید نمونه موفق نقش آفرینی آمریکا برای حضور در کشورهای دنیا باشد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سیاست آمریکا بهره برداری از کشورهای مثل افغانستان است
فرقی نمی کند که جمهوری خواهان باشند یا دموکراتها
شیما از کابل

>>>   براي ما مهم نيست كه در قصر(خانه) سپيد چي ميگذرد. براي ما اين مهم است كه در خانه هاي ما چي ميگذرد
من با آقاي دونالد جي ترامپ در يكي از كمپني هاي بزرگ جهاني همكار بودم و وي را از نزديك ميشناسم و با انديشه هاي اقتصاد محوروي آشنايي خوبي دارم ...
آقاي ترامپ يك شخص عملگرا، وطن دوست، ارقامي و صريح است. وي از سياست، عوام فريبي و دهشت افگني نفرت دارد. به نگر من، اكنون خيلي زود است كه در مورد وي داوري و يا قضاوت هاي هنجاري كرد.

>>>   Najib Salam heeft 2 nieuwe foto's toegevoegd.
تغير در شيوه ى مبارزه جز ريال پاليتيك است؛
ترامپ قبل از آنكه يك سياست مدار حرفوى و آيدياليست باشد او يك هنرمند سياسى و يك تاجر ماهر است. ديد گاه او در سياست بيشتر معطوف ثبات اقتصادى در امريكا است و علاقه مندى چندانى به مصرف هاى گزاف در بيرون از امريكا ندارد و تعريف او از دوستان امريكا ديگر در قيد ساختار كهنه ى جنگ سرد خلاصه نمى شود ، براى همين او مقبوليت سازمان ناتو را زير پرسش برد ، برخوردى كه تا به حال در تاريخ امريكا به مشاهده نرسيده است. ترامپ دشمنى اش را با نيرو هاى اسلامى بدون استثنأ پنهان نكرده و با هر دليلى عليه ى اين نيرو ها جنگ را اعلان كرده است. چنانچه ترامپ چندين بار اذعان داشته است ، او از عمق فساد و ناكاراى حكومت هاى دست نشانده ى امريكا در افغانستان با خبر است و پرسش هاى زيادى را در اين راستا بيان داشته است ، انتطار مى رود او در استراتيژى امريكا نسبت به افغانستان تغير آورد و اين كه چگونه و كدام راهكار ها روى دست خواهد گرفت و ديدش نسبت به نظام سياسى و حكومتى چه خواهد بود هنوز شفاف نيست ولى آن چه را مى شود از لابلاى انديشه هاى او پيش بينى كرد، حساب گيرى كمك هاى اقتصادى و مبارزه ى شديد تر عليه نيرو هاى اسلام گرا و احتمالن كار مشترك با روس در اين راستا خواهد بود.
در اين ميان روهرا باهاكر رييس روابط خارجى كانگرس امريكا كه از لابيست هاى محكم حكومت غير متمركز در افغانستان است طى تحليل ارزشمند علل ناكامى امريكا و حكومت هاى دست نشانده ى امريكا را با جزئيات بيان كرده است ، از جمله تسلط بى حد و مرز پشتون ها بر حكومتى مركزى ، فساد سياسى و نظامى نخبگان پشتون ، توطيه هاى حساب شده عليه رهبران اقوام ديگر ، رشد افراطيت مذهبى و نفوذ پاكستان در سياست هاى جارى و دها دليل مهم ديگر را انگشت گذاشته است و حكومت مركزى را ديگر ناكام و ناكارا خوانده است ، او اقوام تاجيك ، هزاره و ازبيك را اكثريت باشنده گان افغانستان و دوستان طبعيى امريكا ياد كرده است و براى پيروزى مردم افغانستان و امريكا سيستم فدرال را پيش نهاد كرده است« دوستان را به مرور تحليل سناتور روهرا باهاكر در رخنامه آقاى دكتر پدرام و هم سخن دعوت مى كنم » .
تاجيكان ، هزراه ها و ازبيك ها بايد فرصت بيش آمده و موجوديت انديشه هاى تغير را در سناى امريكا جدى بگيرند و در يك تلاش مشترك براى لابى فدراليزم رويكرد هاى عملى را روى دست بگيرند، اگر امريكا و روس ها ديدگاه شان در مورد تحولات افغانستان در آينده به هم نزديك شود ، ما مى توانيم نظام سياسى افغانستان با همكارى بازى گران جهانى تغير دهيم ، براى دست يافتن به اين هدف بايد درب تماس ها را باز نگاه كنيم و بسيج ملى را به ميان آوريم، در غير آن قبيله گرايان از خلاى اپوزيسيون تغير نظام سود خواهند برد و لابى دلخواه خودرا تقويه خواهند كردو به استبدادخود ادامه خواهندداد. تغير شيوه و تاكتيك مبارزه جز ريال پاليتك و هنر ديپلوماسى است.

>>>   دموکراسی و تقدّس‌زدایی از قدرت
تا دیروز وزیر خارجه قدرتمندترین کشور روی زمین بود؛ امروز اما مانند یک شهروند عادی آمریکا در راهپیمایی اعتراضی شرکت کرده است.
از ویژگی‌های ممدوح دموکراسی یکی هم همین است که سیاستمداران نمی‌توانند برای خود قبای تقدّس بدوزند.

>>>   تطبیق پروژه وزیرستان سازی (وحشتستان سازی) کشور خداد داد با راندمان تندی ادامه دارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است