همه اعضای ریاست امنیت ملی باید پشتون باشند!
همه کسانی که در این ریاست مشغول وظیفه هستند حتما باید آشنا و مسلط به زبان پشتو باشند و ناگزیر هستند که از این فرمان اطاعت کنند، و گرنه با آنان برخورد جدی صورت خواهد گرفت 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۴    ۱۳۸۹/۵/۵ کد خبر: 12626 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، محترم رحمت الله نبیل رئیس جدید امنیت ملی در یک اقدام جدید و مبتکرانه نام ریاست عمومی امنیت ملی را به لوی ریاست تغییر داد.

ایشان که بسیار علاقه مند است تا توانایی های خلاق خود را در زمینه مدیریتی از همین ابتدا به نمایش بگذارد، طی فرمانی به تمام کارگزاران و زیردستان خود، هشدار داده است که تمام نامه‌ها و سلسله‌ مراتب اداری این ریاست، پس از این باید به زبان پشتو نوشته شود، نه فارسی!

به معنی که همه کسانی که در این ریاست مشغول وظیفه هستند حتما باید آشنا و مسلط به زبان پشتو باشند و ناگزیر هستند که از این فرمان اطاعت کنند، و گرنه با آنان برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

پیش از این، این ریاست به نام ریاست عمومی امنیت ملی و به دو زبان رسمی کشور، یعنی زبان فارسی و پشتو یاد می‌گردید ولی ظاهرا جناب نبیل معتقد است که تغییر نام این ریاست و تغییر زبان رسمی نامه های اداری این ارگان می تواند بسیار مفید واقع شده و در تامین امنیت و ثبات کشور بسیار تاثیر گذار باشد!

مثل اینکه کسی در این کشور نیست تا به جناب رئیس تازه به ریاست رسیده بگوید، تغییر نام یک نهاد دولتی و تغییر زبان نوشتاری نامه های اداری، چه دردی را دوا می نماید.

درست است که ایجاد تغییرات و بهبود وضعیت موجود، از عوامل بسیار مهم یک مدیریت صحیح می باشد ولی مشروط بر اینکه این تغییرات اساسی و زیربنایی باشد، نه سلیقه ای و فردی. آن هم با جانب داری از یک قوم خاص.

در 9 سال گذشته فساد اداری، ناکارآمدی و کارشکنی مسئولان، رشوت، عدم تخصص کارکنان دولتی، نداشتن کار مفید از کارکنان ساده گرفته تا مدیران کل و ... سبب شده تا وضعیت کشورمان بدین جا برسد و علت اصلی آن به نظر بسیاری از کارشناسان، همین سلیقه ای عمل نمودن مقامات بوده است.

اگر واقعا تغییر نام یک نهاد و سازمان و حتی وزارت و کشور سبب بهبود اوضاع می شود، بهتر نیست پیشنهاد تغییر نام افغانستان به پارلمان ارائه شود! این سوالی است که باید از جناب نبیل پرسیده شود. شاید ایشان همچنین معتقد باشد که این همه بدبختی مردم مربوط به نام افغانستان و یا حتی داشتن دو زبان رسمی در یک کشور می باشد ؟!

تا کنون در هیچ جای جهان دیده نشده است که مدیران به منظور بهبود در مدیریت ملی و برای رسیدن به اهداف ملی و برای بهتر کار کردن اجزای کاری یک ساختار و هماهنگی اجزای یک مدیریت در جهت کل ساختار، از تغییر نام کار خود را آغاز کرده باشند.

تغيير نام در یک مدیریت، و خلاصه کردن زبان نوشتاری در زبان پشتو در اداره ای که از همه اقوام در آن حضور دارند،یک حرکت بسیار سلیقه‌ای، فردی و در نهایت، کاری است که از جانب گروه ویژه ای طرح می شود و هیچ شاهکار مدیریتی ای محسوب نمی گردد.

جناب رئیس بهتر است به جای این قوم گرایی، ساختار مدیريتی با وجوه مشترک، توانایی‌های کارکردی، تجربیات افراد کارا و توانا و شایسته، هدف یگانه و ملی را به وجود آورد و آن را نوآوری مدیریتی بخواند.

بنیان نهادن چنین قوانینی سبب می گردد تا زمانیکه مدیران تغییر کنند، مدیر بعدی هم به سلیقه خود وارد عمل شود و شاید با تغییر رنگ دیوارها و یا تعویض مبلمان، نو آوری و ابتکار خود را نشان دهد.

مسئولان بلند پایه دولتی بدانند که یک مدیر، توانایی و خلاقیت خود را در مدیریت فعال به نمایش می‌گذارد، نه با تغیيراتی که برخاسته از سلیقه‌ی فردی باشد. در ساختاری که هیچ‌گونه هدف ملی و واقعی وجود نداشته باشد و برخلاف، سلسله‌مراتب اداری با نام و نشان افراد و سلیقه‌ها گره خورده باشد، اوضاع از این هم که هست بدتر خواهد شد.

البته لازم به ذکر است که جناب نبیل از نزدیک رئیس جمهور کرزی می باشند و چند سال پیش به پاس خدمات ارزنده ایشان در بخش محافظت شورای ملی به رتبه ژنرال افتخاری نائل شده اند!


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ترسم نرسی به کعبه عربی این ره که تو میروی به ترکستان است

>>>   تفرقهستان بهترین نام افغانستان بعدی است .
افسوس که یک بمک اتومی ندارم ؟

>>>   این یک گپ غیرمنطقی است که تمام اسناد باید به زبان پشتو پروسس شود درست است من به زبان پشتو و دیگرزبانهای افغانستان زیاد ارج گذارهستم ولی این کار خلاف قوانین اسلامی و ملی ماست این ملت ما افغان است نه پشتون یا تاجیک و غیره

>>>   سلامهم وطنان وهو من کی پشتو یاد ندارم چیکنم پش پشتون براوم اینکی خوب نست در تمام زندگی پش پشتون التماس کردم بس است ای پشتون ها افغانستان را تبا کردین از انتحار قوچاق مواد مخدر دوزدی وطن فروشی ادم روبای هر خیانت هر خیانت هر خیانت ودر زبانهم خیانت

>>>   صدای پای تاریکی می اید ، صدای پای طالب می اید ، این هم بد بختی دیگر ، این هم یک مشکلات جدید بر ادامه ای مشکلات دیگر ، این کار آقای نبیل شکست برای خودش است و مشکلات برای مردم افغانستان ، از حالا صدای پای طالب می اید ، تاریکی می اید ، از این به بعد دغه ، دغه یاد بگیرید ، صدای پای تاریکی می اید ،
احمدزاده از ناروی.

>>>   اګر در واقیعیت محترم نبیل صاحب چنین اقدام کرده باشد که کارکنان امنیت دولتی باید به زبان اکثریت ملت خود که پښتو میباشد اشنایی داشته باشد اقدام مثبت وبجاه میباشد،زیرا بااستعداد ترین اشخاص باید در استخبارت افغانستان مامور باشد اګر انها به زبان رسمی خویش بلدیت نه داشته باشد هیچ لازم نیست که در استخبارات وظیف اجرا نما ید درقدم بعدی باید به زبان دري وسایر زبان های ملی کشور نیز بلدیت داشته باشد این دستور کار نه تنها در ریاست امنیت ملی بلکی در تمام ارګا نهای دولت چی نظامی وملکی باید به شکل جدی رعایت ګردد.وسلام،
سلام خان

>>>   ‫این یک پروسه‌ بسیار خطرناک است. و ما شاید همچو اعمال پست در دیگر وزارت خانه‌ها و ریاست‌ها خواهیم بود. ما همه در خواب خرگوش استیم
‫این نظام ............. بسیار خطرناک شده میرود. و با سپری هر روز پایه‌هایش سست شودا میرود. ناگزیر جنگ‌های داخلی سر استفاده لسان شروع خواهد شد و میلیون‌ها نفر جان خود را باز از دست خوهند داد :(
‫کلانترین خیانت‌ها حکومت ...........در مقابل مردم افغانستان کرده روان است. بلاخره این مملکت بدست همین .......... کاملا ویران خواهد شد

>>>   کارش درست هست در صورتیکه پارلمان و بقیه فارسی زبان که در راس قدرت هستند از خود غیرت نشان نمی دهند بدتر از اینها را منتظر باشید پشتون های خود خوا هیچ وقت پیروز نخواهد شد بااین طرز فکر و عقده بازی های شان به نظر بنده بهتر هست این کشور تجزیه بشد تا همه ای فارسی زبان شاید یک کشور پیشرفته باشن هر چی بد بختی و عقب ماندهگی که در این کشور هست از دست همین پشتونهای نافهم و بیسواد هست راستش ما خسته شدیم از دست این بی سواد ها و تعصبگران ناگزیر هستیم حرف از تجزیه کشور بزنیم ببینم که پشتونها چه غلطی میتوانند بکنند.
احمد کابلی

>>>   الحمد لله ثم الحمد لله كه اين كار واقع شد شايد بسياري از اين كار ها و بشتو سازي ها خسته باشند ولي من خوشحالم زيرا كه اين كار ها نتيجه تضاد و از هم جدايي را ببار مياورد و با اين كار ها ان عده بي خردان كه هنوز از وحدت ملي حرف ميزنند و نداي فيدرالي را ريشخند ميزنند و غير واقعي ميدانند شايد از خواب بيدار شوند ما ضرورت به يك نبرد قومي بزرك داريم و ان امدني هست و من مطمئن هستم كه مليت هاي مترقي و با فرهنك بر عليه قبيله غارت و بي فرهنك دست خواهند يافت--
ستمي

>>>   مسئولیت اصلی واساسی پشتونها از 200 سال بدین طرف در برا بر مردم وملت افغا نستان ، این نمونه ی دیگری از آدای مسئولیت وخدمت پشتونها برای مردم وملت عزیز مان افغانستان، با اینکار بسیار به سادگی میتوانند صلح وامنیت... را بوجود بیا ورند وافغا نستان را از اینهمه نا به سا مانیها ومشکلات نجات دهند ، وقعاً جای تآسف است افغانستان درچیحالت قرار دارد اینها درچی فکر اند ودنبال چی میگردند.

>>>   یکی از اولیت های کاری جناب کرزی بدست آوردن قدرت سیاسی کشور بدست پشتون ها,
نجفی استرالیا

>>>   ما باید از وی چیزی دیگری را انتظار نداشته باشیم، چراکه دست نشانده پاکستان است. این ها کسانی استند، که میخواهند افغانستان تجزیه شوند و موفق هم استند. اگر راست بپرسید ما هم از این اوغانستان روزی خوش ندیدیم، من از اعطا محمد نور خواهش می کنم که بلخ را یکبار دیگر به امپراتوری دری زبان ها تبدیل کند. ما را بس است
هادی شهر کابل

>>>   او مردم تاجیک ، هزاره ،ازبک بیدار شوین ، او بیغیرتها بیدار شوین ، حال دیدین که پشتون چی میخواهد ؟
باز هم تاجیک بګوید مرګ به هزاره و ازبک و هزاره بګوید مرګ به
تاجیک ، سالهای بسیاز پیش در ګوشه از افغانستان چندین
قوم بین خود جنګ داشتن ،و همیشه در جنګ و تهمت زدن به
یکدیګر بودنند ولی باآنهم زندګی نسبتآ خوب داشتنند ،وقتی
میرسد که دولت ظالم بر یکی از همین چند قوم حمله میکنند
وقتی قوم دیګری اطلاع میآفد بسیار خوشحال میشود که
دولت ظالم بالای شان حمله کرده ، و هیچ نوع کمک نمیکنند،
دولت بعد از ګرفتن قوم اولی حمله دیګر بالا قوم دومی میکند
باز قوم سوم خبر میشه و جشن بزرګ را برپا میکنند به خاطر
خوشی از بین رفتن دو قوم دیګر ، و بالاخره حمله دولت متوجع
قوم سوم میشود به همین ترتیب همه را از بین میبرد ،
که این واقیعت ۱۰۰ ٪ است ، و فعلآ هم عین همان قیصه است
و حال اګر شما هم میخواهید از بین بروین بالای یکدیګر تهمت
ببندین و یکدیګر تانرا سرکوب کنین ، چون آخر این راه همان است
که خدمت تان عرض کردم .
خودم از کابل
خواهش نشر شدن نظریه ام را دارم

>>>   ببینیم اخر چه شود ...............................
دوستدار شما هموطن

>>>   برای نبیل صاحب باید تبریک گفت بخاطراینکه تمامی نیکان او که پشتون بودند همچون حماقت را مرتکب نشده بودند بنیان گذار همین ارگان یک پشتون بسیار باغیرت بنام داکترصاحب نجیب بود ولی او چون نبیل صاحب اندیشۀ ........ نداشت هیچ وقت یک حرکت تفرقه انداز را مرتکب نشد ودرمدت بیشتراز 15 سال در همین وزارت یا ریاست تاجیک ها ریاست نمودند آنها هیچ وقت نگفتند که همه مراسلات ومکاتبات به نوشتارفارسی باشد تنهابه این گفته خلاصه میکنم این که نبیل تاروزی که کرزی به قدرت است در این ریاست نبیل صاحب حکمروای میکند ولی بعد از هرانسان ولو یک برادر پشتون ما هم باشد روی اندیشۀ ............ نبیل خط سیاه کشیده با استفاده از هردو لسان رسمی کشوریعنی پشتو ودری کارخواهد کرد ونبیل صاحب تا روزی که در قید حیات باشد واگروجدان انسانی داشته باشد عذاب خواهید کشید.

>>>   باسلام به مردم وطن دوست افغانستان،
وقتیکه من این خبر را مطالعه کردم ناگهانی تکان خوردم. برای اینکه رئیس نادان و تفرقه انداز " رحمت ا نبیل( امنیت ملی ) بجای اینکه به راه حل های اساسی برای آوردن صلح و امنیت در کشور، متاسفانه آب را در اسیاب دشمن ریخته و از سیاست های اشغال گرانه کشور های همسایه پیروی میکند تا افغانستان را به یک بی ثباتی عظیم پیش ببرد. او که ( رحمت ا نبیل........... ) که امنیت کاخ ریاست جمهوری را درست تامین کرده نمی تواند، چه بسا امنیت ملت و کشور را تامین کند. از اینجا معلوم است که نبیل .... اساس جنگ و دوری مردم غیر پشتون را از حکومت ایجاد نموده است.
من به خداوند دوعا میکنم که: " رب جعل هذا بلدا آمنا "
محمد از کابل

>>>   آقای نبیل باید بداند که با این نوع عملش، غیر مستقیم قوم پشتون را متضرر میسازد. در واقع امر ، این کار او تحریک کردن خصومت اقوام غیر پشتون بر ضد پشتون هاست.
انسان های وطنپرست هیچگاه تخم نفاق زرع نمیکنند، بلکه همیش در صدد اتحاد بین اقوام مختلف وطن میباشند.
شیما

>>>   خوب می بود که بجای اینکه نام یک نهاد تغیر بکند اولا" توجه خود را باید در ادامه پیشرفت ها تامین امنیت درسراسر کشور معطوف کند چون ازلحاظ اقتصادی امنیت صد فیصد یک کالای عمومی است واز عاقبت اینکار شان درآینده وحدت ملی را خرچه دار نسازند
ستانیکزی

>>>   به نظر من این اقدام رئیس امنیت جز قوم گرایی دیگر چیزی نیست .

>>>   اگر پشتو هم یکی از زبانهای رسمی کشور مان است پس چه فرق دارد از دور زبان رسمی کشور ما هر زبان که برای هر اسان باشد میتواند از ان استفاده کند
شیرین از هرات

>>>   پشه که گمی اش بیایید بال می کشد البته جناب نبیل هم گیمی اش آمده در کدام انتحاری اگر برابر نشود باز در دنیا دیگر پیش خداوند ج جواب بدهید؟ که به دو نظر می بیند مردم ر ا که آنها را تمام شان را خداوند ج پیدا کرده قوم پرستی و قم گرایی می کیند همین قسم است که افغانستان آباد نمی شود

>>>   ای آقای نبیل افسوس افسوس افسوس به این نشنلیزمی تو خوشا به حالت که آغاز کارت را با این دغدغه های قوم گرایی ات شروع کردی واقعاٌباید مردم افغانستان بالخصوص برادر های پشتون ما افتخار این را داشته باشند که بعد از مدت ها این مدیر مدبر شان سر بالا کرده و گامی گذاشته به کشور سازی و ترقی افغانستان .خوب است آقای نبیل حالا همه کوشش باید کنند که به زبان پشتو تسلط یابند...
احمد فرهاد معصومی از فاریاب

>>>   سلام دوستان خراسانی!
بنظر بنده هیچ خراسانی حاضر نیست که زبان دوزخ را یاد بگیرد.
راسخ از کابل.

>>>   یک اشتباه بزرگ اسرائیلی ها باز هم تکرار شد. آغای نبیل بفرمائید و به پروسه رفتن به اسرائیل عجله کنید. زیرا واقعاً شما از اسرائیل بوده و باید خراسان را ترک کرده و به وطن آبائی و پدری خود بر گردید.
تشکر!!!!
خراسان پرست

>>>   این ا..........خود را چه فکر کرده است، زبان پشتو باشد تا طالبان و پاکستان ها بفهمند چون آنها فارسی نمیفهمند.
من از تمام کارمندان فارسی زبان امنیت ملی خواهش می کنم که در مقابل این خواست بیجا و...... ای این.... دم دار ایستادگی کنند حتی دست به هر کاری بزنند.
هراتی آزاد.

>>>   سلام خدمت تمام دست اندر کاران سایت افغان پیپر آقای نبیل هم میخواهد که مانند بعضی از اشخاص مغرض دیگر باز به سمت بازی ، قوم پرستی و نژاد پرستی مــــــــــــــردم را سوق بدهد.
و آقای نبیل باید بداند که مـــــردم افغانستان مردم چند دهه پیش نیســـــت همه دانسته اند سیاست های عوام فریبی اشخاص مانند جناب محـــــترم نبیل.
و جای بســــیـار تاســـف است یک شخصی که اصلآ تجربه در همچو یک ارگان مهم ندارد چطور به حیث ریس عمومی نامزد میشود. این یکی از جفاهای دیگری است که اقای کرزی به حق ای ملت مظلوم میکند.
زنده باد مــــلت افقانــســتــان
سلیم از کابل

>>>   تغییر ات که آقای نبیل به وجود آورده هیچ دردی را دوا نمیکند به جز شوله ور ساختن تبعیضات لسانی و قومی .

>>>   آقای نبیل به عوض اینکه در فکر تغیر نام یک نهاد ومکاتبه آن به زبان پشتو بهتر میبود که بفکر جلوگیری از اشخاص انتحاری به داخل شهر کابل میشد واز طرف دیگر تمرکز خود را بالای امینت پایتخت کشور معطوف میکرد نه بالای قوم پشتون وزبان پشتو اگر تاریخ را مطالعه کنیم به مدت 250 سال است که قوم پشتون به افغانستان عزیز حکومت میکنند به جز از بدبختی نفرت کشتن حلال کردن عقب گرایی تفرقه انداز ی خود بر تری وطن فروشی به انگلیس ، روس ، پاکستان و امریکا دیگر چیزی مایان ازقوم پشتون ندیدم حالا این آقا میخواهد که باز کینه وخصومت ونفرت را دربین اقوام باهم برادر افغانستان بپاشد ومردم شریف پشتون باید آگاه باشد که این شخص برعلاوه که به نفع پشتون ها کار نمی کند بلکه به ضرر قوم پشتون نیز تمام خواهد شد.
غلام نبی از ولایت هرات

>>>   سلام به هموطنان عزیزم! من فکر میکنم که این آقای نبیل هیچ شباهتی به پشتون ها هم ندارد، شما یک نگاه به ریش این آقای خلاق بیاندازید آیا تاحالا پشتونی را دیده این که چنین ریشی داشته باشد.؟؟؟ من که ندیده ام، به هر حال تازه به قدرت رسیده است،

>>>   کاری عاقلانه ای نیست ، ریس صاحب باید همیشه حتا در بستر خواب هم به این فکر باشد تا چطور از مردم و خاک و مال مردم محافضت کند و بسسسسسسسسسسسسسسسسس
ف از کابل.

>>>   سلام دوستان عزیز!
افسوس به حال ملتی که درگیر چنین چیز هایست که نه تنها اندک ترین نفع نمی تواند برساند بلکی خطرش غیر قابل مهار خواهد بود، جناب نبیل اکر شما مدیر خوب هستید و خود را لایق این پست میدانید که نیستید اکر باشید و درک کنید نسبت به مسولیتی که به شما سپرده شده این کشور نیاز به بسیار کار ها دارد و هیچ کاهی بفکر تان هم نخواهد رسید که چنین کاری را انجام دهید. جناب نبیل بیاد ندارید که در حدود چند دهه پیش چنین کاری از طرف زمام داران غدار در تمامی دفاتر اجباری شده بود و به جای نرسید چون زبان دری از زمانه های قدیم زبان دربار بوده و خواهد بود و آیا بیاد ندارد که در همین دوره دو سال اخیر یک دانشمند دیکر برادران پشتون این سرزمین نام نکارستان ملی را به گالری ملی تبدیل نمود و به مسایل از قبیل دانشکاه و پوهنتون و از این قبیل کار ها دامن زد اما جز تیز نمودن شمشیر دشمن و ایجاد اختلاف بین اقوام برارد این سرزمین کاری دیگری را نتوانست بکند و لکه شرمساری به صورتش کوبیده شد. من از شما ها میپرسم که چرا یک تجربه ناکام را که اندک سودی ندارد بار ها تکرار میکنید و چرا دشمن تا دندان زهر دار که در کمین من تو نشسته اند و میخواهد از اندک ترین درز و اختلاف من تو سود جوید اجازه کار میدهید بیاید بس کنید این کینه توزی ها را، برادر من به هر زبانی که تکلم میکنی زبان جز وسیله افهام و تفهیم چیزی بالاتر از آن نیست که تو تصورش را داری من مطمین ام که با اینکار های شما نتنها کاری ساخته نیست بلکی قابل قبول به همان برادران پشتو زبان ما هم که درک درست دارند نبوده و نخواهد بود.
دانش - کابل

>>>   نوش جانت نبیل چی یک ابتکار وخلاقیت ونوش جانی کسی که ترا مقرر ساخت

>>>   سلام برای همه تاجک های کشور اگر مابه تاریخ کشور مان توجوکنیم در هر دوره پشتون های وطن رافروخته و تاجک های دوباره اسقلال رابدست آوردن تاوقتیکه پشتون در کشور ما هستند کشور ما آباد نمی شود

>>>   این هم یک ....دیگر

>>>   سلام دوستان لطفاً اعصاب تان را ناراحت نکنید بجای ناراحت ساختن اعصاب تان بیایید در مورد این معضله را که شاگرد پاکستانی ببار آورده است دقیقاً تصمییم بگیریم. این که گفتم شاگرد پاکستانی منظورم از آقای نبیل بود. پاکستان بالاخره به آرزوی شوم خود رسید و در یکی از نهاد های مهم دولتی دیگر که ریاست امنیت ملی است مزدور خویش را به ریاست رسانید. میخواهم در مورد مزدوران پاکستانی برایت تان بنویسم که کی ها اند. در نخست باید گفت که تمام پشتونهامزدوران پاکستانی هستند در راس انها که در وزارت خانه های کشور کار میکنند عبارت اند از جناب نفر اول. وزیر دفاع ملی، وزیر مالیه، مشاورین ارشد نفر اول. رئیس امنیت ملی و دیگر پشتون های که در راس دولت قرار دارند همه مزدوران و جیره خواران پاکستان هستند اگر حکومت اسراییل این قوم خویش را ببر چی خوب خواهد شد چون هیچگاه یهود با مسلمان یکجا نخواهد شد
سید حسین حسن زاده ناروی

>>>   محتر ما !
در ارتبا ط بتغیر نام کدام فرق عمده وجود ندارد یک کلمه مترادف ا ست. اما در ارتبا ط لسان شاید گفته با شد که اعتدال را در نظر گرفته شود و سلیقه حود رئس بیک فرانسوی میماند ( طرز ماندن ریشوقیافه)کسیکه ادعای چنین موضع را میکند اولا خود را بچنین معیا ر عیار ساخته بعدا با صلا حا ت شروع کند.
با احترام ع.قادر
کا بل

>>>   آقای نبیل نماینده ویژه آی اس آی است و حالا پلانهای ایشان را عملی میکند
نجیب"تخار"

>>>   سلام دوستان عزیز
از تعصب بپرهیزیم اگر عنعنه افغانی میخواهیم مطابق کلتور افغانی خود را عیار بسازیم جوانمرد باشیم مهمان نوازباشیم لباس افغانی بپوشیم و ریش مطابق عنعنه افغانها بگزاریم نه مطابق فرانسه و انگلیس ها

>>>   هادی از شهر کابل، اول تو زبان خود را بشناس بعداً به فکر امپراتوری باشد!
تو هنوز نمیفهمی که زبان تو فارسی نام دارد نه ( دری) ، این زبان فارسی را هم اشخاصی مثل نبیل میخواهند به خورد من و تو به نام دری بدهند.
دشمن فاشیست....

>>>   زنده باد فارس زبانها

>>>   من فكر ميكنم درين كار افغانستان آباد نمي شود. چونكه اين كار مليت پرستي را نشان ميدهد. لطفاً در فكر استايل يا تغيير اين و ان نباشيد. مرگ بر مليت پرست.
هارون جان از كابل.

>>>   جناب آقای نبیل اگرافغانستان تنهامملکت پشتونهااست این دستورشماقابل قبول میباشد.مگرمتوجه نیستیدکه دراین مملکت جمعیت عظیمی از تاجک ها،ازبک ها،هزاره ها،ترکمن ها،بلوچ ها،ایماق هاوغیره جمعیت های دیگرزیست مینمایندوآنهاهم دراین وطن حق دارنداین وطن تنهاوطن شخصی پدرنبیل نیست که درباره تغیرنام ام

>>>   مردم شریف کشور!؟
از جناب نبیل بپرسید که تاریخ افغانستان را مطالعه کرده است. معلوم است که او در شناخت این سرزمین بسیار ناتوان و کم مایه است. خود احمدشاه بابا و پسرش تیمورشاه به زبان دری شعر میگفتند. سرست این سرمین با زبان دری خمیر شده است. جناب نبیل هرگز نمیتوانذ با کارهای بسیار بچگانه و ناشیانه این حقیت روشنتر از آفتاب را نادیده بگیرد. از این معلوم میشود که این جوان نا آگاه هرگز کفایت امنیت ملی را ندارد. او مهرۀ آی اس آی و پاکستان است. میخواهد جنگ داخلی در افغانستان بنام زبان براه اندازد. کرزی با انتخاب وی به ریاست امنیت ملی قصد ویران کردن کشور را دارد. مردم باید هرچه زودتر بیدار و آماده شوند. یاحق.
حقگو از کابل

>>>   شیرین خان که مطمئن هستم تو از هرات نیستی و اگر باشی حتما ناقل هستی..
خوب زبان فارسی هم رسمی است، چه ضرورت که از فارسی به پشتو تبدیل بشه...
اولاد.............. هر جا که باشند ادم شدنی نیستند.
هراتی اصل...

>>>   سلام ...کار بسیار اشتباه است به نظر من چون تمام اوراق به پشتو امکان ندارد که نوشته شود..
چون پشتو کفایت نمیکند..

>>>   جانم جگرم صدقه نبيل جان پشتو زبان رسمي و ملي كشور است بگذاريد مردم به زبان ملي تكلم نمايد
هركس حق دارد تغيرات در يك اداره وارد كند و نبيل هم كرد چرا تنگ نظر هستين
خراساني از كابل

>>>   باابرازتاسف به نبیل.....................................انشاالله این قوم اسرائیلی هیچ وقت نمیتواندامینت رابه درستی بگیرد
وباعرض سلام خدمت تمام خواننده گان محترم
بنده ازنظرخوداین کاری نبیل طوری است که هم خودوهم کرزی رابدنام تاریخ میسازدبجزاین چیزی دیگری نیست

>>>   اگر این عمل امروز بد است تا دیروز چرا منطقی بود از جمله 80 ریاست 71 آن بدست پنچر مینها بود آیا همین عدالت است واگر تغییر اسم برای شما معقول نیست پس چرا افغانستان دو زبان رسمی دارد مطا بق به قانون اساسی کشور همه افراد مملکت مکلفیت دارند تا هر دو زبان را بدانند چرا هر پشتون میتواند فارسی حرف بزند ولی فارسی زبانان نمیتواند پشتو صحبت نمایند که خود نشان دهنده ضعف و تعصب میباشد من در حالیکه این عمل را تایید میکنم واین کار را یک عمل نیک در راستای دمو کراسی و مردم سا لاری میدانم

>>>   از وردك ها هيچ گيله نكنيد چون مردمى نيستند.

>>>   یک نگاه به ریش این آقای نبیل بی اندازید آیا تا حالا دیده اید که پشتونی چنین ریشی داشته باشد من که ندیده ام. نمیدانم آقای کرزی این قسم اشخاص را از کجا پیدا میکنه شاید به چنگک گرفته باشه
گمنام از هرات

>>>   قسمیکه برادرمان خراسان پرست اشاره فرمودند. یک اشتباه بزرگ اسرائیلی ها باز هم تکرار شد. آغای نبیل بفرمائید و به پروسه رفتن به اسرائیل عجله کنید. زیرا واقعاً شما از اسرائیل بوده و باید خراسان را ترک کرده و به وطن آبائی و پدری خود بر گردید.
قیافه یی آغای نبیل کلا به اسرایلی ها شبیه است وخدا خیر این ملک را پیش بیارد.

>>>   سلام برای همه مسلمانان بخصوص برای مسلمانان افغانستان :از نبیل گلی نیست چونکه آن یک شخص ........و غلام پاکستان است و این حرف خود آن هم نیست . بنآ از تمام ملیت های فارسی زبان تقاضاع مینمایم جلو همچو آدم های .......... را بگیرند ور نه وطن به سوی قهقرا خواهد رفت و به آن نبیل( غلام پاکستان )اجازه ندهند که از این بیشتر پای به فراز بگزارد . به خصوص از رهبران فارسی زبانان .
از کابل

>>>   محترم گرداننده سایت
محترم نبیل که از تبار داکتر قیوم وردک میباشد وفعلاءزیر چیز فاروق وردک (سر رئیس جمهور افغانستان وفرمانبردارپاکستان)
است.لذا بایدقوم گرایی وقبیله سالاری کند.من خوذم درسال
1355 زمانی که داکتر قیوم وردک وزیر معارف بود سه روز در دفتر
انتظار نشستم مرا اجازه دخول نمی دادند.در همانجا نشسته
بودم که یک وردکی آمد وبدون کدام اجازه داخل دفتر وزیر شد
وبعدازچنددقیقه برامد برایم گفت که برایم یک عریضه نوشته کو که معلم هستم مدیرمعارف شوم.من را خنده گرفت گفتم کاکا جان من لیسانه هستم کسی بمن کار نمی دهد تو ادم بیسواد که عریضه خودرا نوشته نمیتوانی میخواهی مدیر معارف شوی اوگفت ترا غرض نیست صرف عریضه نوشته کن.من هم طورریشخندی همانطور که اوخواسته بود عریضه نوشتم دوباره داخل رفت وامر فوق العاده بدست ،مدیر معارف مقررشده بود.کاکا نبیل هم از همان قماش است ورنه فاروق وردک رتبه جنرالی اورا پس میگیرد.افسوس بحال ملت ازاده ما.راست گویک

>>>   پشتونها خوب بلد شده که چطور تفرقه بین باقی ملیتها دیگر درست و بعدا پلانهای شوم شان را به پیش ببرد . در زمان حکومت داود 3 روز ادارات دولتی با زبان پشتو نوشته شد که فریاد همه بر امد که این کار غیر ممکن است .
بخدا قسم این کار صد سال وطن را به عقب میبرد وای به تعصب شما پشتونها .از بار ی شما ما هم سو ختیم .

>>>   فکر نکنم ما و شما توقع بالاتر از این از دولت آغای کرزی داشته باشیم...

>>>   اگر این موضوع واقعیت داشته باشد نبیل ( وردک ماما) خودرا محکم کند که زود پرانده خواهد شد, ای ماما نمیفهمد که با کی ها مقابل است.
وطن پرست

>>>   خراسان پرست!
طوریکه از تخلص یا نامت معلوم میشه مسلمان نیستی چون تو خراسان پرست استی باید خودت اسرایل بروی بخشش باشه بادار اول گپ زدن را یاد بگیر باز گپ بزن
خدا پرست

>>>   پاکستان در نقش بازی سیاست افغانستان بسیار خوب فعالیت کرده می رود و چه یک نفر درست را سر کرزی تعین این پست نموده .
انتی پشتونیزم

>>>   کجاست غیرت تاجیکان قهرمان که از ستون امنیت افغانستان بر کنار می شوند؟؟

>>>   بسیارکاراحماقت است پشتو ودری را کی کشیده این خود یک خیانت است .چون شما میخواهد تمامآ ثبوت که برضد برادران پاکستانی تان است برای ان ها بدهد که بتواند به ساده گی خوانده بتواند چون آنها سواد ندارند به جز اینکه زبان زاغ را زاغ میداند
وسلام ازشهر سخی

>>>   سلام بر تمام خواننده گان عزیز!
نیبیل جان, من هم یک نظر دارم اگر تایید میکنید بر تان میگم: کسانی که در ریاست امنیت ملی ببخشید نام اصلی اش از پیشم اشتباه شده در لوی ریاست کار میکنند باید ریش شان, ریش پشتونی باشد چون به گفته بیادری که دربالا نوشته است شما حالا سر از شروع کاری تان ابتکاراتی ازشما مطابق به قانون نیشنلیزم سر زده پس اگر این ابتکار را هم پیاده نمایید ممکن پشتون ها کاملاً از پیش تان خوش شوند.
با احترام
آقای نژادپرست

>>>   خدا خیر را پیش کند وردک در این پست رسید و عاجل دست به اقدام این چنین کار زد، باید بگوییم که از نبیل وردکی از این بیش انتظار نداشته باشید، چون در فطرت این مردم این چنین است، مثال زنده دیگرش آقای فاروق وردک، رحیم وردک و حال نبیل وردک تبریک باشه.
به امید خدا این چنین آرزو را در گور خواهد برد و هر نوع تلاش برای از بین بردن لسان دری کنید بی فایده است چون این لسان به تکامل خود رسیده و هیچ حکومت نمیتواند این لسان را از افغانستان محو کند. و پیشنهاد دارم برای برادران دری زبان خود در امنیت ملی که لطفا استعفا بدهید و بگذارید تا این وردک چه خواهد کرد. انشاالله که ناکام و دست خالی برخواهد گشت چون بدون شما هیچ نوع کار نخواهد توانست.
اگر فرمان جناب اینطور میبود که به هر دو لسان مکاتب باشد حرف نبود ولی مستقیما اگر گفته شود که لسان دری نباشد پس باید دست به کار شویم.
بنده خدا از کابل

>>>   سلام دوستان عزیز! من خود یک پشتون هستم ولی کار آقای نبیل را نه تنها ترغیب نمیکنم بل او را آدرس قرار داده میگویم که بس است این مملکت به با پشتو و نه با دری ساخته میشود وقتی فرا رسده که همه ما دست به دست هم داده اتحاد را عنوان قرار بدهیم. چرا همیشه در تلاش تجزیه این مملکت درد دیده بشیم. (سپهرالله مشخص)

>>>   کار بسیار نیک است باید تمام ملت افغانستان به 2 لسان رسمی صحبت نماید و کسانیکه میگویند نه انها در اشتباه هستند
من منحیث یک فرد افغان از رئیس صاحب تشکری میکنم امید در همه ارسه کامیاب باشد اقدام بسیار نیک کردی

>>>   من از خداوند میخواهم این کشور بدبخت به دو کشور (دریستان و افغانستان) تجزیه شود

>>>   ما مردم شمالی چقدر کله خامیم اینها چه توطئه ها دارند ما چه اختلافات بزرگ دربین خود داریم خدا عاقبت را به خیر کند.
بسم الله نوروزی غزنی

>>>   زبان شهری و رسمی افغا نستان دری بوده ودر اینده خواهد بود
اهالی اطراف افغانستان انهم در جنوب پشتو حرف می زنند. نبیل در چاه که کنده خود می افتد. دری یعنی جوهر دری یعنی گوهر. شرم به پشتون ها است به زبا ن طالبان ادم کش صحبت میکنند.
راستگو

>>>   به نظر من این آدم خو گپ را نمی فهمه باید به مثل اسماعیل یون جزا داده شود

>>>   ای برادران عزیز و بافرهنگ تاجک و هزاره و ازبک شما را به خدا بیایید متحد شویم بیایید اختلافات پوچ و بی اساس را کنار بگذاریم مگر خود با چشم سر نمی بینید که تما م زبان و فرهنگ ما زیر پا
می شود و فردا در افغانی بودن هم شر ط می گذارند که باید زبان
....پشتو را بلد باشیم و گرنه تذکره به کسی داده نمی شود .
ای ستمدیگان اتحا اتحاد اتحاد اتحاد اتحاد اتحاد اتتحاد اتحــــــــــــــاد اتحـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاد!!!
نسیم محمدی از جاغوری سنگماشه

>>>   این دسایس ریس پیشین است ، دیگر خواب ریس بودند را نه میبینی
این مردم که صدای خود را بلند کرده کجا بودند در وخت حکومت پنجشیریان که صد درصد در این ریاست بودند.
او وخت خو هیچ کس پیدا نشد که از وحت ملی صحبت کند
عبدالله

>>>   واقعا دوستان به طرف این مرد نگاه کنید از چشم هایش تعصب می بارد. در ضمن این آدم از دنیا و تاریخ بی خبر را کرزای ..... برای چه کرده رئیس امنیت ملی؟ به او بهتر میاید که یک مغازه دار خوب باشد و یا یک بادیگارت نه سمت که الان داره خدا این ملت مظلوم را از این وضعیت اسفناک نجات بدهد. به آرزوی افغانستان عاری از تعصبات و قوم گرایی
عزیز امینی ترکیه

>>>   دراول باید گفت که این کار نبیل یک کارعاقلانه نبوده واین کار قلب وطن را بیشتر ازبیش جریحه دارساخته امکان دارد این عمل کردها باعث شود تا همگی به قوم گرایی دست زده که این کار نه تنها به نفع پشتون ها نبوده وتمام افراد جامعه متضرر خواهد شد.
کوهستانی

>>>   نيل نبيل است
اين دستور است نه تصميم نبيل
امد امد طالبان است
و بزيراى از انها كه همه بشتون اند و انهم با بشتون ها باكستان يكجا
بايد فقط بشتو باشد اين لوى رياست

>>>   درواقع این اقدام آقای رحمت الله نبیل رییس جدید امنیت ملی که میخواهد نام ریاست امنیت ملی را به لوی ریاست تبدیل نماید نمایانگر بی دانشی و تعصب اوست و این نشان میدهد که در افغانستان به عوض اینکه قدرت را به اهل دانش بدهند به قوم و خویش میدهند با آنکه بی دانش هم باشند. ما از طالبان و پشتون سازی شان تجربۀ تلخی داریم که دختران را به مکتب اجازه نداده، کتابها را به مرور زبان به پشتو تبدیل نموده و سواد و دانش را به صفر رسانده بودند. خوب برادران افغانم از چنین خبرها احساساتی نه شده و خون سردی خود را حفظ نمایید، البته پشتونها هم یکسان نبوده کوشش نماییم که با اشخاص نیک از ایشان در ارتباط بوده و از آتش بی اتفاقی جلوگیری نماییم.
رومل عبدالله افغان(باشندۀ کابل)

>>>   عنوانی احمد کابلی، متاسفانه فکر میکنم خودت در خارج از افغانستان زندگی میکنی در غیر این صورت چنین تحلیل مضحک و احمقانه و بدور از واقیعت را نمیکردی.هر روز در مطبوعات بیبین که چقدر انسان های بیگناه میمیرند من کلمه پشتون را از خاطری ذکر نمیکنم که شاید بینندگان بگویند که من تعصب لسانی دارم نخیر، پشتون ها اشخاصی اند که در تاریخ باز پیدا نخواهد شد، انسان های با غیرت که بخاطر غیرت و غزت خود و اسلام حاضر اند که همه چیز خود را از دست بدهند فهمیدی. یک مثال برایت میدهم احمد جان کابلی ایا به صفت یک مسلمان وجدان تو قبول میکند که ..... همراهی یک خارجی در یک میز نشسته باشه او دیگر گپ ها را خو از اخلاق بدور خواهد بود اگر بگویم اما من فکر میکنم برای تو فرقی نخواهد کرد
زیرا تو غربی پرست هستی......... تو از همان اشخاصی هستی ضرب المثل میگوید اگر در ..... بی غیرت درخت سبز کند ،تو میگویی که زیر سایه اش میشینم.
پشتون ها در طول تاریخ چون اکثریت هستند ، زمام امور را بدست گرفته اند و تا زمانیکه پشتون ها نخواهند ارامی هم در این کشور ما نخواهد اما فهمیدی

>>>   اگر این کار را نبیل کرده باشد کار به جای است باید کارمندان امنیت به زبان رسمی افغانستان صحبت کرده بتواند

>>>   اگر به ما افغانها گفته شود گوشت را پشک برد بجای اینکه گوش خود را بیبنیم از پشت پشک میدویم. لطفا کسی هست تا نشان دهد آ یا چنین چیزی واقعا بوده سندی موجود هست یا تا الحال هم از جهل و نا دانی بیرون نه رفته ایم

>>>   بابا تا حالا كجا بودي؟ اين كسي است كه مي تواند مردم را نجات دهد از همين اول نشان داد بابا بگو افغانستان را تجزيه كنند ما را به خير و شما را به سلامت بعد تمام ادارات كشور خودتان را پشتو بساز البته اگر توانستيد اداره اي در كشورتان بوجود بياوريد

>>>   من فکر میکنم که ایشان نماینده آی اس آی است..

>>>   عجب عتیغه های درکشورما اختیاردار امور می شود !!!
سرذار

>>>   واه این یک ثبوت ازدوره سیاه طالبان است که دران زمان عین چیزوعین فضابود . عاقبت بخیر . مردم باید بندانند که چه بازی سیاسی پشت پرده روان است.
عاطفی

>>>   این یک اقدام عجولانه بوده و این ......باید بداند که این امر در کابل عزیز ناممکن است. و جناب رئیس باید از این نوع تفرقه اندازی ها جلوگیری نماید.
رامین راستگو

>>>   واقعآ جای بسا تآسف است که ما خودرا افغان بگریم و از همچو کارها ی زد ملی دفاع نکیم مردم افغانستان خود نباید بگزارند که مثل این شخص خلاف منافع ما اقدام کنندو همه باید کار این انسان را تقبح کنیم

>>>   آغای نبیل بسیار یک آدم متعصب و قوم پرست بوده که بودن چنین اشخاص در نظام دولت باعث از بین رفتن دولت میشود و ما هم نباید کدام توقع بیشتر از ایشان داشته باشیم چرا که این ریس استخبارات تعین شده مردم افغانستان نیست بلکه توسط آی اس آی پاکستان آورده شده و هیچگاه به ملت افغانستا ن خدمت نخواهد کرد بجز از تفرقه انداختن پرویز
پرویز از ولایت تخار

>>>   برادران محترم
قانون اساسی کشور به تمام اتباع افغانستان حق تکلم و استفاده را داده است . هیچکس حق ندارد که کسی دیگر راوادار به تکلم زبان دیگر نماید من به حال برادران نطر دهنده شبکه اطلاع رسانی افغانستان متاسف هستم که یکی از اهداف خصمانه کشور های همسایه را که همانا تفرقه اندازی لسانی است غیر اگاهانه عیر شعوری و دشمنانه اظهار نظر نموده و تحقق می بخشند . به احتمال قوی که برخی این نظریه پردازان اله دست دشمنان افغانستان باشند که بمنظور راه اندازی یک جنگ روانی مورد استفاده قرار بگیرند . لیکن مسول شبکه خبر رسانی نباید چنین نظریات راکه بوی نفاق و تفرقه از ان بر میاید نشر نماید زیرا نشر مطالبی که وحدت ملی را خدشه دار سازد خلاف قانون رسانه ها بوده و تخطی از قانون خود جرم است . تا جای که من خواص مردم پشتون را میدانم انها فطرتا همبسته بود ه و نشر چنین نظریات را دسیسه دشمن تلقی نموده و بیشتر متحد و یک پارچه میشوند . من امید وارم که بیشتر در جهت تامین وحدت وفاق ملی و همبستگی ملی کار نماییم تا دامن زدن نفاق ملی .
بااحترام
فاروق داور- کابل

>>>   سلام برادران ما وشما شاهید یکسال بعد هستیم اگر باز همان جنگ دوباره در وطن شروع نشد باز به یاد داشته باشید بعد از آن شاهد تجزیه افغانستان هستید که حتمی جامعه حمل میپوشد انشا الله ما را تیر از این شوربای چرب پشتونها وطن فروش معامله گر در تمام طول تاریخ معامله کرده اند تاریخ شاهد است دروغ نیست این ها قوم اسراییل هستند راستی میگیم و مفکوره های اسراییلی ها وپشتون یک قسم است بروید به تاریخ اسراییل مراجع کنید بانیند که اینها با همان پاکستانی های بیغرت یکجا شوند بانند که وطن خود را یعنی اریانا سابق را اباد بسازیم تشکر از شما وطن پرستان .

>>>   افسوس و صد افسوس به حال اين شخص كه به اين إنذاره نفرقه أنداز است خداوند هدايت بفرمايد انشاالله
زنده باد افغانستان عزيز

>>>   ما از این ابتکار اغای نبیل استقبال میکنیم

>>>   دوستانی که نظر خودرا ارایه کرده همه جانبه نبود. همه گفته هایکه من مطالعه کردم نادر بود یعنی افراد فاقد معلومات بودند. افغانستان اصلا از پشتونها است ودر طول تا ریخ افغانستان به خارجی ها جنگیدن خون خودرا ریختاندن. ولی متسفانه که دیگر اقوام مانند باجیک هزاره وغیره به بیگانه گان زمینه مساعد نموده. و مثال زنده آن ربانی و قانونی و فهیم قاتل و دوستم و خلیلی منحوس و محقق ایا شما به جنایات انها پرده می اندازید. نخیر تاریخ انها را فرامو ش نمیکند. مو ضوع این است که تا جیک ها از افغانستان نیست وهزاره مغول استند دیگران خو درا مشناسد

>>>   پشتون تاجک هزاره و اوزبک و تمام قومهای افغانستان عزیز به هم برادر و برابر اند افغانستان خانه مشترک همه ماست
صرف به قبول این اصل همه مردم افغایستان زنده کی مرفه داشته باشد
زنده باد افغانستان
پاینده باد اتحاد مردم افغانستان
قدرت اله خوستی

>>>   چرا پیام هر کس باید بشر شود در ان صورت شما از حقیقت تر دارید. بلی واقعیت تلخ است

>>>   واه واه ببنید که مردم ما جقدر با پشتو حساسیت دارند.
حتا نام خودرا هم افغان نه میگویند. افسوس به حال شما. اقای نویسینده کدام اسنا موثق دارد که نبیل انرا گفته یا تخم نفاق را بین ما میاندازد؟؟؟؟
Kabir Kabuli

>>>   >>>هادی جان!عطا محمد نور هیچ وقت نمیتواند امپراتور شود و هیچ وقت نمی تواند بلخ را تبدیل به امپراتوی دری زبانها بسازد .تو اگر مرد باشی میدان مقاومت را در یک تپ تپی پای سرداده به خانه خود امپراتوری میسازی .بسیار جای افسوز
صالح از روسیه.

>>>   دوستان عزیز خواننده گان افغان پیپر!
چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.پشتون در افغانستان اکثریت بوده و هست و همین مورد نشان دهنده ان است تا زبان وزین پشتوبه غیر از ادارات دولتی در همه موارد رسمی گردد و من به عنوان یک پشتون از اقدام اقای نبیل حمایت میکنم و امید وار هستم که روز زبان پشتو و ملت پشتون جایگاه خود را در افغانستان در یابد.چون تار یخ گذشته و حال این کشور بدون پشتون معنی نداشته و نخواهد داشت وغلام بچه ها خو تاریخ ساخته نمی توانند یا هم سقوی ها .و من از این طریق از تمام پشتون ها میخواهم تا در مقابل دسایس این بیگانه پرستان و مزدوران ایران که بنام زبان دری و غیره این وطن ابایی ما را خراب میکند هوشیار باشید زنده باد آقای نبیل پشتون واقعی.
جانداد الکوزی از کندهار

>>>   تو متعصب بودی که سال های نماندی که افغانیها مثل انسان زندگی کند خودت خو به همان روند زندگی ات ارجهیت می دهی یک گوسفندم ارزش نداری اگه بقیه قوم ها نباشد.
زحل

>>>   شما را به خدا قسم این پوزیشن یک فر مان ده امیتی است با ور به خدا کنین هر گاه این قواره را می بینم در ذهنم این خطور می کند که این شخص با ید یک دست تبری وزنین داشته باشد ودر یکی از سرا ی ها چوب شکنی کند بس در حا لکه نه اورا می شناسم ونه همرایش کدام مشکلی شخصی دارم
همدرد از قاهره

>>>   این کار شاید ظاهرا حساسیت برانګیز باشد لیکن قانون وطن را هم باید درنظرداشت کسی که درهراداره دولتی افغانستان کارمی کند باید به هردو زبان دری وپشتو گپ زده بتوانند. اداره دولت مال وملکیت همه مردم است. شماری دری زبانها درخواب خرگوش فرو رفته اند . باید تن به حق بدهد و زبان پشتو را باید یاد بگیرند . تانه ها وگیله ها و زور زدنها چیزی بر نمی آید مادرافغانستان زندگی می کنیم وقتی ازیک دیگر دخترمی گیریم وبایک دیگر خون شریکی مطرح می کنیم باید دربرابر مساله زبان هم تابع عین قانون انسانی باشیم . اگرتاجک ها پشتو یادگیرند وپشتونها دری افغانستان بدون شک ازاینها ست . باید این رمز زمان را درک کنیم واین ضرورت عضرماست که توسط آن افغانستان ، اسلام و فرهنگ خود را نجات داده می توانیم
کابلی والا

>>>   دستور ای س ای باکستان را تطبیق میکند این وطن خاک باک اریانا است وطن خانه مشرک همه است مردم افغانستان همه برادر وبرابر است این کار های نفاق اندازی کاری دشمنان افغانستان است ریس امنیت از تربیه شده باکستان است ومجبور است از دستورات باکستان فرمان برداری کند سر نوشت مزدوران را مردم تعین خواهد کرد

>>>   واه واه ... دنیا به کجا رسیده .. متاسفانه ما مشغول چی هستیم ... آفرین تان .. آفرین تان .. بیشک تان وله .. امی شما که ای وطن ره نسازن خی کی بسازه .... ابتکار عمل به خرچ می تین وله ......

>>>   زنده باد آقای نبیل...

>>>   سلام بر همه
حرف های من متوجه آغای نبیل است او چه فکر کرده که تنها زبان پشتو گره گشای مشکلات مردم ماست اگر چنین باشد امروز کشتار که در مناطق پشتون هاست در مناطق تاجک نشین ما نیست انقدر که پشتون ها خود خودشان را میخورند دیگر ان به انها هم نزدیک نمیشوند
به هر صورت :پشت زبان نگردیم که یگان فایده نمیکند بهتر است در مورد خوشبختی مردم فکر کنیم آگر آغای نبیل مقصدش از تطبیق زبان پشتو در ریاست امینیت ملی باشد او فکر غلط خودش است که ناشی از ..... است
هر چند که پشتون ها در جاسوسی و تملق از قدیم نام دارند
و هیچ ملیتی نمیتواند به انها برابری کند این ها مردم بیکلتور و بی فرهنگ هستند و نبی جان از همین قطار خانواده هاست
به امید اینکه آغای نبی متو جه شده باشد تا با این کارش یک مشکل کلان دیگر را در بین مرد م خلق نکند
با احترام کریمه از شهر کابل

>>>   سخنی با اقای نبیل !
این سازمان امنیتی که من میشناسم تا حالا بارها نامش و روسایش تغییرو ئبدیل شده اند.
از امیر العسس گرفته تا ضیط الاحوالات . تا مصونیت ملی، اگسا، گام ، خاد و سازمان امنیت ملی واز شجاع الدوله در زمان امان الله تا ا میرجان خان نادی در زمان ملک خان و رسول جان فرقه مشر در زمان داود خان تا اسدالله سروری { اکنون در زندان امنیت ملیست } در زمان حفیظ الله امین و تا این اواخر هم روسا را آوردند ، نصب کردند و بنا بر منافع خود بردند و از کار بیرون ساختند.
نمیدانم چرا نیبل جان به خود غره شده و یک شبه یکصدو هشتاد درجه زبان کاری و دفتری و دیوانی را تغییر میدهد.
بخاطر دارم که کریم خرم نام وزارت اطلاعات و فرهنگ را تغیر داد ولو پارلمان نام را تصویب نکرد تا هنوز همان نام پشتو در سر دروازه وزارت اطلاعات فرهنگ استونوشته د اطلاعاتو او فرهنگ وزارت و چه شد خود کریم خرمو چه شدند محمد گل مومند و شرکا ؟
مگر وقتی که سردار نعیم خان معارف و زبان معارف را پشتو ساخت ، افغانستان از زندگی قبایلی فاصله گرفت ؟
زمانی که یک وزیر معارف در هر بالای هر عریضه مینوشت "
که وردک دی مقرر شی "
از آن روز تا امروز بیشتر از هشتاد درصد مردم تا هنوز هم در بیسوادی قرار دارند.
گاهی تعجب مینمایم که ایا با تغیر زبان توانستند انگلیسها برای همیشه هندوستان را رام سازند و اسیر خود گردانند ؟
بیدل به کدام زبان و مولانا و یا سیف فرغانی بکدام زبان شعر میسروند؟
احمد شاه درانی ، تیمورشا ه و یا شاه شجاع بکدام زبان شعر میسرودند ؟
نخستن حلقه های بیدل خوانی مگر در قندهار نبود؟
تاریخ احمد شاهی به کدام زبان نوشته شده است ؟
وقتی نبیل جان پای خود را روی قانون اساسی افغانستان میگذارد، بخاطر بسپارد که تاقض قانون ناقض است ولو هر کسی باشد.
یکبار در شورا ی ملی دوران ظاهر شاه میخواستند زبان رسمی افغانستان را پشتو سازند، تا حال زخم ناسور ان جور نشده است.
اگر قرار میبود با تغییر نام افغانستان تغییر کند ، پس باید نام نبیل جان را یک نام پشتو بگذاریم وبرایش بگوییم . جنگیالی جانه داسی نه گیگی !
جنگیالی جان وطیفه تو بررسی اسناد زیرین است تا بدانی که چه بلایی برسرت می اورند
اسناد پایان را بخوان جنگیالی جان !

>>>   اين هم تحقق نظر پاكستان
چون پاكستان ميفهمد كه پشتونها بيشتر ..... اند وبيشتر ميشود از انها در راه تحقق اهداف شومش كار گرفت وميشود توست پشتونها تبعيض ونژاد پرستي را بيشتر ميشود دامن زد

>>>   من خوش دارم که هر دو زبان پشتو و دری که زبان ملی ماوشما است استعمال شود در تمام دوایر مگر افسوس به این است که چرا همیشه به گپ های خورد فکر کرد چرا در این فکر نباشیم که وطن خود را چی قسم آباد کرد برادر های محترم اگر ماو شما در فکر ملیت پرستی باشیم وطن ما هیچ وقت آباد نخواهد شد غیر اینکه دشمنان وطن از بی اطفاقی مان لزت ببرد
محمد حسین کابل

>>>   دری زبان دربار سلطان مانند رنگین سپنتا بهتر است زهر بخورند.

>>>   برادرها من میترسم که سبا ملا عمر جان ازپشت نبیل جان نیاید او مردم...بویش خو میاید از کارهای نبیل جان....
هیچ توشویش نکند با کج به منزل نمی رسد...تمام دنیا را که پشتون هم بگیرد....همان بد بختی کی هستند میباشند به نظر من....
بی غم باشید...
تشکر
ا-س-کابل

>>>   دوستان عزیز
مولانای بزرگ فرموده است .
نه افغان و نه ترک و نه تتـارم -- چمن زارم و از یک شـاخ و زارم
تمیز رنگ و بو برما حرام است - که ما پرورده ای یک نو بهـــــاریم
اگرچه به نظرمن آقای نبیل چنین عمل که آب در آسیاب دشــمن
بریزد انجام نه داده است واز ربان کارومندان ی با احساس امنیت ملی اظهار صورت نگرفته است . ممکن تغییرات در بعضــــــــی از پست های مهم که جهت اعتماد خود ویاران که به صفـــت ریس امنیت ملی انتخاب ومنظور نموده اند ناممکن نیست . یکـــی از
فیصله های کنفرانس کابل بر طرفی جناب محمدی وآقای صــالح
میباشد و آنجه که عیان است چه حاجت ببیان است .
هر گاه آقای نبیل به تغییر نام امنیت ملی ویا دامن زدن زبان میان
اقوام باهم برادر به خصوص در شرایط فعلی این کشور زخمـی که
به ملحم نیازمند است نه اینکه بالای زخم نمک پاشیدن - انجام
داده باشد یک مدیر موفق در امنیت کشور نه خواهد بود . چرا که
آقای نبیل ریس امنیت ملی یک کشور است نه از یک قوم .
هر گاه بیشتر ازین روشن فکران این سر زمین بالای زبان- قوم -
نژاد-سمت ومذهب دامن بزنند - سر انجام دشمنان تاریخی این
میهن عزیزبوده - منجر به تجـــــــــزیه ای افغانستان ویا تغییر نام افغا نیستان خواهد گردید ودشمنان ماوشــما لذت خواهند برد .
همیشه گدای گر - عقب گرا ونا امن مایوس ونا امیـــد از زندگی
خواهیم بود . امید است آقای نبیل خشت را سر خشت بماند.
باعرض حرمت
سیفی از درواز بزرگ

>>>   طی چند سال که در ریاست امنیت به دری تکلم میشد حالا نوبت پشتو است چرا این قدر عصبانی هستی آخر پشتون ها هم در این ملک زندگی میکنند.
یک کمی مردانه باشید اول ثایت کن باز یگویید, این هم یک توطیهدشمنان افغانستان است که شما را مثل حیوانات جنگی به جان همدیگر میندازد
غ ی ث

>>>   من فکر میکنم این خبر صحت ندارد و کدام منبعی این خبر را تعید نکرده است بنآ به این موضوع بیشتر فکر نکنید و وقت خود را نیز ضایع نسازید این خبر های سری چوک شاید باشد.
مزاری

>>>   به درستی که شاگرد حمید گل و از نسل نتنیاهو هستی.
میراسرار

>>>   اسم من محمد نسیم است کارمند امنیت ملی ولایت غور هستم . به این نو دم که جدیدریس عمومی امنیت ملی کشورشده است برایش میگویم اگر مرد است این حکم خودرا به ریاست امنیت ملی ولایت غور پیاده کند
نیبل اگر مرد یکباردرغور بیاید من همرایش کاردارم
محمد نسیم کارمند امینت ملی ولایت غور

>>>   همین نهاد شیطانی تهداب اش به شطنت مانده شده است چون یک وقت نجیب گاو ریئس این اداره خونین بود و هزا ز ها تن از جوانان و روشنفکران را زیر خاک کرد باید این اداره مطلقا از نو ساخته شود
شهلا کریمی از کابل

>>>   جناب نبیل خود اثبات کرد که طالب نکتائی دار است .
دوراندیش

>>>   زبان پشتو برای فارسی زبانان چندان نیست در مقابل هر کلمه د بنویسد پشتو میشود مثلا افغانستان بانک ( د افغانستان بانک ) شد پشتو
( مثلا د قانوان او مقررات )هر فارسی زبان آن را میداند به شهر میگوید خار به جوان میگویند زوان بعضی اوقات مفرد را جمع مینویسند میشود پشتو مانند کس کسان
موتر مترونه ، کمک کمکونه ، خطر خطرونه ، سرک سرکونه ، درس درسونه ، گمرک گمرکونه ، خر خرونه و غیره پس آقای نبیل بدانند که فارسی زبانان با زبان پختون یا پشتون مشکلی ندارند و همه زبان همدیگر را میدانیم پس حرکت به سوی زبان شناسی در افغانستان .
اجمل ختک از بادغس

>>>   برای هر افغان (تبعه افغانستان ) لازم است تا زبان پشتو و دری را بفهمد ولی آنانیکه از لسان های فوق استفاده های غیر مشروع میکنن آنها خائینین ملت هستند.
زنده باد افغان زنده افغانستان

>>>   این عمل نا بخشودنی است وقتی نمی تواند کاری برای امنیت انجام دهد میاید نام اداره عوض می کند و بهتر بود بگوید اداره تنظیم جنایات جدید. این عمل خود نوعی نا امنی را ایجاد می کند و اگر بهتر نشود لازمه اش این است که زبان پشتو کارامد نبوده است و نام دچار مشکل است بهتر است نامش را انگلیسی کنیم و..................
زبان پشتو ممکن است در این اداره بتواند جوابگو باشد ولی در سطح کل ناقص است و نمی تواند پاسخگوی مسایل روز باشد و در واقع از حیث واژه ها و ساختار دچار مشکل است کما این که سی درصد 30 زبان پشتو اکنون انگلیسی و اردو است.

>>>   زبان رسمی و ملی پشتون برای اکثریتی که با این زبان آشنا نیستند و فارسی گوی هستند چه دردی را دوا می کند ؟

>>>   من نسبت به زبان پشتو دری فارسی را بهتر یاد دارم و هیچ مشکلی احساس نمیکنم.صرف تنبل ها مشکلات دارند .
اگر چی از مادر و پدر افغان پشتون هستم.

>>>   سلام به تمام شما خواننده ها وبیننده های ګرامی این سایت دوستان زیادی در بالا نظرات خویش را داده اند من اصلا نمی دانم حالا ازګجا شرو کنم چون حرف های که من می نویشتم به تکرار دوستان نوشته اند . اما با نوشته دو دوستم مخافم که این دوستان نوشته اند که ما غیر ‍‍پشتو زبان ها خوابیم نه دوستان ما خواب نیستیم ما بیدعریم و با دوچشم خود می بینیم که چه جنایات در این سرزمین در جهت تفوق طلبی جریان دارد . رهبر و تطبیق کننده ګان کتاب مقدس فاشیستان سقاوی دوم چندین بار در این چند سال اخیر اقوام دیګر را به آزمون ګیرفتند. که از ازمون شان بدبختانه موفق وکامیاب برامدند . اول بیګانه خواندن زبان و واژه ګان فارسی دری دوم شنا دادن کتاب ها در دریای هیرمند .سوم زیر منګنه قرار دادن لطیف بدرام به عنوان نشناختن پاس شخصیت های ملی قوم پشتون و ده ها وصدها آزمون دیګر بدبختانه ما بر خلاف نظر دوستان بالا که خوابیم در بیداری ولی از ترس وزبونی وده ها بد کرداری دیګه از پارلمان ګیرفته تا شخصیت های درون وبیرون اقوام غیر پشتون بلی ګوی تطبیق کننده های کتاب مقدس پشتون های سقاوی دوم
تمام ارش ها ودار ونداری مارا در پای خوکان ریختند وبر تمام اخلاقیات پشت با زدند یکی ؛فت ما از پدر پدر بلی ګفتیم وحالا هم بلی ګویم
یکی با توصل به مذهب علیه حقیقت قرار ګیرفت ودیګران مخافیت های سلیقوی را بالا تر دانستند ودر نتیجه به آدمان مثل نبیل وغیره این ]رات را دادن که بګویند در این سرزمین این ما هستیم که بګویم چه باید بکنبم حالا هم که باشد به چشم سر خود می بینیم که در میان اقوم را بګزارید کنار که حتی در میان تاجیک ها یګانګی نیست در میان حتی محل ها یګانګی نیست . مثال زنده همین انتخابات پارلمانی است از فریه چند آدم از یک خانواده دو فرد یکی دوم را ودوم سوم را قبول نداریم وضعیت را که چنین عملی پشتون خواه ها بی بینند که آرزو دیرینه شان هم همین است دیګه جای استخاره نیست
با تاسف ما که در در داخل هستیم کاری از دست مان نیست ودیګران که در خارج اند کاری که می توانند نوشتن مخالفت است که این نوشته ها نوشتن در یخ در زیر افتاب اند. مخالفت دیګرم با همبن دوست است که این ګزارش را نوشته این دوست می نوسد که این تغیرات بهبود ملی ندارد ای دوست کدام ملی این آقای نبیل همین پشتون ها را مملت و حرف های تفوقی را ملی میداند شما در [ه خوابید. دوم انکه نوشته این تغیرات دردی را دوا نمی کند ای ګزارس ګر عزیز درد این آقا را تاهنوز درک نکردی؟ درد این آقا از همین زبان فارسیست و فرسی ګویان با تاسف برخلاف نظر شما من می ګویم که دوای درد خود را خوب این اقای نبیل میداند و دانسته وفهمیده برای خوشنودی طالب ،اوغان ذلتی ها ،سږر خلقی ها وتیم طالب مفلر یعنی نیکتای دار و تکنوکرات طلب های هم دست وهم بیمان کرزی نموده است که اینها همه درد مشترک دارند ودوای دردشان نیز چنین است .

>>>   آیا کسی است به این نبیل خان بی عقل بگوید که چرا ریش فرانسوی گذاشتی؟ برو از همان ریشهای تروریستی طالبان بگذار!
تف تفی

>>>   این خبرتاید نیست

>>>   می ترسم روح نا ..... محمد گل مهمند در کالبد آقای نبیل حلول نکرده باشد.

>>>   این کار ریس انتصابی و نا مشری امنیت ملی به عنوان یک خیانت بزرگ برای اقوام دیگر کشورعزیز ما می باشد و از فردیکه جاسوس I S I باشد این انتظار را باید داشته باشیم که خیانت های بیشتری را برای ملت شریف و مجاهد کشور مان انجام دهد بنظر بنده اگر واقیا این ابتکار را نبیل کرده باشد باید این شخص را نه به عنوان ریس عمومی امنیت ملی یاد کرد بلکه به عنوان ریس عمومی خاینان ملی افغانستان یاد نمود چراکه این کار رحمت الله نبیل صرف تفرقه اندازی دربین ملت افغانستان دیگر هیچ مفادی در قبال نخواهد داشت.
انجینر عبدالحمید مجددی از کابل

>>>   این هم خرم با فرهنگ ثانی.
این کار بدون مشوره ی فاشیست های دو آتشه که در زیر ریش کرزی صیب خانه کرده اند، ایجاب میکند که خرم ها، نبیل ها، وردک ها ] غنی احودزی ها،احدی ها و بلاخره سگ باز ها ره چنین رویکرد هایی متوصل شوند.
عاطف مموزی- کانادا

>>>   این کشور از پشتون ها است و می باشد. چون پا یه های اساسی بنیاد این کشور توسط بزگان پشتون ها تهداب گذاری شده.
سردار محمد از کانادا

>>>   خداوند کریم رحم کند این افت است نه ترقی و زیر بیرق زبان بودن کفر است نه اسلام

>>>   هر دولت از خود لسان رسمی دارد و ترس از ان بیفهمی برادران ما است.
در صورتیکه در افغانستان دو لسان دولتی وجود دارد از چی و از کی میترسید؟
به فکر من هر کس به هر لسانیکه تولد شده گپ بزند و تا به حال هیچ پرابلم وجود ندارد صرف لسان دولتی را حتمی باید است بلد باشد یا دری فارسی و یا پشتو.

>>>   شماخواهيد ديدکه نمايندگان تاجک وازبيک وهزاره همه برای اورأی خواهند دادپس معاون اوملی سرخک است يافالتومشرحتمامانندمالرشال صاحب و خليلی کاسة نبيل جان راميليسد

>>>   سلام به دوستان نه به کسانکه در این وطن ملیت گرای میکند چرا مردم افغانستان را آرم نه میمانی این خود نفاق انداختن در بین مردم این سرزمین است نبیل خان در نظره مه شاید تو خود به خاطر این آمدی که دیگر راه باقی نه ماند تا از این را بیتوانی افغانستان راه تقسیم کنی افسوس که ما مثل تو ریس امنیت ملی دارم ما جای افتخار شرم میکنم وای به هال مرم این وطن
شاید کی درس گرفته باشی از کدام جای یا که با پاکستان همکار نزیک میخواید بکند ای بالگگ وطن فروشی را این قدر زود شوره کردن
حامد

>>>   نبیل از قیافه اش معلوم است که... ....است ویگانه رابطه او با کرزی هم به همین اساس ... .....است. اگرنه کسی که عقل داشته باشد وطرفدار آرامش وطن باشد وبه مردم خود(پشتنون) دلسوزی داشته باشد، اینگونه برخورد عقده ای واحمقانه نمیکند. چون اینها همه شان نماینده آی. اس. آی پاکستان وخیبر ایجنسی هستند، بدستور حکومت مزدورپنجابی(دشمنان آشتی ناپذیرپشتونها) کاری میکنند که ازپشتون بدترین .......ترین قوم درهردوسوی مرزدیورند ترسیم کنند تا روزی هم خود پنجابیها بدون موانع درفرق سر این قوم بزنند وهم مردم افغانستان به ستوه آمده دریک مجبوریت ریشه آنان را ازاین کشوربردارند. بازهم نتیجه کاربه نفع پنجابیها خواهد بود. آرزوی ما از پشتونهای دلسوزبه حال قوم شان اینست که دراین رابطه کمی عاقلانه بیندیشند ودربرابر اینگونه حرکتهای ضد ملی خاموش نشوند واینگونه حرکتها را تقبیح کنند. اگر پشتونها وتحصیل کردگان آنها فکرکنند که اینگونه حرکت ها به رشد زبان پشتو کمک میکند، خیلی ساده اندیشانه بوده وزبان با دستورحکومتی رشد نمیکند اگرنتیجه مثبت میبود دراین بیش ازپنجاه سال دسیسه وبستن زبان فارسی با دستورحکومتی به نفع زبان پشتو نتیجه میداد. وحالا دراین دنیای بزرگ اطلاعاتی مجازی اگرتمام دستگاه دولت هم مانند دوران صدارت داود درخدمت زبان پشتو قرار گیرد، وزبان فارسی را ازادارات بیرون کنندبازهم غیرازایجاد کینه وبدبینی نسبت به زبان پشتو ، به زبان فارسی تاثیردیگرندارد وجلو این زبان علمی را هیچ قدرتی دردنیا نمیتواند بگیرد. زبان فارسی زبان اشوزردشت، امام ابوحنیفه، ابومسلم، یعقوب لیث، امام بخاری، امام ترمزی، امام غزالی وهزاران فیلسوف ودانشمند بزرگ دیگراست که خدا خودش آنرا نگهداری میکند. روزی استعمار انگلیس، استعمارروس، پانترکیسم اتاترک وهمه قدرتهای ضد تمدنی برعلیه این زبان قرار گرفتند هرچند ضربه بزرگ ومحدود کننده برپیکرش وارد کردند، اما امروز دوباره بحکم ضرورت استعماریون این زبان را درسراسردنیا برایش دستگاه های بزرگ تلویزیونی وماهواره ای ساختند. تلویزیون جهانی وماهواره ای استعماری بی بی سی انگلیس به زبان فارسی، تلویزیون ماهواره ای فارسی اتحادیه اروپا که تا آخیرامسال فعال خواهد شد، تلویزیون ماهواره ای فارسی ترکیه، تلویزیون ماهواره ای ایران- تاجیکستان وافغانستان با مرکزیت تاجیکستان وصد ها تلویزیون ماهواره ای جهانی دیگر همه امروزدرخدمت زبان فارسی است. این وعدۀ خدا است برای حفظ این زبان بهشتی خود درپهلوی زبان عربی. خدا خودش استعماررا مجبورمیکند که برای تامین منفعت اقتصادی ناخواسته با تمام امکانات شان درخدمت رشد زبان فارسی قرارگیرند. امروزاسناد طبقه بندی شده افشا شده نشان داد که بنا براعتراف ملا برادر تمام اشخاص انتحاری فرستاده ازآن طرف خط را خویشاوندان کرزی وهیئت مشورتی اش دردستگاه های دولتی مانند وزارت داخله، دفاع وامنیت ملی تحویل گرفته وجای انفجار دهی شخص را تعین میکنند. پس تحصیل کردگان پشتون باید بدانند که درطول تاریخ حاکمیت قبیلوی درافغانستان، بیشترین خیانت را به پشتونهای مظلوم وفقیر این متولیان دروغین ونمایندگان کاذب قوم پشتون انجام داده اند. احمد ولی کرزی، قیوم کرزی ودرراس کرزی اصلی چه تعهدی جز انباشتن پول درکیسه های خود وافزایش کشت خشخاش به قوم پشتون داشته اند. چرا نمیخواهند ریشه کوکنار که عامل عمده تداوم شرارت وکشتارمردم بیگناه هلمند، قندهار وجاهای دیگر پشتون نشین است ازمنطقه پشتونها برچیده شود؟ اینها هستند که برای دلار وزندگی پرازکثافت چند روزه قوم پشتون را سپر همه بلاها برای خود ساخته اند. میدانید که آخرین دسیسه هم طرح تجزیه کشوراست. چند روزپیش بطوررذیلانه میدیاهای غربی درهمدستی با عوامل وطن فروش داخلی تبلیغات دروغین را راه انداختند که قیمت مجموعی معادن زیرزمینی افغانستان بیش ازهزارمیلیارد است وآنهم درمناطق شرقی وجنوب واقع است وهمه مراکزتبلیغاتی دیگرهم بی اختیار وبدون تعمق دست به تبلیغ پرداختند وچند روزنگذشت که اززبان دیپلومات سابق امریکایی درهند طرح تجزیه افغانستان را مطرح کردند تا پشتونها برای هزارمیلیارد که درقلمروآنان واقع است راضی شوند ووطن منحصربخود را درجنوب شرقی آباد کنند. چون منابع غرب میدانند که حساسیت بزرگ پشتونها حتی به فدرالیسم که دردایره یک کشورواحد است ویا دادن اختیارات انتخابی بودن مسئولان ولایات، معضل اقتصادی دارد. چون پشتونها میدانند که معادن بزرگ وقیمتی افغانستان درشمال شرق، شمال ، غرب وغیره مناطق غیرپشتونی است. پس گفتند هزارمیلیارد(چه دقیق ارزیابی کردند) تنها درمشرقی وجنوبی واقع است. پشتونهای دلسوز بحال قوم خود بیش ازاین تعلل کنند وجلو دشمنان قوم خود ومردم افغانستان یعنی تکه داران قومی پشتون را نگیرند، خیانت بزرگی را نسبت به قوم شان ودرمجموع مردم افغانستان مرتکب خواهند شد. چون اقوام دیگر افغانستان را امروز بدون تعین حقوق برابر واصل پذیرش جامعه شهروندی دیگر هرگز وبا هیچ وسیله ای کهنه وزنگ زده وبه تاریخ پیوست مانند: پیر وپیشوا ومذهب ودین نمیتوان فریب داد. میتوان دشمنان این اقوام را که آنان نیز مانند سران قبیله خودرا سران قبیله اقوام دیگرمیدانند، فریب داد، مسخره کرد وتوهین وهیچ امتیازی هم نداد. اما مردم را دیگرنمیتوان فریب داد. چون مردم بیشترازمدعیان دروغین رهبری ومتولیان خبیث قومی، با تمام وجود شان درد ورنج وخیانت تروریستان وقوم پرستان قبیله را لمس کرده اند وجای دیگر برای فریب شان باقی نمانده است.

>>>   باز هم یک ..... دیگر.........

>>>   این یک توهین آشکار به ملت بزرگ افغان است و متاسفانه این شروع یک بد بختی شوم است که معلوم نیست این عصاره طالب چه دستورات ونقشه های پلیدی دارد.......... ؟!
وآیا کرزی ازین قضیه بیخبر است ؟
وآیا هرکس ازراه رسید باید ازخودش قانون بسازد یا اینکه مامور انجام قانون است؟
آیا این همه وزیر و وکیل صاحبان .......... هیچ وظیفه ای در ابنطور مسایل ندارند؟
ازینکه همه کسانی که درچنین اداره های کار میکنند نه تنهابه زبان های رسمی کشور تسلط داشته باشند از واجبات است بلکه شاید نیاز باشد زبان های دیگری نیز بلد باشد.
منتهی ان چیزی که ازین تغیرات ان هم توسط یک شخصی که هیچ تخصص وتجربه درزمینه ندارد بلکه رتبه اش نیز افتخای میباشد فقط وفقط دستورات طالبان است وبس !
آواره از پکستان

>>>   انا لله و انا الیه راجعون
از برادران خواهش دارم که یک فاتحه برای افغانستان بخوانند زیرا این کاری که آقای نبیل میکند افغانستان را به سمت نابودی میکشاند چون آقای نبیل که ریاست (امنیت ملی) را بعهده گرفته به جای آنکه برای امنیت، اتحاد و آرامی افغانستان کار کند با اعمال کار های نژاد پرستانه خود افغانستان را به تبعیض لسانی، قومی، تفرقه، و تجزیه میکشاند.
مهاجر

>>>   فکر کنم یکبار دیگر باید زور پنجشیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــری هارا به قندهــــــــــــــــــــــــــــــــــاری های.......... باید نشان بتیم . اینها رسما اعلان جنگ می کنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شیر خان از تخار

>>>   نه افغانيم و نه ترك وتتاريم = چمن زاريم و از يك شاخساريم
تميز رنگ و بو بر ما حرام است= كه ما پرورده يك نوبهاريم
اين و من و تو حاصل تفريق ماست= تا توهم بامن بيا تا ما شويم
درود وسلام بر تمام ملت افغانستان!
من نميدانم كه آمريكا به مقامات بلند پايه كشور مان چه خورانده كه به گفتارهاى طفلانه شروع كردند ديروز آقاى فهيم منزلت ومرتبه سران مجاهدين را به خس وخاشاك برابر ساخت حالا اينكه خود آقاى فهيم از بركت جهاد ومجاهدين به اين مقام رسيده
وامروز آقاى نبيل به اين سخنان لهو ولعب خود چهره خود را مسخ ساخت ضرب المثل قديم به يادم آمد كه گفته اند( مورچه قبل از مردنش بال ميكشد) ايشان بجائيكه محبوبيت ملت افغانستان را كسب كنند , روز بروز خنجر نفرت ملت را به سينه خود راست ميسازند , افغانستان از تمام ملت افغانستان است
وترجيح دادن يك زبان بر زبان ديگر كاملاً مردود ميباشد من بحيث
يك فرد افغان از آقاى نبيل خواهش ميكنم كه برا ى آرامش كشور وآسودگى ملت بكوشد نه تجزيه زبان.
پهلوان

>>>   من از گفتن به زبان پشتو خجالت می کشم چون زبان آدمی نیست . باید جهاد مقدس شروع شود . زنده باد خراسان بزرگ.
نعمت الله شریف از کابل

>>>   اگر بمب اتم داشتم یک لحظه صبر نمی کردم هرچه پشتون بود به جهنم می فرستادم . ...... بر استبداد....... بر قبیله های .....جنوب . که کشور مارا ....... کرده اند.

>>>   دوستان عزيز سلام و بعد از سام فقط اينقدر ميخواهم بگويم که اين سخن آقای نبيل آنقدر مهم نيست که مکاتيب رسمی خود را بزبان پشتو يا دری امر کرده است اين موضوع به اين اندازه نخواهد بود و يا اگر هم باشد بايد حساسيت ها در مقابل اش نباشد بخاطريکه به همان قسم که زبان دری يک زبان رسمی است زبان پشتو همچنان زبان رسمی است لذا کسانيک در مقابل زبان پشتو حساسيت نشان ميدهند در اصل همانان نشنليست ، منافق و مخالف صلح و آرامی در افغانستان ميباشد . لذا در نتيجه دو ستان عزيز همه ما در يک سرزمين زندگی ميکنيم و نبايد به دشمنان اين کشور اجازه داد تا بگويد که اين دری و اين پشتو و يا آن است.
دلير

>>>   بس است بس است بس است بس است بس است بس است بس است بس است بس است بس است بس است بس استتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت!!!!!!!!!!!!
دیگر دولت .............و قاچاقبر نمی خواهیم بس است ما باید جداشویم آخر مانمی خواهیم اولاد ما هم مثل ما در جهنم پشتون باشد . بس اســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

>>>   به عرض معذرت همه مهینان من این بنده هم میخواهد چند کلمه برای شما وهمه شما تقدیم میکنیم ما از همه اولتر مسلمان هستیم وباز افغان هستیم ما بشما میګویم که شکر ګذار باشی ازجناب کرزی صاحب واز جناب نبیل که همه شما را دقدرت شامل کرده وبرای شما بسیار زیاد احترام دارد دو اخوانی استاد ربانی وحکمتیار دسر قدرت جور ناامد کل کابل وافغانستان خراب کرد شما هم شاهد بودی باز هم کرزی صاحب که به هر افغان احترام دارد ودرهرجایی به زبان دری صحبت میکنید کدام روز از ربانی کدام بیانیه رامکمل بزبان پښتو شنیدی کدام روز از مرحوم احمدشاه مسعود بزبان پښتو کدام بیانیه به شنیدی یا تنها انها رهبران تاجک بود نه از افغا نستان به هرحال
دافغا نستان پښتنها برادران کلان است وتاجک برادران کچک دهر دفتر باید اول پشتو وباز دری زبان رسمی باشد دو دخارج که هر دیپلومات مقرر میشود باید هر دو زبان یاد داشته باشد بخاطریکه در خارج کشور از برادران تاجک پښتونها زیاد است وباید هردیپلومات دهر دو زبان امتحان بدهد که دامتحان کامیاب برامد دیپلومات شود وبازهم میګویم که جناب نبیل صاحب خوب تصمیم ګرفته وحق یش است که یک پښتون به دری صحبت کرده میتوانید چرا یک دری زبان به پښتو صحبت کرده نمی تواندکه افغان باشد باید پښتو ودری یاد داشته باشد:برادارن عزیز کرزی صاحب بسیا ر ادم خوب است که خدا نه خواسته که طالبها امد باز به زور دسر شما پښتو را یاد میګرد یاشما را به دیګه جای روان میکیند:اینقد رحق به پښتونها هم بدهید که دمملکت خو زبان خود حاکم کنید زنده باد نبیل به ادب واحترام
شینواری از شتوت ګارت المان

>>>   ابتکار نبیل صاحب قابل قدر میدانم ای کاش تمام مسو لین افغانستان این ابتکار نبیل صاحب را در تمام ادارات دولتی تعقیب وعملی نما ید،زیرا لازم است یک مامور دولت به زبان درجه اول رسمی مملکت خویش باید نوشتن ،خواندن وسخن ګفتن یاد داشته باشد، این برای یک وزیر ،ریئس،پولیس،افسر ومعاون ریئس جمهور جای شرم است که به زبان رسمی خویش بلدیت نه داشته باشد.

>>>   سلام ریس جدید امنیت یک انسان معتصت است و هیچگاه نمیتواند این ریاست را رهبری کند
والسلام حسیب از کوتل خیرخانه

>>>   نمیشه نمیشه نمیشه !
با این قوم نمیشه گاهی ظاهر شاه میشه ، گاهی ترکی ،
گاهی ملا عمر ، گاهی کرزی باید افغانستان را تجزیه کنیم .
پشتونها یکطرف فاسی زبانها یکطرف . دوکشور خوب ورقیب .

>>>   ما اول انسان هستیم ووابسته به سرزمینی که نامش را بدستورالفنستون نماینده انگلیس درهند برطانوی افغانستان گذاشتند، بنام یک قوم بی هویت وتاریخ که نام مبارکش افغان ویا اوغان است. منی که این متن را می نویسم افغان نیستم. چون افغان همینهایی هستند که ترورمیکند، دزدی میکنند، تریاک وچرس کشت میکنند وشغل مقدس شان هم قاچاق بری است وفکرسیاسی شان وطن فروشی و قبیلوی است. 253 سال است که نه خود شان مدنی میشوند ونه میگذارند که مدنیت ما رشد کند. 253 سال است که مردم دنیا دیگر به آسمان رسیدند وما هنوز درتنور سیاه قبیله میسوزیم. اینها با این بازی خطرناک افغان(پشتون) را به ..... میفرستند ویاد شان باشد که راهی هم برای گریز ندارند چون پرونده شان هم دراین 253 سال جنایت کاری بوده است. روزی به نزدیکی رسیدنی است که هم ازدوستان بین المللی شان محروم خواهند وهم ازدوستی اقوام دیگرافغانستان. هم داخلی وهم خارجی یکجا ازاینها دلگیرشده درفرق سرشان خواهند زد. ودرجه نفرت حامیان بین المللی شان را درمقاله مشاور ونظریه پرداز دوران بوش درامور افغانستان که گفته افغانستان یا باید تجزیه شود ویا ناود. اینها همش نتیجه دروغ وخیانت اینها به حامیان خارجی شان است که وعده داده بودند که ما 53 درصد هستیم وافغانستان درقبضه ماست ولی به اندازه اجینه درمقابل بسم الله ازسرشماری نفوس وحشت دارند. چون بدنیا ثابت میشود که یک قوم دروغگوی اقلیت درسرزمین گروگان گرفته ای بنام افغانستان اند.

>>>   آقای رحمت الله نبیل با این عملکرد های یک جانبه و پشتون خواهانه خود میخواهد افغانستان را یکبار دیگر بسوی جنگ فرابخواند,این ایجاد تنش و حمایت از یک قوم خاص و جانبداری وی منجر به آفرین گوی از طرف پشتونهای مغرض و هم فکرانش و نکوهش پشتون های اصیل خواهد شد باید به آقای نبیل گفته شود مدیریت اعضاء و پرسونل یک دیپارتمنت را به اتفای و برادری فراخوانده نه اینکه بدبینی تفرقه افگنی که سبب از هم پاشیدن اداره شود اقوال خود را دریک نکته تخلیص می بخشم.« آتش را دامن زدن »

>>>   به نظر من کدام مشکلی ندارد، چون پشتو زبان اول رسمی ما است مگر از نظر تخنیکی یکنوع غیر هماهنگی را در بین ادارات بوجود میاورد چرا دیگر همه ادارت بزبان دری است این خود باعث مشکلات میشود

>>>   مه فکر میکنیم که این یک اقدام درست و حق به جانب است به خاطر که کسی که زبان بشتو یاد نداشته باشد چطور میتواند که درریاست امنیت ملی کار کند که همیشه کارهایشان همراه مردم میباشد . حل این مسله اینست که بشتو یاد بگریم مثلکه بشتونها فارسی یاد دارد .

>>>   خدایا مگر مشکل مملکت ما هم اکنون زبان شده است .
ایا با این مشکل مردم اوغانستان حل میشود اقای نبیل .
من تعجب دارم که چرا هر دموکرات تان متعصب هستید و کرزی خان این طور ادم هارا از کجا پیدا میکند .
ما با این وضع محال است ترقی بکنیم
اینهمه خواب و خیال است ترقی بکنیم .

>>>   شیما جان
مرغ چه باشه که........ باشه
شما از اول هم کدام قصه نداشتید هنوز صرف دو فیصد در حکومت آمده اگر همه بیایند برای تو وقت نظردادن هم نخاهد بود
فطرتاز لغمان

>>>   دوستان گرامی شعرازعلامه اقبال لاهوری بیادم آمدکه چنین میفرماید:
خداآن ملتی راسروری داد که تقدیرش بدست خویش بنوشت
به آن ملت سروکاری نداردکه دهقانش برای دیگران کشت
دوستان امروزازبزرگان افغانستان ورهبران افغانستان باید هیچ گله نداشته باشیم بخاطریکه خودفروخته های اجانب باید به میل باداران خودرفتارکنند واگرنه روزگارشان ازسگ های پشت قصابی بدترخواهدشد
واین کارهای که درادارات دولتی وانمودمیشودهمه به اساس دساتیرباداران شان میباشد.

>>>   پشتون ها همیشه چینن اشتباهات را کرده و ملامتی آنرا به گردن دیگران انداخته اند و اگر این فارسی زبان میبود عاجل محکمه دایر می شد و اورا جزا می دادند ولی این جوان را کسی چیزی گفته نمی تواند. پس فارسی زبانها ، هزاره ها و ازبکی بازهم به کرزی رائ دهید تا خوبتر شما را بفهمد و درک کند

>>>   این فرمایش بعد از عزل اقای صالح به منظور ایجاد سهولت برای جاسوسان ای اس ای و نوکران القاعده که نمی توانند به زبان دری تکلم نمایند و یا هم تمام اسناد محرم امنیت ملی را به صورت درست استفاده کرده نمی توانند صورت گرفته است. پشتو خوب زبان مادری این استخدام شده گان اجنبی ها است و نمی شود به فارسی زبانانی که به خاک و میهن شان ایمان دارند و عشق می ورزند اعتماد کرد و از انها در ترجمه اسنادی محرم کشور استفاده کرد

>>>   برادارا!
شما اینقدر که از کار آقای نبیل حمایت میکند این به این معنی است که شما از کار طالبان حمایت هم میکنند. آیا شما نمی فهمید جان زبان پشتو صحبت می شود. ببین آنجا حتماً نا آرامی است. و در بین خود جنگ و جدال وجود دارد. حالا این نبیل را ببین که میخواهد ریاست امنیت را به ریاست پشتون ها که همه روزه از اینکه کار کنند به نفع ملی شاید که نفع شخصی پشتون ها کار کند. این از جمله کارهای نا کار آمد کرزی است. کرزی وقتیکه طالب باشد چکونه میتواند از افغان های صلح دوست را کمک کند. مردم افغانستان بسیار اشتباه بزرگ کردند که به این طالب رای اعتماد دادند.
یک ضرب المتل است که میگویند. آگر آب از سر جشمه خت باشد. در پائین امکان پاک شدن آب نیست. و این افغانستان فعلاً عین موضوع به پیش میرود. تمام مردم صلح دوست افغانستان کوشش دارند و جستجوی یک راه هستند تا از این خاک بیرون برون و زندگی کنند. چون وقتی شخصاً خودم در باره گذشته افغانستان به یاد می آورم. که چی کسانی در این خاک زندگی داشتند و مقایسه دولت فاشیست فعلی میکنم. واقعاً جای تاثر است.
ص از کابل

>>>   او مردم چرا ديوانه شده ايد اين پلان امريكا است ميخواهد بخير تجزيه شود
ولاالله اين پلان است جنوب را به پاكستاني ها ميدهد و امريكاه ميداند كه در
جنوب بغير از جاهيل يك انسان زندگي نميكند و اين را هم ميداند كه مردم شمال
انسانها استند و مانند ساير مللكت هاي دنيا به ادميت احترام دارند و از شمال
به زور خداوند يك مللكت پيشرفته خواهد ساخت و بعد بگزاريد پشتون مانند امروز
كه در جنوب كشته شده روان است يك ديگر را بخوراند
اين پشتون ها اصلان .......... نشده اند
ناصري المان/////

>>>   از این جا معلوم میشود که در زیر شما نوسته اید که فارسی تایف کنید، شما هم بسیار متعصب هستید وچیز های که فوق تحریر نموده کامل دور از حقیقت هستند.

>>>   با سلام
جناب نبيل به خاطر مكتوب و مراسلات اداري را به زبان پشتو گفته كه پاكستاني ها بدون ترجمان خوانده بتوانند چون اسناد در دسترس ارباب بايد سريع گذاشته شود اين لياقت و ابتكار نشان دهنده صرفه جويي در وقت و پول ترجمان است.
گل خان- خوست

>>>   این موضوع دروغ محض است.
یکی از کارمندان ر.ا.م

>>>   اكر نبيل صاحب اين كار را كرده باشد غلط است آما من يقين دارم كسيكه به رياست عمومي امنيت ملي ميرسد اين كار را نمي كند زيرا افغانستان از همه افغانها است، بشتو زبان اكثريت است وبايد احترام شود اين كدام عيبي نيست بلكه طريقه وشيوه درست شود. زبان بشتو مظلوم است حتى در ادارات محلي بشتون نشين نيز قاضي وحارنوال به زبان دري نوشته مينمايند كه اين يك ظلم تام است واين به اي معنى نيست كه به بشتو نوشته نمي شود مردم كوشش نمي كنند ونمي خواهند بشتو را ياد بيكيرند آريا زبان هندي، روسي، جينايي، انكليسي، فرانسوي ياد ميشود وبشتو ياد نمي شود عجيب نيست؟؟!! بايد از ديدكاه اسلام فكر كنيم زبان وسيله تفاهم است نه وسيله فخر والسلام
صادق

>>>   نبل خوب گوفتی باید اجرا شود سه 3 قوم دیگر را وزارت خانه ها را تقسم میکنم یک وزارت خانه برای تاجیک یک وزارت خانه برای هزاره و یک وزارت خا نه برای وزبک در هر وزات خانه هر کسی بازبان خود نوشته کند هر قوم در وزارت خانه از قوم خود کار مند داشته باشد این شد تقسم نبیل تو کی خود را نشان دادی برای فقت پشتون کار میکنی مگر تاجیک هزاره وزبک تو را میماند بیدار شو از خواب دور باش از این تعصب افغانستان از همه است احمد از نویارک

>>>   عرض ادب دارم خدمت شمامسلمانان وخراسانی های عزیز، خیلی فخرمیکنم که همچومسایل رامیشنوم، وخیلی خوشحال شدم که شما دوستان چقدر نظرات زیبا دادید، چند کلمه میخواهم بگویم واو اینکه قومی که خود قاچاقبر، دزد، طالب، انتحارکننده، بی ناموس که زنایشان ره امریکایی ها تلاشی مینماید ( و......) شب در خانه شان میدراید ولچ ناموس هایشان ره تلاشی میکنند، قومی که از 100%- 99% بی سواد داشته باشد، این کارها بعید نیست، نوکران ISI هیچ گاهی ازاین کارهای خود دست بردارد نیستند، وباداران شان هم ایشان ره نمیگذارد که از این کارهای خویش دست بردارد شوند، قومی که 200 سال از قوم بزرگ وملی خراسان تاجک پس مانده اند باید برای ازضای عقده های خویش این چنین عملی را انجام بدهند، بگذارید چه میخواهند بلاخره انجام بدهند، برای همه هویداست، که نوکران پاکستان از کرزی شروع تا این کثیف وکثافت تازه وارد چه میخواهد انجام بدهد، قابل یادهانی است که امروز هیچ قومی در خراسان زمین وجود ندارد.موفق وکامگار باشید

>>>   اقای بی نام،در این عمر کوتاه آدم نمیتواند ده زبان را یاد بگیرد، زبان فارسی، زبان بین الاقوام و زبان ملی و رسمی است، هر کس همین زبان را بلد باشد، کفایت میکنه.
لازم نیست که حتما هر دو زبان رسمی را یاد بگیرید.
آقای دلیر ، کسانیکه پشتو یاد ندارند پس آنها دیگه زندگی نکنند؟ کار و وظیفه نداشته باشند؟
این سرزمین، سرزمین فارسی زبان ها است، کسانیکه حالا میخواهند زبان برای خود بسازند اصلاً مربوط به این خاک نیستند...
آنها هم مثل آمریکائی ها اشغالگر هستند و همیشه به وسیله ای خارجی ها به سر قدرت آمده اند.
من اگر زبان پشتو را یاد داشته باشم هیچ مشکلی با آن ندارم ولی آنکسی که یاد نداره و اصلاً ضرورت نداشته که یاد بگیره ، انچه کار کند.
برادران پشتون که فارسی یاد گرفتند، آنها ضرورت داشند، چون فارسی همیشه زبان دربار، دانشگاه، تجارت ، مکتب ها، شهر ها و مردم متمدن بوده است.

>>>   شهلا جان کریمی خواهر عزیز داکتر نجیب یک رهبر خوب بود هیچ گاهی هم گاو خطاب نکنید. شاید بدانید که بعد از مرگ وی تاحال ما چنین رهبری ندیده ایم و اگر شما دیده باشید باز مهربانی کرده بگوید که کی است؟...
مزاری

>>>   دوستان که این موضع را مهم دانستند بسیار نیشنلستر و قوم گرا تر از اقای نبیل هستند با تغیر نام یک اداره از بین نمیرود بلکی با جابجای افراد یک اداره از یک قوم و یک ولسوالی از بین میرود کاری که او پنجشیری پنچر مین کرده بود در تمامی بخش ها افراد یک ولسوالی را تعین کرده بود

>>>   تشویش نه کنید. 75 سال قبل هاشم خان جلاد تدریس در معارف را به زبان پشتو تغیر داد و تا 10 سال معارف افغانستان به رکود مواجه شد. محمد گل خان مومند، این جنایتکار تاریخ، درین کار دخیل بود ولی ظاهر شاه با درک این قهقرا در راه کسب دانش تدریس را بغیر از چند ولسوالی و شهر دوباره به فارسی ساخت. در زمان بعدی پشتو تولنه کورس های جبری زبان پشتو را برای ماموران حکومتی دایر کرد. در زمان امتحان زبان پشتو غیر پشتونها نمرات بالاتر را اخذ کردند و بسیاری پشتونها ناکام ماندند. بالآخره کورسهای مذکور را حکومت لغو کرد. طالبان نیز مکالمات رسمی را به زبان پشتو ساختند که موجب کندی کار ها شد و همچنان بعضی پشتونها از مکاتیب استفاده های سو کردند که بالآخره در اواخر حکومت طالبان به فارسی هم می نوشتند

>>>   کی میگوید که پشتو لسان رسمی ما است ؟؟؟ ما هیچ وقت این لسان .... را به رسمیت نمی شناسیم و میگویم که نبیل اگر کله ات بوی قورمه میدهد این موضوعات را رسمی اعلان کن باز ببین که کدام لسان رسمی است و کدام نیست.

>>>   به خیالم همین نبیل جان تاریخ ره خوب نخوانده طفلک. بره ازی که همی کارا ره هاشم خان صدراعظم و کاکای ظاهرجان هم روی دست گرفته بود و دستور داده بود که کارمندای دولت ظرف سه سال همگی پشتو یاد بگیرند و الا از کار برکنار خواهند شد. و صد البته با تممام کورس های سنگین و رنگین و خرج زیاد به جایی نرسید.نبیل جان هم به جایی نمی رسه. زیاد غال مغال نکنین از برای خدا.
راستی نعیم جان برادر سردار داودخا ن از مدعیان آزادی پشتونستان ، پشتو بلد نبود که گپ بزند. می گن ده سفری که غرض مساله پشتونستان به پاکستان رفته بود ایوب خان رئیس جمهور پشتون پاکستان با اطلاع از همین قضیه ده تمام طول مذاکرات به پشتو گپ زد و سردار نعیم خان هم که بلد نبود به کدام بهانه ای جلسه تر ک می کنه. خدا رحم کرد که ده زیر ریاست نبیل جان نبود و الا از کار بی کار می شد.
قومای ملنگ از پیشور

>>>   سلام دوستان عزیز ! چیزی را کی‌ من میخواستم بیگیم همه را دوستان بیان کرد اند و من تکرار آنرا لازم نمیبینم فقات همین قدر میگویم کی‌ وای !!!!! بر این سیاستمداران بی‌ ....و....... اینها همین قدر هم شعور ندارند که تبدیل نام و یا قومی ساختن یک اداره کدام مشکل ما را حل خواهد کرد جزٔ این که با طرح این گونه مسایل وحدت مارا بر هم ب زنند،؟؟ آیا ما هیچ مشکل دیگری نداریم؟ آیا همه مشکلات ما حل شده و فقط یک مشکل تبدیل نام مانده و بس....... و صد‌ها چرای دیگر ؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   سلام دوستان .
من اصلا باورم نمیشود که یک .....این قدر دید تنگ داشته ومشکل را به تبدیل زبان اصلاح کند .
وزیر هم که پشتون باشد . اصلا تعصب در مغز پشتونا نیست . پشتونا در طول تاریخ برای ابادی وطن بدون تبغیض تلاش نموده است شما ببنید هم اکنون باز سازی در شما ل و مناطق مرکزی به شدت جریان دارد ! پست های کلیدی از تمام اقوام هست . واوغانستان براساس تلاش پشتونا از طرف اخر اول است وتا هنوز خط قطار که ندارد چون نیاز مردم نیست .

>>>   به جواب این شینواری فکر کنم تو هنوز در خواب غفلتی آقای بی غیرت طالبان در آن زمان با آن همه قوای خارجی اش مثل عرب ها پاکستانی ها ...... نتوانست نیروهای مقاومت را شکست بده امروز به هیچ وجه نمی تواننند زبان محلی شان را در مقابل این همه جمعیت به قبولانند خلاصه این زبان به درد چوپان ها میخورد نه به درد یک وزارت یا ریاست.
سنگر مقاومت

>>>   نبیل پشتون نواز این کار را 150 سال قبل میکردی ممکن داشد مگر تو نمیدانی کی مردوم افغانستانی 150 سال قابل نیست ماها در قرنی 21 زندگی میکنم متوانم حق خود را بیگرم متوانم از کسی کی خیانت میکند از گلو شان بیگرم تو چی فکر کردی  پشتونی خیانتکار با این کار تو پاکستان خوش میشود از تو .....

>>>   این وطن از تمام اهل افغان است و لسان دری فارسی و پشتو زبان دولتی است و کسی را از اداره دولتی تا به حال کسی خارج نکرده
و تمام این توته و منافقت صرف بخاطر تفرقه ملی است که انان انرا ببار میاورند.
همه اقوام عزیزم ارام باشید.

>>>   یک حقیقت
ریاست عمومی امنیت به زبان دری نیست این زبان عربی است. در افغانستان تا حال اجازه نیست چیزی به فازسی دری نوشته شود. مثلاً ما ه های سال در حالیکه کشف ستاره شناس تاجیک و ایران بوده است مانند البیرونی -مدفون در غزنی- اما به خاطر وحدت ملی ما آنرا به عربی قبول کرده ایم. ولی حکومتهای متعصب هاشم خان و داود خان آنرا ترجمه کرده و به پشتو ساختند که خود وحدت ملی را خدشه دار ساخت. مثلاً: ماه حمل در فارسی فروردین است، ماه ثور اردیبهشت است ولی ما فارسی را کنار گذاشته غربی اش را قبول کردیم ولی اینها فارسی را ترجمه کرده آنرا به وری یعنی بره و غویی یا گاو نر تبدیل کردند که نمونه ی از تیشه زدن به ریشه ی وحدت ملی است.
اصلاً نامگذاری ماه های سال به نام حیوانات تا اندازه ی دور از ادب هم معلوم میگردد.
لهذا حکومتهای متعصب 100 سال اخیر نگذاشتند تا واژه های فارسی کما حقه رشد کند و به عنوان اینکه اگر تغیر بیاید اینها میگویند این لغت ایرانی است و ضد مصطلحات ملی است در حالیکه اینها همه روز هر جیز را از فارسی ایرانی به پشتو ترجمه میکنند و برای شان هیچ عیبی هم نه دارد. مثلاً پوهنتون کابل اول به نام دانشگاه کابل بود بعداً اینها آمدند و اینرا به پشتو ترجمه کردند:
دانش=پوهنه که خود مفسد شده ی فهم عربی است زیرا پشتونها بجای ف پ میگویند و
گاه=تون که خود مفسد شده ی ستان است مانند افغانستان و هندوستان که به تون مفسد شده است
به هر صورت علمای زبانشناسی پشتون و حاکمان جاهل و متعصب شان بسیار بی سواد و تنبل اند. اینها با ترجمه ی فارسی به پشتو و یا با مفسد کردن واژه گان دری و عربی و حتی انگلیسی میخواهند برادران پشتون ما را در مقابل فارسی و فارسییان حساس ساخته با اختلاف بین شان چند روزی به نام و نان برسند
در حقیقت پوهنتون از فارسی و عربی ساخته شده است

>>>   خاک به سر شما ملت بدبخت افغانستان
چقدر شما بی اتفاق هستیدهر مزدور خارجی که آمد یک شعارفتنه برانگیزی داد زود احساساتی میشوید حال آنکه اینها همه جنجالها وفتنه هایی هست که همین خارجیها در مدت 9سال اشغال افغانستان جور کرده است شما کی میخواهید این را بفهمید این انگلیس قسم این ملت افغان رادر تمام اعصار و دوره ها خورده است نمی گذاردملت افغان نفس راحت و اتحادملی داشته باشد
به عوض نفرین کردن شخص خاص شروع به فحاشی به قوم خاص می کنید به غیر از ایجاد فتنه و شعله ور کردن آتش فتنه کاری از پیش می برید؟
خارجی که میرود کی می ماند؟ من و تو با دل پر از کینه و بغض
خواجه صدیق از هرات

>>>   نبیل برو د در پاکستان خودش مردم را مجبور به پشتو گفتن بکند به کشور ما مردم چـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــکار دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حفیظ الله روشن از شهر سخی جان

>>>   متأسفم.تنها کلمه‌ای که می‌توان گفت.خدا خودت کمک کن.ما دیگر حوصله جنگ را نداریم.یا این تکه از زمین را نابود کن یا درست کن.
مصطفی سوئد

>>>   >>> سلام به تمام شما خواننده ها وبیننده های ګرامی این سایت دوستان زیادی در بالا نظرات خویش را داده اند من اصلا نمی دانم حالا ازګجا شرو کنم چون حرف های که من می نویشتم به تکرار دوستان نوشته اند . اما با نوشته دو دوستم مخالفم که این دوستان نوشته اند که ما غیر ‍‍پشتو زبان ها خوابیم نه دوستان ما خواب نیستیم ما بیداریم و با دوچشم خود می بینیم که چه جنایات در این سرزمین در جهت توافق طلبی جریان دارد . رهبر و تطبیق کننده ګان کتاب مقدس فاشیستان سقاوی دوم چندین بار در این چند سال اخیر اقوام دیګر را به آزمون گیرفتند. که از ازمون شان بدبختانه موفق وکامیاب برآمدند . اول بیگانه خواندن زبان و واژه گان فارسی دری دوم ریختن کتاب ها در دریای هیرمند .سوم زیر منگنه قرار دادن لطیف بدرام به عنوان نشناختن پاس شخصیت های ملی قوم پشتون و ده ها وصدها آزمون دیګر بدبختانه ما بر خلاف نظر دوستان بالا که خوابیم در بیداری ولی از ترس وزبونی وده ها بد کرداری دیگه از پارلمان ګیرفته تا شخصیت های درون وبیرون اقوام غیر پشتون بلی گوی تطبیق کننده های کتاب مقدس پشتون های سقاوی دوم هستیم
تمام ارش ها ودار ونداری مارا در پای خوکان ریختند وبر تمام اخلاقیات پشت با زدند ما از پدر پدر بلی گفتیم وحالا هم بلی گویم
یکی با توصل به مذهب علیه حقیقت قرار گیرفت ودیگران مخالیفیت های سلیقوی را بالا تر دانستند ودر نتیجه به آدمان مثل نبیل وغیره این جرات را دادن که بگویند در این سرزمین این ما هستیم که بگویم چه باید بکنبم حالا هم که باشد به چشم سر خود می بینیم که در میان اقوم را بگزارید کنار که حتی در میان تاجیک ها یگانکی نیست در میان حتی محل ها یگانگی نیست . مثال زنده همین انتخابات پارلمانی است از قریه چند آدم از یک خانواده دو فرد یکی دوم را و دوم سوم را قبول نداریم وضعیت را که چنین عملی پشتون خواه ها بی بینند که آرزو دیرینه شان هم همین است دیگه جای استخاره نیست
با تاسف ما که در داخل هستیم کاری از دست مان نیست ودیگران که در خارج اند کاری که می توانند نوشتن مخالفت است که این نوشته ها نوشتن در یخ در زیر آفتاب اند. مخالفت دیگرم با همین دوست است که این گزارش را نوشته این دوست می نوسد که این تغیرات بهبود ملی ندارد ای دوست کدام ملی این آقای نبیل همین پشتون ها را مملت و حرف های توفقی را ملی میداند شما در ره خوابید. دوم انکه نوشته این تغیرات دردی را دوا نمی کند ای گزارش گر عزیز درد این آقا را تاهنوز درک نکردی؟ درد این آقا از همین زبان فارسیست و فارسی گویان با تاسف برخلاف نظر شما من می گویم که دوای درد خود را خوب این اقای نبیل میداند و دانسته وفهمیده برای خوشنودی طالب ،اوغان ذلتی ها ،سږر خلقی ها وتیم طالب مفلر یعنی نیکتای دار و تکنوکرات طلب های هم دست وهم بیمان کرزی نموده است که اینها همه درد مشترک دارند ودوای دردشان نیز چنین است که انجام دادن و موفق هم شدن
متینجک

>>>   هرچه بد بختی می کشیم از دست همین پشتون های بی سواد می کشیم . این یکی که ادعایی با سواد بودن را می کند اینطوری است حالا وای از بی سوادانش

>>>   شکر که قانون اساسی افغانستان عملی میشود زبان پشتو زبان ملی بود و میباشد و شما در مقابل عملی شدن قانون اساسی مخالفت مdکند، .....بر شما که در مقابل عملی شدن قانون مخالفت کرده اید.
به امید یک ملت واحد افغان!
دوست

>>>   سلام به وطنداران عزیزم !
من این صفحه را با تمام تبصره های از اغاز تا زمان بسته شدن بحث ها میخوانم. به نظر من صحبت در مورد نبیل جان است.نبیل جان هیچگاه توانایی درک زبان پشتو را ندارد ، اگر میداشت اینچنین بی گدار پای به آب نمیگذاشت. یا به عبارت دیگر موزه را از پای نکشیده به آب نمیرفت.
ما در کابل ضرب المثلی داشتیم که میگفتیم :
قد اوو( قد آب ) نکرده در غرقاووی ( غرقابی ) نرو. حالا نبیل جان برای اسان شدن کار خودش و همکارانش یا بنا بدلیل تعصبی اش زبان دیوانی یک اداره را تغییر میدهد ، بدون اینکه متوجه باشد که قانون اساسی افغانستان را زیر پای میگذاردو در قانون اساسی افغانستان زبان های دری پشتو، ازبیکی، پشه ای ، نورستانی و اویغوری ،بلوچی و همه زبانها ی که در افغانستان به وسیله آن صحبت میشود و افهام وتفهیم صورت میگیرد ، به رسمیت شناخته شده اند. البته این به رسمیت شناختن عملکرد خود بخودی نبوده بلکه سالها برای ان زحمت کشیده شده و در لویه جرگه قانون اساسی درج اسناد و یا میثاق ملی شده است.
حال هر نفری که میثاق را میشکند ، نقض میثاق میکند و نقض میثاق یعنی اغاز به نقض وحدت رسمی ! بر پایه یک قرداداجتماعی مردم هریک بخشهای از قانون اساسی را پذیرفته اند و تغییر قانون فقط به پیشنهاد شورای مملکت و هر دو بخش ان
خانه اول و دوم ( شورای ملی و سنا ) و یا ولسی جرگه و مشرانو جرگه عملی میشود و برای تغییر بزرگ باید لویه جرگه دایر گردد. وقتی من ولسی جرگه ، مشرانو جرگه و یا لوی جرگه مینویسم ، این بدان معنی است که اصطلاحات مروج زبان هموطن را میپذیرم تا باوی ادای مطلب کرده باشم. ام وقتی هموطنم بزبان نورستانی ، پشه ای ، ازبیکی ، بلوچی بنویسد ، این زبان را من نمیدانم ولو ملیون نفر هم به زبان ها صحبت میکنند.
انگلیسها بر پایه تفرقه بیانداز وحکومت کن ! اساس دولت های وابسته خود را گذاشتند وتاهنوز هم برپایه تفرقه بیانداز و حکومت کن چرخ دولت داری را پیش میبرند !
اگر آقای نبیل جان دلسوز به زبان پشتو است ، که نیست یکبار دیوان شاعر فرزانه عایشه درانی را بخوانش بگیرد.
دیوان شاعره ما به کدام زبان نوشته شده است ؟
یکبار به اونچی باغبانان ای چهاردهی برود و در کنار چله خانه ماما صفا خان خانه و جای عایشه درانی و توپچی باشی بوده است. به گمانم فرزند عایشه درانی و همسرش در کشمیر جان به جان افرین داده اند. یکبار نبیل خان از جیب خود خرچ نماید ودیوان عایشه درانی را به زبان پشتو برگرداند و بعد بخواند تا بداند که در زبان پشتو چه باریکی هایی و چه زیبایی هایی وجود دارد و لندی های پشتو را بخواند و از خود بپرسد که چرا عایشه درانی متعصب نبود ؟
از خود بپرسد که چرا رحمن بابا و یا خوشحال خان ختک متعصب نبودند ؟
تعصب در بین گروه و قومی کاررا زار میسازد.
تعصب قومی و زبانی و مذهبی و سمتی وگروهی افغانستان را بازهم پارچه پارچه خواهد ساخت.
اقای نبیل بخاطر بسپارد که وی از ولایت وردک می آید و بهسود هم در چوکات ولایت وردک جا دارد.
ایا دختر وپسر هزاره ای که در بهسود مورد تاراج چند تفنگدار کوچی قرار میگیرد، زبان همدیگر را میفهمند ،
اگر کوچی عرض ودادش را بزبان پشتو بنویسد ، این هیچ مشکل نخواهد بود .
تاریخ نشان داده است که یک کوچی وقتی در شهر بزرگ شود و درس وتحصیل نماید ، میتواند مانند اشرف جان غنی احمد زی در مدرنترین دانشگاه ها و یابانکهای جهانی هم راه یابد.
بزرگترین کنفرانس را در کابل مدیریت نماید اما کوچی دیگر که درس نخوانده است ، بزور تفنگ یک وردکی دیگر را که هزاره است و بهسودی است، به خاک وخون میکشد !
حالا نبیل جان از کوچی اگر عریضه بزبان پشتو بخواهد ، مشکلی نیست زیرا زبان ان ها در صد ها سال همین است ، اما چرا هزاره مجبور باشد که بزبان دیگر بنویسد ؟
چرا زبانهایی همدیگر را برسمیت نمی شناسید !
من یک نفر از طراحان به رسمیت شناختن همه زبانها وهمه اقوا م داخل افغانستان در قانون اساسی بودم واستم. پیش از تدویر لویه جرگه مقاله های در مجله درد دل افغان و در امن نوشتم و در لویه جرگه هم وکلای زیادی هم نظرم بودند.
من باور دارم که نخبگان هموطنم که پشتون اند و متعصب نیستند
حتما برای رشد و ارتقای زبان پشتو کار مینمایند.
من وارد بحث زبان شناسی و فیلو لوژی نمیشوم. بیاد دارم که آقای صادق فطرت یا ناشناس دکتورا یش را از ماسکو در باره زبان پشتو گرفت.
در خزان سال 1972 من در شهر اسلو پایتخت ناروی با هموطنم که در دانشگاه اسلو برای دکتورای زبان پشتو کار میکرد، دوست بودم و ان هموطنم اتسک نام داشت و از فاکولته ادبیات دانشگاه کابل برای تحصیل دکتورا اش در ان جا امده بود.
در همه مملکت ناروی ما چند نفر زندگی میکردیم.
اتسک از ارزگان افغانستان بود. عبید الله از فرخار بود ، نور آغاتوخی از کابل بود، بارکزی هم از کابل بود . باقی سمند ر هم کابلی است. ما همه در نزد نارویژی ها بنام افغان یاد میشدیم و آقای اتسک علاقمند موسیقی و اهنگ های شمس الدین مسرور بود.
با آقای اتسک بارها در موردواژه واژه پشتو از دیدگاه فیلو لوژی صحبت میکردیم. او یک استاد زبان بود که ناگزیر شده بود تا دکتورا در زبان را از دانشمندنارویژی بدست بیاورد.
من در شهر مونشن یا مونیخ در اغاز سال 1972 با یک فیلسوف افغان که نامش غوث شجاعی بود در یک اتاق و بعدا در یک لیلیه زندگی میکردم . غوٍ ث شجاعی دانشمند بود وزادگاهش لغمان بود و هیچگونه تعصب در باره زبانها نداشت.
در سال 1357 وقتی استاد فلسفه در پوهنزی فلسفه در دانشگاه یا پوهنتون کابل بود، توسط یک متعصب بنام اسد الله سروری کشته شد.
حتما عبد الرحمن پژواک را میشناسید. عبدالروف بی نوا را میشناسید ، گل پاچا الفت را میشناسید ، شمس الدین مجروح را میشناسید ، بها الدین مجروح نویسنده اژدهای خودی را هم میشناسید ، بهتر است تا یکبار نبیل جان اثاز مجروح بنام اژدهای خودی را بخواند تا در یابد که مشکل وی در کجاست.
من میدانم که عبدالحی حبیبی کتابهایی که نوشته است ، اکثر شان همه بزبان دری نوشته شده اند. اگر نبیل جان رییس امنیت کتابهای نوشته شده عبد الحی حبیبی را روی همدیگر بگذارد ، قطر کتابها ی وی بلند تر از قد نبیل میگردد. نبیل میتواند با پولی که دارد همان کتابهارا بزبان پشتو برگرداند و یا ترجمه نماید تا هموطنان من که نخوانده اند و نه فهمیده اند ، بزبا ن مادری خود پشتو بخوانند و بدانند.
من بخاطر دارم که در نزدیکی های واشنگتن دی سی / چند روز پیش از انتخابات و برنده شده بارک حسین اوباما در ویر جنیا بنا به دعوت استاد یوسف سیمگر باختر ی بخاطر ارج گزاری از شاعر نامدار یا ملک االشعرا هاتف در کلبه درویشان نشسته بودیم.
فردی و شاعری که سرود ملی افغانستان شعر وی است یعنی عبد الباری ، در همانجا و همان جلسه با واصف باختری یکجا به تجلیل از ملک الشعرا هاتف با سمند رغوریانی فیلسوف و بزرگان ادب از افغانستان نشستنه بودند و این کمترین و هیچ مدان هم افتخار نشستن با ایشان را در زیر یک سقف در کلبه ای درویشان برای تجلیل از ملک الشعرا هاتف داشتم.
از اینرو برای نبیل جان و تمام اعوان و انصارش پیشنهاد دارم که اگر میخواهد از تعصب جلو گیری نماید یکبار از خود بپرسد که چرا
حامد کرزی در کنفرانس بین المللی کابل سخنرانی خود را بزبان انگلیسی ایراد نمود و نه بزبان های پشتو ، ازبکی یا دری ؟
بزرگان ادب بما گفته اند ،
یا سخن دانسته گو
یا با ادب باش وخموش !
باقی سمندر قصد ندارد تا برای نبیل جان زیاد تر بنویسدولی همینقدر مینویسم :
اگر در خانه کس است
یک حرف بس است

اسد سال 1389
جولای 2010

>>>   سخنانم را بی سلام آغاز می کنم
ای پشتونهای افغانستان به یاد داشته باشید که زبان پشتو جا ماندنی نیست یعنی من به شما قول می دهم که زبان پشتو بسیار زبان خسته کننده است هیچ کس به او علاقه ندارد که با این زبان.........حرف بزند خود کرزی اصلی پشتون ........ هم امروز از زبان خودش بدش می اید و خود همین که یک کلمه را از فارسی یا دری به پشتو تبدل کنیم تبعیض است که وحدت ملی مارا خراب می کند
پشتون زبانها به یاد داشته باشید که شما تنها 30% افغانستان را تشکیل می دهید که او هم 20% تان به زبان فارسی سخن می گوید و بقیه تمام مردم افعانستان به زبان فارسی سخن می گوید چه تاجیک چه هزاره و چه ازبک پس به یاد داشته باشدی که زبان پشتو بسیار به زودی نابود می شود

>>>   آقای نبیل فرض مثال اگر یک تاجک چنین کاری نماید چقدر تاثیر بد بالای شما بشتون ها میگذاشت خیر بارها شما خطا کردید ولی ما بخشیدیم بارها شما وطن را به تفرقه انداختید و کینه بین ملت ها ولی ما دوباره حل کردیم, اگر واقین چنین گب شده باشد تو اصلا از افغانستان نیستی شاید از ان سوی مرض باشی افسوز که قدرت ندارم جای تو ..........

>>>   ببینید او مردم حکومت کرزی قوم برستی است یا نی ! چرا سرو صدای حکومت نبرامد چرا افغان های واقعی دست زیر علاشه نشسته تماشا دارند برخیزند علی نبیل برخورد نمایند. جواب این عملش را دندان شکن دهند تاکه در آینده دیگر چنین.......... تکرار نشود .
واقیعت گو : از مزار شریف

>>>   م ح ت ر م ... که به شنيدن همچو نظريات بيغيرتهای ديگرتان خوشحال ميشوی بايد بدانی که اگر ناموس پشتون تلاشی ميشود البته ترجمان تاجک تو همراهيشان ميکند که نمای مردانگی شماست و باز در ساحات تحت عمليات نظامي و جنگ امکان چنين حالات بعيد نيست اما شما قلم بدستان و فرهنگيان آتش پرست به گفته خودت خراسانی ناموس تان در بدل پرداخت معاش های دالری در موسسات همين امريکايی ها دوطلبانه مصروف ... هستند که 100%مطمنآ خودت هم از جمله همان نان خوران هستی پس از کدام غيرت داد ميزنيد دوره طالبان و زور ياد است به يک سرفه در غار های کوه درون تان کرد فرموده شما افغانستان از پشتون ها نيست درست است قبول داريم اما ميفهمی که چی زورتان در کمر تان دست تان خلاص ميبينيم که افغانستان از کی بوده و است اگر پشتون يهودی هم است سر شما پادشاهی کرده و ميکند و خواهد کرد.

>>>   اگر من نبیل میبودم خود کشی میکردم

>>>   اگر یک حرف بس است چرا این همه

>>>   هنوزاولی کشت خطردمباله دارد
دوستان آدم شیرخام خورده است . من میخواهم این بعث رادرهمین جاتمام کنم من میدانم که آقائی نبیل ویاآقایان مثل نبیل شهامت آزورخواهی ازمردم راندارد چراکه اوغان هستند وازغیرت اوغانی شان کم میشود من بجای ایشان ازمردم وملت معذرت میخواهم واگرراضی نشدید میگویم که ....... اقای نبیل این بارمن شمارا ازدست مردم خالص کردم اگردفعه بعد بازاشتباکنی مانندمن ازمردم معذرت بخواهی
م ق ازکابل

>>>   جناب رئیس صاحب قبل از طرح این این پالیسی فکر نکرد که این نوع دخالت کردن به منافع ملی افغانستان است؟؟؟! در حالیکه در همین روز ها بحث داغ سری ملی بودن,یک پارچگی تمام اقوام در افغانستان است.
آقای کرزی دامن زدن به مسایل ملی را خیانت میداند پش چرا از این رئیس تازه کار حرفی نمیزند. این نظر شخصی خود رئیس صاحب است نباید به آن جامه عمل بپوشاند
مهدی ا

>>>   از نبیل سوال شود که از کدام گروه چه قدر پول بدست آورده که می خوهد خانه مشترک افغان ها را خراب می کند و دوباره جنگ های خانه مانسوز را به راه می ندازد ما در افغانستان از دست این قسم انسان ها وطن فروش بود که هزار ها کشته و شهید دادم باز می خواهد که که افغانستان را ویران کند....

>>>   باز هم نږاد پرستی باز هم دامن زدن مسایل زبانی و قومی
نمی خواهم در جمع که همه بزرګان دارند حرف می زنند و یا نظر می دهند چیز بګویم چون شنیده ام که می ګویند
در میان نکته دانان خود فروشی شرط نیست
یا سخن سنجیده ګو ای مرد دانا یا خموش
فقط همین را می خواستم بګویم که آقای رحمت نبیل آیا ګاهی هم فکر کرده که اګر سنګ تهداب یک منزل را بدرستی نګزاریم دیوار به سر نمی رسد که با این عمل قبیلوی خویش در کرسی ریاست می آید
من می ګویم خداوند خانه کسانی را ویران سازد که بجر مسایل زبانی ،سمتی،نږادی و غیره و... را دامن می زند
و باید خاطر نشان ساخت که این حرکت نه بخاطر بهبودی این ریاست است بلکه این آدم..........هدف دیګری را به پیش می برد که آن رشد و یا معرفی زبان ګفتاری این هاست من بر همه زبانهای رسمی کشورم ارج می ګزارم و حرمت قایلم ولی از همه هموطنانم نیز تقاضای چنین را دارم و ګرنه همه می توانند که چنین کاری را بکنند ولی نمیخواهند به آرامی نسبی که برای هموطنان ما دست داده است ضربه یی وارد سازند
دراخیر
الهم العن امه قتلتک الهم العن امه ظلمتک الهم العن امه سمعت بذلک ورضیت به!!!
سهیل کابل افغانستان

>>>   نبیل خان! لطفا این تشکیل خودرادرداخل یکی ازمغاره هاایجادکنید ,مثل آن دپلومات انگلیسی که گفته بود ... وشما هم ازجمله انسانهای قرن 13میباشید .
31.07.2010و 9اسد 1389
انجینر متین.

>>>   اصل مسله این است که هر دو زبان رسمی بوده و هردو زبان حق دراند تا رسمی ودولتی باشند. اشخاص مهم نیست فقط و فقط زبان ها مهم است. یک اقدام نیک برای توازن زبانها است. اگرچه ازادبیات که فوقا ذکر گردیده کاملا بی منطق بوده. اگر کزینش اغای نبیل اقدام نیک نباشد پس کزینش معاونین رییس جمهور یک جرم نابخشایند است.

>>>   وردگ صاحب به نظر شما باید اینطور میشد :- شما از دولت خواسته بودید که سرک های وردگ قیر شود اگر قیر نمی شود کاه را مردم وردگ و خاک را دولت کمک کند کاه گیل شود از هیچ نشد خواهش میکنیم که برای ولایت وردگ یک فابریکه نصوار بسازید . شما چی گفته این کار را کردید

>>>   سلام خدمت تما م دوستان !
دوستی که فرموده که تاجک ها در بدست اوردن استقلال افغانستان بسیار کوشیده اند باید تاریخ را بخواند چون کسی که استقلال افغانستان را بدست اورده امیر امان الله خان غازی است نه تاجک بلکه بشتون است وباید خاطر نشان ساخت که در امنیت ملی بنجرمین ها شاخ کشیده بودند باید شاخ انها شکسته می شد که انشالا جناب نبیل باید این کار را کنند چون انیجا افغانستان است نه تاجکستان نه ایران و ما این اقدام حناب نبیل را گام بسیار ارزنده تلقی می کنیم

>>>   ای هراتی ها :
شما تا حال درباره خراسان وافغانستان معلومات ندارید اولا شما کوشش کنید که به تاریخ گران افغانستان مراجع نماید تا بفهمید که یک نان چند پتیر است پشتون ها غازیان افغانستان می باشد و شما اولا زبان مادری خودرا یادبگیرد بعدا مناقشه وتبصره نماید افسوس به حال شما که هنوز هم ازبدبختی های شعله ی ها خلاص نشده اید توازن وقتی باشد که اکثیریت دری زبان باشد ما پشتون ها اکثیریت هسیتم و ببین که چه میشود هراتی جان

>>>   خوب نبیله جان قند:تشکر فراوان از تو که در بین افغانها تشنج ایجاد میکنی.تو چو چی آی اس آی.

>>>   اکر آقای نبیل امرکرده باشد که مکاتبات تنها به زیان پشتو باشد کار خیلی نا معقول کرده واکر هدف شان تنها نام های دوایر باشد این کار فقط ۵٪ هحتوای مکاتبات را تشکیل میدهد. آیا در یک مملکت که دوزبان را برای رسمیات قیو کرده ارزش این قدر غوغا را دارد؟
یکی از طرفداران عدالت

>>>   يك بشتون نسبتا با سواد حرف زور را مطرح كرده بسيار خوب در زمان طالبان زور داشتيد هرجه كرديد و در غار ها رفتيم زيراكه از بي غيرتي تان قبايلي هاي باكستان تان را اورديد و ما هم از همان مغاره ها با دست خالي زاغ هارا از مرده هاي طالبتان سير كرديم حالا هم كه زور داريم شمارا تلاشي ميكنيم دستان ازاد برويد زورتان را سر مكتب ها خالي كنيد --
بدخشاني نرات

>>>   ای تاجک ای پشتون ای هزاره ای ازبک :
بشما قلم بدستان شمشیر بدستان هزار سلام یک ضرب مثل که در کو......ام چوته نیست نامم فتح خان است بکدام زور تان علیه یکدیگر می جنگید جای افسوس است تفرقه انداز دشمن کل ماشماست بیاید هضمیت تان را زیاد کنید بگفته مسعو د بزرگ اب در اسیاب بیگانه نه اندازید بیاید به عشاره دشمنان علیه یکدیگر تفنگ نکشیم این وطن به ماو شما نیاز دارد یتم ها را پرستاری کنیم به کشت باغ و ابادی خود فکر کنیم استقلال خود فکرکنید بعوض برادر کشی . پدران ما مثل مرد به غیرت زندگی کرده اند حالا ماوشما در یک بی غیرتی علیه یکدیگر .
نمیدانم چه را ثبوت میکنید ؟ از تاریخ شما روشنفکران تجربه نگرفته اید بار ازمایش شدا اید افسوس به حال تان
یگان برادر ما در خارج است طعم تلخ جنگ را نه چشیده باز لاف از وطن وطنداری هم میزند تو را بخدا که عزم زندکی در افغانستان را دارید چرا این بیچاره های ناتوان را که قدرت رفتن بجای را ندارند به جنگ می اندازید در اخیر شما فرار کنید و ما در جنگ بسوزیم و همان صور هم شد
وسلام مسلم از کابل زیبا

>>>   هی هی... تاجک و ازبک شف شف نه شفتالو ...این اعلان جنگ کامل است... و این جنگ 300 سال است که با اوغو روان است افسوس که ب52 از اوغو حمایت میکند و گرنه دوستم قهرمان برای همه شما اوغو ها کافی و شافی است...
وایییییییی جنگ جنگ، کی شروع می شود که با افتخار وارد عمل شوم و از اوغو که 300 سال است توهینم کرده انقام بگیرم واییی ....
ازبک جوزجان

>>>   با تقدیم احترامات فایقه! نظریات که در بالا تحریر یافته مطالعه نمودیم باید یادآورشویم که در ریاست امنیت چند تن پنجشیرها رئیس هستند حساب بگیرید بعدتاجکها بعد دیگر ملتها .در ریاست تحقیق اینجانب بندی بودیم جرم ام پشتون بودن ام بود با وجودیکه بنده تحصیلات عالی از خارج دارم به لسانهای پشتو دری ، ازبکی ، پشه ئی ولسانهای انگلیسی عربی وروسی بلدیت کامل دارم بغیر از لسان فارسی در پشتو جواب استعلام را قبول نکرد نافکن شما انرا میشناسید جزای غیر انسانی برایم داد انوقت شما کجا بودیدجناب نبیل دانشمند است وبس.بیکس از ولایات شما کشور

>>>   آقای نبیل وقتیکه نام یک ارگان دولت را تبدیل میکنی حد اقل باید یک نام میگذاشتی که از ریشت کده که خلاف اسلام است بهتر میبود.
د افغانستا ملی امنیت لوی ریاست
کاکړ از لندن

>>>   سلام بر همه دوستان
یک متل است که میگه سنگ در پای لنگ است .
نمیفامم که خداوند این بلا ها پختون ها را بالای ما چرا نازل کرد یک جای دیگه مینداخت که گوش و بینی ما آرام میبود .....
خداوند این وطن فروشان را از مملکت ما گم کنه که گوش و بینی ما آرام شود

>>>   سو ا ل از تما می تا ن !
چرا یک پشتو ن حتی بیسوا د میتو اند دري یا پا رسی صحبت کرده میتو اند و با سو اد دری زبا ن (اگر چه در کشور ما از ۱۲ پا س بیش تحصیل ندارند ) نمیتو اند به پشتو صحبت کند ؟
پس تنبل و نا لا یق کیست ؟
و این زبان نا مکمل یا زبا ن ما ده هد فم دری است اگر دقت شود دهها موا رد خطا یا گرا مری در جمع و مفرد و مذکر و مو نث دارد.
دو م اینکه تا همین لحظه هشتا د میلیو ن مردم در دو طر ف خط دیو رند به پشتو صحبت میکنند و روز به روز این زبا ن بیشتر مستحکم میشود .
نا بغه شر ق از ...

>>>   سلام به برادران مسلمان وخدا پرست وخدا دوست: قوم پرستی وقوم گوی در اسلام وشریعت اسلامی کاملا حرام بوده وهیچ اساس دینی ندارد. پیغمبر اسلام می فرماید که کسکه مردم را به قومیت دعوت می کند واز قومیت دفاع می کند وبالای قومیت افتخار می کند ویا بخاطر قومیت جنگ وکشته می شود ویا می کشد واو از امت من نیست. پس ما جانب اصلاحی داشته باشیم ومردم مسلمان خود را به یکگارچگی ووحدن اسلامی وبه یکتا پرستی دعوت کنیم. وکسانیکه از قومیت صحبت می کند واو بجای نمی رسد واهدافش از نطفه خنثی میشود. خداوند متقین را دوست دارد ونه قوم پرست را. والسلام

>>>   سلام به همه دوستان!!
به جواب نابغه شرق از ....... باید بگویم که نظر به راپو ملل متحد در سال 2008، تا سال 2020 ، 89 زبان دنیا از بین میرود که پشتو هم شامل آن است و ما انتظار آن روز را داریم.
تشکر
آریائی از کندز

>>>   گل نیست، ماه نیست، دل ماست پارسی
غوغای کُه، ترنم دریاست پارسی
از آفتاب معجزه بر دوش می‏کشد
رو بر مُراد و روی به فرداست پارسی
از شام تا به کاشغَر، از سِند تا خُجند
آیینه دارِ عالم بالاست پارسی
تاریخ را، وثیقه‏ی سبز و شکوه را
خون من و کلام مُطلاست پارسی
روحِ بزرگ وطبلِ خراسانیانِ پاک
چترِ شرف، چراغ مسیحاست پارسی
تصویر را، مُغازله را و ترانه را
جغرافیای معنوی ماست پارسی
سرسخت در حماسه و هموار در سرود
پیدا بود از این، که چه زیباست پارسی
بانگ سپیده، عرصه‏ی بیدارباش مرد
پیغمبر هنر، سخنِ راست پارسی
دنیا بگو مباش، بزرگی بگو برو
ما را فضیلتی است که ما راست پارسی
پيکان-نجراب

>>>   اگر همه دوستان آدرس اصلی خود را بنویسند متوجه خواهید شد که بیش از 98 فیصد همه در خارج از کشور تشریف دارند و از بیکاری و بیمضمونی درینجا داد از پشتون ، تاجک، هزاره و ازبک میزنند. دوست عزیز! خودت که زندگی آرام و مرفه داری بحال همان هموطن غریب و بیچاره ات رحم کن که در افغانستان بدون سرپناه در فکر پیدا کردن نان شب و روز خود است و نه بفکر قومپرستی و ملیتگرایی. اگر کمکی برای این هموطن بیچاره و مظلومت و پایان جنگ نمیکنی تخریب و نفاق افگنی هم مکن. مگر شما از خود ایمان و وجدان ندارید؟؟؟ اگر بخداوند پاک که همه چیز را میبیند و میداند و به روز آخرت که همه جزای اعمال خود را میبینند ایمان نداری حد اقل وجدان دارید و اگر آنرا هم ندارید حد اقل وقت تان را در جنگ اندازی ضایع نکنید. بگذارید زخمهای ناسور این ملت و مردم رنجدیده بالاخره التیام یابد تا به کی عزیزان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   نبیل خوب مکنی هر چه گفتی خوب گفتی گل گفتی ازشمایان کسی است کی مسلی نبیل اعلام کند چرا حرف بیجا مزنید چی کرده میتواند

>>>   دوستان ګرانقدر
چرا وقت تانرا به جیز های بی معنا سپری میکنید وطن نیاز به ابادی دارد در دوره چند ساله اقای صالح چرا یکنفر نګفت که پشتو توشته نشد یخاطریکه پشتون سینه و حوصیله برداشت دارد و جناب اګر هشتاد فیصد پست ها را تنها به ولسوالی پنجشیر داد چرا کسی صدا بلند نکرد بس است حالی وقت ان رسیده که بیسوادان اهسته اهسته کنار برود و کار به اهل کار سپرده شود
کریم هوشمند از کابل

>>>   با عرض سلام و احترام .
بخوان و بدان:
دوستان! شما میدانید که پشتون برادر بزرگ همه ملیت های ساکن در افغانستان است. زبان پشتو نیز زبان ملی و رسمی کشورعزیز مان است.پس پس ضرورت چیست که شمابا توهین به ملیت برخاسته اید؟ بجای اینکه توهین کنید بیائید برای آبادی وطن تان کار کنید .مانند لت های سلطان محمود در جای مفت و با نان مفت افتاده اید و سروصدای نفاق را بلند می کنید.با غیرت شوید کار کنید وطن را آباد کنید در انصورت هیچ گاهی نخواهید گفت که این ملیت و یان آن ملیت .فقط وطن و کار و ترقی .در امریکا اوباما رئیس جمهور است . او کیست؟ولی شما با برادر بزرگ خو د و زبان آن توهین می کنید. از این معلوم میشود که شما از جمله اشخاص بیکاره و مفت خور هستید که فقط از بیکاری و تنبلی دیگر چیزی ندارید بغیر ازتوهین کردن این یا آن ملیت یا زبان.
با احترام
آشنا_ ایران

>>>   اغای وزیر این مساله رابدان که مورچه وقتی گمی شان امد پردرمی اورد . فارسی وان

>>>   هوشمند صاحب اينرا بدني در زنگي ات پنچشيري به كسي توهين نمي كند ما در وقت مقامت بسيار برادران پشتو چي در داخل پنجشير و چي در خارج از بنجشير
داشتيم يك فرد اگر بد باشد نميتوان به همه قوم بد گفت حالا شما پنجشيري را
بي سواد گفتيد من به نظر تان احترام دارام من اگر به شما توهين كنم مثلي
به خود توهين ميكنم هر كس ميتوند از پشت انترنت هر چيزي كه بخواهد
مينويسد
جاويد///////

>>>   ما در انتظار روزی هستیم که زبان پشتو از بین برود و افغانستان تجزیه شود.
ملک سامانیان از کابل

>>>   میگم زور سگ به خر نمیرسد پالان خرا میگشت الا ریس امنیت
ازتوان دزدان انتهار برنمیاید نام امنیت ملی راتغیر میده ید آیا
لوی سارلوالی چیکرد کرزی ازتخلسه خد چیکرد آیا دید کسی تخلسه تاجیگی داشته باشد غیر از شما کی قوم پرستی
گیرفتم
ازچین

>>>   ُُُُُُُُُُُُســــــــــــــــــــــــــــــــلام برای ملت افغان
چرا مردم دنیا روز به روز هوشیار میشوند ولی ما نی
سوال دارم عالی جنابان : آیا خواب خواب دیگر را بیدار کرده میتواند یا خیر؟
چرا هنوز خواب هستید از خواب غفلت بیدار شوید وگرنه نواسه انگلیس ( امریکا ) بین ما تفرفه می اندازد ما را مصروف همین چیز ها میسازد . آری اقای نبیل قربانت شوم چرا جلو امنیت ما را بدست بیگانه ها میدهید .
این تبلیغ دشمن است در بین مردم این خبر است ه افغانستان جور نمیشود .
بیائید که پشت این کار ها نگردیم او پشتون او دری زبان او هزاره او تاجک او بلوچ بیائید که هوشیار شویم ما همه یک افغان هستیم. هر کس که لاالااله محمد الرسول الله گفت خدا کند که سیاه باشد سفید باشد امریکائی باشد از ما برادر ما است. طالب برادر من است زابلی تخاری برادر من است . چرا یک بادیگر جان جوانان ما را میگیرید چرا یک بار دیگر تفرقه می اندازید
میدانید چرا این کار ها را میکنید ؟ ایمان ندارید به خدا به رسولش ایمان ندارید .
تا زمانیکه به خدا دوباره ایمان نیاوریم هیچ وقت مشکل ما حل نمیشود . او افغنک بیسواد مکتب بخوان درس بخوان

>>>   سلام.
کسانیکه دست به تفرقه اندازی می زنند و ملیت ها را توهین می کنند از جمله وحشی های جنگل محسوب مشوند.در همه دنیا ملیت های زیادی زندگی می کنند و هیچ نوع مشکلی بین ملیت ها وجود ندارد.در افغانستان انسانهای متعصب بی .... به ملیت مطلق اکثریت توهین می کنند.میدانید که این ملیت است از همه با حوصله و محافظ خاک و ناموس این کشور ماافغانستان است .باید با این ملیت و زبان ان افتخار کرد .از حرف های جاهلانه بگذرید با ادب شوید .در س بخوانید ، کارکنید ، وطن را بسازید .مانند جنایتکارانی که کابل را تاراج کردند و به خاک یکسان کردند نشوید.اگر از نسل جنایتکاران و ادم کشان هستید انسان شوید ، تعلیم بیاموزید.احترام بزرگان را یاد بگیرید.یک کمی فکر کنید ممکن عقل به سرتان بیاید.پشتو زبان اولی ملی کشور است .باید در سرتاسر افغانستان تمام افغانها با آن تکلم کنند و بدانند در افغانستان هرکه پشتو نداند او شخص نا لایق و بی سواد است .چراکه او در مکتب در زبان پشتو ناکام مانده .چطور میشود که چنین افراد بی سواد به با سوادان بد خطاب کند .

>>>   اينجانب نصرت الله پشتون
بنده صرف يك كلام را براي قوم پشتون ميگوئيد كه در حقيقت ما مردم پشتون .......هستيم بايد به اين كار خود اعتراف داشته باشيم چونكه فعلاً از ريس جمهور بيسواد و كل ما الي رئيس امنيت بيسواد بوده و كاملاً ......هستند بدين سبب ما مردم پشتون نبايد در بين قابيل ديگر اين كشور تفرقه را بي اندازيم چونكه ما قدرت مردم غيور تاجك را در كشور خود ديده ايم البته من اشاره به آن تاجك هاي ميكنم كه واقعاً غيور بودند نه عموم و هيچگاهي شما نبايد حرف از قبائيل بزنيد چونكه ما پشتونها .....هستم در واقعيت
تشكر
نصرت الله پشتون

>>>   اقای نبیل با این عمل شان نشان میدهد که وی نتوانست که از تمام مردم افغانستان نمایندگی کند. مشخصات یک رهبر خوب همین است که باید تمام مردم را مدنظر گرفت. این کار وی نشان میدهد که و ی یک شخص مسلکی نبوده و صرف یک سمبول از طرف بادارنش استخدام گردیده است. وای به حالش که نتوانست یک رهبر خوب شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است