جانسون درباره عربستان سعودی حقیقت می‌گوید
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۸    ۱۳۹۵/۹/۱۹ کد خبر: 125335 منبع: پرینت

روزنامه انگلیسی «گاردین» در یادداشتی در بخش دیدگاه خود روز پنجشنبه انتقادات «بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلیس از عربستان سعودی در جنگ یمن را «دقیق» خوانده اما با لحنی تند از وی به جهت ادامه سیاست اهمال در قطع کمک‌های لندن به رژیم ریاض انتقاد کرده است.

«جانسون» در اظهاراتی که در نشست «گفتگوهای مدیترانه» در پایتخت ایتالیا مطرح کرد صراحتاً از تنش‌های مذهبی در خاورمیانه و به ویژه نقش عربستان سعودی در آن انتقاد کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی انگلیس، عربستان و ایران را «عروسک‌گردان‌های خیمه‌شب‌بازی در جنگ‌های نیابتی خاورمیانه» خواند.

عده‌ای این اظهارات «جانسون» را به سبب اتحاد راهبردی میان لندن و ریاض یکی دیگر از «خطاهای دیپلماتیک» وی خوانده و از او بابت بیان آنها انتقاد کردند. دفتر نخست‌وزیری انگلیس با صدور بیانیه‌ای این بیانات را نظر شخصی «جانسون» -و نه سیاست رسمی لندن- عنوان کرد.

گاردین در یادداشتی با عنوان «بوریس جانسون حتی وقتی درباره عربستان درست می‌فهمد، اشتباه عمل می‌کند» می‌نویسد: «انتقادهای بوریس جانسون از بمباران غیرقانونی عربستان سعودی در یمن و جنگ نیابتی کشنده با ایران در سوریه، بسیار دقیق هستند. موضوع غم‌انگیز اما، چنانکه فاصله گرفتن دولت انگلیس از این اظهارات نشان می‌دهند این است که آنها نشان‌دهنده تغییر در سیاست رسمی لندن نیستند.»

گاردین علاوه بر این نظرات بوریس جانسون را نشانه‌ای دیگر از استعداد وی در ژست گرفتن و همچنین ناکارآزمودگی وی در ایفای نقش به عنوان رییس دستگاه دیپلماسی انگلیس دانسته است.

روزنامه انگلیسی نوشته است: «دانش اندک خطرناک است و این چیزی است که هر گاه جانسون زبان به سخن می‌گشاید، بیشتر معلوم می‌شود. اظهارات تند وی درباره رهبری عربستان سعودی در رُم در هفته گذشته که گاردین آن را افشا کرد هم استثنا نیستند. جالب توجه آنکه جانسون تنها چند روز بعد در برنامه آندرو مار از همان رژیم ناخوشایند دفاع کرد.»

«گاردین» نوشته این بیانات وزیر خارجه انگلیس که عربستان سعودی را به خاطر جنگ یمن «عروسک‌گردان» جنگ نیابتی خوانده غیرمنطقی نیست. «این صحیح است، چرا که طبق آمار سازمان ملل حملات هوایی عربستان سعودی مقصر مرگ 60 درصد از 2067 غیرنظامی بوده که از جولای سال گدشته در جنگ یمن جان باخته‌اند.»

روزنامه انگلیسی می‌افزاید: «این درست است که در ماه ژانویه یک هیأت از سازمان ملل نتیجه‌گیری کرد که 119 حمله هوایی عربستان سعودی ناقص قوانین حقوق بشر بوده‌اند. و این هم صحیح است که در میان میلون‌ها نفری که آواره شده‌اند کودکان یمنی جزء اصلی‌ترین گروه‌های آسیب‌دیده هستند.»

«گاردین» در ادامه از «جانسون» به دلیل عمل بر اساس سیاست‌های رسمی و حکومتی انگلیس، علی‌رغم علم به این موارد و اعتراف به آنها انتقاد می‌کند: «اما وقتی که جانسون بر عمل به وظایف رسمی‌اش به جای تدوین بی تأمل آنها اصرار می‌ورزد کماکان بر این باور است که بریتانیا و عربستان سعودی متحدانی نزدیک هستند که به صورت هماهنگ عمل می‌کنند و ریاض با اقداماتش در یمن از هیچ خط قرمز حقوقی و اخلاقی را زیرپا نگذاشته است.»

گاردین نوشته است: «صحبت جانسون درباره یک تفرقه سیاسی که از اسلام سوءاستفاده می‌کند و نبود رهبرانی دوراندیش که تمایل به گذر از ان باشند یک حقیقت دیگر است.»

گاردین می‌افزاید: «اما بریتانیا در این جدال، بی‌طرف نبوده است. انگلیس با تلاشهای آمریکا و اسراییل برای منزوی کردن تهران، به ویژه از زمان حملات 11 سپتامبر همراه شده و از ادعاهای اثبات‌نشده درباره دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای به عنوان یک اهرم فشار استفاده کرده است. در همین حال، انگلیس یکی از بزرگترین تأمین کنندگان تسلیحات برای عربستان سعودی است.»

روزنامه انگلیسی به علاوه از سیاست لندن برای نادیده گرفتن سوابق ریاض در زمینه حقوق بشر و زندانی کردن فعالان حقوق بشر و نقش این کشور در تشکیل گروه تروریستی داعش هم انتقاد کرده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است