تکلم فارسی در ارگ ممنوع می شود
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۵    ۱۳۹۵/۹/۱۱ کد خبر: 124984 منبع: پرینت

برمبنای گفته های گیتی آریا یکی از مسوولین اداری ارگ اینکه حدوأ هشتاد تن از نزدیکان رییس جمهور بسرکردگی سلام رحیمی که بعد از آمدن اشرف غنی در مناصب مختلف در ارگ جابجا شدند هیچگاهی حتی با کارمند خصوصاهزاره و تاجیک فارسی صحبت نمی کنند و هیچ مکتوب نوشته شده به زبان فارسی را نپذیرفته و اجرا نمی کنند.

حدودا شش ماه قبل چهارتن از خدمه های ارگ که یک مرد و سه زن و بیشتر از ملیت هزاره بودند نیز بجرم پشتو ندانستن از ارگ اخراج شدند که خیلی غم انگیز بوده و خانم های متذکره اکثرا شان می گفتند که هیچ نان اور دیگر در فامیل ندارند. آنها با گریه می گفتند زیاد کوشش کردیم اما نتوانستیم در این سن زبان مشکل و بی کاربرد پشتو را بیاموزیم.

او همچنان اظهار داشت که افراد نزدیک به رییس جمهور به تمام شعبات ارگ رفته از تک تک کارمندان می پرسند که با زبان پشتو چقدر آگاهی دارند و یادداشت می گیرند.

جالب اینجا است که حتی بعضی از کارمندان بلند رتبه ارگ که زبان پشتو بلد نیستند بخاطر هراس از برکناری و یا تنزیل رتبه شدن به اجنتان غنی دروغ می گویند که زبان پشتو را کاملا بلد هستند و این ماجرا بشکل یک طنز بین کارمندان در این اداره دست بدست می شود.

این اقدام در ارگ مشکلات را چنان فراوان ساخته که حتی کارمندان ملیت پرست پشتون تبار ارگ نیز جرات یافته و هریک از همکاران و یا مراجعین که همراه شان بدیگر زبان ها صحبت کنند جواب شان را نداده و می گویند که فقط باید پشتو صحبت شود.

چندی پیش تعدادی از کارمندان که هزاره تاجیک و ازبک تبار که با این اقدامات ارگ مخالفت کرده بودند، جدآ با اخطار مسوولین مواجه شده و برای شان گفته شده بود که اگر سر و صدای کوچک دیگر انجام بدهند اخراج خواهند شد.

محمد تقي نورزي

(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بيا كه حقيقت بگويم تمام پشتون ها فاسي ياد دارندً و ما تاجكها و ديگر اقوام پشتو ياد نميگريم ؟ اينجا ٢ گپ است يا ما حافظه و درك درست نداريم يا ما مطلق تعصب داريم ... اگر پشتو مثل زبان دري ازبكي ... زبان رسمي اين كشور است صد در صد بايد اموخت و تكلم كرد ... اگر من جنرال يا مامور يا محصل در ولايات مطلق پشتون نشين بروم يا به پوهنتون يا به خاطر وظيفه ايا مردم محل مكلف است با من دري صحبت كند يا من پشتو ؟ بيايد از تعصب پرهيز كنيم ... من از ولايت بلخ به ولايت كندهار سفر داشتم وقت كه متوجه شدم من نصب افغان بوديم چون يك ليسان ياد داشتم ... وقت در پوهنتون بلخ همراي محصلين كندهار و ننگرهار صحبت ميكرديم آنها دري ياد داشتيد از من بهتر و ادبي تَر ولي من كندهار رفتم هيچ و وظيفه خود را نيست به اثر رهبران احمق از دست دادم رواني خانه شدم .... و جريان را په پدر ام قصه كردم گفت بچيم ما در وخت دَاوُدَ خان در گندهار و پكتيا وظيفه اجرا كرديم و دوستان خوب هم دارم چون من افغان هستم از افغانستان هستم ٢ ليسان ياد دارم ... در اخر گفت بعد از رهبران كثيف به نام جهاد پيدا شدند همچو خدمات به جوانان مان بجا گذاشته اند .... مثل خوب هم داشت گفت كيشمند صاحب هزاره بود و بهتر از داكتر نجيب پشتو صحبت ميكرد ....
بيايد خود را اصلاح كنيم .
عارف بلخي از بلخ شريف

>>>   خوب بسیارمهم نیست کسانانکه پشتو بلد نیستند بروند به ریاست اجرایه اونجا سراسر دری و هزارګی است اونجا تا میتوانند دری صحبت بفرمایند. تقی خان کرزي

>>>   شـایدحقیقت باشد یا به شکلی دیگری باشد، اما زمانیکه جناب سلام رحیمی یک انجوی بزرگ درسطح افغانستان را رهبری میکردند دران انجو یکی ازجوزجان دیگری از پنجشیر دیگری از غور دیگری از قندهار دیگری از لغمان ،یا هرنقطه افغانستان کوچکترین تبعض احساس نمیشد، حالا هم شاید مشکل اصلی ازطرف کسی دیگر باشد ، امااگر خود شان که بین خود پشتو صحبت میکنند حق شان است
ر

>>>   با نظر دهنده اول موافق هستم چرا که ایشان بدون تعصب صحبت کردن . امیدوارم همیشه سلامت و موفق باشید .
حبیب الله یوسف زی

>>>   تعصب در هر از جانب هرکسی که باشد مرود است مردود است مردود هردو لسان دری و پشتو در افغانستان رسمیت دارد و در قانون اساسی افغانستان ذکر گردیده است پس تعصب را از خود دور کنیم وبه هر لسان نه تنها پشتو ودری بتمام لسان های هموطنان خود احترام کنیم و انرا محترم بشماریم و کوشش شود که به هردو لسان ویابیشتر ازان حد اقل تکلم کرده بتوانیم و کوشش انراداشته باشیم تفرقه وتعصب در دین اسلام حرام و مرتکب ان مستوجب مجازات الله قرار میگیرد پس بیاید تعصب را از خود دور کنیم هم پذیری را افزون .

>>>   اين يك توطئه است، اشرفو اگر تعصب ميداشت زن پشتون ميداشت، شايد ايراني ها را از كار برطرف كرده باشند نه هزاره هاي افغان را،

>>>   جای تاسف است که ما درقرن 21بسرمیبریم میزان تحصیلات دربین جوانان ما نام خدا بلند رفته اماتعصب دربین مردم آزاده ما روزبروز افزایش میآبد شرم آوراست که دولتمردان ما درلبان شان مهرخموشی زده ازطریق رسانه هادرین باره حرفی نمیزنندآیا ما منحیث جوان رسالتمند درقبال جنین حالت جه دین ووظیفه دارم
سمنگانی

>>>   به نظرمن چی یک کار نیک کرده چون ۹۰ فیصد پشتونها به زبان دری یا فارسی بلد است اما مه مردم فارسی زبان که زبانهایی خارجی یاد میگرم و پشتو را یاد نه میگرم دوم اینکه اگر دکدام مجلس ۹۰ پشتو زبان باشه به خاطر ۱۰% دیگه که درمجلس است به فارسی صحبت میکند که نشوه بیادر هایی فارسی زبان خفه شو اما اگر ۹۰% فارسی زبان باشه به هیچ وجه پشتو صحبت نه میکند اکثر وقت که یک پشتو زبان دربین فارسی زبان به پشتو گپ بزنه باز میگه که متعصب است چی مردم هایی جالب استم پس هر افغان که تابعت افغانستان داشته باشد باید به هر دو زبان تصلت داشته باشد
جاوید از بدخشان

>>>   به نظر بنده شايد اين يك توطعه باشد ولى دور از امكان نيست.
اينكه كاسه ليسان چودرى غنى پشتو ميگويند اين كار خود شان است.
شايد انه در دههات بزرگ شده باشند ويا در ....
ولى عرايض ولسان درى لسان دفترى كشور است. در زمان داود اين مسعله را حل نموده بودند.
زيرا به زبان پشتو كسى بلديت خاص ندارد.
تنها عوامر عسكري به لسان پختو بوده و تا فعلاء خو دوام دارد.
ح ع

>>>   دوستان گرامی ،روزتا روز گپ ها و حرکت های ضد ملی و برتری جویی قومی را ازطرف گروه های فاشیستی حاکم در قدرت سیاسی می شنویم و می بینیم که وفاق ملی را بیشتر و وضعیت را به سوی تشنجات قومی می کشاند. ودر مقابل تیکه داران از نام اقوام را نیز در دربار با گوش های کر وچشمان کور غرق در خود خواهی، مقام پرستی و معامله گری از نام مردم شان لمیده و چسپیده تر می بینیم.
وضمنن چیز فهمان و سیاسیون اندیشمند را هم متفرق و بی تفاوت ،
مردم عوام را هم گوسفندی ناتوان ، پریشان وسردرگم ،
چه فکر می کنید که سرنوشت این سرزمین چه خواهد شد؟

>>>   ضمن اینکه آدمک چوبکی فاقد سواد و به عبارتی دیگر جاهل است
دیوانه روانی نیز است

>>>   هرچه ارزش ها فاصله مى گيرند حقانيت داكتر پدرام بر اينكه فدراليزم تنها راه حل است ، بيشتر ثابت ميشود. و شما مردم كه هنوز تصميم نگرفته ايد وقت ان است كه از اميد بى پايان دست بكشيد و تصميم نهايى خود را بگيريد چون كه قبيله تبهكار بنا را بر وحدت و همديگر پذيرى ندارد.

>>>   در مسیر تاریخ زبان فارسی بیشتر از یک زبان حیثیت یک هویت و زبان واسطه را بین تمام اقوام ساکن در این سرزمین داشته است.

>>>   ملت واحدِ(افغان). ملتی که یگانگی احساس ملی، ارزش مشترک، فرهنگ مشترک، موسیقی و هنر مشترک و بالاخره خاطره و افسانۀ مشترک داشته باشد، این‌جا وجود ندارد. وجود و عرضِ اندامِ ملت(افغان)، همان‌قدر مسخره است که انتخابی بودن خود رییس جمهور،یعنی حقانیتِ موجود بودنِ ملتِ واحدِ(افغان) و مشروع و انتخابی بودن اشرف غنی، رییس جمهور کشور-هر دو یک‌سان است."

>>>   زیان پشتو یکی از شاخه های زبان سانسکریت است و زبان معتبر در منطقه ماست . فراگیری یک زیان نه تنها عیب نیست بلکه هنرست و بخصوص که آن زبان یکی از زبان های مهم کشور ماست و چه بسا که شریف ترین و مظلوم ترین مردم کشور ما به همین زبان حرف می زنند . من در حالیکه دری زبان و از قطغن زمین هستم اما تلاش دارم که پشتو و ازبکی را یاد بگیریم .
اما سخن مهمتر از آنکه آن عده از عزیزان پشتو زبان که می توانند دری حرف بزنند ، دلایلی دارد .
در کابل مکاتبی زیر نام لیسه رحمن بابا ، میرویس خان ، خوشحال خانه و دیگر مشاهیر پشتو فعال اند و شاگردان این لیسه ها از ولایات پشتو زبان برای درس خواندن به این مکاتب می آیند . چون در کابل زندگی می کنند و درس می خوانند لهذا با زبان محیط زیست خود نیز آشنایی پیدا می کنند یکی از دلایلی که اکثر محصلین و شاگردان پشتو ربان دری می دانند ، دلیل اش همین است . اما در شهر قندهار ، جلال آباد و یا دیگر مناطق پشتون نشین ، هیچ مکتب و مدرسه و پوهنتونی نیست که دری زبانان در آن مناطق برای آموزش بروند و ضمن آن از محیط زیست خود نیز پشتو بیاموزند .
ضرورت فراگیری زبان دری ، ازبکی و پشتو در کشور ما بسیار مهم و با ارزش است .
اگرخدای نکرده با قومی دشمنی داریم با زبانش که دشمنی نداریم . البته آرزو دارم که هر چه زودتر ، این دشمنی های خانه ویران کن ، از میان ملت افغانستان برچیده شود .
تشکر

>>>   فشارهای غنی احمدزی و تیم غنی برضد زبان فارسی و ترویج زبان پشتو با زور و فشار فاشیستی فارسی را تقویت میکند و ریشه زبان پشتو را از قلوب مردم افغانستان بیرون میکند. یک قرن است که زبان پشتو را بجبر و زور بمردم تحمیل کرده اند هیچ نتیجه نداده است. غنی و تیم غنی پشتو را مسخره میکند

>>>   ما زبان دری هستیم نه زبان فارسی - در ضمن در افغانستان زبانهای مختلفی وجود دارد و توهین نکنید به زبانهای دیگر , زبانهای ترکی اوزبکی , پشتون , دری , اردو , هندی , مردم تکلم میکنند اینقدر توهین نکنید و اختلاف ایجاد نکنید .
تاجک افغان - بلخ

>>>   به نظر بنده تعصب هیچ وقت جای ندارد و نخواهد داشت اگر در ارگ ریاست جمهوری چنین موضوعات مروج باشد هیچگاه ما موفق نخواهد شد.و مدیریت ما زیر سوال خواهد رفت. بنا از تمام ارگ نشینان خواهش میکنم که در بین اقوام تفرقه ایجاد نکنند چرا که خداوند در کلام خویش فرموده .

>>>   ببینیددرتلویزیونهاوقتی ازیک پشتون بازبان دری یافارسی سوال شودبادری جواب میدهداماازهزاره هاتنهابشردوست است که اگربه زبان پشتوازش سوال شودپشتوجواب میدهدچرابقیه این کاررانمیکند؟درصورت که حداقل پنجافیصدشان پشتوبلدن وهمینطوربرادران تاجک بازهمان برادران هزاره وتاجک میایدواکثرپشتونهارابه قومگرائی متهم میکند :درریاست جمهوری حداقل پنجافیصدازکارمندان ازبقیه اقوام استندهمینطورکارمندان دفترشورای امنیت امادفترمحقق دانش دوستم احمدضیامسعودوهمینطورریاست اجرائیه اکثریت مطلق شان ازقوم خودشان استند
وحیدازتهران

>>>   فکر نکنم درست باشد. زیرا رییس جمهور بیشتر با مردم و اعضای خانواده اش به زبان فارسی دری صحبت میکند. اگر به گذشته ها برگردیدم دیده میشود احمد شاه بابا وهمه شاهان درانی تمام اجراات دولتی خود را به زبان دری انجام میدادند. یکبار محمد هاشم خان گل محمد خان مهمند وسایرین کوشش کردند تا پشتو یگانه زبان رسمی کشور باشد ولی در اخیر همه دری زبان شدند.

>>>   به نظر می رسد فاز جدیدی از پشتونیزه کردن کشور در راه است به احتمال زیاد ، در سال های آینده ملیون ها نفر پشتون پاکستانی از آن سوی خط دیورند به داخل افغانستان کوچانده خواهند شد که کمترین برآیند آن، قتل عام و کوچ اجباری اقوام غیر پشتون خواهد بود.

>>>   در كشورى كه ريس جمهور ان منبع پخش نفرت و تعصب باشد و خانه جنگى را دامن بزند انجا را بايد جهنم ناميد.ما تلاش ميكنيم تا در راه وحدت وبرادرى قدم برداريم اما ناچار در موقعيت دفاعى قرار مى گيريم و توسط سردمداران قبيله و شونيست هاى خبيث به دايره خبيثه جنگ هويتى كشانده ميشويم !

>>>   عبدالله بايد برود چون كرچ وي درسياست خيلي پايان است
زمان آن رسيده كه عبدالله و حوارين قصر نشين و مفت خورانش دست از سرمردم ما بردارند و مصروف كار هاي فيَشن و مودلينگ شوند.

>>>   درافغانستان دولت به مفهوم واقعي وجود نداشته و ندارد! هر كس ايكه در اين دولت مي آيد و كار ميكند فقط در فكر تآمين پولي آينده خود و خانواده خود است.

>>>   شما که ادعا میکنید افغانستان راایرانی ها نام گذاری کردند وافغانستان خراسان است درخراسان هیچکس پشتون نمیداند

>>>   قابل توجه تمام دوستان و خوانندگان محترم, اینکه: درست است که هر دو زبان رسمی است و این بدین معناست که کارمندان تا حد امکان باید هردو زبان را اشنا باشند و بهتراست به هردو زبان صحبت نمایند. این بدین معنا نیست که اگر کسی به زبان پشتو اشنا نبود اخراج و از کاربرکنار شود و در ادارات استخدام نشود! نه در قانون اساسی امده و نه عرف و عقل عامه چنین چیزی را میگوید! وانگهی وحدت ملی و توسعه کشور درگرو این است که ازهرگونه مسایل اختلاف برانگیز در کشور بویژه در کابینه وادارات دولتی پرهیز شود. و باید مسایل اختلاف برانگیز در کشور دامن زده نشود! در غیر اینصورت داستان جنگ. کشتار و عقب ماندگی افغانستان ادامه خواهدداشت!!!

>>>   خوبه دیگه الان همه ی مشکلات مردم و دولت افغانستان حل شده !!! فقط مونده حل مشکل دو زبانه نبودن کارمندا!!خوش به حالتون...

>>>   به نوشته بعضی از سایت های خبری بیش از 150 تن از اعضای باند گلبیدین درهوتل سرینای کابل ماهاست که پلو چلومیزنند ودرمصاحبه با رسانه ها میگویند این حکومت اسلامی نیست ، واین مهمانی خوردن ها درحقیقت غنیمت است که از اداره غیز اسلامی میگریند ، سال ها سالها پول های بیت المال که مربوط همه مردم افغانستان است توسط قبایلی ها پنجابی ها خان های دوسره پاکستانی چرچه میشود، حاصل ومفاد این خرابات کردن ها برای مردم ما چیست؟؟

>>>   من نیز نبشته نظر دهنده اول را می پذیرم اگر واقعا بلخی باشد وفارسی زبان .ولی به هبچ صورت جواب دادن کارمندان ریاست جمهوری را که زبان پشتو یاد ندارند ا کار برکنار شود .ویا احمقانه مانند ذژیم های فاشیستی قبل کورسهای اکابر تاسیی شود ومردم بجبر به فراگیری زبان پشتو شود .که این عمل سلام رحیمی نوعی از سیاست های جابرانه فاشبیتی است .حتی ظاهرخان که چهل سال سلطنت کرد زبان پشتو یاد نداشت .زبان رسمی ادرات دولتی مکتوبها فرامین .قوانین همه فارسی بوده است .این اعمال کارمندان اداره امور به سلامت این کشور لطمه میزند .ومسله تجزیه را سرعت می دهند .باید ریس جمهور وریس اجراییه حکومت وحدت ملی هرچی زود تر دست بکار شده جلو خود سری های تعصب گرابانه متعصبین را بگیرد .ورنه این سکنال ها بیانگر تهدبد سریع یکپارچگی کشور است .که مسولیت ان بدوش اشرف غنی است .
برنا

>>>   این تعصب نژاد پرستی از سوغاتهای دموکراسی کرزی و اشرف غنی است. چون رئیس جمهور پشتون است باید همه چیز رنگ پشتون داشته باشد. چند روز دیگر ممکن است دستور داده شود که همگان باید اسم فرزندان شان رابه زبان پشتو بگذارند. اسامی مناطق همه باید با زبان پشتو باشد. تاریخ گذشته کشور باید زین خاک دفن گردد. این حکومت برای پشتونیزه شدن کشور آمده است همه هم غمش این است که پشتون اقتدار داشته باشد نه افغانستان. کسی در کشور ما مجبور نشده که باید فارسی یاد بگیر و هیچ کسی به خاطر زبان پشتو از جایی اخراج نشده است. این فضای عمومی کشور است که به صورت طبیعی تأثیر گذار بوده و بدون هیچ فشاری پشتونها فارسی آموخته اند. تمدن کشور که با زبان فارسی رقم خورده باعث شده که نردم به زبان فارسی ارزش بدهند. یادگیری زبان پشتو مشکل علمی و فرهنگی انسان را حل نمی کند.

>>>   اگر مشکل نداسدن پشتو باشه باید یاد داد نه لقمه نان آنان را گرفت باز آنهای که پشتو بلد نیستن این سی و پنج سال جنگ گذاشت که مردم پشتو یاد بگرد من پشتو بلد نیستم در افغانستان کار پیدا نتواستم باز آواره شدم بعد از سی و سه سال آوارگی باز آواره شدم
غفور ابراهیمی از جاغوری مقیم ایران

>>>   زبان چتل فارسی را رد کرده باشد چون ما صد در صد نمیدانیم ولی زبان دری را هیچ وجدان قبول نمیکند که منع شود اګر پشتون باشد یادری زبان.
ما فرهنګ چتل را کار نداریم. زبان ما دری و پشتو است

>>>   نظر دهنده اول
تمام یا اکثریت پشتون ها باید فارسی یاد داشته باشند چون این ملک در اصل از فارسی زبان ها است۰ اینجا خیبر پختونخوا پاکستان نیست۰

>>>   سلام دوستان من هم یک تاجک استم اما با همسایه های ما در کابل پشتو بلد شدم و حال کم و تم میدانم دوم اینکه هردو زبان دری و پشتو زبان رسمی اند باید که همه افغانها به ان تلکم کرده بتوانند بخصوص مردم تحصیل کرده سوم برای معلومات بیشتر باید گفت که اگر در کانادا بخواهید که در دوایر دولتی کار نماید شما باید هردو زبان (انگلیسی و فرانسوی )را باید بدانید اگر چه زبان انگلیسی بیشتر در تمام کانادا مروج است اما کار دردفتر دولتی با فرانسوی حتمی است. هیچ یک ار کانادایی ها نگفته اند که در کانادا تبعیض است. ما بایدسر خود را در گریبان خود پایان کرده باز فکر کنیم. طوفان

>>>   زبان رسمی افغانستان دری است نه فارسی !1111111

>>>   بسیار زیبا نوشته کردی عارف بلخي صاحب از بلخ شريف.
خداوند همه مارا هدایت کند تعصب یک پدیده وحشی است در این کشورباید از تعصب پرهیز کنم .

>>>   سلام - دروطن ما افغانستان ۳زبان رسمی است پښتو/دری وازبکی ماباید زبان وطن خود را یاد بګیریم وخودم در همینجا وظیفه داریم کسی از ما خو امتحان اخذ نکرده است واین حق هر کس است که به دل خود برای فامیل شان اشپز ودیګر خدمه تعین وپیداکند این را هم تعصب میګویند ما پشتون هرګز در خانه خود هزاره را مقررنمیکنم چون خوی وعادت مان تفاوت دارد بر در خانه محقق وخلیلی صاحب کار کند حالا پشتو زبانها از اشپز وخدمه خانه خود بی صلاحیت شده جای بسیار تاسف است کم ذزه در یخن سرت پاین کند وباز چرت بزنی که ما چه میکنم وچرا

>>>   به جواب دوست محترم عارف بلخی : فکر نمیکنم خودت فارسی زبان باشی .باور کنید اگر ذره تعصب داشته باشم .اگر انسان یک زبان بلد باشد یک انسان واگر دو زبان بلد باشد 2 ویا اضافه تر ازان حساب میگردد .کسانیکه در منطقه برادران پشتون زندگی دارند امکان آموزش بیشتر است ولی کسانیکه در مناطق غیر پشتون زندگی دارند فهمیدن پشتو برایشان خیلی دشوار است .خودم از زمان لیسه ودانشگاه هرچه کوشش کردم متاسفانه پشتو را نتوانستم یاد بگیرم .ببینید در زمان حکومت ظاهر شاه در ادارات کورس های پشتو وجود داشت که هیچ نتیجه یی در پی نداشت .پشتو لسان خوب وشیرین وطن ما است ولی باید از حقیقت دور نرویم که مشکل است .ببینید اگر یک برادر ازبیک میخواهد با یک برارد پشتون صحبت کند به کدام لسان صحبت میکنند .دقیقا" با فارسی دری زیرا لسان آسان است .واگر یک خارجی به کشور ما وارد میشود کدام لسان برایش آسان است ودقیقا" فارسی دری .بناء" از تمام برادران تقاضا دارم تا از همچو تعصات پرهیز نموده در فکر ترقی وشگوفایی کشور باشند .لسان وسیله افهام وتفهیم است دیگر رولی ندارد .

>>>   من سوال دارم پشتوچه است؟ اگرزبان است باید یک اساس وبنیاد میداشت اقلآ کابرد درست میداشت (نوشتن، خواندن وگوش دادن) حال مشکل این است که همه چیز بر اساس تعصب وقومیت گرائی وابسته است زبانیکه اساس وبنیاد وکاربرد نداشته باشد ازدانستن آن ندانتسن بهتراست به امید روزیکه این نژادپرستان را خداوند(ج) درقهرغضب خود گرفتارکند انشاالله.
زبان مازبان دربار(دری) زیبا که هم کاربردنوشنن، خواندن وگوشدادن را دارد واستواربراصل وبنیاد محکم که زبان شاهانه نیزاست میباشد.
خراسانی

>>>   بدون تعصب گپ میزنم اگر در افغانستان خراب شده قوم بنام پشتون وجود نمیداشت این وطن خاک و خون کشیده ما گل و گلذار بود..

>>>   من خیلی کوشش کردم که پشتو یاد بگیرم ولی این زبان آنقدر سخت است که از زبان چینایی سختر است. کاربرد علمی و بین المللی نیز ندارد و فقط وقت ادم تلف میشود

>>>   نظر دهنده اول
تمام یا اکثریت پشتون ها باید فارسی یاد داشته باشند چون این ملک در اصل از فارسی زبان ها است۰ اینجا خیبر پختونخوا پاکستان نیست۰

>>>   دری، تاجیکی، و فارسی هرسه یک زبان است، مثلیکه پختو پاکستان و پشتو اوغانستان هردو یک زبان اند۰

>>>   فارسی یا دری همان یک زبان است۰ زبان و کلتور در سرحدات امروزی منحصر نمیشوند، و ریشه خیلی عمیقتر دارند که تنها منحصر به یک کشور باشند۰ آیا پشتو افغانستان و پختو پاکستان دو زبان هستند؟

>>>   وقتی زبان سوال کننده را در یک کنفراس مطبوعاتی رسمی تعیین میکند بقیه را خود فکر کنید۰ پای ترقیده صاحب موزه شده۰

>>>   تمام یا اکثریت پشتون ها باید فارسی یاد داشته باشند چون این ملک در اصل از فارسی زبان ها است۰ اینجا خیبر پختونخوا پاکستان نیست۰

>>>   زبان پَشتو که به‌ صورت‌های پُشتو، پَختو و پُختو نیز تلفظ می‌شود یکی از دو زبان رسمی در افغانستان و از شاخهٔ زبان‌ های فارسی شمال ‌شرقی است. گویشوران آن قوم پشتون می‌باشند
زبان پشتو در نواحی جنوبی و شرقی کشور افغانستان وبه طور پراکنده در شمال و غرب و قسمت شمال‌غربی پاکستان وهم چنین در مناطقی از هندوستان که پشتونها حضور دارند متداول است. گروهی از پشتوزبانان در بلوچستان و معدودی در چیترال و کشمیر زندگی می‌کنند. برخی نیز در کنار مرزهای ایران و افغانستان سکونت دارند. زبان پشتو بسیاری از خصوصیات اصیل زبان‌های فارسی را حفظ کرده و خود لهجه‌های مختلف دارد، مانند وزیری، آفریدی، پیشاوری، قندهاری، غلزه‌ای، بنوچی و غیره.
در قانون اساسی جدید افغانستان، هر دو زبان رایج آن کشور، یعنی فارسی دری و پشتو، به‌عنوان زبان‌های رسمیِ ملی پذیرفته شده‌است.
تعداد گویشوران زبان پشتو در افغانستان حدود ده میلیون نفر، در پاکستان حدود هفت میلیون نفر، و در ایران حدود ۵۰هزار نفر برآورد می‌شود. برخی منابع، تعداد گویشوران آن را حتی بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون نفر در سراسر جهان تخمین زده‌اند.
زبان باستانی فارسی تباری که نیای پشتو بوده، به احتمال زیاد با زبان گاتاهای زرتشت نزدیکی داشته‌ است. با گذشت زمان، شاخهٔ زبان‌های هندوآریایی تأثیر عمیقی برروی پشتو گذاشته‌است، اما زبان پشتو درعین‌حال بسیاری از ویژگی‌های اصلی زبان‌های باستانی فارسی ‌تبار را در خود حفظ کرده‌است.
داکتر قنزوی - استاد ادبیات زبان فارسی دری

>>>   پشتو از لفظ پشتون یا پختون آمده‌ است که نام قبیله‌ای از نژاد آریایی است. این زبان در اصل جزو زبان‌های شاخه هندواروپایی است. قواعد آواشناختی نشان می‌دهد که واژهٔ پشتو شکل دیگرگون‌ شده‌ای از همان واژهٔ پَرْسَوا (به‌ معنی پارسی) است.
لفظ پشتون در ریگ‌ْوِدا «پکتس» آمده‌است. هرودوت، مورخ یونانی، آن را «پکتیس» و «پکتویس»، و سرزمین آن‌ها را پکتیکا ذکر کرده به همین نام در افغانستان یک شهر کوچک وجود داردهم چنین گفته می‌شود که منظور مناطق امروزی قندهار و غور وپکتیا وننگرهار وخیبر (پاکتیاها) نامیده شده است. بطلمیوس هم آن را پکتین نوشته‌است؛ بنابراین، نام پشتو از همان پکهت ـ پکتویس ـ پکتین ساخته شده و پشتو و پختو تلفظ می‌شود.
چنگیز - کابل

>>>   اصلا مهد زبان دری یا فارسی کشور ما است اولین اعر دزی یا فارسی حنظله بادغیسی است. این را اساتید زبان فارسی ایران اعتراف کرده اند که زبان فارسی از خراسان بزرگ به سایر مناطق گسترش پیدا کرده است.

>>>   هیچ امکان ندارد.

>>>   در قرون اولیه اسلامی وقتی که بسیاری از شهرهای بنام غرب ایران زمین مانند اصفهان و شیراز عربی سخن می گفتند این سرزمین خراسان بود که وظیفه حفظ و نشر زبان پارسی را بر عهده گرفت و به تدریج زبان عربی را از تداول انداخت . اولین سخن وران شناخته شده در ادبیات فارسی از خراسان هستند . حنظله بادغیسی و رودکی سمرقندی و بعد تر عنصری و منوچهری و فردوسی و فرخی سیستانی و سنائی ، بیهقی و دیگران که نهال زبان پارسی را آبیاری کردند همه به نوعی خراسانی یا پرورش یافته سرزمین خراسان زمین هستند .
زبان پشتو هم از مهم ترین شاخه های زبان های ایرانی است که بسیاری از مشخصه های زبان های باستانی ایران را در خود حفظ کرده است و حفظ و گسترش این زبان شریف با پاس داشت و حرمت نهادن بر فارسی تقابل ندارد . پشتون ها برادران همزاد ما هستند که در دین و سرزمین با هم شراکت داریم . زبان و فرهنگ هر دو قوم محترم و زیبا است و خوب است که همه به هم احترام بگذاریم و هم زیستی و برادری را بین خود اشاعه دهیم .
در کشور ایران زبان فارسی فقط یکی از زبان های رایج است . زبان های ترکی ، عربی ، ترکمنی ، کردی ، بلوچی ، لری ، بختیاری و همچنین دهها زبان کوچک تر در ایران وجود دارد اما طبق قانون زبان رسمی و اداری زبان فارسی است . رسانه های محلی به زبان محلی خود می نویسند و برنامه های رادیو تلوزیونی اجرا می کنند و تاکنون هم مشکلی در این موضوع وجود نداشته است .
همدلی آن حلقه گمشده ای است که ملت افغانستان می بایست به دنبال آن باشند . به فرمایش مولوی بلخی :
ای بسا هندو و ترک همزبان
ای بسا دو ترک چون بیگانگان
پس زبان محرمی خود دیگرست
همدلی از همزبانی بهترست
شهروند - ایران

>>>   گر زبان فارسی در افغانستان بطور عموم کاربر دارد دلیلش پشتوانه فرهنگی‌ و غنی‌ بودن آن است و هیچگاهی بزور و فشار بالایی دیگر زبانان تحمیل نشده است ،
و.د

>>>   زبان فارسی یک زبان رسمی در کشور است و باید در سرود ملی نیز از گویش زبای دری استفاده شود

>>>   شما مردم فقط برای بودانه بازی خوب هستید بس

>>>   برادران !زبان دری زبان ما ّپشتونها زبان برادر دری زباپم است زبان اولادم است زبان شاهان(شاهان خراسان-غوریها،سوریهاو هوتکیها لودیها و... واستادانم است زبان علمی من است اما زبان خودرا مانند مادرم دوست دارم و زبان دری را مانند مادر اندرم
فارسی زبانان برادر علمی و پشتون برادر شمشیر این وطن است که لازم وملزوم یکدیګر اند

>>>   هرچه شیرین است همان باید خرید
هرچه تلقین است ازان دوری گزید
شعرونثرفارسی را دوست دار
فارسی شهد است وباید خوش خرید.
با احترام الیاس

>>>   زبان دوزخ

>>>   خواهی دری بخوانیش و خواه تاجیکی
در سه نماد جلوه یکتاست پارسی
این زبان دوزخ نیست۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است