انتخابات آینده برای مردم پذیرفتنی نیست
اگر قسمتی از این کمیشنرهایی که متهم به تقلب هستند مجازات شوند، یعنی نیمی از حکومت وحدت ملی مجازات شده است که حکومت به هیچ وجه این را نمی خواهد 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۲    ۱۳۹۵/۹/۸ کد خبر: 124838 منبع: پرینت

با تمام ابعاد منفی ای که حکومت وحدت ملی داشت حداقل یک مساله روشن شد که اگر سیاست حذف و تقلب نتیجه می داشت امروز حکومت وحدت ملی با دو رییس اداره نمی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، ناهید فرید عضو مجلس نمایندگان در برنامه محور در خصوص انتخابات آینده گفت: زمانی که کمیسیون پیشین انتخابات اعلام کرد به دلیل تقلب های گسترده نتوانسته نتیجه انتخابات را تعیین کند همه به این نتیجه رسیدند که کمیسیون که نتوانسته به تقلب ها رسیدگی کند خودش در تقلب دست داشته است ، مردم سخت به پدیده انتخابات بی اعتماد شدند و در این بین حکومت وحدت ملی تشکیل شد.

فرید در همین مورد اضافه کرد که چهره هایی که به عنوان شخصیت های ملی و بین المللی شناخته شده بودند کارنامه ای دارند که نشان می دهد زیر نفوذ هستند و باعث شدند که برنده و بازنده ای در انتخابات نباشد و امروز هم بعد از دوسال ماراتن میان ارگ و سپیدار بالاخره چند کمیشنر داریم که آنها هم متهم به زیر نفوذ رفتن هستند که اگر پیگرد قانونی نشود دو پیام عمده دارد یکی اینکه تجربه به آنها نشان داده که اگر زیر نفوذ هم بروند مجازات و مکافاتی وجود نخواهد داشت و مهم تر از آن پیامی است که به مردم افغانستان می رسد این است که حکومت به این فکر نیست که اراده مردم در تعیین سرنوشت قدرتمندان زیربنا باشد و تقلب ها بدون پیگرد ادامه می یابد.

وی در خصوص اینکه تعدادی از کمیشنرهای انتخابات و مخصوصا مسوول دارالانشا متهم به تقلب و سازماندهی هستند و بازخواستی از آنها صورت نمی گیرد اظهار می کند که قضیه بسیار آشکار است که اگر قسمتی از این کمیشنرها که متهم به تقلب هستند اگر مجازات شوند یعنی نیمی از حکومت وحدت ملی مجازات شده که حکومت به هیچ وجه این را نمی خواهد.

این نماینده مجلس امیدوار است که کمیسیون فعلی از انتخابات اعاده حیثیت کند و اعتماد از دست رفته آن را برای مردم دوباره بدست بیاورد که این عملی نمی شود مگر با انتقال مسالمت آمیز قدرت، چیزی که در انتخابات گذشته وجود نداشت و دو طرف می خواستند دو حکومت را در کشور بنا بگذارند.

فرید می گوید که انتخابات را دو فاکتور مدیریت می کند: یکی چهارچوبی که قانون اساسی برای آن تعریف کرده است و دیگری کارگزاران انتخابات که در دومی کمیشنرها، دارالانشا، کمیسیون سمع شکایات و حتی محاکمی که به قضیه وارد می شوند، داخل موضوع می شوند.

وی در خصوص اینکه قوه های تاثیرگذار مانند شوای ملی و نهادهای عدلی وقضایی تا چه حد می توانند از روند تقلب در انتخابات جلوگیری کنند گفت: احتمالا تعدادی از نمایندگان بخواهند در انتخابات نفوذ کنند اما مسلما تاثیری که روی نتیجه انتخابات می گذارند به اندازه تاثیر ارگ نخواهد بود. مجلس بارها تاکید کرده است که کمیشنرها را متقاعد کند که بدون تذکره الکترونیک نمی توانند انتخابات را برگزار کنند و با بیست میلیون کارت توزیع شده انتخابات فراگیر، آزاد و عادلانه انجام نمی شود اما از آنجایی که تعدادی از نمایندگان مجلس هم در انتخابات آینده نقش خواهند داشت مجلس در کار کمیسیون دخالت نمی کند.

این نماینده مجلس در خصوص تقابل قوه مقننه با قوه اجرایی و احتمالا قوه قضاییه وضعیت را به کدام سو می برد افزود: طبق قانون رییس جمهور رییس قوه اجرایی نیست بلکه رییس حکومت وحدت ملی است و متاسفانه در قانون پیش بینی نشده است که حکومت در چه بخش هایی می تواند در کار قوه مقننه دخالت کند اما به شورای ملی این اجازه در قانون داده شده است که به هر دلیلی پروسه استیضاح را انجام بدهد چرا که وزرا ، حکومت و حتی قوه قضایی مشروعیت خود را از مجلس گرفته اند و هر قوه ای که بخواهد مجلس را زیر سوال ببرد، مشروعیت خود را زیر سوال برده که این به نفع حکومت وحدت ملی نیست.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با تایید نظرایات وکیل صاحب محترم تازمانیکه تقلب کاران دور قبلی به جزا اعمال شان نرسند، برگزاری انتخابات با موجودیت همچو چهره های زیان آور است.همه مردم افغانستان میدانند که کسانیکه که امروز به عنوان مشاور در پهلوی کمیسیون تعین میشوند متهم با تقلبات گسترده بودند ، جفا را که اینها در حق مردم کردند سک که یک حیوان است در حق صاحب خود نمی کند .
ما بدون ناظرین خارجی نمی توانیم یک انتخابات شفاف داشته باشیم چرا که ما عادت به فریبکاری کرده آیم .
ما با موجودیت چهره های که متهم به تقلب بوند نمی توانیم انتخابات شفاف داشته باشیم
ما با این دخالت های مستقیم رییس جمهور نمی توانیم انتخابات عادلانه داشته باشیم
ما بدون توضیع تذکره الکترونیکی نمی توانیم انتخابات شفاف داشته باشیم
ما با نبود امنیت نمی توانیم انتخابات همه شمول داشته باشیم
وغیره
احمدی

>>>   خانم فرید با احترام که من بخودت منحیث خواهر دارم باید اذهان کرد که کرسی نشینان فعلی شورای ملی از ادرس مردم نیست بلکه باساس فرمان ریس جمهور بکرسی های قبلی شان تکیه زده که کار شان قانونی نیست ودیگر اینکه اکثریت همین تان فساد و غاصب و رشوتخور و قاچاقبر اند واز ادرس همین چوکیکار های خلاف قانون را انجام میدهند وکسی مانع انها شده نمیتواند واز سوی دیگر جریان استیضاح وزیر خارجه و فواید عامه و کار وامورشهدا و معلولین را دیدیم تمام تان یا در مباییل های شخصی تان مصروف چت و پت بودید وتعداد دیگر تان با هم قصههای شخصی تانرا میکردید اصلا توجه به ارایه معلومات از جانب وزرا نداشتید و در فرجام هر سه وزیر را رای سلب صلاحیت دادید و مابعد ان در غیاب وزرا کسی راکه بدل تان خوش خورده بود رای اعتماد و کسی راکه خوشی شما را کسب نکرده بود رای عدم اعتماد دادید اگر هدف ونظر تان قطیعه سال ۱۳۹۴ بود و به همین اساس وزیران را مورد استیضاح قراردید وذلایل شان طرف قبول شما نبود پس چگونه به وزرای غایب رای اعتماد غیابی دادید وبه تعداد دیگر شان باز هم غایب رای رد دادید یعنی یک بام و دو هوا ایا اصولی وقانونی است که از قانون حرف میزنید نه تنها که دولتمردان بلکه مردمان عوام کشور این عمل شما را اصولی نمیدانند و انرا نمی پسندند وانر غیر قانونی و دور از عدالت میدانند و به معامله گری از جانب شما نظر دارند .

>>>   این تجار ملی پیش از پیش کمر به تجارت بسته است این بار در انتخابات ګلمرجان اګر قبول کند یا نکند. انتخابات انتخابات است.

>>>   همين ها وقتى در پيشگاه خداوند ايستاد مى شوند ، چه دعاى مى كنند و از خداوند چه مى خواهند!!!

>>>   اعتراف انور الحق احدی نفر دست راست اشرف غنی به تقلب در انتخاباب
اشرف غنی کمیشنران پیشین کمیسیون انتخابات را با حفظ امتیازات به عنوان مشاوران خود برگزید. همه با توجه به قانون به این کار اعتراض کردند. در این میان انور الحق احدی یار پیشین اشرف غنی هم به اینکار اعتراض کرد؛ که قابل توجه است. این جناب که افکار نژاد پرستانه هم دارد چنین میفرمایند: این کار رئیس جمهور یک رشوت سیاسی است برای پنهان کردن تقلب های گسترده انتخابات سال 1393 است. ایشان عضو اصلی تیم اشرف غنی در انتخابات بود. به خوبی از پلان کردن تقلب ها خبر داشته اند و دارند. خود همین جناب وقتی اشرف غنی خود را پیروز انتخابات میدانست ، شانه به شانه شان ایستاده بود. رای های گوسفندی را واقعی میدانست. اما وقتی در تقسیم پستهای حساس و مهم چیزی برایش نرسید، شروع کرد به افشای تقلب.

>>>   جرات و شهامت منصور قابل تقدیر است
منصور از واقعیتی پرده برداشت که خیلی‌ ها در مورد آن می‌ دانستند، اما هیچ یک از وزیران، بلند پایگان حکومتی و قانون‌ گذاران جرات نمی‌ کردند در باره آن سخن بگویند...
ما به منصور های زیادی نیاز داریم!

>>>   منصور بر خیز!
جهالت و افراطیت دارد فریاد می زند
جهان بشریت را شعله ور ساخته
.... خداباد بر تروریست پرور های محراب نشین

>>>   اصحاب مدح كاخ سپيدار تنها در باره مسائل پيراموني و كار هاييكه خودشان و رييس ناكاره شان سهم و نقش ندارند رجز خواني مي كنند. خوب اگر غني اين نكرد و آن نكرد لطفا بگوييدشما چه كاره هستيد و چرا در هيچ كاري نيستيد؟؟؟ شما چه كرديد؟

>>>   دقیق است و تابکی غلطی و مردم فریبی صورت گیرد و به خاطر اتخابات مردم سالاری مبازره صورت گیرد . زره

>>>   همین وکلای کمیشن مکاررا فعلا هم مردم به آنها ضرورت ندارند

>>>   از 16 سال تا کنون هیچ انتخاباتی برای مردم پذیرفتنی نبوده چون همه مملو از تقلب و فریبکاری بوده است. کسی به زور تفنگ کسی به زور پول کسی به زور قوم کسی به زور جاسوسی برای خارجیها و کسی به زور جاسوسی برای استخبارات داخلی و کسی به زور ... به مقامات انتخابی راه یافته اند و در اینده هم همین حال است.

>>>   از خانم فرید پرسان نمایید که خود شان در خدمت کدام کشور هستند چون هراتی ها در مورد شان خوب معلومات دارند.

>>>   نجیب‌الله احمدزی که حالا به عنوان رییس کمیسیون انتخابات تعیین شده، مدتی سکرتر همین امرخیل بوده است. سکرتری که رازهای او را با خود داشت و بعد به عنوان یکی از چهره‌های مورد اعتماد به دفتر ساحوی کمیسیون انتخابات در پکتیا فرستاده شد. جایی که نتیجۀ انتخابات در آن بسیار جنجالی شد.
#روزنامه_راه_مدنیت

>>>   نجیب‌الله احمدزی کیست؟/ توافق پنهانی عطا و رییس‌جمهور
پیش از این‌که به این بحث برسیم که نجیب الله احمدزی رییس جدید کمیسیون انتخابات کیست، باید ببینیم امرخیل، چهرۀ جنجالی انتخابات قبلی حالا کجاست؟ امرخیل که از اقلیت پشتون بامیان محسوب می‌شود و بعد از انتخابات به عنوان “بابا” ملقب و مشهور شده است، طبق گزارش‌ها در خانۀ اعیانی‌اش با دو موتر زره، دو موتر کمیسیون انتخابات و دو رنجر پولیس به سر می‌برد. با ده عسکری که از ریاست ده به او داده شده و بیست عسکر دیگری که از نیروهای ویژه امنیت برای محافظت از او به امر رییس‌جمهور استخدام شده‌اند. تا این جای کار معلوم می‌شود که اگر او به عنوان سفیر به استرالیا می‌رفت بار کمتری را از بودیجه عمومی برای ملت داشت. میزان دریافتی او معلوم نیست، اما به هر حال او حالا به مدد تبلیغات تیم عبدالله، یک چهرۀ مشهور شوونیسم قومی محسوب می‌شود. پشتون‌های افراطی او را می‌پرستند و در صفحات اجتماعی‌شان او را به عنوان «روسیاه‌کنندۀ گل‌مرجان» می‌شناسند. او حالا حزبی دارد و در پی ایجاد لابی‌های سیاسی در داخل و خارج از افغانستان است...

>>>   نجیب‌الله احمدزی، رییس جدید کمیسیون ظاهرا مستقل انتخابات، آخرین مورد از احمدزی‌های به قدرت‌رسیده در دورۀ رییس‌جمهور محمداشرف غنی است که احمدزی را از نامش پس کرده است؟
قبل از او، یک احمدزی دیگر رییس گارنیزون کابل شده بود؛ نیرویی مثل سپاه پاسداران ایران که حافظ حکومت نوبنیاد باشند. و حالا یک احمدزی دیگر، رییس کمیسیون مستقل انتخابات است. این احمدزی اما کیست؟ یک چهره تقریبا گم‌نام. تنها معلومات درباره او این است که قبلا کارمند همین کمیسیون انتخابات بوده و در هند نیز درس خوانده است. اما او در کمیسیون کارمند کدام بخش بوده است و چه کسی واسطۀ او برای دربار شده که از بین آن همه نخبگان پشتوزبان، او به عنوان نمایندۀ پشتون‌ها در این کمیسیون قومی تعیین شده است.
تقریبا همه کاندیداهای کمیشنری انتخابات، قبل از مصاحبه در ارگ، به دیدار یکایک اعضای مصاحبه‌گیرنده رفته بودند. از قاضی‌القضات تا لوی سارنوال، معاونان رییس‌جمهور، داکتر عبدالله و خود رییس‌جمهور. منتها این ملاقات‌ها به شناخت این افراد از این بزرگان و تعداد واسطه‌های‌شان بستگی داشت. از بذل و بخشش رییس‌جمهور نسبت به اعضای سابق کمیسیون انتخابات که هر کدام آن‌ها را به همان امتیازات سابق‌شان محفوظ می‌داشت، یعنی هر کدام چند موتر زره و ده سرباز و مهمان‌خانه و معاش امتیازی، معلوم می‌شود که آن اعضا در دل رییس‌جمهور جای مخصوصی دارند. پس چه واسطه‌یی بهتر از آن‌ها که همان روند دلبخواه رییس‌جمهور را تعقیب کنند.

>>>   سلام خانم فرید بسیار زیبا فرمودید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است