جنگ مذهبی، سلاحی برای تباهی
حملات پی در پی در دورانی که کشور در ناامنی های گسترده فرو رفته و گستاخی پاکستان در حمایت های آشکار تروریست پروری، تهدیدی است که باید هر فرد و مقامی هوشیارانه به دنبال همبستگی باشد، تا دیگر مذهب هدفی برای کشتار و جنگ نباشد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۶    ۱۳۹۵/۹/۲ کد خبر: 124541 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، فاجعه روز گذشته در مکانی مقدس و تجمعی مذهبی با کشتار و زخمی شدن نزدیک به صد شهروند بی گناه بار دیگر زنگ خطری را به صدا درآورد به هولناکی جنگ های داخلی دهه هفتاد.

حامیان ترور چه در خارج از خاک افغانستان و چه داخل که از هر روشی برای نابودی افغانستان استفاده می کنند باری دیگر به دنبال شعله ورکردن جنگ مذهبی، اعتقادات مردمی را برای رویاروی ملت در مقابل هم نشانه گرفته است.

اگر گذشته قومیت دلیل پررنگ جنگ بوده است، اختلاف های مذهبی نیز از چنان حساسیتی برخوردار است که می تواند به جنگی بزرگ دیگر بیانجامد،هرچند که از سوی رییس جمهور و مقامات چنین نزاع های دور از انتظار است اما برخورد چنین ساده لوحانه بدور از عقل و منطق می باشد.

و تنور داغ مذهب که به راحتی در افغانستان تبدیل به آتش می شود اقدامات و راه کارهای اساسی همراه با هوشیاری می طلبد که تاکنون از هیچ یک از مقامات دیده نشده است.

در حالی که افغانستان از گذشته تا کنون آشکارا درگیر اختلاف های گسترده مذهبی نبوده و برخی درگیری ها نهان و کوتاه مدت بوده است، حال چرا حمله به مکان های مذهبی آنهم در مناسب های مهم و در رویدادهای پشت سرهم؟.(طی سال جاری سومین حمله بوده است؟)

هرچند تا کنون گروهی این حمله را به عهده نگرفته است اما مهمترین گروه های تروریسیت و افراط گر در افغانستان، طالبان و داعشی است که همواره به دنبال بیشترین آسیب برای رسیدن به خروجی رسانه ای و تبلیغاتی برای اهداف شان هستند.

که این چنین حمله های درست در روزهای مهم مذهبی به اجتماع های که بیشترین کشته و زخمی را داشته باشد و بر اختلافات مذهبی دامن زند، می تواند بهترین فرصت برای ناامنی های شود که دهه ها زمان برای فروکش کردن آن نیز کافی نباشد.

از سوی دیگر چنین حمله ای در پایتخت اتفاق افتاده است که بیشترین اقدامات امنیتی همچنان که در آن صورت می گیرد از بیشترین نیروهای امنیتی چه پولیس و اردوی ملی برخوردار می باشد و دو حمله دیگر سال جاری این هشدار را به مقامات باید داده باشد که امنیت را بیش از هر زمانی برقرار کنند که علما شاهد ناکارآمدی آن بوده ایم.

در کشوری که دولت چنین ضعیف عمل کند و مقامات درگیر با فساد و بدور از مشکلات مردم و چالش های جاری مملکت، به راحتی تروریستانی که رییس جمهور آنان را دشمنان افغانستان خطاب کرده است، می توانند اقدام به هر کشتار و بی ثباتی دست بزنند، در این میان شایسته تر بود که غنی به جای گفتن اینگونه سخنان که هیچ دردی را دوا نمی کند تلاشی برای خاتمه چنین حملاتی کند.

حملات پی در پی مذهبی در دورانی که کشور در ناامنی ها و جنگ گسترده به سر می برد و گستاخی پاکستان در حمایت های آشکار تروریست پروری در کشور، موجی از تهدید را به وجود آورده است که باید هر فرد و هر مقامی درگیر جریان فریب و اخلاف نشود و هوشیارانه به همبستگی رسند که دیگر مذهب، هدفی برای کشتار و جنگ نباشد.

هر گاه که خاکستر اختلاف های چون مذهب در آستانه شعله ور شدن باشد باید عراق و سوریه را به یاد آوریم که هولناک ترین تروریستان، فجیع ترین جنایات را مرتکب شدند و در آتشی می سوزند که هم تباهی به بار آورد و هم نابودی که هیچ گاه از خاطر جهان پاک نخواهد شد.

مذهب از هر رنگی که باشد برای مردم به پررنگی زندگی است بر همین مبنا باید همچنان همبستگی سدی باشد بر سر راه هر نفاق و جنگی.

در این میان حکومت بیش از هر زمانی، باید برای ریشه کن کردن چنین حملاتی اقدام کند زیرا این دیگر ناامنی های دوام دار در ولایت ها نیست، اگر شعله اختلاف مذهبی به آتش رسد دود آن به چشم حکومتی می رود که پایانی جز سقوط نخواهد داشت.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هزاره هارا بجز بخاطر مذهبشان دیگر بخاطر چی میکشند اینهای که در مسجد بشهادت رسیدند گناهشان
چی بود از دوصدسال پیش یک قوم فاشیست کمر
به نابودی هزاره ها بسته بودکه تاامروز دامنه همان
کینه و فطنه وجود دارد ایاهیچ کسی نمیداندکه طالب و داعش از کدام طایفه است سوال اینجاست
که وقتی ریس جمهور پشتون است وزرای کلیدی پشتون است پس چرا مردم بیگناه هزاره را قتل عام
میکنند ریس جمهور که هزاره نیست که جای و مقام
شانرا غضب کرده باشند که اینقدر عقده ای هستند
پس فهمیده میشود که دشمنی طالبان ارگ نشین و
داعشیان ارگ نشین و بیرون ارگ همگیشان با دین شیعه مشکل دارند

>>>   امریکای جنایتکار با همکاری نوکران خود عربستان و پاکستان میخواهند که گروی تروریستی داعش را از عراق و سوریه به افغانستان انتقال دهد و جنگ مزهبی را در افغانستان راه اندازی کند. بدلیل که امریکا و عربستان در سوریه و عراق شکست خوردند

>>>   اقوام غیرپشتون به تریج کشته میشوند در جنگ که
معلوم نیست بخاطر چی است سرچی است اما خود
قوم پشتون ازکشته شدنها لذت میبرند و به نام جنگ
از کشورهای خارجی کمک میگیرند و پولدارها روزبه روز پولدارتر میشوند وغریبها خاک بسرتر میشوند وقتی نان آور خانواده کشته شد واولاد خانواده اختطاف شد وقتی اعضای خانواده ازبیکاری و بیروزگاری به انواع مواد مخدرمعتاد شد وقتی بچه و دختر از خانه
فراری شد همگیش خاک برسری است اما ع و غ طوری برای مردم دنیا وانمود میکند که همه چیز عادی است هیچ چیزی اتفاق نیفتاده وقتی بدستورشان
خانه های مردم در کندز بمباردمان شد و زن و مرد
طفل و کودک مردم شهید شد وقتی بدستورشان در مسجدکه خانه خدااست مردم گروهی قتل عام میشوندکه هیچ گناهی نداشتند همگی مردم غریب وبیچاره بودیند کدام اولاد رهبریا معاون ریس جمهور
بودیند دیگربازی باجان مردم بس است شانزده سال مردم را بدورخوشان چرخاندین و برای خودتان چورچپوکردید دیگربه لحاظ خدابس کنید اگرآل وعیال
خودتان اینجا نیست حداقل از روز محشر بترسید
مسلمان کشی را قطع کنید بگذارید مردم چند روز زندگی کینند

>>>   یقیناً که همکاری جدی و هدفمند از داخل ارگ با این گروه های تروریستی صورت میگیرد. البته قصد کسانیکه به نیابت از گروه های تروریستی در حکومت هستند اینست که جلو اقوام دیگر را بخصوص هزاره های ما را بگیرد و ازین طریق هم مانع پیشرفت شان شود و هم مانع هرگونه حرکت های مدنی و عدالت خواهانه مردم شوند تا باشد خودشان قدرت را همیشه در چنگ خود داشته باشند و اقوام دیگر مداوم فرصت برای شکوفایی نداشته باشند .از لحاظ داخلی ما با یک جنگ تمام عیار زبانی و قومی مواجه هستیم .
احمدی

>>>   جنگ مذهبی در افغانستان وجود ندارد فقط جهالت و وحشت همان یک قوم شرور شناخته شده است که همه چیز را خراب کرده است۰

>>>   نظر دهنده اول
شیعه دین نیست مذهب است.

>>>   تشديدِ شرارت و فروپاشيِ دولت محمداشرف غني احمدزي!
(به مناسبت كشتار و انتحار در باقرالعلوم كابل)
براي عزاداران حسيني، وفاملين شهدا تصليت عرض ميکنم.
حادثه وحشتناك در مدرسه باقر العلوم كابل كه جان جمع از انسان هاي بي دفاع را گرفت و خانواده هاي زيادي را عزادار كرد، نه تنها غم انگيز كه وحشتناك و تراژديك نيز است.
واین کار بتمام جهانیان اعم ازاسلام وغیره، به اسباد میرساند که این حکومت افغانستان بدون کدام تردید،،توسط ستون پنچم ........؟همانگونه که سربازان وفرماندهان دلیر را درجبهات توسط افرادهای خاص جا سازی شده خود ترور میکند، جاه بجاه انتهاریهای درمکانهاي مقدس بنام مذ هب وقوم نيز شهید میسازد.
بعدش باصدای زلیلانه دروغین محکوم میکند.
چه بسا با همراهی سیاست های منطقه ای کشورهای داعیه دار خاورمیانه، آتش برخرمن زندگی مردم مظلوم، و فعال شدن دپلماسی عربستان در افغانستان،اتش افروخته شده بنام مذهب توسط این ستون پنچم هست باید مردم ما منبعد ازین بفکر وسایل دفاعی خود باشد.
برای اینکه دولت برای دفاع شهروندان عمداً تغافل میکند.
ق)ناصری

>>>   او رئیس جمهور !اگر دانسته باین کار ها مبادرت می ورزی بلاآخره خداوند روزی انتقام این مردم بیچاره را از خواهد گرفت به غضب ابدی خداوند گرفتارشوی وانشاالله میشوی. واگر نمی فهمی بیدار شو !که بااخره روزی این مردم بیدار میشوند و به زندان لعنت مردم گیر خواهید ماند.

>>>   ثقافت اسلامي همين اكنون در پوهنتون هاي ما تروريست تربيه ميكنه"
كجاي اين حرف دروغ است؟ كجاي اين حرف ضد ديني است؟ مگر ثقافت اسلامي در دانشگاه ها محصول افكار افراطي نيست؟ مگر ظاهر داعي ومولوي راسخ اهتمام كننده مضمون ثقافت اسلامي نيستند؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است