متن سخنرانی وزیرخارجه پاکستان در کنفرانس کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۷    ۱۳۸۹/۴/۳۰ کد خبر: 12413 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، متن سخنرانی وزیر خارجه پاکستان در کنفرانس کابل به شرح ذیل می باشد:

جای افتخار است که در این کنفرانس مهم در شهر تاریخی کابل حضور دارم . با وجود چالش های فراوان ما توقعات و آرزوهای زیادی را داریم از این کنفرانس مهم که یکی از گام های مهم برای تحقق این اهداف و آرزوهاست.

پاکستان منافع حیاتی در صلح و ثبات در افغانستان دارد. پاکستان با افغانستان ، روابط تاریخی، جغرافیای مشترک، فرهنگ مشترک و عنعنات و دین مشترک دارد. رهبری دموکراتیک ما همواره از تعهدات دوام دار ، دوستی، برادری و همکاری اش با افغانستان صحبت کرده است.روابط دوجانبه ما که خیلی هم رو به رشد است توانسته فضای اعتماد و دوستی را بین دو کشور افزایش دهد. پاکستان حمایت کامل خود را از برنامه رئیس جمهور کرزی که در کنفرانس لندن تثبیت شد اعلام می دارد. ما یک بار دیگر تعهد خود را برای مردم افغانستان اعلام می داریم.

خانم ها و آقایان!
پاکستان تاکید کرده است که روند ثبات در افغانستان نیازمند یک روند و روش جامع است ، ما همواره تاکید کرده ایم که استفاده ا ز راه های نظامی یگانه راه حل برای مشکل در افغانستان نیست. نیاز است تا راه های دیگر سیاسی و انکشافی هم در مبارزه با تروریسم جستجو شود.ما باورمند هستیم که روند ادغام مجدد و مصالحه باید وسیع و سراسری باشد و روندی باشد که توسط خود افغان ها اداره و مالکیت شود.
برگزاری موفقت آمیز جرگه مشورتی صلح در ماه گذشته یک تلاش بسیار جامع و موثر از طرف رئیس جمهور کرزی برای یافتن راه حل عمومی برای تأمین ثبات و صلح در افغانستان است و از تعهد دولت افغانستان برای تطبیق روند مصالحه حمایت می کنیم.

چارچوب واگذاری مسئولیت امنیت از ناتو به نیروهای افغانستان نیازمند ارتقای ظرفیت نیروهای اردوی ملی و نیروهای امنیتی افغانستان است. پاگکستان حاضر است در این تلاش کمک کند. ما باور داریم که روند واگذاری می تواند به صورت تدریجی و طبق حقایق و شرایط موجود صورت بگیرد. روند واگذاری و مصالحه تنها زمانی می تواند موثر واقع شود که با تلاش های انکشاف اقتصادی همراه باشند. جامعه جهانی مسئولیت ایجاد چنین روش جامعی را دارد.
در جریان ملاقات آقای رسول ، وزیر خارجه افغانستان در اسلام آباد ماه گذشته ما توافق کردیم روی یک سلسله برنامه ها و چارچوب های همکاری های منطقوی.

پاکستان نقش خود را در کمک به انکشاف اقتصادی و اجتماعی افغانستان ایفا می کند. بیش از 3 میلیون مهاجر افغان هنوز در پاکستان زندگی می کنند. حدود 28هزار افغان از موسسات تعلیمی پاکستان سند فراغت بدست آورده اند . بیش از 6هزار محصل افغان اکنون در موسسات تحصیلات عالی پاکستانی در حال حاضر درس می خوانند.حکومت پاکستان حدود 2هزار بورس تحصیلی را برای محصیلین افغانستان تامین کرده است. پاکستان شفاخانه ها و فاکولته هایی را در بسیاری از مناطق افغانستان تعهد کرده است که اعمار کند.

راه جلال آباد- تورخم که به صورت مدرن احداث خواهد شد به زودی تکمیل می گردد. بعلاوه هر دو کشور موافقت کردند که روابط راه آهنشان را میان پیشاور- جلال آباد و کویته - قندهار آغاز کنند.افغانستان یک همکار خوب تجاری پاکستان هست. موافقتی را که ما دو روز قبل امضا کردیم روی مسائل مهمی که بین افغانستان و پاکستان مطرح است بوده و مشکلات مربوط به تجارت و ترانزیت میان دو کشور را مورد رسیدگی قرار داده است و این می تواند در انکشاف روابط برادرانه میان هر دو کشور کمک کند. پاکستان و افغانستان موافقت کردند تا راه ابریشم را دوباره احیا کنند. این ابتکارات می تواند کمپانی ها و شرکت های سکتور خصوصی هر دو کشور را با هم نزدیک بسازد تا پروژه ها را به صورت مشترک با منابعی که از طرف پاکستان در این کشور سوم فراهم می شود انجام دهند.

خانم ها و آقایان!
هر دو کشور مخصوصا کشورهای همسایه نزدیک افغانستان فواید زیادی از ثبات در افغانستان می برند. هیچ کشوری نباید در امور داخلی افغانستان مداخله کند. این کشورهای همسایه نباید خاک خود را برای استفاده علیه یکدیگر اجازه دهند. در حال حاضر چند مکانیزم منطقوی در دست اجراست که می تواند شرایط همکاری های یبشتر منطقوی میان هر دو کشور را مساعد کند. چنین مکانیزم ها و شیوه هایی می تواند بر هر دو کشور برای رفتن به سوی ثبات کمک کند.

خانم ها و آقایان!
برای تامین ثبات ، صلح و انکشاف پاکستان از آجندا و دیدی که مردم افغانستان به رهبری منتخبشان دارند حمایت می کند و ما به حمایت خود از مردم افغانستان در هر شکل ممکن ادامه خواهیم داد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   باور نكنيد دروغ ميگه.

>>>   آنچه که در عمل از پاکستان دیده می شود غیر از آنچه که در سیاست اعلامی می بینیم دولت پاکستان بیش از بیست هشت هزار طالب را سند فراغت داده تا به افغانستان جهت تخریب و ترور شخصیت های افغانی تاثیر گزار استفاده کند نه برای آبادانی و پیشرفت کشور افغانستان .
جواد ناهور

>>>   بازهم دروغ بازهم فریب ای همسایه ناجوان چرا خود را خراب میکنی اگر امروز وضعیت افغانستان خوب نیست . امکان دارد فردا وضعیت تو خراب باشد چرا که هرکشور که بدون اجازه درافغانستان دست درازی کرده است یک روزنی یک روز تباه می شود . وسلام
فهیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است