حمایت رهبران غرب از کنفرانس کابل
رهبران امریکا و بریتانیا از نتایج کنفرانس بین المللی کابل حمایت کردند و آن را یک گام عمده و رو به جلو برای افغانها عنوان کردند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۶    ۱۳۸۹/۴/۳۰ کد خبر: 12412 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،رهبران امریکا و بریتانیا از نتایج کنفرانس بین المللی کابل که روز سه شنبه برگزار شد حمایت کردند و آن را یک گام تاریخی و عمده رو به جلو برای افغانها خواندند.

باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا و دیویدکامرون ، صدراعظم بریتانیا در یک نشست خبری مشترک در واشنگتن گفتند که کنفرانس کابل، دستاورد های بزرگی را در قبال داشت.

اوباما در این راستا گفت اینها همه دستاوردهای مهمی هستند و به شرایطی که افغان ها به آن نیاز دارند کمک می کند تا مسؤلیت کشور شان را خود به عهده بگیرند. در حقیقت، در سالی که پیش رو است، افغان ها گرفتن رهبری امنیتی را آغاز می کنند و جولای سال آینده، ما قسمتی از قوای خود را از افغنستان، اخراج می کنیم.

هيأت‌هاي نمايندگي 70 کشور و رهبران ناتو و سازمان ملل متحد در کنفرانس روز سه شنبه کابل با صدور يک قطعنامه به کار خود پايان دادند. در اين قطعنامه تاکيد شده است که تا سال 2014 ميلادي مسئوليت حفظ امنيت افغانستان به نيروهاي نظامي و پوليس کشور سپرده خواهد شد.

رئيس‌جمهور کرزی در این نشست اطمينان داد که افغانستان تا سال 2014 توانايي تامين امنيت خود را خواهد داشت.

اما راسموسن ، دبيركل ناتو گفت ، افغانستان به حضور طولاني نظاميان ناتو و حمايت آنها نياز دارد حتي زماني كه اردوی ملی افغانستان امنيت كامل را به دست گيرد. اين در حالي است كه هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا در حاشيه كنفرانس بين‌المللي كابل گفت ، رئيس‌جمهور آمريكا در دسامبر گذشته، سال 2011 را بعنوان زمان آغاز عقب نيشني نيروهاي آمريكا از افغانستان اعلام كرد. در همين حال كلينتون افزود،خارج شدن نظاميان خارجي از افغانستان، به معناي پايان حضور آمريكا در اين كشور نيست بلكه آغاز مرحله‌اي جديد است.

وزيرخارجه آمريكا تاكيد كرد ، ما هيچ تمايلي به ترك مأموريت بلندمدت خود در افغانستان نداريم.

اندرس فوگ راسموسن در گفتگوی با سی ان ان گفت ما در بلند پروازی مطرح شده از جانب رئیس جمهور کرزی درخصوص واگذاری مسئولیت های امنیتی به نیروهای افغان تا سال 2014 میلادی سهیم هستیم.

وی خاطر نشان کرد در عین حال محقق شدن این هدف، به معنای خروج کامل همه نیروهای ناتو و ایساف از افغانستان نخواهد بود بلکه انها به ایفای نقش حمایتی و پشتیبانی روی خواهند اورد.

راسموسن افزود ما بعد از تاریخ اعلام شده برای پایان ماموریت نظامی مان، همچنان درخصوص افغانستان متعهد خواهیم بود. وی در پاسخ به سوالی درخصوص کاهش آتی شمار نیروهای ناتو و ایساف در افغانستان گفت زمانی که ما مسئولیت های اصلی امنیتی را به نیروهای افغان در روندی تدریجی تحویل دهیم ،طبیعتا شمار و شکل نیروهای ناتو و ایساف تغییر خواهد کرد.

وی گفت باید توجه داشت که روند خروج نیروهای ناتو از افغانستان باید تحت شرایطی صورت گیرد و ما تا زمانی که مطمئن نشویم که انها می توانند مسئولیت های امنیتی را به بطور مناسب به عهده گیرند ،افغانستان را ترک نخواهیم کرد.

دبیر کل ناتو تاکید کرد اگر نیروهای ناتو حساب نشده و زودهنگام افغانستان را ترک کنند ،طالبان به صحنه افغانستان بازخواهد گشت و همه تلاش های صورت گرفته بی نتیجه خواهد ماند و طالبان و تروریست ها بار دیگر افغانستان را به پناهگاهی برای خود تبدیل خواهند کرد تا حملات خود را علیه اروپا و امریکایی شمالی صورت دهند.

راسموسن گفت بنابراین ناتو تا پایان ماموریتش در افغانستان باقی خواهد ماند. وی گفت ما امیدواریم روند انتقال مسئولیت های امنیتی به نیروهای افغان از سال 2011 اغاز شود و سپس این روند ولایت به ولایت و منطقه به منطقه ادامه یابد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است