متن سخنرانی وزیر خارجه کانادا در کنفراس کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۱    ۱۳۸۹/۴/۳۰ کد خبر: 12410 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،متن سخنرانی وزیر خارجه کانادا در کنفراس کابل به شرح ذیل می باشد:

در کانادا زمانی که رهبران 20 کشور صنعتی جهان گرد هم آمدند، تعهدشان را از دولت و مردم افغانستان اعلام کردند.ما بر اساس همان تعهداتی که در کنفرانس لندن صورت گرفته بود ، فعالیت های خود را تنظیم کردیم و ما امروز می بینیم حکومت افغانستان تعهداتشان را همان گونه که لازم بود انجام می دهند.کانادا تمامی پیشرفت ها و دستاوردهایی را که ما مشترکا بدست آورده ایم درک می کند.یکی از موانع عمده که در راه تطبیق این برنامه ما قرار داده است چالش امنیتی است که متاسفانه همواره وجود داشته است. خشونت و حملات مخالفین همواره در برابر روند انتقال دموکراسی به مردم افغانستان قرار داشته است. اما کانادا به تلاش های عمده خود به این منظور ادامه خواهد داد و در حفاظت از مردم افغانستان همچنان متعهد هست.

ما طرفدار یک برنامه مصالحه و ادغام مجدد هستیم که بتواند شامل تمامی افغان ها بدون در نظرداشت قومیت، جنسیت و یا مسائل دیگر باشد و مصالحه با آنانی که خشونت را پایان بدهند و به قوانین افغانستان احترام بگذارند صورت خواهد گرفت. اما برنامه و تلاشی که ما داریم باید در سازگاری با تمامی برنامه ها و سیاست های دولت افغانستان باشد. ما از دولت افغانستان می خواهیم تا برنامه عدالت ملی را که به راه انداخته است برای تطبیق آن ،گام هایی را بردارند. کانادا می خواهد دولت افغانستان پلان عمل صلحی را که در سال 2006 برای تامین عدالت و مصالحه انجام داده بود، آن را حمایت کند.

برای تطبیق روند واگذاری امنیت به صورت تدریجی ، ولایت به ولایت مهم است، تا تمامی دست اندرکاران نظامی یا ملکی و همچنان دولت افغانستان و جامعه جهانی با هم در این زمینه از نزدیک کار کنند. شرایط واگذاری مسئولیت مخصوصا ارتباط دارد به نحوه حکومتداری و روند انکشاف در افغانستان که باید واقع بینانه و قابل سنجش باشد و طوری صورت بگیرد که آرزو ها و توقعات مردم در هر ولایت را نشان بدهد.

کانادا همچنان از دولت افغانستان می خواهد تمامی تعهدات خود را در قبال تامین حقوق بشر در افغانستان انجام دهد. ما می دانیم هنوز چالش های زیادی در برابر ما قرار دارد که رسیدن و رفع این چالش ها نیازمند کمک ها و نیازمند تلاش های قوی از طرف دولت افغانستان و جامعه جهانی است. کانادا در ساحات مختلف با دولت افغانستان همواره کمک کرده است.

ساحات مختلف به شمول صحت، تامین امنیت و ارتقای ظرفیت . می دانیم که همکاری منطقوی یکی از مهم ترین پیش شرط های راه حل منطقوی برای مشکل منطقه است و امضای اخیر توافقنامه میان افغانستان و پاکستان یکی از مهم ترین علائم به طرف بهبودی این روابط محسوب می شود.

حکومت کانادا از تعهدات و تلاش های حکومت افغانستان برای انجام دادن تمامی تلاش های ممکن برای تامین حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان حمایت و استقبال می کند و ما همچنان روی روندی که بتواند برای موثریت بیشتر کمک های جهان برای افغانستان بینجامد کار خواهیم کرد. ثبات در افغانستان تنها در قالب یک همکاری منطقوی وسیع می تواند صورت بگیرد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است