متن سخنرانی وزیر خارجه بریتانیا در کنفرانس کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۳    ۱۳۸۹/۴/۳۰ کد خبر: 12406 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،متن سخنرانی وزیر خارجه بریتانیا در کنفرانس کابل به شرح ذیل می باشد:


من بسیار خوشحالم که به نمایندگی از کشورم حضور دارم و از دولت افغانستان به خاطر میزبانی این کنفرانس مهم تشکر می کنم. تعداد زیاد حاضرین در گرد همین میز امروز نمایانگر تعهد جامعه جهانی برای افغانستان هست. کنفرانس امروز یک گام بسیار مهم است. این کنفرانس بیانگر تعهد رئیس جمهور کرزی برای مردم افغانستان ، برای تجدید تلاش ها برای رفتن به سوی یک افغانستان دموکراتیک و مرفه و امن است و ما در بریتانیا از چنین دیدی حمایت می کنیم و از جمله موضوعات کلیدی که ما امروز از دولت افغانستان شنیده ایم ، موضوع واگذاری امنیت به دست خود نیروهای افغانستان هست و من فکر می کنم این می تواند به روند آینده بهتر برای مردم افغانستان کمک کند.

من از هدف رئیس جمهور کرزی که گفتند عملیات ها و فعالیت های امنیتی را تا 5 سال دیگر به عهده می گیرند، استقبال می کنم و میزان کمک های بریتانیا برای افغانستان نمایانگر تعهد بریتانیا برای تأمین ثبات در افغانستان است.رشد اردو و پلیس ملی افغانستان طبق اهداف معین تا 2011 به خوبی در جریان است و ما تلاش می کنیم تا توانایی نیروهای افغانی به حدی بلند برود که بتوانند مستقلانه امنیت را تأمین کنند.اما در عین زمان باید از قربانی ها و جان فشانی هایی که نیروهای افغانی و بین المللی برای رسیدن به این هدف والا متحمل شدند نیز باید تمجید و تقدیر کرد.اما در عین زمان ما به یک راه حل سیاسی هم نیاز داریم تا مردم افغانستان آنچه را که می خواهند بدست آورند.

نتایج جرگه صلح مشورتی و برنامه ادغام مجددی که افغانستان پیشنهاد کرده می تواند از جمله گام های مهم برای رسیدن به این اهداف باشد.ما همچنان از تعهد رئیس جمهور کرزی که گفتند برای زنان حقوق بیشتر برای مشارکت فعال تر آنها در جامعه داده می شود استقبال می کنیم. ما می دانیم و آگاه هستیم که پیشرفت های اقتصادی چشمگیری در افغانستان صورت گرفته و این می تواند شرایط بهتری برای افزایش عواید داخلی افغانستان مساعد بسازد.


امضای اخیر موافقت نامه ترانزیت و تجارت میان افغانستان و پاکستان یکی از گام های مهم برای ارتقای ظرفیت افغانستان برای افزایش تجارت و تقویت و تحکیم روابط تجاری اش با منطقه باشد.ما همواره با حکومت افغانستان برای حمایت از اولویت هایش در کنار آنها خواهیم بود و آرزو داریم بتوانیم مصارف و منابع خود را بیش از 50فیصد از طریق سیستم و بودجه دولت افغانستان به مصرف برسانیم . اما ما نیاز داریم که این پول به صورت درست و موثر نیز به مصرف برسد. اولویت ها باید تشخیص شود و شفافیت و پاسخگویی همچنان افزایش بیابد.ما می دانیم که این برنامه ها می تواند تفاوت جدی را در زندگی مردم به میان بیاورد و این به خوبی در جمع اولویت های دولت افغانستان گنجانیده شده است، طوری که صدر اعظم بریتانیا اعلام کرد ، کمک های بریتانیا تا 40فیصد ، یعنی به 710 میلیون پوند تا چند سال آینده خواهد رسید. حمایت ما با شما خواهد بود.

همه ما منافع مشترک برای یک افغانستان مرفه و پیشرفته داریم و همه ما باید برای رسیدن به این هدف تلاش های خود را تنظیم کنیم و بتوانیم از پیشرفت هایی که صورت گرفته به نفع پلان های آینده ما استفاده کنیم. ما به شما اطمینان می دهیم که افغانستان دریافت کننده تعهدات دراز مدت بریتانیا خواهد بود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است